Er du religiøs?

Hva tror vi på her på HFS?

• Jeg er kristen

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er humanetiker

• Jeg er ateist

• Jeg er agnostiker

• Jeg er muslim

• Hifi-benken er mitt alter

• Satan er ikke så værst

• Det raker deg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Statskirken står for fall, kristen formålsparagraf i skolen er omdiskutert, ungene skal ikke synge bordvers lengre og julegudstjenesten er rett om hjørnet.... og muslimene kommer.
Har vi tanker om dette her på HFS??

Kabeldragern

R

Rojoh

Gjest
Så får vi se da... ...om eksistensspørsmålet stikker like dypt som kabelspørsmålet. Personlig synes jeg kabler er kjedelig.

Mvh. Johan, kristen elektriker... ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vel, jeg for min del er jo som de fleste har oppdaget troende til litt av hvert ::)

Mvh. RS

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Du har glemt to viktige trossamfunn.

De gode gamle gutta, Odin og Tor, "Åsatroen".

Og den litt mer mystiske sekten: De som venter på at mirakelet skal skje; " At  Affa skal skrive et saklig inlegg uten drittkasting ! "   ;D ;D ;D

Ok Høvdingen, får jeg "smekk på finger og fy i ansikt" er det greit, men av og til bare må man følge de primitive instinkter!  ;D

" De feilgrep i livet man angrer mest er de man ikke gjorde da man hadde sjansen. "

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Yess. «Førstemann» som har opphøyet husalteret til religion. Men jeg er fortsatt troløs når det kommer til hai-fai-kabler. How come?

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
En ting finner jeg merkelig her...er man religiøs hvis man er humanetiker?

-man kan både være ateist og agnostiker selv om man er humanetiker, og humanetisk forbund har også kristne medlemmer. Min påstand er at satanister, egentlig er opposisjonelle kristne, men det er en annen sak.

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Forresten; Helvete er nedlagt!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Religion er knapsu...

Neida:)

Er absolut rasjonalist. Har mange kristne venner, og samtidig akademiske venner - og noen som hører hjemme i begge kategorier. Men jeg har studert idehistorie, og det er virkelig et fag som klerav mytene i vår verdensdels historie, og forklarer hvordan de har oppstått. Ganske fascinerende.

Opphøyelsen av platehylla og hifi-benken er vel nesten det nærmeste jeg kommer religiøsitet, iallfall i tidsbruk:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Forresten; Helvete er nedlagt!
Fanden spare, det skulle da bare mangle ! Til slutt kom det vel en økonom fra BI som fant ut at det ikke lønte seg, og la ned hele greia ! ;D

Eller var det som et reultat av "outsorcing" ? De leier noen rom i himmelen ?? ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Går ut fra at den katolske kirken la den ut på anbud, og ingen kunne lage Helvete til den prisen...

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.465
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ingen av svarene passer meg, så jeg stemmer ikke. Har mine tanker om eksistens, men tilhører hverken statskirke eller andre trossamfunn. Tror etterhvert de store verdensreligionene blir erstattet av en mer "åndelig vitenskap".

Menneskeheten begynner å stille flere spørsmål ang. eksistens som religionene har problemer med å forklare.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.395
Sted
'
Uh!
Undersøkelsen mangler jo Zen!
Eller kanskje er den en plass der inne blant de andre svarene, eller kanskje ikke. Når jeg tenker meg om er jeg litt usikker på om jeg har stemt. Og eksisterer undersøkelsen andre plasser enn på skjermen min. Er vi her i det hele tatt, og hvor er her og hvem er vi?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Uh!
Undersøkelsen mangler jo Zen!
Eller kanskje er den en plass der inne blant de andre svarene, eller kanskje ikke. Når jeg tenker meg om er jeg litt usikker på om jeg har stemt. Og eksisterer undersøkelsen andre plasser enn på skjermen min. Er vi her i det hele tatt, og hvor er her og hvem er vi?
Morten Harket? Er det deg? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
I det man kategoriserer sin tro overlater man ansvaret for sin egen tro til andre mennesker slik at man slipper å ta stilling til viktige spørsmål i livet.

