Er du verdig ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Trondmeg skrev:
Roald skrev:
Å rangere et klassisk stykke opp mot låter fra Tom Waits, Kari Bremnes eller DDE…..hvilke kriterier skal brukes? Antall personer som trengs for fremførelsen, hvor teknisk krevende det er å spille, hvilken påvirkning det har på personer som lytter til låten?
Hva er hensikten med å rangere kvalitet på denne måten? Oppfattelsen av dette er subjektiv og det skal ikke være noe opplest og vedtatt tabell over hva som er bra og hva som er dårlig. Men, det er i min bok stor forskjell på "Nei så tjukk du har blitt" og "In the neighbourhood" uten at de kan måles i verken meter, kilo eller andre uegnede måleenheter. Jeg lever godt med at begge finnes, men det er bare en av dem som holder kvalitetsmessige mål for meg og det er en personlig sak. Kunst etc er subjektivt og skal være det, det skal skape debatt. Det er bare i VG og i FRPs partiprogram at verden er enkel.
Hvis man sammenligner de to musikkstykkene som nevnes her er det vel heller ikke noe stort problem å rangere dem rent musikalsk heller, siden dette er noe som ofte etterlyses her. Og dette kan vel gjøres uavhengig av hva man foretrekke å lytte til.

Et slik kriterium kan være om stykket er et unikt utrykk og ikke masseprodusert duisinvare. Jeg er rimelig overbevist om at de fleste danseband kan prestere en låt tilsvarende "Nei så tjukk du har blitt" uten at man hadde hørt rare forskjellen. Og jeg er enda mer overbevist om at samtlige av danseband som er flink nok til å ha gitt ut egen plate kan spille denne låten helt overbevisende for et kresent publikum.

Men hvor mange andre artister i verden kunne laget "in the Neighbourhood" eller engang fremført dette verket på en overbevisende måte? Det er iallefall ikke noe hvem som helst skal prøve seg på uten at dette faller like flatt til gulvet som en minister med nyfersket bryggeutvidelse.

Man kan jo også se til hatobjektet nummer 1 i frpkretser, Arne Nordheim. Det er musikk de gjerne ikke forstår, eller som jeg ikke forstår for den saks skyld, og derfor noe som er godt egnet til å rakke ned på som elitistisk fjas og noe som de ynder å hente frem hver gang kultursørsmål kommer som tema. Men hvor mange kan gjøre Nordheim etter og lage det som han har laget? Hvem kan prestere å komponere disse anerkjente verk, verk som kanskje ikke egner seg til allsang og pausetrudelutter, men som vil leve i musikkhistorien i uoverskuelig fremtid.

Så ja, det er helt og holdent mulig å bruke andre kriterier enn personlig smak når man skal vurdere hva som er verdt å støtte og hva som har potensiale til å bli en del av den stolte norske kulturarven, og ikke bare nok en svingom til danskebåtbruk og landsmøter i frp.

Så la oss ikke være redd for å anerkjenne storhet hos andre mennesker, selv om det de skaper ikke passer til personlig forbruk og smak.

P

Parelius

Gjest
Teater skal liksom være folkelig! Snakker om å smiske nedover. Også skulle en liksom ha vært utøvende kunstner! Det er jo rett før en får skitt under neglene dette. Og hva har dataspill med tenkende mennesker å gjøre! Bare Deph. vet.

Ikke en klubb for aristokrater dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Og hva har dataspill med tenkende mennesker å gjøre! Bare Deph. vet.
Det vet han. Han spilte Rock Band for første gang med et par venner på en PS3 i går, men tilhørede plasttrommer, lekegitar og mikrofon. Ble både svett og hes og hadde det kanonmorro. Forventer dog ikke statstøtte for sin innsats for kulturlivets berikelse.

Men høsten er også i boks med en Lich King beta. Det er hans form for samfunnstjeneste på kulturfronten.

Tenking er oppskrytt uansett.

Ikke en klubb for aristokrater dette.
Det sanne arisotokrati er en holdningssak, ikke en fødselsattest.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jippi!
Jeg fikk full score.
Neida, slapp av - fikk 12 av 20 da.

