Er flat frekvenskurve korrekt eller bare fryktlig kjedelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    349
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Hvorfor høre på rommet? (Gammel kjepphest, ja!)
    Fordi Trio Omega med basstårn ikke egner seg for nærfeltslytting ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.908
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Det tror jeg så gjerne!

Men altså: Kanskje du skulle få hjelp til å ratte inn en "nøytral" basskurve og så ha et par alternatibve settinger til de tamme platene?

K

KindOfBlue

Gjest
    janly skrev:
    På meget gode innspillinger med akustisk og jazz låter det topp, men på mindre gode innspillinger eller rock og blues blir det i mine ører tamt. Desverre er langt fra alle inspillinger laget for avspilling med flat responskurve
    Ved video- og filmproduksjon tar man utgangspunkt i standard referanser. Colour Bars/Grey Scale/1000Hz tone på et bestemt dB-tall. Lyden er ellers flatt stilt.

Når jeg vet hvilket nivå (dB-tallet) og hvilken EQ det skal avspilles i, vet jeg også at det jeg hører vil ha en viss sjanse for å komme gjennom, i hvertfall på sendestasjoner som stiller sine tapemaskiner/harddisker i henhold til referansen jeg har fulgt.

Samme med Colour Bars og gråskala.

Om alle avspillingsenheter ga blaffen, og avspilte i hytt og pine, uten å rekalibrere, ville alt arbeidet jeg gjorde i opptak, fargesetting, lydlegging og -miks være helt bortkastet, siden det da er helt vilkårlig hvordan det blir i siste ledd.

Et utsagn som: Dessverre er langt fra alle innspillinger laget for avspilling med flat frekvenskurve - blir meningsløst, fordi produsent da må forutsettes å egentlig være helt uinteressert i hvordan det blir avspilt. En søkt påstand.

Idealet er lagt - det er opp til oss som avspiller om vi ønsker å høre best mulig tilnærming, eller være i hytt og pine.
    At folk har personlig smak som trekker i forskjellige retninger er en annen sak - men å innbille seg at dette skal trekke i "rett" retning, i forhold til utgangspunktet, blir rart.

Ved bruk av standard scope skal fargestolpene se slik ut på scopet, da blir fargene riktige. Naturligvis har man et tilsvarende mål med musikk. Om man ved musikkproduksjon og senere tom ved avspilling lå med stor variasjon ville det bli meningsløst, siden "ingen" ville få det riktig.
    Det mangler en standard for musikk. Men filmer blir jo ikke seende kjedelige ut fordi man har en avspillingsstandard! Like lite som musikk blir kjedelig om man søkte å overholde en gitt frekvenskurve som standard.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    John_Harald skrev:
    Dette er riktig. I tillegg har forskjellige høyttalere ulik spredning, forskjellig baffel og reflekterer lyden forskjellig i rommet.
    Yess,

men det rare er at hver gang jeg besøker et anlegg med potensial så ender jeg opp med en frekvensrespons som ligner på det jeg ender opp med i andre anlegg som har potensial.

Har forøvrig stor sans for fotnoten din om akustikkens betydning. Det går langt forbi basspeaker og en vellydende frekvensrespons.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    janly skrev:
    Valentino skrev:
    Hvorfor høre på rommet? (Gammel kjepphest, ja!)
    Fordi Trio Omega med basstårn ikke egner seg for nærfeltslytting ;D
    He-he,

Med litt digital bistand så kan du nesten bruke dem som hodetelefoner!!! 8)

Men det er du vel ikke interessert i..........

U

utgatt60135

Gjest
    Er det ikke slik at dynamikktapet spiller en stor rolle for om det svinger. Flat kurve er best for plater som har god dynamikk mens paddeflate plater må sprites opp for å livne til på rock?

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Flat frekvenskurve er overhodet ikke kjedelig men krever endel tilvenning. Når du først har blitt vandt til det så.....blir det meste annet veldig kunstig ;)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært morsomt å se frekvenskurvene til folka på forumet her :) Og kanskje en liten beskrivelse på hvordan det spiller?

Hvordan vil en frekvenskurve se ut om den skal virke helt rett etter det mennesklige øret?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Lyngen skrev:
    Er det ikke slik at dynamikktapet spiller en stor rolle for om det svinger. Flat kurve er best for plater som har god dynamikk mens paddeflate plater må sprites opp for å livne til på rock?
    Hei Lyngen,

Jeg er enig i at en velplassert hengekøye kan gi noe som oppleves som bedre dynamikk - og særlig på rock. Men samtidig så har jeg erfart at det alltid dukker opp hørbare timbre-artifakter i kjølvannet av slik "juksedynamikk". Og høyttalere som har mye av dette er ofte dårligere på talegjengivelse enn selv et rimelig fjernsynsapparat.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.270
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Kan nesten ikke huske når jeg sist hadde en forsterker med bass/diskant regulering - og har ikke savnet det, men ingen har vel et rom med en flat frekvenskurve uten å bruke eq/romkorrigering.

