Er en platevasker nødvendig?

T

TLN

Gjest
Degritter virker som en interessant sak, men til 2600 Euro pluss frakt og eventuell toll og moms blir den fort kostbar. Mulig de trekker fra moms først, sånn at den endelige summen blir rundt 25 000,- NOK, men det er uvisst ennå. Holdt på å trykke kjøp den dagen den slapp for salg, men avventet. Den ble utsolgt umiddelbart og kommer inn på lager igjen i slutten av mars visstnok.

Kunne tenke meg å lest om erfaring med denne vs Audio Desk før jeg tar valget. Har testet AD tidligere, og den likte jeg svært godt. Med Degritter ser jo lekker ut i tillegg, så den kan jo stå fremme :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Denne gjør en utmerket jobb selv på gamle, skitne, fete, ekle og knitrende plater:

https://bigdipper.no/tilbehør/plate...er-manuell-platevaskemaskin-41840-p0000040431

Tar jeg den med ut på terassen en solskinnsdag så vasker jeg enkelt 40-50 plater på relativt kort tid fordi tørken er så god. Når du går tom for rensevæske kjøper du enkelt og rimelig ny isopropanol hos kjell&co eller Jernia.

Og du vil ikke tro hvor mye skitt det ligger igjen når du vasker helt nye plater.

-BB-
Helt enig, har en tilsvarende og de blir gullende rene. Kun brukt den innendørs.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Knosti børstene er overraskende stive:



Her er en test av MK I hvor han har laget en to-bads løsning. MK II er bedre:

https://www.tnt-audio.com/accessories/disco_antistat_e.html

Knosti fremstår som et produkt laget av noen som har tenkt litt. Tørkestativet er enkelt å tømme, papirfilterkoppen fungerer bra, gummipakningene beskytter labelen osv. Jeg lager min egen rensevæske av ren isopropanol, batterivann og en liten dråpe zalo og mitt inntrykk er at det ikke ligger noe igjen i rillene etter lufttørk.

-BB-
Helt enig, bruker samme metode.
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Degritter virker som en interessant sak, men til 2600 Euro pluss frakt og eventuell toll og moms blir den fort kostbar. Mulig de trekker fra moms først, sånn at den endelige summen blir rundt 25 000,- NOK, men det er uvisst ennå. Holdt på å trykke kjøp den dagen den slapp for salg, men avventet. Den ble utsolgt umiddelbart og kommer inn på lager igjen i slutten av mars visstnok.

Kunne tenke meg å lest om erfaring med denne vs Audio Desk før jeg tar valget. Har testet AD tidligere, og den likte jeg svært godt. Med Degritter ser jo lekker ut i tillegg, så den kan jo stå fremme :)
Har fattet interesse for denne Degritter jeg også, I hovedsak pga design og det at den ser ut som den er utviklet på riktig side av millennium mens AD pro ser mer ut som en feltradio jeg bar på ryggen under førstegangstjenesten. Når det er sagt så har AD mekanisk vask i form av børster i tillegg til ultralyd. Virker som Degritter kun er ultralyd.

Noen som vet hvem som har agenturet i Norge på Degritter?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Får kjøpt ferdig motorstyring og spindel på eBay, og der kan du sannsynligvis også kjøpe et stort nok USC kar til jobben. Vet ikke om noen rimelige her hjemme. Dette søket er i USA, men søk i Europa pga billigere frakt.

https://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-Cleaner-for-LP-Vinyl-Records-Liftable-Timing-Washing-Machine-Jewelry/253935972047?hash=item3b1fc36ecf:g:ACoAAOSwVXdcIEw0:rk:4:pf:0
Interessant.
Det der er den første ferdige løsningen jeg har sett som likner på min kombinasjon av separat kar med VinylStack spinner.
Og mye billigere. Tror du skal slite med å finne billigere komplett UL-løsning.
 