Jeg er IKKE verdig!

For noe piss :-\

21. Hvor trives du best? I operaen eller på Svinesund? ;D ;D ;D

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.519
Torget vurderinger
1
Nå var tråden først og fremst et spark til pressen som stadig graver seg lenger og lenger ned i sumpen, de får jo til og med støtte. Nå leses aviser på linje med se og hør og innholdet er tilsvarende dårlig.

Når det gjelder hva som er kvalitet, så er det opp til den enkelte å avgjøre så lenge det ikke foreligger helt objektive kriterier. Problemet er favoriseringen av en smal gruppe fremfor andre smale grupper.
Når jeg mener kvalitet klarer seg selv så handler ikke det om å dyrke det middelmådige, men heller troen på at kvalitet lønner seg.

Fotball er dessuten gørr kjedelig og en middelmådig idrett. :p

La oss heller holde oss til HiFi…… hva ville folket synes om at noe av overskuddet fra salget av transistorforsterkere ble overført til eksotiske produsenter av rørutstyr? Eller hva med mat? stabburet må overføre penger til AS snegl som serverer kulinariske godbiter

Og hva med å klare en tråd uten å blande inn Frp :eek:

Når det gjelder Arne Nordheim så er det ditt valg å si at du ikke skjønner det, jeg sier at i min verden så er det noe møl.
Grunnen til at det vil leve i uoverskuelig fremtid er lik frimerkesamlerens begjær etter et feiltrykt frimerke, det er en kuriositet

Mvh Roald

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fikk heldigvis bare 6 “rette” på denne dustetesten, syntes i grunnen det var litt i overkant.
Makan, skal dette skille klinten fra hveten? Åge Aleksandersen?? Hallo??
Tilhører man kultureliten hvis man foretrekker han fremfor DDE? Eller var det motsatt?

Budsjettet til sommervikarer i Aftenposten er tydeligvis ikke mye å skryte av i år. :-X

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Gjestemedlem, Jeg stiller meg helt bak ditt innlegg #40. Det er godt skrevet. Ellers aksepterer jeg at det er mange ting jeg ikke forstår uten at jeg kan kalle det for møl eller søppel eller dårlig. Jeg er tilhenger av kvalitet og det er ikke middelmådigheten som tar frem kvaliteten, det er geniene, elitistene, enerne, Kunstnerne (med stor K) eller hva de skal kalles. Det betyr ikke at jeg forstår det, men jeg respekterer det for det er disse som trekker oss videre. Og all respekt til de som ikke gjør det, men likevel har en plass innenfor kulturen, underholdningen etc. De har også en viktig, men kanskje annen rolle. Mitt inntrykk er at når det gjelder håndverkere, bilverksteder, sport etc så er det visst gjengs oppfatning at det er kvalitet som teller, men når det gjelder kultur, kunst etc så blir visst kvalitetsstempelet lettere et negativt snobbestempel. Ufattelig tåpelig egentlig. Jeg håper jeg tar feil, men sitter med det inntrykket at dette er en relativt gjengs oppfatning. Ære være etc! Selv digger jeg kvalitet og har gjerne egne litt sære kriterier for hva som er kvalitet, både for produkter og mere subjektive uttrykk. Men respekt for andres bidrag synes jeg er høflig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Trondmeg skrev:
Gjestemedlem, Jeg stiller meg helt bak ditt innlegg #40. Det er godt skrevet. Ellers aksepterer jeg at det er mange ting jeg ikke forstår uten at jeg kan kalle det for møl eller søppel eller dårlig. Jeg er tilhenger av kvalitet og det er ikke middelmådigheten som tar frem kvaliteten, det er geniene, elitistene, enerne, Kunstnerne (med stor K) eller hva de skal kalles. Det betyr ikke at jeg forstår det, men jeg respekterer det for det er disse som trekker oss videre. Og all respekt til de som ikke gjør det, men likevel har en plass innenfor kulturen, underholdningen etc. De har også en viktig, men kanskje annen rolle. Mitt inntrykk er at når det gjelder håndverkere, bilverksteder, sport etc så er det visst gjengs oppfatning at det er kvalitet som teller, men når det gjelder kultur, kunst etc så blir visst kvalitetsstempelet lettere et negativt snobbestempel. Ufattelig tåpelig egentlig. Jeg håper jeg tar feil, men sitter med det inntrykket at dette er en relativt gjengs oppfatning. Ære være etc! Selv digger jeg kvalitet og har gjerne egne litt sære kriterier for hva som er kvalitet, både for produkter og mere subjektive uttrykk. Men respekt for andres bidrag synes jeg er høflig.

