Er du verdig ?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
Ta quizen på aftenposten…..Og la deg more av tåpelige spørsmåls alternativer og ikke minst hvor mange ”rette” svar du får

Tilhører du kultureliten?
Du fikk 7 rette av 20 mulige, Du er sannsynligvis enig med Ulf Erik Knudsen i hans forslag til kutt i kulturfeltet, og sklir ubemerket inn blant folk flest. Har du kulturambisjoner, har du imidlertid alle muligheter for å rykke nærmere fiffen, selv om du sannsynligvis vil få problemer
0-5 poeng: Du er ytterst folkelig. Uansett hva du foretar deg, vil du aldri få innpass i kultureliten, og sannsynligvis har du heller ikke noe ønske om det.
6-10 poeng: Du er sannsynligvis enig med Ulf Erik Knudsen i hans forslag til kutt i kulturfeltet, og sklir ubemerket inn blant folk flest. Har du kulturambisjoner, har du imidlertid alle muligheter for å rykke nærmere fiffen, selv om du sannsynligvis vil få problemer
11-15 poeng: Du er en kulturinteressert person, men ingen vil regne deg som en del av kultureliten. Har du ambisjoner, vil du imidlertid med litt innsats kunne rykke opp en divisjon.
16-18 poeng: Du er langt fra folkelig, og vil ikke ha store problemer med å føre en samtale med medlemmer av den absolutte kultureliten. Står du på, er du snart en del av den.
19-20 poeng: Gratulerer! Du kan med god samvittighet regne deg som en del av Norges kulturelite, og foretrekker kulturell kapital, makt og innflytelse fremfor en folkelig appell.

Er det rart at benevnelser som arrogant og bedreviter dukker opp når kultur skal diskuteres
Sier Roald som måtte reise til Italia for å oppleve Tom waits konsert, siden operaen greide det kunststykket å takke nei ::) ::) ::)

Mvh Roald

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
12 av 20.

Den latterligste "testen" jeg har tatt. Utrolig av Aftenposten nedverdiger seg til noe slikt. Søppel!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Fikk 15, ha. Får håpe at det betyr at jeg med all sannsynlighet aldri blir så sinnsyk at jeg er med på at Frp og folk flest skal bestemme hva kultur er.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.761
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
13/20.

Åge Aleksandersen eller DDE? Pest eller Kolera?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det er helt korrekt. DDE har jeg ufrivillig prøvd, Åge er kanskje hakket bedre, ville jeg tro.

Valentino skrev:
13/20.

Åge Aleksandersen eller DDE? Pest eller Kolera?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mye rare svaralternativer her: Morgenbladet eller VG? Morgenbladet kommer 1 gang i uka for Guds skyld. Og trav eller galopp - hva med ingen av delene for oss som synes hestesport er like festlig som å se på maling tørke? Anne Holt (som skriver som en klossmajor) eller Terje Holtet Larsen (som jeg aldri har hørt om)?

J

Jurassic

Gjest
Fikk 10/20 jeg.

Rart at valg av datamaskin skal ha betydning for interesse for kultur....

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Du fikk 9 rette av 20 mulige

Jeg valgte innsiden av operaen, mest fordi de har en del kult utstyr der jeg kunne tenkt meg å høre på..

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tja, en solid sekser, på grensa til folkelig....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
19 - jaja, bommet på tegneseriespørsmålet

K

KindOfBlue

Gjest
Aftenpostens tester, og VGs og Dagbladets fotoserier, er alle satt opp for å øke antallet klikk på nettstedene deres. Legg merke til at reklamebannerne ikke endrer seg, men hvert nytt spørsmål betyr et ekstra klikk ...

Forøvrig en latterlig test -- "Hva er viktigst?" Holdning - Underholdning.

Stod av der.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
C. Alshus skrev:
12 av 20.

Den latterligste "testen" jeg har tatt. Utrolig av Aftenposten nedverdiger seg til noe slikt. Søppel!
Fikk 18 av 20 og føler meg ganske elitisk. Lurer på om denne testen ikke skal tas HELT høytidelig egentlig... - På den andre siden - 18 av 20! Tror jeg skal ta trikken hjem og lese Vildanden.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det ble så meningsløst at jeg ikke gadd fullføre.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
14/20. Godt å vite at jeg ikke er sær ;D

PS: Hva skal til for å få innpass på disse hageselskapene hos Nygaard & co, hjelper det å være elitistisk da?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Denne var lett, "bommet" bare på dataspill spørsmålet.
Tror aftenposten virkelig at VI i kultureliten kaster bort tiden på å spille God of War, hva nå det er for noe?

Bah, latterlig, JEG, MEG og MIN STORE skulle hatt full pott!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hey! Jeg trenger bare kjøpe en mac og spille God of war på den så er jeg en del av kultureliten!

M

Morpheus

Gjest
9/20! Kunne sikkert fått 20/20 om jeg hadde krysset av taktisk. Det var særdeles lett å skjønne hvilke svar de var ute etter. Var overbevist om at jeg skulle finne datoen 1 april på den siden...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Tror pinadø jeg er på et feilt forum ??? ??? ???