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Bx skrev:
    Yess,

men det rare er at hver gang jeg besøker et anlegg med potensial så ender jeg opp med en frekvensrespons som ligner på det jeg ender opp med i andre anlegg som har potensial.
    Hvordan ser sånn ca. denne frekvensresponsen ut da? :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Nå ser jeg en god del film og hører enda mer musikk og mitt utstyr er kalibrert.

Så uten å beskylde produsenter for å gi F i sluttresultatet, må jeg være uenig.

Bildedelen min er kalibrert så nøytralt som mulig, men gir det meg et perfekt resultat på alle filmer og serier :eek: nei, både hud toner, fargemetning , kontrastnivå varierer sterkt. Om dette er en ønsket ting og en del av måten å formidle på, tja de mest ekstreme utslagene er nok det, men resten beror vel på at det ikke er fulgt en helt nøytral linje.

Når det kommer til lyd så faller jeg helt av når noen påstår at innspillingen er flat fra 20-20, om så hadde hvert tilfelle ville det ikke hvert noen dybde i gjengivelsen.

Tar du en vilkårlig cd så vil de hotte frekvensene avgjøres av hvilke instrumenter/vokal som er med og hvor langt frem i lydbildet de er lagt.
    Her finnes ingen stander…..men det er i ferd med å bli en kalles komprimering, der her du en innspilling som er flat 20-20

Ta gjerne og post noen frekvenskurver, så kan man se litt på hva som diskuteres, en frekvenskurve forteller litt mer objektiv hvordan det låter da smaken sannsynligvis er forskjellig .

Jeg er tilhenger av en kurve som tilter nedover mot de lyse frekvensene og en god heving nederst i bunn. At noen liker det flatt, fallende mot bunn eller veldig tilgivende og faller mot topp og bunn er helt greit.

Mvh Roald

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.908
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greiene mine er temmelig nøytrale.

Hovedhøyttalerne anekoisk (1m):

Hele systemet in-room i lytteposisjonen. Det er målt med MLS, og da låter det flatt med den voldsomme stigningen i dypbassen:

Den suckouten omkring 125Hz er ikke særlig hørbar,heldigvis. Har boostet et par dB. Mer funker ikke bra. Jeg spiller i en L-formet stue med høyttalerne ikke helt symmetrisk plassert langs den ene langveggen.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Et par frekvensresponser på oppsett uten spesielle akustiske eller andre særegenheter som krever sspesialtilpasing.

Her er en som ligger litt på den varme siden:

Ref den ufiltrerte responsen over.
    Denne tuningen låter ganske bra, men litt for varmt og litt for lite luft & klarhet.

Disse høyttalerne har begrenset båndbredde nedover. Men jeg pleier aldri å tilte bassen oppover slik som hos Valentino. I stedet tilter jeg hele target kurven hvis det blir for lite eller mye fysisk tilstedeværelse. Det løftet som Valentino gjør i bassen foregår over mange oktaver, så det er ikke sikkert det farger timbre kvaliteten. Men det kan også hende at dette er en effekt av målemetoden MLS som er brukt hos Valentino.

Nedenfor er en som låter adskillig klarere. Den ufiltrerte responsen er her ganske flat. Denne ligger tett på det jeg foretrekker. Men jeg ville kanskje tiltet responsen 1 dB varmere.

Et sted mellom disse to kurvene mener jeg man finner en meget bra grovinnstilling. Men det vil alltid være behov for å polere flankene. Og det er alltid rom for småjusteringer. Men en ting som nesten alltid høres farget ut i mine øyne er hengekøyetendenser mellom 100 Hz og 5 kHz.

En filtrert måling kan si like mye som den ufiltrerte, men ettersom filtreringsmetodene varierer, så er det vanskelig å sammenligne.

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Se det ja, litt mer kjøtt på beinet
    Ser ut som noe jeg kunne like, bra stigning mot bunn og svakt tilting mot det lyse.

Her er min, litt uferdig siden det er blitt gjort noen endringer i det siste og siste finpuss er ikke ferdig

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det med sentralen får ikke postet flere velegg samtidig..

Kommentaren gjaldt Valentino sin kurve er det mulig at et så dyrt program som WinMLS har en slik feilmargin i bunn?