Puh, den ble jaggu dyp ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tror på det gode i mennesket, og er tilsvarende skeptisk til onde mennesker.

Religion kan ha en negativ effekt på enkelte mennesker, og en positiv effekt på andre. Mennesker dør i navnet til en eller annen gud (allah) hvert sekund, samtidig kan troen redde mennesker som har havnet på skråplanet.

For alle oss andre er det greit å holde oss unna, tror jeg. 8)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Alternativet: "Jeg er meget kritisk til all tradisjonell religiøs praksis og mener det er både maktmisbrukende og fordummende i sin natur" mangler.

For meg er det en gåte at noen finner trøst eller mening i å tro, på nissen hadde jeg nær sagt. Nissen kan byttes ut med hva som måtte passe, men i disse tider...

Det er den enkle veien - det feige alternativet for å gi vår eksistens innhold.
Personlig syntes jeg det er langt mer besnærende å tenke på disse store spørsmålene uten en tåpelig bruksanvisning.

O.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.096
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hinduisme, Katolsk tro eller Buddisme ................ er ikke det noe alternativ a ? Bestemor var katolsk, kona er katolsk, forrige "kona" var født muslim og jeg er .......... hmmmmm........ hva er jeg egentlig ?? jeg finner vel egentlig en "ro" og et samhold enten jeg er i en katolsk eller i en kristen kirke jeg, egentlig på lik linje med hvordan jeg føler det når jeg går inn i et buddistisk tempel i Thailand, Burma eller Vietnam........... den ene troen er ikke nødvendighvis noe "riktigere" enn den andre............... det er det bare fanatikerne som mener etter min mening. Litt av vært er ganske greit synes jeg :)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Jeg tror på det gode i mennesket, og er tilsvarende skeptisk til onde mennesker.

Religion kan ha en negativ effekt på enkelte mennesker, og en positiv effekt på andre. Mennesker dør i navnet til en eller annen gud (allah) hvert sekund, samtidig kan troen redde mennesker som har havnet på skråplanet.

For alle oss andre er det greit å holde oss unna, tror jeg. 8)
Jeg finner dette inlegget særdeles støtende og lite klokt, selv om jeg skjønner at intensjonen på et eller annet plan antagelig er god.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Satanister = opposisjonelle kristne ? Vel, kristne tror på Jesus og satanister hater ham. Da blir de i opposisjon til kristne/Jesus og kan ikke kalles kristne på noen måte.
mvh Jon

En ting finner jeg merkelig her...er man religiøs hvis man er humanetiker?

-man kan både være ateist og agnostiker selv om man er humanetiker, og humanetisk forbund har også kristne medlemmer. Min påstand er at satanister, egentlig er opposisjonelle kristne, men det er en annen sak.

Mvh. Bjørn

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Kristendommen har alltid ligget meg nærmest av alle relgioner og livssyn. Jeg har imidlertid gått min egen sti, og fulgt min egen forståelse og oppfattelse av kristendommen. Noen rotter seg sammen inne på et møtelokalet, og opphøyer Gud (og kanskje seg selv i så måte), andre går på gata og trer traktater nedover hue på folk - jeg er nok ikke å finne i disse kategoriene.
Kristendom er et livssyn som kanskje flere av oss bør ta en nærmere titt på, og prøve å forstå mer av. Det er i seg selv, selv om mange kristne ikke lever opp til det, et ideellt livsyn som er rettferdig overfor alle. Dessverre, som i mange andre livssyn og religioner blir de respektives overbevisning misbrukt, og brukes for å fremme egne interresser. Det er misbruk av religion som gjør folk skeptiske til dets innhold, og generelle holdning. Og det er misbruk som blir blåst opp i media.

Det er forskjell på religion og livssyn. I en religion, som f.eks hinduismen, er prinsippet slik at man skal prestere noe for å komme til "et høyere plan" og i så måte bli mer verdig.
Et livssyn, som kristendommen, er en guide line som skal være forbilde for hvordan man bør leve og hvilke holdninger man bør leve opp til. Det er i et livssyn ikke satt krav om at dette skal etterleves feilfritt, og man blir ikke mindre verdig om man feiler på alle punkter eller at man blir mer verdig fordi man gjør alt riktig.

