Er en platevasker nødvendig?

Plix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2014
Innlegg
248
Antall liker
416
Sted
Skive, DK
Mine lp’er er kjøpt i perioden 1970-85. De ble selfølgelig spilt masse i de åra. Nå har jeg kjøpt en ny platespiller, en Rega 6 med Ania PU. Mener mine lp’er er behandlet ok, det er selfølgelig en del kliks men ingen hakk. Synes de låter ok.

Er det noe å vinne med å kjøpe en platevasker til en 4-5000? Eller er pengene gitt bedre ut på noen flere lp’er?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Kjøp flere plater, det er min erfaring og mitt valg. Du kommer langt med å behandle platene pent, bruke en platebørste/stiftrengjøring.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Selv kjøper jeg en del brukt, og da er en platevasker et must synes jeg. Har både en VPI 16.5 og en ultralydvasker. Bruker begge to i prosessen. En til vask og en til støvsuging etter vask... :)
 
C

cruiser

Gjest
Er vel like greit å gå for en ultralydvasker, man ender vel opp der til slutt uansett.
 

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
572
Antall liker
722
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4

Jeg har PRO-JECT VC-S og syns den gjør en god jobb så er fornøyd med den. Børsten som følger med er ikke bra, den gikk fort i oppløsning og hårene faller av, jeg kjøpte ny børste okki nokki og den er mye bedre, Tørker platen helt med 3 rotasjoner hver vei.

Ser den nå leveres med ny type børste en den som fulgte med min, da har dem sikkert forbedret den.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var ikkje nødvendig med platevaskar i gode, gamle dagar, då vi kjøpte platene ferske og kunne returnere dei om det var knitring og støy på dei. Du kom veldig langt med ei kolfiber støvbørste og nokre antistatiske tiltak (Zeepa-pistol eller luftfuktar om vinteren, til dømes)
I dag handlar ein ofte ein stor del av vinylplatene sine på bruktmarknaden, og det er veldig greitt å kunne gjere dei skikkeleg reine. Eg har ein platevaskar av våtstøvsugings-konstruksjon av enklaste sort. Denne gjer nytta. Elles har eg sett at ultralydsvasking er det klart beste. Det er alternativ, om enn ikkje så gode, som gjer nytte for seg, men unngå å vaske dei i Zalo (like greitt utan. Om du på død og liv vil ha i litt, bruk minimalt) eller å bruke blå væske og våt avspeling.
 

Hallo

Medlem
Ble medlem
11.11.2018
Innlegg
9
Antall liker
7
Spørsmålet innledningsvis var om platevasker er nødvendig å ha. Svaret er nok slik Arve er inne på, du må ikke ha en platevasker, MEN skal du slippe knitring så hjelper en platevasker veldig mye. Selv på nye plater kan det sitte igjen slaggstoffer i rillene. Disse forsvinner også ved bruk av platevasker. Ved kjøp av brukte LPer er vask etter min mening helt nødvendig. Mange brukte plater trenger en god vask. Du får på denne måten også bedre lyd.
Jeg har forøvrig hatt både vanlig platevasker og ultralydvasker. Det siste er best, men koster også vesentlig mer enn en vanlig platevasker. Hvorvidt du skal investere i en ultralydvasker eller ikke, avhenger vel litt av om analog avspilling er hovedmediet ditt eller ikke og hvor mye penger du vil legge i denne hobbien.
Lykke til med vurderingen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mine lp’er er kjøpt i perioden 1970-85. De ble selfølgelig spilt masse i de åra. Nå har jeg kjøpt en ny platespiller, en Rega 6 med Ania PU. Mener mine lp’er er behandlet ok, det er selfølgelig en del kliks men ingen hakk. Synes de låter ok.