Slenger med et vannfall så kan man se hva som skjer tidsmessig også

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.640
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noe problem å legge til flere vedlegg dersom en holder seg under "maks grense" for størrelse.

Spør gjerne om hjelp i "kommentarer og hjelp til forumet" avdelingen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke postet vannfallet slenger med RT60 i stedet

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vannfallet et jpg bilde på 119kb og det vil ikke lastes
    Mvh Roald

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    349
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det. 8)
    Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det. ;D

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.015
    Litt OT, men av utstyr trenger jeg for å gjøre slike målinger i mitt rom?

Mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Du trenger målemikrofon, en PC, og analoge inn-/utganger til PC-en. Kanskje også en mikrofonforsterker. Det finnes gratis software tilgjengelig.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.908
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det.  8)
    Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det.  ;D
    Disse MLS-målingene er litt rare, i det at de får bassen til å se ut som at den stiger noe voldsomt nedover. Dersom man forer anlegget med sinustoner blir det flatt (og kjedelig?) igjen. Jeg har ikke handlet meg noen Radio Shack-lydtrykksmåler ennå, men med en slik og noen testsinustoner kunne jeg plottet en graf som viser bedre hvordan det høres ut.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    349
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    janly skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg synes at flat frekvenskurve svinger som bare det. 8)
    Mulig ikke jeg forstår deg helt Valentino, men snakker du da om ditt eget oppsett? Utifra den flotte grafikken du har lagt ut senere i denne tråden har jo du en kraftig stigende kurve i bassområdet (fra ca 125hz og ned), noe som etter min konklusjon er langt fra en flat frekvenskurve, men mer som jeg liker det. ;D
    Disse MLS-målingene er litt rare, i det at de får bassen til å se ut som at den stiger noe voldsomt nedover. Dersom man forer anlegget med sinustoner blir det flatt (og kjedelig?) igjen. Jeg har ikke handlet meg noen Radio Shack-lydtrykksmåler ennå, men med en slik og noen testsinustoner kunne jeg plottet en graf som viser bedre hvordan det høres ut.
    Hmm, det skjønte jeg ikke noe av - mulig jeg er dum. Det du sier er at den målte frekvenskurven din med stigning i bassområdet er feil, og egentlig er bassområdet, dvs dens frekvenskurve egentlig like flat som resten av kurven - i lytteposisjon??

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.908
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er vel egentlig ikke feil. Måling med MLS vil se slik ut i bassen når ting er på stell. En måleprosedyre som f.eks. sinussveip vil se flat ut.

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Her er kurven min. Ikke så alt for værst med tanke på rommet (kvadratisk 10m2) GPA 399 kompresjonsdriver på 400hz tractrix horn + jbl 2226h på bassen (kasse er under bygging ;))

Noen tips til endringer i responsen som muligens kunne gjort lyden enda bedre?

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Det er kanskje ikke noe galt med MLS resultatene, men den grafen er misvisende og må kalibreres om den skal gi et korrekt bilde.

Det er viktig å kjenne særegenhetene til de måleteknikkene man bruker.

Log sweep gir et rimelig korrekt bilde av hva som foregår - også i bassen. WYSIWYG. De som har PC og mik klar kan fritt benytte denne i form av REW eller Audiolense demoen f.eks.

@Roald,

Har du benyttet kalibrert mikrofon? Det løftet du har i diskanten har vesentlige fellestrekk med mange ukalibrerte mikrofoner. Omfanget pleier ikke våre like stort, men tendensen kan være svært lik det du har her. Jeg har en tact mikrofon med kalibreringsfil som sier + 6dB omtrent der hvor diskanten din peaker.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.908
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La meg presisere: Det er ikke noe galt med MLS-resultatene hos meg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    @BX jepp en ECM 8000 og lagt inn kalibringsfil i REW.

@Defo jeg vet hva jeg ville ha prøvd å endre, men hva er du ikke er fornøyd med?

Mvh Roald

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Roald skrev:
    @Defo jeg vet hva jeg ville ha prøvd å endre, men hva er du ikke er fornøyd med?

Mvh Roald
    Tja, si det.. er vel mer nysgjerrig på å oppdage nye høyder innenfor anlegget med litt prøving og feiling, i dette tilfellet tukling med frekvensrespons :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Defo skrev:
    Noen tips til endringer i responsen som muligens kunne gjort lyden enda bedre?
    Med alle mulige forbehold om målemetode osv: Det ser ut som du har for mye energi i toppen. Det hadde ikke skadet om det området som er oppe i 72dB var nede i 56 dB. Jeg vil tro høyttaleren låter ekstremt slankt slik den er tunet nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn