Er du en høyttalerflytter?

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Låner et emne fra svenske HiFiforum. Er vel like aktuelt i Norge.
Er du en høyttalerflytter? Ja, jeg tror jeg i perioder er det. Er for så vidt fornøyd med lydbilde, men kan det bli litt bedre med litt mer/mindre vinkling? Avstand til bakvegg/sidevegg? Med eller uten SoundCare/vanlig spikes?
Er det noen som kjenner seg igjen? Og når jeg først har tatt opp tråden, er det noen som har noen tommelfingerregler for f.eks. Focal sine monitorer Electra 1007 S/BE?
Hvor stor betydning har for eksempel vinkling (toe in) i forhold til avstand fra lytteposisjon til høyttalere og avstand mellom høyttalere (som helst bør være i samsvar med hverandre).
En høyttaler er tydeligvis ikke bare en høyttaler, men et instrument som kan fintunes. Men hvor stor betydning har det? Frustrerende hobby vi har, dere? ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det skjer iallefall noe med lyden når man flytter på høyttalerne.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg flyttar høgtalarar, ja, men ikkje på ei god stund no, sidan eg ikkje har kjøpt nye høgtalarar på over ni år. Meiner eg har det relativt bra når mine Innersound Eros er plasserte slik: Avstand 97 cm til bakvegg og 35 til eine sidevegg, 60 til andre. Lytteavstand 3,8 m. Høgtalarvinkel på golvet 93 grader (bakover), medan høgtalarane vinklast mot lytteposisjon slik at indre del av elektrostatpanelet gjev refleks i ca øyrehøgd når eg brukar lommelykttrikset frå hovudet sin kvlieposisjon. Og eg har Soundcare under, eg også.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Siden man er så heldig/uheldig å ha k-horn så slipper jeg å tenke på flytting noe mere :)

/jan

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Nei, siden de står i stua og ikke skal være for mye i veien for annen ferdsel så har de stått noenlunde pemanent i over 4 år. Litt små just har vel dog skjedd. Siden man ikke har et dedikert lytterom så må det nødvendigvis bli et kompromiss på plassering som man må leve med. Ja, jeg bor sammen med en annen person.

R

Rojoh

Gjest
Er nok det til en viss grad. I og med at jeg har flyttet litt frem og tilbake de siste årene med påfølgende nye rom å møblere, har jeg ofte prøvd meg litt frem og tilbake med plassering. Når jeg føler det sitter sånn noenlunde, da gidder jeg ikke flisespikking med jevnlige mm-øvelser. Det begynner dessuten å bli besværlig å flytte høyttalerne...

Mvh. Johan

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg er vel en flytter jeg og, ivertfall noen ganger. Men jeg ender veldig ofte til bake til "normal" stillingen min.
Den er ca 94 cm fra front baffel til bakvegg og mellom 1 og 2 cm toe inn på hver høyttaler. Og max bredde, ene høyttaleren har ingen side vegg og andre står helt inntil, med dempe plate i førsterefleksjon. Dette har fungert bra på flere høyttalere.

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.057
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Etter en kraftig strekk i sommer med vedvarende betennelse i overarmen har eg ''time out'' på å flytte rundt på hønnan... isteden hopper jeg rundt i stolen ;D

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Flytting, for min del, har endret lyd fra slitsom til super. Klart de skal flyttes på!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Ja, jeg må innrømme, jeg flytter på høyttalere..! -enten man tror det eller ei, så endres også lyden i forhold til det..! ;)

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Jeg er vel også en høyttaler flytter. Iallfall når det byttes/testes utstyr. Bra trim.
Det man hører er sikkert bare placebo, eh.. unnskyld, bias, allikevel ;)

Mvh
RBN

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Ja, jeg er en høyttalerlytter, dyslektisk sådan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
noen Høytalere flytter inn og andre flytter ut

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Daglig flytting, det må til.