Er det noe å vinne med å kjøpe en platevasker til en 4-5000? Eller er pengene gitt bedre ut på noen flere lp’er?
Litt brutalt:
Like nødvendig som en dusj i huset.
Mulig å klare seg uten.
Jeg har både ultralyd platevasker og dusj :)
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Men finnes det ikke noen gode kjerringråd for hvordan plater kan vaskes uten platevaskemaskin? Zalo? Mikrofiberklut? Stålbørste?
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.240
Sted
Bartistan
Et lite sidespor: Er det mulig å kjøpe seg inn i en ultralydvasker i Trondheimsområdet?
Noe ala timeshare (kva slag hare er det?)...
Kaffe og/eller øl og skitprat mens man venter på at jobben blir ferdig hadde kanskje også vært fint?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Men finnes det ikke noen gode kjerringråd for hvordan plater kan vaskes uten platevaskemaskin? Zalo? Mikrofiberklut? Stålbørste?
Vasket selv plater i lunkent zalovann til å begynne med, men det har lett for å gå ut over labelen i midten. Derfor ble det først VPI 16.5. Etterpå ble det så mye plater som kom inn fra andre deler av verden, og vaskebunken vokste ut av proposjoner. Måtte over til noe som feide over mere enn en plate i slengen. Dermed ble det USC Scroogemaster som tok ti i slengen. Plutselig var vaskebunken borte :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et lite sidespor: Er det mulig å kjøpe seg inn i en ultralydvasker i Trondheimsområdet?
Noe ala timeshare (kva slag hare er det?)...
Kaffe og/eller øl og skitprat mens man venter på at jobben blir ferdig hadde kanskje også vært fint?
God ide!
Ikke så lett å få til, men gjør et forsøk.
Ikke SÅ ofte en har behov for vask.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Denne gjør en utmerket jobb selv på gamle, skitne, fete, ekle og knitrende plater:

https://bigdipper.no/tilbehør/plate...er-manuell-platevaskemaskin-41840-p0000040431

Tar jeg den med ut på terassen en solskinnsdag så vasker jeg enkelt 40-50 plater på relativt kort tid fordi tørken er så god. Når du går tom for rensevæske kjøper du enkelt og rimelig ny isopropanol hos kjell&co eller Jernia.

Og du vil ikke tro hvor mye skitt det ligger igjen når du vasker helt nye plater.

-BB-
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et lite sidespor: Er det mulig å kjøpe seg inn i en ultralydvasker i Trondheimsområdet?
Noe ala timeshare (kva slag hare er det?)...
Kaffe og/eller øl og skitprat mens man venter på at jobben blir ferdig hadde kanskje også vært fint?
Dette er jeg også interessert i.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om du ønsker helt rene plater så er det ikke noe som overgår en ultralydvasker. Har gjort noen "tester" og sammenlikninger av ulike rengjøringsmetoder og fotografert rillene med USM mikroskop i etterkant.

* Tørrbørsting m/kullfiberbørste og/eller rengjøring med fuktig klut tar vekk det støvet og noe av den møkka som ligger i overflaten, men ikke noe (svært begrenset) av det som ligger nede i rillene. I praksis kan man risikere å "presse" noe overflatepartikler ned i rillene, i stedet for å fjerne de.
* Vasking i oppvaskkummen m/vann og litt Zalo fjerner noe mer.
* Knotsi/SpinClean renser noe bedre enn dette igjen, først og fremst ved at rensevæsken løser opp en del møkk og partikler, og de er enklere å bruke enn vaskekummen.
* Vaskemaskiner som OkkiNokki, VPI osv har jeg ikke testet selv, så her får jeg støtte meg til noen av de som har prøvd disse opp mot ultralyd - og uttaler at ultralydvasking gir et bedre resultat.

En annen fordel er, som Bartesam er inne på, at man kan vaske flere plater samtidig - litt avhengig av den løsning man velger da.

Her er den vaskeren som ble brukt i ScroogeMaster:
https://detail.en.china.cn/provide/p105114883.html

Og flere, som ikke kan bygge en løsning selv, har valgt denne:
https://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-Vinyl-Record-Cleaning-System-Vinyl-Stack-3-Record-LP-Cleaner-Kit-/161402849405
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Denne gjør en utmerket jobb selv på gamle, skitne, fete, ekle og knitrende plater:

https://bigdipper.no/tilbehør/plate...er-manuell-platevaskemaskin-41840-p0000040431

Tar jeg den med ut på terassen en solskinnsdag så vasker jeg enkelt 40-50 plater på relativt kort tid fordi tørken er så god. Når du går tom for rensevæske kjøper du enkelt og rimelig ny isopropanol hos kjell&co eller Jernia.

Og du vil ikke tro hvor mye skitt det ligger igjen når du vasker helt nye plater.

-BB-
Noen som vet om det er noen praktisk forskjell på Knosti og Spin-Clean? Er den ene bedre enn den andre? Spin-Clean er på tilbud i helga.

https://platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/vinyl-vaskemaskin/
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Platerille:
platerille.jpg


Kullfiberbust:
kullfiberbust.jpg


Platen (som kun hadde noe overflatestøv) er her avfotografert etter børsting, og som man ser så ligger det fortsatt igjen noe partikler i rillene.
Kullfiberbusten er fotografert med samme forstørring, og man ser at fibrene er så tynne at de i utgangspunktet kommer ned i rillene. Utfordringen med børsten er at de tynne fibrene ikke har tilstrekkelig spent til å fjerne møkk/partikler som sitter fast i vinylen.
 
Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.537
Antall liker
3.040
Torget vurderinger
2
Denne gjør en utmerket jobb selv på gamle, skitne, fete, ekle og knitrende plater:

https://bigdipper.no/tilbehør/plate...er-manuell-platevaskemaskin-41840-p0000040431

Tar jeg den med ut på terassen en solskinnsdag så vasker jeg enkelt 40-50 plater på relativt kort tid fordi tørken er så god. Når du går tom for rensevæske kjøper du enkelt og rimelig ny isopropanol hos kjell&co eller Jernia.

Og du vil ikke tro hvor mye skitt det ligger igjen når du vasker helt nye plater.

-BB-
Noen som vet om det er noen praktisk forskjell på Knosti og Spin-Clean? Er den ene bedre enn den andre? Spin-Clean er på tilbud i helga.

https://platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/vinyl-vaskemaskin/
Knosti har sveiv,en blir uansett drittlei snurringa visst en har en litt større samling.
Men det er en veldig bra budsjett løsning.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Knosti børstene er overraskende stive:



Her er en test av MK I hvor han har laget en to-bads løsning. MK II er bedre:

https://www.tnt-audio.com/accessories/disco_antistat_e.html

Knosti fremstår som et produkt laget av noen som har tenkt litt. Tørkestativet er enkelt å tømme, papirfilterkoppen fungerer bra, gummipakningene beskytter labelen osv. Jeg lager min egen rensevæske av ren isopropanol, batterivann og en liten dråpe zalo og mitt inntrykk er at det ikke ligger noe igjen i rillene etter lufttørk.

-BB-
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
2-0 til Knosti så langt, da altså. :)

Men de børstene er ikke så stive at de kan skade rillene, da?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Evt skadelighet hadde nok vært viden kjent gitt hvor mange år produktet har vært tilgjengelig.
 

Næss

Overirig entusiast indeed
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.591
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Hmm, blei fysen på en ultralyd vasker. Bruker en Knosti i dag.

Vil det i så fall være noen hensikt å bruke begge deler, eller er det unødvendig med Knosti hvis en har en ultralydvasker?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hmm, blei fysen på en ultralyd vasker. Bruker en Knosti i dag.

Vil det i så fall være noen hensikt å bruke begge deler, eller er det unødvendig med Knosti hvis en har en ultralydvasker?
Hadde en Okki Nokki vasker da jeg kjøpte AudioDesk, den ble solgt ganske kjapt. AudioDesk gir meg ekstremt rene skiver.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hmm, blei fysen på en ultralyd vasker. Bruker en Knosti i dag.

Vil det i så fall være noen hensikt å bruke begge deler, eller er det unødvendig med Knosti hvis en har en ultralydvasker?
Hadde en Okki Nokki vasker da jeg kjøpte AudioDesk, den ble solgt ganske kjapt. AudioDesk gir meg ekstremt rene skiver.
Bakdelen med AudioDesk er at den renser lommeboka i samme slengen. :)

Ellers er AD øverst på ønskelista her også.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det noen son kjenner prisen på Degritter?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Nødvendig? Nei, du må ikke ha ren bøtte og grei shampo selv om du har kjøpt ny bil, men faen heller folkens: Platene er dyre når de er nye, i beste fall billige når de er grisete. Det å bedrive renhold er da en billig forsikring? Det er ikke utgiftene på bilvask som koster med bilhold, det er saltet, telehiven. Noen ganger lurer jeg på om jeg er feil skrudd sammen eller om det er noe galt andre steder ...

En platevasker varen bortimot livet ut. Merkostnaden per LP er marginal om man har en samling med litt innhold (jeg er enig, du investerer ikke i UL-vasker etter 10 LP-er). Vil man ikke pleie samlingen best mulig?
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Degritter, Ryktet sier ca 2500Euro
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Hmm, blei fysen på en ultralyd vasker. Bruker en Knosti i dag.

Vil det i så fall være noen hensikt å bruke begge deler, eller er det unødvendig med Knosti hvis en har en ultralydvasker?
Hadde en Okki Nokki vasker da jeg kjøpte AudioDesk, den ble solgt ganske kjapt. AudioDesk gir meg ekstremt rene skiver.
Er ikke Okki nokki noko bra?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Okki Nokki er helt OK. Ikke som ultralyd, men det er vel ikke å vente heller.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Degritter ser fristende ut. Noen skriver at den vil koste 1800 Euro; det er ingen ublu pris.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Nei, men ja!

Platevasker gir et løft, både vask av nye og brukte plater.

Jeg har Okki Nokki og det funker bra, synes jeg.
 
Topp Bunn