Men hvordan kan du vite at det har kvaliteter når du ikke forstår det eller ser det?
At andre ser noe der er jo ikke bevis for at det er bra, så lenge du ikke selv ser kvaliteter ved det så kan du ikke vite at det er der.
Selvsagt er ikke ting nødvendigvis av dårlig kvalitet bare fordi du ikke selv liker det, men å godta at alt som andre hevder er bra, nødvendigvis er bra (vel å merke så lenge det er de rette menneskene som sier det) er latterlig. Når noen har laget et maleri ved å male det helt svart, for så å slenge litt med penselen så det blir en gul klatt på bildet, hvordan kan man mene at dette er kvalitet? Hvis rette personen gjør det kan han ta 100 000 ++ for det, om jeg gjør det er det ingen som bryr seg om å betale for det.
Hvor er kvalitetsforskjellene der?
Synes det er utrolig mye ”keiserens nye klær” der ute som blir geniforklart helt uten grunn, mulig noen liker det og ser noe der, men hva så, kanskje er de som ser noe der ikke ved sine fulle fem en gang, jeg lurer veldig på hva som er kriteriet for å kunne si hva som er bra og hva som ikke er bra, annet enn at hvis mange nok liker noe og forstår noe, så er det ikke bra.
Kvalitetsstempelet innen kunst og kultur kan ansees for å være snobbete fordi det ikke er en kvalitet man faktisk vet er der, den er gjerne oppkonstruert og ofte feil i manges øyne. Da er det ikke rart mange ser noe overbærende på hvordan andre i nesegrus beundring for alt de ikke forstår hevder det finnes kvaliteter der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Men hvordan kan du vite at det har kvaliteter når du ikke forstår det eller ser det?
Det er ofte fult mulig å gjennkjenne ekstraordinær kvalitet selv om det er innen et felt man selv har lite kunnskap. Men best av alt kan jo denne vurderingen foretas av dem som har grundig kunnskap innen området.

At andre ser noe der er jo ikke bevis for at det er bra, så lenge du ikke selv ser kvaliteter ved det så kan du ikke vite at det er der.
I slike tilfeller er det godt å ha eksperitise som kan gjøre vurderingene og ikke overlate dette og tilhørende beslutninger til synsere som kun legger sitt eget erfarigsgrunnlag til grunn.

Selvsagt er ikke ting nødvendigvis av dårlig kvalitet bare fordi du ikke selv liker det, men å godta at alt som andre hevder er bra, nødvendigvis er bra (vel å merke så lenge det er de rette menneskene som sier det) er latterlig.
Hvorfor er det latterlig? Hvis et laug av komponister og utøverne i de store symforniorkestrene sier et verk er helt fantastisk, så tar jeg deres ord for dette selv om det ikke er noe jeg vil høre på eller bruke tid på. Hvis en økonom skriver en avhandling som går meg overhodet men som nobelkomiteen tar opp til vurdering, så kan det jo hende de vet noe som jeg ikke vet. Hvis nasjonalgalleriet kjøper inn et bilde, så har de nok mer kompetanse til å vurdere om dette er et viktig verk eller om det bare er pynt, iallefall mye mer enn jeg kan.

Jeg er derfor svært glad for at det finnes kompetente mennesker som kan foreta slike vurderinger.

Men de skal jo ikke få noen makt over hva jeg personlig skal høre på, lese på sengen eller henge på veggen.