Y

ymir

Gjest
hei
Har flyttet høytalere i mange år for å oppnå det som beskrives i TAS,Sterophile etc.,men sluttet for noen år siden.Fant da det magiske punktet i rommet.Fra å ha en holografi som hovedsakelig var mellom høytalerene og av og til litt utenfor er det nå nesten bare innspillingen som begrenser størelsen på holografien.Til tider strekker lydbildet seg fra gul til tak = ca 8x2.4m + dybde.Sleit litt da jeg fikk nye høytaler, men de skulle bare 1.5 cm nærmere bakvegg.Det ble litt kluss igjen da det kom nytt forsterkersett inn i systemet som ga "mere" bass.Endte opp med høytalerene 1 cm lenger ut igjen.Flyttes høytalerene utenfor dette "magiske" punket kolapser hele holografien.Tror ikke plassering kan reknes ut vha. mattematikk etter å ha prøvd både Cardas og Audio Physic sitt opplegg.Det beste verktøyet har hvert WASP = Wilson Audio Speaker Placement.Så for å stitere Robert Harley for n`te gang.Skal en få de maksimale ut av det utstyret en har dreier det hele om ."speaker placement,speaker placement and speaker placement".Så nå er det ikke snakk om nyanser når det kommer noe nytt inn i kjeden (kabler, forsterkeri,høytalere etc).Det er klar respons på forandringen.Det må og sies at det å ta i bruk Helmholtz resonator har gitt meg det inntryk at den er det nest viktigeste hjelpemiddel etter rett høytaler plassering.Så etter min mening er høytaler plassering og det å få kontroll på akustikken alfa&omega for et bra resultat.Nytter ikke å investere i dyrt utstyr,det hjelper ikke.Eller som sjefen ved OHS sa en gang etter å ha hvert på besøk hos en med et "plastik anlegg" som han kaldte det."Jeg skjemdes da jeg gikk ut derfra og tenkte på million anlegget mitt hjemme"

gfredhei

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Antall liker
262
Sted
Oslo
Ja mye flytting!

Kona flytter høyttalerne inntil bakveggen. Jeg flytter dem tilbake igjen.
.....
.....
.....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
gfredhei skrev:
Ja mye flytting!

.....
.....
.....
På tide med en utskiftning . . . . . ?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.069
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
gfredhei skrev:
Ja mye flytting!

.....
.....
.....
Det kan jo være at kona hans er pen..

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
HoJ skrev:
Trondmeg skrev:
gfredhei skrev:
Ja mye flytting!

.....
.....
.....
Det kan jo være at kona hans er pen..
Jeg tenkte sikkert på høyttalerne jeg. Eller så var det en dårlig spøk. Skjønnhet alene er forresten et dårlig design . . .

R

RoDa

Gjest
Flytting er fint, for å finne den beste posisjon.
Hver posisjon bør få hvile litt, ref loven om forandring kontra forbedring.
Har flyttet mine lengre ut på gulvet, faktisk uten kommentarer fra kona.... ?
Kanskje jeg plutselig har flyttet ut selv? ;D

R

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
gfredhei skrev:
Ja mye flytting!

.....
.....
.....
Kjøp tyngre høyttalere ;D Har ikkje det problemet av en eller annen tungtveiende grunn ;)

mvh Filip

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
F.E. skrev:
gfredhei skrev:
Ja mye flytting!

.....
.....
.....
Kjøp tyngre høyttalere ;D Har ikkje det problemet av en eller annen tungtveiende grunn ;)

mvh Filip
Er ikke sikkert det hjelper. Mine er 100 kg/stk og Kvinnen truer nå med total ommøblering. Akustikk er ikke en tungtveiende (hehe) parameter i hennes planer :mad:

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Mine høyttalere er ganske lette, og de har harde, glatte føtter som sklir lett over parketten, med det resultat at jeg og må flytte dem ut fra veggen nesten hver gang jeg skal høre på musikk.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
(Ex)-kona mi flyttet den ene høytaleren ned i kjelleren, det var jo nok lyd i den ene!
Neste kone rører de heldigvis ikke ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.339
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Skjønner også mer og mer hvor heldig jeg er ;)
Elsker deg min kjære!!! ;D ;D

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Er du en høyttalerflytter? Ja det er eg til dei grader. Det er noko av det eg har eksperimentert mest med opp gjennom tidene. Det er utan tvil det tweaket som kan forandre lyden mest, på godt og vondt. Nærfelt plassering er som regel det som har gitt best resultat. Lytteposisjon spelar også ei stor rolle for korleis ein opplever lyden, so sofaen har også blitt dratt fram og tilbake x antall ganger. Lurer av og til på om ein er riktig vel bevart. Har heldigvis ei veldig tolmodig dame som ikkje blandar seg inn i mine romestreringar, hehe. Høgtalarane mine (nye ProAc D2) har faktisk fått stått i ro sidan torsdag, so eg er vel på bedringens vei?..... Nei, dei skal skal nok flyttast på dei også, so snart dei er blitt spelt inn..... Får ønske meg sjølv lykke til, hehe.

Topp Bunn