Hvis man bruker litt tid på å bli kjent med kristendommens verdier, og la være å fokusere på hvordan mye av media presenterer kristendommen som, ser man at det er et meget verdifullt forbilde å leve opp til.

Husk at kristendommen har sitt utspring i Det Nye Testamentet - altså bibelhistorien etter Kristi fødsel. Mange kristne og ukristne kommer med argumenter og motargumenter som er hentet fra Det Gamle Testamentet, men dette testamentet er i grunn bare en forhistorie frem til Jesu' fødsel, og kristendommen har i så måte ikke røtter herfra.

Mvh.

Vidar

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Satanister = opposisjonelle kristne ?  Vel, kristne tror på Jesus og satanister hater ham. Da blir de i opposisjon til kristne/Jesus og kan ikke kalles kristne på noen måte.
mvh Jon
Du er nødt til å tro på en kristen gud for å hate ham.
Satanismen er en del av kristendommen.
Uten kristendommen, ingen satanisme.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det kan være klokt å skille på det som er kulturdannelse, sivilisasjonsdannelse og ikke minste fremvekst av etikk og normer - og religiøse overbygg som både tar i bruk de samme mekanismene samt videreutivkler dem i ny kontekst. Kulturer på helt andre kanter har hatt utvikling av de samme verdiene og normene helt uavhengig av kristent fundament - så det blir litt søkt å gi den kristne troen kred for målet og midlene for å være et godt menneske.

Men det er jo det vi(vestlig basert katolsk og senere protestantiske trossamfunn) har holdt på med siden 600-tallet, foreløpig høydepunkt korstog og inkvisisjon, det var friske takter i tidlig middelalder! Nå er det noe mer subtilt - men desto mer mektig både økonomisk og politisk. Skumle saker spør du meg.

Men det er jul, så la oss dulle oss inn i tåka :)

O.

S

slowmotion

Gjest
Og mennesket skapte gud i sitt bilde?

Må innrømme at jeg er meget skeptiskt til enhver organisert religion.

Hvis det finnes noe som kan kalles gud tror jeg det er umulig for mennesket å fatte hva gud er.

;)

L

Lydtekniker

Gjest
Satanister = opposisjonelle kristne ? Vel, kristne tror på Jesus og satanister hater ham. Da blir de i opposisjon til kristne/Jesus og kan ikke kalles kristne på noen måte.
mvh Jon
Når det gjelder satanisme, er det veldig mange misoppfatninger ute og går. De fleste som bekjenner seg til satanismen som livssyn idag, tror ikke på Satan som skikkelse, men på en antiautoritær ideologi legemligjort ved Lucifers opposisjon til Gud. De fleste satanister er i bunn og grunn ateister, men med en "øye for øye, tann for tann"-innstilling til livet, så jeg anser satanismen mer som en livsfilosofi enn en religion. Jeg tror ikke du finner mange satanister som "hater Jesus".

Norsk Satanisk Samfunn

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.639
Torget vurderinger
3
Og mennesket skapte gud i sitt bilde?

Må innrømme at jeg er meget skeptiskt til enhver organisert religion.

Hvis det finnes noe som kan kalles gud tror jeg det er umulig for mennesket å fatte hva gud er.

;)
Dette er det jeg forbinder med agnostisk tankegods.

Som ateist kan jeg akseptere at det er mye jeg ikke forstår, men det jeg kan ikke akseptere at det finnes en vilje , kraft eller bevissthet som ikke er menneskelig.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg tror vesten kommer til å bli den siste misjonsmark.
Den nye regjeringen her til lands gjør ivertfall sitt for å prøve å vatne ut det kristne budskapet.
Men hva skal vi igrunnen med sånt, som har : penger,psykologer,lykkepiller,drugs,doktorer,mat på bordet osv...?
Og viss en mot alle odds trenger en gud så er det viktig å skape den i sitt eget bilde......
Eller helst opphøye seg selv,mennesket,som er hva satanismen(og i grunnen de fleste andre "religioner" ) handler om -"There is a beast in man that should be exercised, not exorcised"
- Anton Szandor LaVey-
og dermed selvsagt helt på linje med hva lucifer himself mener.