Når noen har laget et maleri ved å male det helt svart, for så å slenge litt med penselen så det blir en gul klatt på bildet, hvordan kan man mene at dette er kvalitet? Hvis rette personen gjør det kan han ta 100 000 ++ for det, om jeg gjør det er det ingen som bryr seg om å betale for det.
Det kan være at personen var den første til å gjøre dette og dermet var en lendede figur innen den stilretningen og at maleriet derfor har historisk og kulturdokumentarisk verdi. Det kan hende verket kan ses i sammenheng med andre malerier fra en svært anerkjent person og dermed er en del av en større helhet. Det kan være at maleriet hadde så stor symbolverdi eller politisk sprengkraft at det påvirket folk og mennesker i stor grad.

På den annen side vil det være fullstendig uinteressant om jeg gjør noe lignende, i allefall for andre enn meg selv, og sikkert ikke for meg selv en gang.

Når det gjeler pris og pengeverdi er vel dette i stor grad markedsstyrt. Man kan se hva bildene oppnår på auksjoner over tid. Her er jo alltid mange som prøver å manipulere markedet også, så disse vurderingene er heller ikke noe man bør overlate til legfolk.

Kvalitetsstempelet innen kunst og kultur kan ansees for å være snobbete fordi det ikke er en kvalitet man faktisk vet er der, den er gjerne oppkonstruert og ofte feil i manges øyne. Da er det ikke rart mange ser noe overbærende på hvordan andre i nesegrus beundring for alt de ikke forstår hevder det finnes kvaliteter der.
Ja man kan ofte undre seg over slike vurderinger. Og når det gjelder offentlig utsmykning så har jo publikum absolutt et ord med i laget. Men kunst er mer enn bare pynt.

At det finnes mange mennesker som liker å late som de har mer peiling enn de har, eller liker de rette tingene er jo et generelt fenomen og ikke noe som er spesielt innen kunst og kulturliv. Og her er det ikke mange som går helt fri.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Komponenten skrev:
Trondmeg skrev:
Selvsagt er ikke ting nødvendigvis av dårlig kvalitet bare fordi du ikke selv liker det, men å godta at alt som andre hevder er bra, nødvendigvis er bra (vel å merke så lenge det er de rette menneskene som sier det) er latterlig. Når noen har laget et maleri ved å male det helt svart, for så å slenge litt med penselen så det blir en gul klatt på bildet, hvordan kan man mene at dette er kvalitet? Hvis rette personen gjør det kan han ta 100 000 ++ for det, om jeg gjør det er det ingen som bryr seg om å betale for det.
Synes det er utrolig mye ”keiserens nye klær” der ute som blir geniforklart helt uten grunn, mulig noen liker det og ser noe der, men hva så, kanskje er de som ser noe der ikke ved sine fulle fem en gang, jeg lurer veldig på hva som er kriteriet for å kunne si hva som er bra og hva som ikke er bra, annet enn at hvis mange nok liker noe og forstår noe, så er det ikke bra.
(Gjestemedlem: Igjen en god besvarelse jeg kan stille meg bak.)

I min verden er respekt for andres kompetanse, respekt for det jeg selv ikke forstår (enda?) og ønske om et mangfold langt utenfor egen interessesfære nøkkelverdier. Jeg vil ikke la meg begrense av kunstige egenbegrensende rammer, men være åpen for nye ting. Med tanke på hvordan f.eks. min egen musikksmak har forandret og utviklet seg gjenom årene mener jeg at denne holdningen har hatt stor verdi. Ellers har jeg et avslappet forhold til kunst og kultur, men forstår ikke at jeg skal ha rett til eller behov for å være dommer når jeg strengt tatt ikke har nødvendig spisskompetanse. Jeg stoler på ekspertisen her også, akkurat som jeg stoler på frisørens, slakterens, snekkerens og bilverkstedets spisskompetanse. Det er egentlig ikke noen prinsippiell forskjell på det. Jeg trenger verken bevis eller målte verdier som grunnlag for kvalitetsoppfatninger i det kvalitetsbegrepet er subjektivt. Jeg forstår generelt heller ikke behovet for å bevise eller dokumentere alle slags opplevelser. If it looks good, it is good! Jeg ser f.eks. ikke for meg hvordan jeg skal dokumentere at min kvinne er den beste for meg, selv om jeg tror at det er slik. Dessuten finnes heldigvis ingen fasit, det skal alltid være debatt om kvalitet, kunst etc. Og denne debatten må ikke forveksles med egen smak eller preferanser. Med åpenhet kan verden bli mer innholdsrik, fargerik og nyansert. Den som tør kan prøve. Risikoen er bare nye uventede (?) opplevelser og et åpnere sinn. Positivitet bør bli pensum i det norske sjelslivet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Respekt for andre bør man selvsagt ha, men også en viss skepsis. Kan ikke en som har utdannelse innen kunst også være glad i penger? Kan det ikke være det som ligger bak mye av det de presenterer? Har man først fått seg et navn, fortjent eller ikke, kan man jo nesten spy ut hva som helst, gjerne noe ”nytt og nyskapende”, men har alt nødvendigvis kvaliteter bare fordi ingen har gjort noe lignende før og en anerkjent kunstner gjør det?