Er jeg den eneste "folkelige" her
Fikk hele 4 points ::)

Mvh Jan I

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jan_I skrev:
Tror pinadø jeg er på et feilt forum ??? ??? ???

Er jeg den eneste "folkelige" her
Fikk hele 4 points ::)

Mvh Jan I
Neda, det er viktig å ha litt berm her så vi andre kan føle oss spesiell. ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
For en fuckings lame test!
Svaralternativene vitner jo om journalister som stagnerte en gang på 80 tallet.
DDE eller Åge aleksandersen? ingen av delene
Hvor ser du på nyheter? TVN, NRK eller TV2 - eh ingen av delene, nyheter får man på nett.
Har du Mac eller PC? begge deler, på hvilken måte gjør det meg mer eller mindre kulturtollerang?
De andre partiene er så redde for FrP sin oppsluttning at nå bruker de alle middler til å henge ut partiet.
Greit for meg, men de kan da i det minste være ærlige med hvor mye den sære kulturen koster A/S norge og legge med statestikk om hvilke grupper som er brukere av opera, teater osv.
De tør de ikke for slike tall vil vise hvor lite folkelig finkulturen er.
Å antyde at de som ikke liker opera og annen finkultur automatisk liker DDE, Ole Ivars og harryhandling er så banalt at jeg nesten får lyst til å gi disse journalistene litt tyn!
Her er det åpenbart kun to farger som gjelder sort og hvitt, det utelukker vel noe sånt som 70 - 80% fra denne debatten
Jeg trodde journalist høgskolen var seks årig? Skulle da tro at man lærte litt på de årene? eller er det de lærer å forenkle debatter til det banale, skrive om pupper og idag blir det sol/regn whatever.
*frustrert*

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Journalist-utdanning kan du primært ta på HiVolda, HiOslo, UiOslo. Det er først og fremst en tre-årig bachelorgrad.

Det skal sies, i min subjektive, og til dels ganske godt faktabaserte mening, at det utdannes for mange journalister (og for få ingeniører, sykepleiere og lærere). Det samme gjelder i grunn statsvitere, men nå sporer jeg av litt her.

Testen er i beste fall underholdning når man tar den, eller diskuterer den i etterkant.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Du fikk 12 rette av 20 mulige,
Du er en kulturinteressert person, men ingen vil regne deg som en del av kultureliten. Har du ambisjoner, vil du imidlertid med litt innsats kunne rykke opp en divisjon.

Omtrent i tråd med egen forventning. Jeg har ikke ambisjoner om å tilhøre kultureliten, men respekterer selvfølgelig at det også der eksisterer en elite, akkurat som innen næringsliv, sport etc.

Hva blir det igjen av oss uten kulturinteresse?
Hvorfor er det så viktig å dyrke middelmådighet (evt "folkelighet")?
Hva er det som drar oss videre? Middelmådigheten eller eliten eller noe annet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
De tør de ikke for slike tall vil vise hvor lite folkelig finkulturen er.
finkulturen er akkurat like lite folkelig som dyre stereoanlegg, plater med god lyd og godt brennevin som vi er så glad i på dette forumet. Likevel ville det blitt et fattigere samfunn uten, og aner noen hva slags musikkanlegg "de brede lag" ville spilt på om ikke noen hadde gått foran og vist hva som er mulig?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
tore_v1 skrev:
Journalist-utdanning kan du primært ta på HiVolda, HiOslo, UiOslo. Det er først og fremst en tre-årig bachelorgrad.

Det skal sies, i min subjektive, og til dels ganske godt faktabaserte mening, at det utdannes for mange journalister (og for få ingeniører, sykepleiere og lærere). Det samme gjelder i grunn statsvitere, men nå sporer jeg av litt her.
Problemet med journalistutdanning er at du lærer hvordan du skal skrive (selv om man av og til kan lure), men lite om hvorfor man skal skrive eller om det man skal skrive om. Form uten innhold mao.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Hvorfor denne negative nedrakkingen av den såkalte kultureliten? Hva er problemet? De som f.eks. er sportsinteresserte dyrker da sportseliten? Det er vel nesten ingen som ser på lokale 5.divisjonskamper hvis alternativet er EM-kamp på TV? Skal vi bare dyrke folkelighet? Det som når fram til massene er ikke nødvendigvis kvalitet, men kvantitet. Kvalitet skal ivaretas! Det er ikke snobberi, men behov for kvalitet. Elitisme og folkelighet må leve sammen, det kalles mangfold.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.688
Torget vurderinger
0
Søren da må jeg vel ta denne testen jeg også ! :eek:

Vi høres hvis jeg noensinne blir ferdig.... ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.688
Torget vurderinger
0
Ja da ble det 17 av 20. :eek: 8)

Spiller ikke dataspill, har ikke tjent penger som utøvende artist og jobber ikke innenfor kultur. Da røyk det 3 poeng gitt ! Det var det "lille" som skillte meg fra "eliten" Sukh!! ;D ;D