"Religiøs"/"religion" klinger foresten veldig dødt i mine ører,og jeg er glad jeg tror på noe Levende!
"Religiøse" mennesker er vel igrunnen det Jesus kallte hvitkalkede graver.Fint å se på utvendig,men fullstendig dødt på innsiden,og liv på innsiden er det kun Han som sa Han er -veien,sannheten og livet- som kan gi!
Tenk litt på det i julen :)

Mvh
Rune

S

slowmotion

Gjest
"Religiøs"/"religion" klinger foresten veldig dødt i mine ører,og jeg er glad jeg tror på noe Levende!
"Religiøse" mennesker er vel igrunnen det Jesus kallte hvitkalkede graver.Fint å se på utvendig,men fullstendig dødt på innsiden,og liv på innsiden er det kun Han som sa Han er -veien,sannheten og livet- som kan gi!

Mvh
Rune
Hva mener du?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er heldig. Jeg har nemlig akspetert at vi ikke kommer til å finne svar på de eksistensielle spørsmål i min levetid. Derfor gidder jeg heller ikke sløse bort tid og energi på spørsmålet. I stedet bruker jeg tiden og energien på å forsyne meg av de goder livet har å by på; vin, kvinner og sang, og annen moro man måtte komme over. Sånt småtteri som å glede andre, gi slanter til veldediget, skape fred på jord, gjøre en hederlig innsats på jobb, glede dere andre på HFS med noen merkelige innlegg, gjøre verden til et bedre sted osv.

S

slowmotion

Gjest
Dette er det jeg forbinder med agnostisk tankegods.
Det kan godt hende du kan putte meg i en bås og kalle meg agnostiker.
Enkel løsning, det .... ;)

Som ateist kan jeg akseptere at det er mye jeg ikke forstår, men det jeg kan ikke akseptere at det finnes en vilje , kraft eller bevissthet som ikke er menneskelig.
Vel; Hva er gud? Jeg vet i hvert fall ikke.

;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Relgion fører ikke noe bra med seg, bare se i historiebøkene. Det er gjort og gjøres så mange grusomme handlinger i regi av forskjellige relgioner/trossamfunn.
Jeg kan ikke fatte at vi i 2005 fortsatt kan tro på en gud i en eller annen form, bare se på all dritten som foregår rundt i verden! Hadde det fantes en gud ville vel denne personen gjort noe med dette.
I USA (hvor ellers) er det til og med snakk om å bytte ut Darwins evulusjonsteorier med skapelsesberettningen i bibelen! Dvs. alt vi kjenner ble skapt på en knapp uke!
I rest my case...

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4

Mvh
Rune
Er veldig enig i dette!! Religion slik jeg forstår det er å prøve gjennom ord og gjerning å bli god nok for en Gud, noe som i utgangspunktet er helt håpløst..... Den Kristne tro baseres på at Gud kom ned til mennesket og gjorde seg selv tilgjengelig på tross av våre feil og mangler.

Med andre Ord. Religionen er noe menneskeskapt, men troen er noe Gud gir.

Holder meg derfor til et sitat fra en i hedningesamfunnet! "Har aldri hatt problemer med Gud eller Jesus, eller Bibelen for den sags skyld, men jeg har store problemer med bakkemannskapet til dem."

S

smil

Gjest
Statskirken står for fall, kristen formålsparagraf i skolen er omdiskutert, ungene skal ikke synge bordvers lengre og julegudstjenesten er rett om hjørnet.... og muslimene kommer.
Har vi tanker om dette her på HFS??