Når en mann legger seg i en seng oppå et tak, er det kunst som har kvalitet og bør anerkjennes?

http://www.zeth.no/bokutdrag_bilder2008_/seng.html

Noen mener det. Denne kunstneren selger også sitater. Han selger ord satt sammen i en meningsløs setning. At noen er villig til å betale for dette, gir det denne type kunst kvalitet?

Er det bra? Er det kvalitet?

Eller hva med dette:

http://www.zeth.no/bokutdrag_bilder2008_/forteljinga.html

Er det kunst eller er det ”gal mann i park?”

Ikke alt man liker har kvalitet, og ikke tillegger man det alltid kvalitet heller. Jeg kan lese en bok som kan være underholdene og grei nok, men jeg innser at den ikke har særlig mye kvalitet, selv om jeg liker den. Jeg kan like musikk og vite at kvalitetsmessig er det ikke all verden, men den kan likevel appellere til meg. Men for enkelte kan det se ut til å være et behov for å dele ut kvalitetsstempel til ting de liker eller hevder å like, spesielt når de vet at andre misliker det, det virker nesten som de har en barnslig glede over å heve seg over andre.

Jeg savner mer skepsis blant de ”allvitende” til hva de hauser opp, tror man ville fått mer aksept for at noe faktisk er bra, selv om man ikke liker det selv, om man følte det var en viss troverdighet i hva som blir anerkjent, og ikke bare: nytt og sært = bra

Mangfold er viktig selvsagt innen musikk og kunst, men graderingen er ofte arrogant, der det bermen liker er lavmål, mens det eliten liker er kvalitet. Da blir det ofte sånn at noen ”liker” det man vet man bør like for å bli akseptert, på samme måte som man kler seg på en viss måte for å vise at man er noe. Man investerer i kunst som i aksjer, man kjøper det man tror blir verdt noe, ikke nødvendigvis det man selv liker best.
Er det det som er mening med kunst da? Skal ikke kunst appellere til noe i deg helt uavhengig av penger?

Kunst og kultur er business i like stor grad som mye annet, med spekulanter og selvutnevnte bedrevitere. Da gjør man lurt i å tenke selv, og ikke la seg lure til å tro hva som helst, men være litt skeptisk til motivene bak. Hvorfor har så mange behov for å skape noe, er det skapertrangen eller penger som er drivkraften bør man kanskje spørre seg litt oftere.
At folk driver med sitt må man selvsagt godta, men når diskusjonen kommer til hva man bør støtte med penger fra staten må man være litt nedpå. Før man seg selv på kunsten sin så er det greit nok, men må man ha økonomisk støtte for å drive med noe som ingen skjønner bæret av er det kanskje bedre å bruke pengene på noe annet.

Man kan alltids finne noen med den rette bakgrunnen til å geniforklare sine rare prosjekter, det alene er ikke grunn god nok til å godta at noe er bra, like lite som om en klimaforsker sier at det er/ ikke er noe menneskeskapt i klimaforandringene, derom strides de lærde, og det gjør de vel også når det kommer til noe så lite konkret som hva som er kvalitet og ikke i kunst.

