Fordi Trio Omega med basstårn ikke egner seg for nærfeltslytting ;DValentino skrev:Hvorfor høre på rommet? (Gammel kjepphest, ja!)
Fordi Trio Omega med basstårn ikke egner seg for nærfeltslytting ;DValentino skrev:Hvorfor høre på rommet? (Gammel kjepphest, ja!)
Ved video- og filmproduksjon tar man utgangspunkt i standard referanser. Colour Bars/Grey Scale/1000Hz tone på et bestemt dB-tall. Lyden er ellers flatt stilt.janly skrev:På meget gode innspillinger med akustisk og jazz låter det topp, men på mindre gode innspillinger eller rock og blues blir det i mine ører tamt. Desverre er langt fra alle inspillinger laget for avspilling med flat responskurve
Yess,John_Harald skrev:Dette er riktig. I tillegg har forskjellige høyttalere ulik spredning, forskjellig baffel og reflekterer lyden forskjellig i rommet.
He-he,janly skrev:Fordi Trio Omega med basstårn ikke egner seg for nærfeltslytting ;DValentino skrev:Hvorfor høre på rommet? (Gammel kjepphest, ja!)
Hei Lyngen,Lyngen skrev:Er det ikke slik at dynamikktapet spiller en stor rolle for om det svinger. Flat kurve er best for plater som har god dynamikk mens paddeflate plater må sprites opp for å livne til på rock?
Hvordan ser sånn ca. denne frekvensresponsen ut da?Bx skrev:Yess,
men det rare er at hver gang jeg besøker et anlegg med potensial så ender jeg opp med en frekvensrespons som ligner på det jeg ender opp med i andre anlegg som har potensial.
Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det. ;DValentino skrev:Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det. 8)
Disse MLS-målingene er litt rare, i det at de får bassen til å se ut som at den stiger noe voldsomt nedover. Dersom man forer anlegget med sinustoner blir det flatt (og kjedelig?) igjen. Jeg har ikke handlet meg noen Radio Shack-lydtrykksmåler ennå, men med en slik og noen testsinustoner kunne jeg plottet en graf som viser bedre hvordan det høres ut.janly skrev:Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det. ;DValentino skrev:Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det. 8)
Hmm, det skjønte jeg ikke noe av - mulig jeg er dum. Det du sier er at den målte frekvenskurven din med stigning i bassområdet er feil, og egentlig er bassområdet, dvs dens frekvenskurve egentlig like flat som resten av kurven - i lytteposisjon??Valentino skrev:Disse MLS-målingene er litt rare, i det at de får bassen til å se ut som at den stiger noe voldsomt nedover. Dersom man forer anlegget med sinustoner blir det flatt (og kjedelig?) igjen. Jeg har ikke handlet meg noen Radio Shack-lydtrykksmåler ennå, men med en slik og noen testsinustoner kunne jeg plottet en graf som viser bedre hvordan det høres ut.janly skrev:Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det. ;DValentino skrev:Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det. 8)
Tja, si det.. er vel mer nysgjerrig på å oppdage nye høyder innenfor anlegget med litt prøving og feiling, i dette tilfellet tukling med frekvensresponsRoald skrev:@Defo jeg vet hva jeg ville ha prøvd å endre, men hva er du ikke er fornøyd med?
Mvh Roald
Med alle mulige forbehold om målemetode osv: Det ser ut som du har for mye energi i toppen. Det hadde ikke skadet om det området som er oppe i 72dB var nede i 56 dB. Jeg vil tro høyttaleren låter ekstremt slankt slik den er tunet nå.Defo skrev:Noen tips til endringer i responsen som muligens kunne gjort lyden enda bedre?