Kabeldragern
Heldigvis står statskyrkja for fall.
Håper at all religion snart vert fjerna i frå skuleverket!!
I gamle dager måtte folk pugga salmevers *ler*
Sjølv så hadde eg pensumbok på ungdomsskulen kor kvar kapittel starta med ei sida kor kristne argumenterte mot ikkje-kristne.
Eksempel: kristne argumenterte for kristendommen og den ikkje-kristne argumenterte at han ikkje hadde TID til kristendom. Anna eksempel: kristne argumenterte sakleg mot røyking mens ikkje-kristne syns røyking måtte vera OK pga det er godt.

Eg har ein STOR drøm om at all religion vert fjerna frå skuleverket og at ALLE former for subsidier til religiøse miljø og liknande vert fjerna.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Når det gjelder satanisme, er det veldig mange misoppfatninger ute og går. De fleste som bekjenner seg til satanismen som livssyn idag, tror ikke på Satan som skikkelse, men på en antiautoritær ideologi legemligjort ved Lucifers opposisjon til Gud. De fleste satanister er i bunn og grunn ateister, men med en "øye for øye, tann for tann"-innstilling til livet, så jeg anser satanismen mer som en livsfilosofi enn en religion. Jeg tror ikke du finner mange satanister som "hater Jesus".

Norsk Satanisk Samfunn
Desuten - veldig mange som gir seg ut for å være satanister er ikke annet enn deltagere i en gjeng som kaller seg satanister. Egentlig er det bare med fordi det er gøy! ;)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Har ikke så mye i mot religioner utover deres sykelige trang til å prakke den på andre (mener ikke at alle enkeltindivider har den trangen). Misjønærer som reiser til amzonas indre og omvenner naturfolk og knuser kulturen deres gjøre meg så "satans" (!) forbanna!! Urk!

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.332
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Men det er jo det vi(vestlig basert katolsk og senere protestantiske trossamfunn) har holdt på med siden 600-tallet, foreløpig høydepunkt korstog og inkvisisjon, det var friske takter i tidlig middelalder!
Nåja, vi får det til i dag og. Nå har vi hatt en prest som statsminister to ganger, og begge ganger har fysaken kastet landet inn i en krig....

I gamle dager måtte folk pugga salmevers *ler*
Hva mener du? Jeg er da aldeles ikke gammel! ???

;)

Lagga

tomashoi

Medlem
Ble medlem
26.05.2004
Antall liker
0
Sted
Råde
"Gleder du deg til jul? Er du kristen? Hvorfor feier man jul?"
Fordi Jesus ble født, vel. eh
Jesus var 33,5år når han døde. Og lang tid er fra jul til påske????

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
"Gleder du deg til jul? Er du kristen? Hvorfor feier man jul?"
Fordi Jesus ble født, vel. eh
Jesus var 33,5år når han døde. Og lang tid er fra jul til påske????
Dypt og godt innlegg........ ;) ØØØØØhhhhhhhh.....not.

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg angrer meg, jeg velger Satanist istedet....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dypt og godt innlegg........ ;) ØØØØØhhhhhhhh.....not.
Dypt eller grunt, godt eller dårlig ... det er uansett et faktum at mange «kristne» høytider er «adopterte» hedeneske tradisjoner. Jul i seg selv er et gammelt norrønt, førkristent ord, og høytiden var opprinnelig knyttet til vintersolverv. Høytiden (vintersolverv) ble feiret av bl.a. hedenske romere, gotere, vikinger etc. med hver sine kulturelle/religiøse og sermonielle varianter. Påske feiringen var forøvrig i full gang da Jesus «nøt» sine siste dager.

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
Dypt eller grunt, godt eller dårlig ... det er uansett et faktum at mange «kristne» høytider er «adopterte» hedeneske tradisjoner. Jul i seg selv er et gammelt norrønt, førkristent ord, og høytiden var opprinnelig knyttet til vintersolverv. Høytiden (vintersolverv) ble feiret av bl.a. hedenske romere, gotere, vikinger etc. med hver sine kulturelle/religiøse og sermonielle varianter. Påske feiringen var forøvrig i full gang da Jesus «nøt» sine siste dager.

mvh
KJ
DET ER JO MANGE SOM IKKE SER SIN HISTORIE PÅ EN SLIK MÅTE.... DESVERRE

Topp Bunn