Ville jeg blitt en annen person med andre meninger og kvaliteter om jeg hadde tatt en kunstutdanning?
Andre meninger ganske sikkert, man lar seg vel påvirke og lærer vel å tyde symbolikk og hva man skal se etter i andres kunst, men hvorfor i alle dager skal kunst være full av symbolikk og underliggende meninger som man må ha spesialutdanning for å se?

Jeg var i galleri Nygaten i Bergen i sommer og så på bildene til f.eks Nerdrum. Selve lokalet er i grunn en kunstopplevelse i seg selv, vil anbefale alle et besøk der.
Det er et sted som gir en noe, en egen stemning, man føler seg nesten som i Dovregubbens hall. Og det er sånn jeg mener kunst bør være, man må kjenne det, det må på en eller annen måte imponere, jeg har i litt for mange kunstgallerier bare latt meg irritere, ikke av bildenes budskap, men at det som presenteres kalles for kunst.

Man kan svindle med bruktbiler og man kan svindle med kunst, ting er ikke alltid hva ekspertisen hevder at de er, bruktbilselgere har mer peiling på bil enn jeg har, det betyr ikke at jeg naivt stoler på deres kompetanse og deres råd.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg er vanligvis ikke så "kunst" interessert men Lars Hertervig (1830-1902) kan jeg bare ikke motstå. Makan til "levende" bilder skal man lete lenge etter.
Annbefaler alle å sjekke ut ham - INGEN maler bilder som denne fyren!
Akkurat passe gal og talentfull på en gang..

P.S. Sjekk aftenbladet.no/bildegallerier - der ligger 35 fete bilder!

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje den mest vesentlige forskjellen ligger i hvordan man ser på kunst, kultur, musikk og øyeblikkesopplevelser.

Noen tenker:

Hva kan vi klare oss uten.

andre tenker

Hva vil berike tilværelsen for en selv, for andre eller for kommende generasjoner.

Jeg håper virkelig at det er de sistnevnte som får det siste ordet når budgetter skal lages og beslutninger skal tas. For om de førstnevnte tenker jeg følgende:

Dem kan vi klare oss uten.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I aften skal jeg berike meg selv. Se og høre barokkdans og -musikk i Oslo Konserthus. Og det er mer: Rolf Lislevand skal bruke "mine" høyttalere til å få futt i lutten sin.

Gjestemedlem! I concur!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hertevig er jo et bra eksempel på en som faktisk var kunstner og kunne male. Tenk å kunne male lyset på den måten, i en tid det ikke var mulig å ta et bilde og se på å male av, han måtte huske det, se det inni seg, det er imponerende.

Eller IC Dahl sin Bjerk i storm:

Eller Solberg sin vinternatt i Rondane.

Osv.

Er jo edelt om en tenker på hva som kan berike andre Deph, men er du sikker på det nødvendigvis er drivkraften?
Føler du deg trygg på at det er det beste som videreføres til neste generasjon?
Det gjør ikke jeg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Komponenten:

Jeg tror du misforstår. Det er vel ikke snakk om naiv aksept av alt som blir kalt kunst med en oppfatning av at alt dette skal være kvalitet. Mine innlegg begynte som en irritasjon over nedrakking av kvalitetskunst (hva nå det er) og et hovedpoeng er at det finnes spisskompetanse innenfor kunst/kultur på lik linje som ved andre fag. Og jeg respekterer andres kompetanse, men ikke ukritisk. Dersom jeg har gitt inntrykk av det, har jeg formulert meg klønete. Det er ingen folkerett å forstå kunst, men det er heller ingen forbrytelse å la være. Jeg hevder mangfold og gjensidig respekt er best. Og kunst skal alltid kunne debatteres. Wannabees og snobber har jeg ikke berørt i det hele tatt, for det er vel en annen diskusjon?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hertevig er jo et bra eksempel på en som faktisk var kunstner og kunne male. Tenk å kunne male lyset på den måten, i en tid det ikke var mulig å ta et bilde og se på å male av, han måtte huske det, se det inni seg, det er imponerende.
Mine øyne leter umiddelbart etter hvor en tynget og godt sliten hobbit kan ha gjemt seg der.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Smeagol bodde i hodet til Hertervig. Valentinos diagnose.

Topp Bunn