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Hvorfor denne negative nedrakkingen av den såkalte kultureliten? Hva er problemet? De som f.eks. er sportsinteresserte dyrker da sportseliten? Det er vel nesten ingen som ser på lokale 5.divisjonskamper hvis alternativet er EM-kamp på TV? Skal vi bare dyrke folkelighet? Det som når fram til massene er ikke nødvendigvis kvalitet, men kvantitet. Kvalitet skal ivaretas! Det er ikke snobberi, men behov for kvalitet. Elitisme og folkelighet må leve sammen, det kalles mangfold.
Det er vel en motreaksjon på den ofte nedlatende holdningen til vanlige artister eller ordinære fritidssysler.
Å sammenligne med sport er et bomskudd, der måles det i hundredeler, meter eller kilo. Å rangere et klassisk stykke opp mot låter fra Tom Waits, Kari Bremnes eller DDE…..hvilke kriterier skal brukes? Antall personer som trengs for fremførelsen, hvor teknisk krevende det er å spille, hvilken påvirkning det har på personer som lytter til låten?

Å diskutere smak er ytterst vanskelig, og hvorfor er spørsmålet om vi bare skal dyrke det folkelige, hvorfor ikke spørre om vi skal dyrke mangfoldet uten å rangere?

Jeg tror kvalitet vil overleve uten å bli beskyttet av en såkalt elite!

Mvh Roald

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Det var det "lille" som skillte meg fra "eliten" Sukh!! ;D ;D
Jøss, en litt beskjeden, men velskrevet søknad vil bli behandlet med den største velvilje vet du. Vi har alltid plass til en av oss. 8)

Sidane

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
30
Torget vurderinger
4
Ojojoj,for en patetisk lavmålstest! Hehe,fikk 9 av 20. ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.761
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Å rangere et klassisk stykke opp mot låter fra Tom Waits [...] DDE [...]
Hører ikke store kvalitetsforskjeller mellom Eroicasymfonien til LvB og "The Black Rider". Men mellom "Gun street girl" og "Rompa mi" finner jeg da noen...
Hva man kaller kvalitetsbevisste mennesker er revnende likegyldig.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
17 av 20 du, ikke visste jeg at jeg var så interesert.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Roald skrev:
Å sammenligne med sport er et bomskudd, der måles det i hundredeler, meter eller kilo.
Nå brukte jeg fotball som eksempel da og jeg tror neppe noen oppfatter en femtedivisjonskamp med mange scorte mål som bedre enn en EM-kamp med få mål. Så sammenligningen er nok veldig gyldig. Kvaliteten av en fotballkamp blir ikke målt i scorte mål, kilo, sekunder, meter eller lignende.

Å rangere et klassisk stykke opp mot låter fra Tom Waits, Kari Bremnes eller DDE…..hvilke kriterier skal brukes? Antall personer som trengs for fremførelsen, hvor teknisk krevende det er å spille, hvilken påvirkning det har på personer som lytter til låten?
Hva er hensikten med å rangere kvalitet på denne måten? Oppfattelsen av dette er subjektiv og det skal ikke være noe opplest og vedtatt tabell over hva som er bra og hva som er dårlig. Men, det er i min bok stor forskjell på "Nei så tjukk du har blitt" og "In the neighbourhood" uten at de kan måles i verken meter, kilo eller andre uegnede måleenheter. Jeg lever godt med at begge finnes, men det er bare en av dem som holder kvalitetsmessige mål for meg og det er en personlig sak. Kunst etc er subjektivt og skal være det, det skal skape debatt. Det er bare i VG og i FRPs partiprogram at verden er enkel.

Å diskutere smak er ytterst vanskelig, og hvorfor er spørsmålet om vi bare skal dyrke det folkelige, hvorfor ikke spørre om vi skal dyrke mangfoldet uten å rangere?
Spørsmålet ble spissformulert fordi jeg var kraftig irritert på nedrakkingen av kompetanse og dyrking av middelmådighet og uforstand. (oi, mere spissing!!!). Jeg vil ha mangfoldet, jeg vil at hele spekteret skal finnes, og jeg tillater meg å rangere dette kvalitetsmessig for meg selv. Om det har noen hensikt å utbasunere dette for hele verden er jeg dog veldig usikker på. Men jeg mener det er mulig å diskutere kvalitet uten at dette blir en smaks-diskusjon.
EDIT: Å dyrke mangfoldet uten å rangere er jeg i utgangspunktet helt enig i på et overordnet nivå, individuelt er det vanskeligere, men vi skal ha mangfoldet, det er et av mine hovedpoenger.

Spiller ingen rolle hva du kaller det. Jeg finner høy kompetanse nødvendig innenfor alle fag og retninger, selvfølgelig også innenfor kunst/musikk/litteratur etc. Vi har nok Europriskonsepter og dyrking av middelmådighet og fjas i denne verden.

Hvis ovenstående innlegg oppfattes som arrogant så må det gjerne gjøre det. Det er likevel ikke hovedhensikten.

Topp Bunn