T

TLN

Gjest
Degritter virker som en interessant sak, men til 2600 Euro pluss frakt og eventuell toll og moms blir den fort kostbar. Mulig de trekker fra moms først, sånn at den endelige summen blir rundt 25 000,- NOK, men det er uvisst ennå. Holdt på å trykke kjøp den dagen den slapp for salg, men avventet. Den ble utsolgt umiddelbart og kommer inn på lager igjen i slutten av mars visstnok.

Kunne tenke meg å lest om erfaring med denne vs Audio Desk før jeg tar valget. Har testet AD tidligere, og den likte jeg svært godt. Med Degritter ser jo lekker ut i tillegg, så den kan jo stå fremme :)
Har fattet interesse for denne Degritter jeg også, I hovedsak pga design og det at den ser ut som den er utviklet på riktig side av millennium mens AD pro ser mer ut som en feltradio jeg bar på ryggen under førstegangstjenesten. Når det er sagt så har AD mekanisk vask i form av børster i tillegg til ultralyd. Virker som Degritter kun er ultralyd.

Noen som vet hvem som har agenturet i Norge på Degritter?
Foreløpig er nok det ingen distributør av denne i Norge. Så det gjør den litt mindre interessant mtp. garanti osv.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Bekreftet at de trekker VAT ved kjøp fra dem. Var to maskiner på lager i går. (Utsolgt i dag) Det drypper inn maskiner nå og da.
Pris eksl vat er EUR 2.167.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.470
Antall liker
35.302
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har også brukt Knosti Disco-Antistat platerenser de siste årene, meget fornøyd med resultatet.
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Bekreftet at de trekker VAT ved kjøp fra dem. Var to maskiner på lager i går. (Utsolgt i dag) Det drypper inn maskiner nå og da.
Pris eksl vat er EUR 2.167.
Dette er jo en semi-oppløftende nyhet. Vet de har tilbakekalt hele 1. batch da det var problemer med en sensor. På sikt, når den får litt tid i markedet samt luket ut barnesykdommene, så tror jeg den kan bli ett kjærkomment tilskudd til platevasker-familien som for meg virker å holde fødselsratene kunstig lave.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Bekreftet at de trekker VAT ved kjøp fra dem. Var to maskiner på lager i går. (Utsolgt i dag) Det drypper inn maskiner nå og da.
Pris eksl vat er EUR 2.167.
Dette er jo en semi-oppløftende nyhet. Vet de har tilbakekalt hele 1. batch da det var problemer med en sensor. På sikt, når den får litt tid i markedet samt luket ut barnesykdommene, så tror jeg den kan bli ett kjærkomment tilskudd til platevasker-familien som for meg virker å holde fødselsratene kunstig lave.
Denne (https://www.audiodesksysteme.de/de/) er effektiv og lettvint i bruk, men dyr. Trur ikkje det finst forhandlar her på berget, men det er muleg å bestilla frå Tizo Acryl GLÄSS Vinyl Cleaner PRO - LP cleaning machine | Distributor TIZO ACRYL Dei trekkjer frå EU-momsen, men det kjem sjølvsagt frakt og norsk moms i tillegg. Å så er ikkje maskina gratis i bruk heller: renseveska kostar ca. € 10 og det held til 100 plater. Etter 500 plater skal kostar og filter byttast. Og så skal ein ha reint vatten (ikkje frå springen). Så dette er ei dyr men effektiv løysing. Om ein vaskar 2000 plater kjem prisen per plate på ca. kr 20 - 25. Men lydforbetringa kan vera like stor som eit pickupbytte. Og så varer platene og stiften lengre når platene er reine, så her tener ein innatt noko av kostnadane. Om eg var seljar kunne eg kanskje få det til å høyrast ut som rein inntekt.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Exotic i Danmark er nok importør for Skandinavia og Audioaktøren er distributør i Norge.

Audioaktøren har prisliste på sine hjemmesider. Tror den tipper 30k akkurat.
 
Topp Bunn