Kristendommen har alltid ligget meg nærmest av alle relgioner og livssyn. Jeg har imidlertid gått min egen sti, og fulgt min egen forståelse og oppfattelse av kristendommen. Noen rotter seg sammen inne på et møtelokalet, og opphøyer Gud (og kanskje seg selv i så måte), andre går på gata og trer traktater nedover hue på folk - jeg er nok ikke å finne i disse kategoriene.
Kristendom er et livssyn som kanskje flere av oss bør ta en nærmere titt på, og prøve å forstå mer av. Det er i seg selv, selv om mange kristne ikke lever opp til det, et ideellt livsyn som er rettferdig overfor alle. Dessverre, som i mange andre livssyn og religioner blir de respektives overbevisning misbrukt, og brukes for å fremme egne interresser. Det er misbruk av religion som gjør folk skeptiske til dets innhold, og generelle holdning. Og det er misbruk som blir blåst opp i media.
Det er forskjell på religion og livssyn. I en religion, som f.eks hinduismen, er prinsippet slik at man skal prestere noe for å komme til "et høyere plan" og i så måte bli mer verdig.
Et livssyn, som kristendommen, er en guide line som skal være forbilde for hvordan man bør leve og hvilke holdninger man bør leve opp til. Det er i et livssyn ikke satt krav om at dette skal etterleves feilfritt, og man blir ikke mindre verdig om man feiler på alle punkter eller at man blir mer verdig fordi man gjør alt riktig.
Hvis man bruker litt tid på å bli kjent med kristendommens verdier, og la være å fokusere på hvordan mye av media presenterer kristendommen som, ser man at det er et meget verdifullt forbilde å leve opp til.
Husk at kristendommen har sitt utspring i Det Nye Testamentet - altså bibelhistorien etter Kristi fødsel. Mange kristne og ukristne kommer med argumenter og motargumenter som er hentet fra Det Gamle Testamentet, men dette testamentet er i grunn bare en forhistorie frem til Jesu' fødsel, og kristendommen har i så måte ikke røtter herfra.
Mvh.
Vidar