Er dette verdens beste høyttaler?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her blir det litt bedre visning:






Skjønner ikke helt hva som har gått gæærnt med nederste del av side 2... Det er kommentarer til målingene som har forsvunnet. Skal prøve å rette opp i rotet...
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det ser jo ut som ayabo ikke helt deler entusiasmen..
Å jo, for all del, men det er et par problemer:

Gradientsubbene for ESL produseres ikke lenger. Det er også vanskelig å få tak i et par brukte.

Delefiltret som følger med disse er ikke bra nok. Dette kan det forøvrig gjøres noe med. Sjekk Mats Törnqvists ESL side http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/. Han lager også delefiltre for ESL.

I mitt rom klarer ikke subbene å henge med panelene ned til 40Hz. Panelene spiller rett og slett ringer rundt subbene både når det gjelder renhet, tyngde og lydtrykk. En sub bør etter min mening klare 20Hz, og det gjør ikke Gradientene. Ikke Celestionene heller for den saks skyld.

For prisen du må betale for de nye Gradientsubbene, kan du faktisk velge og vrake blant de aller beste subbene som er å få kjøpt.

Hos meg ville jeg faktisk heller bruke panelene uten sub og miste 15Hz i bunnen, enn å ødelegge all godlyd under 100Hz. Andre rom, annen plassering og annen elektronikk kan selvfølgelig gi andre resultater. Selv deler jeg ekstremt lavt og med minimalt overlapp ved hjelp av en digital EQ.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal finlese linken din etterhvert. Takker.

Suksessfaktoren med Gradientsubbene er vel at de er dipole og at man dermed unngår diskontinuitet i spredningskarakteristikken?

Utvalget av dipole subber er vel noe begrenset?

Problemet med dipole subber er vel at bakutstrålingen summerer negativt med frontutstrålingen under en grensefrekvens. Derfor må man ha voldsomt mye rom bak dem hvis man skal ha fulrange.

Litt i forhold til mine 'rocker'-drømmer: Jorma Salmi er i HF sitert på at subbene og aktiv deling ved ca 100 Hz gir 10 dB mer i max SPL. Det er mye!

;D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Jo, med delefilteret til MT audio, så går de ned tli 20 hz. ;) Jeg syntes subene fra Gradient spilte meget sammengende med Quadene. Det at Quadene slapp store utsving i bassen, tror jeg hjalp til at helheysinntrykket ble så godt.
Å jo, for all del, men det er et par problemer:

Gradientsubbene for ESL produseres ikke lenger. Det er også vanskelig å få tak i et par brukte.

Delefiltret som følger med disse er ikke bra nok. Dette kan det forøvrig gjøres noe med. Sjekk Mats Törnqvists ESL side http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/. Han lager også delefiltre for ESL.

I mitt rom klarer ikke subbene å henge med panelene ned til 40Hz. Panelene spiller rett og slett ringer rundt subbene både når det gjelder renhet, tyngde og lydtrykk. En sub bør etter min mening klare 20Hz, og det gjør ikke Gradientene. Ikke Celestionene heller for den saks skyld.

For prisen du må betale for de nye Gradientsubbene, kan du faktisk velge og vrake blant de aller beste subbene som er å få kjøpt.

Hos meg ville jeg faktisk heller bruke panelene uten sub og miste 15Hz i bunnen, enn å ødelegge all godlyd under 100Hz. Andre rom, annen plassering og annen elektronikk kan selvfølgelig gi andre resultater. Selv deler jeg ekstremt lavt og med minimalt overlapp ved hjelp av en digital EQ.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg ville være mye mer tibøyelig til å velge med ett par med
Cadence høyttalere til ca 60 altså om jeg virkelig ville ha bra lyd med elektrostatevner...

Meg om det!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det litt artige med min rolle i debatten er at jeg ikke har hørt Quad. Jeg sitter forresten her med min første GT.

Alt jeg ikke har sett, luktet, smakt, hørt, eller kjent på..

Det er en rekke store gapende hull i min allmenndannelse. Mitt livsprosjekt er å fylle flest mulig av dem, så jeg har litt å holde på med...

;)
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Har du hørt 2805/2905?
Jeg ville være mye mer tibøyelig til å velge med ett par med
Cadence høyttalere til ca 60 altså om jeg virkelig ville ha bra lyd med elektrostatevner...

Meg om det!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Quad synes jeg låter rart... utrolig korrekt, men alikevel rart...
Må nok slenge meg på at Quad, det har noe for seg...
Så var det det da, jeg liker ikke nøytralt jeg...

Kunne nok aldri eid ett par med quads selv.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Har du hørt 2805/2905?
Nei , de nyere modellene har jeg ikke hørt... av quad.
Kanskje jeg får gjøre det da.

Men jeg bare liker ett "basselement i bassen" jeg da.
Vil ha lyden litt fysisk... ikke nødvendigvis så korrekt.

Og så liker jeg litt høyttalere som omgir deg med lyden istedenfor å bare male den forran deg...

Martin logan finner jeg bedre enn Quad.
Final finner jeg enda bedre enn Martin logan igjen...

Final 0.3 er ett fantastisk kjøp!!! ;D
http://www.avrev.com/equip/final/index.html
Disse er noe av det mer besnærende til prisen jeg har hørt... uansett sjanger... Jeg digger dem!!!

Mens jeg skriver dette nipper jeg til ett glass med:
2003 årgang...

En vin som skal nytes litt varmere enn vanlig ...
ved 18 grader... Dog ved å servere den ved 20 grader smaker den enda bedre...

Et lite tips fra meg...
Kjøp deg 10 flasker med Masi Campofiorin "vendemmia 2003" og lagre de i mer enn 10 år før du begynner å åpne dem...

I tell you, It will be a classic...
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Nei, jeg har heller ikke hørt de, derfor blir jeg nysgjerrig når en del av de "tunge" anmelderne går litt av hengslene. Quad ESL 63 har jeg hatt, både i orginaltapping og bortimot maks tweaket(!). Både med og uten Gradient SW 63. I likhet med med deg liker jeg slam i bassen og ikke nødvendigvis det helt nøytrale. Derfor har jeg ikke Quad idag, men SA Explorer, delt aktivt med Velodyne SMS 1 og 4 stk 13" AV basser. Godt med trøkk! Men noen ganger, så husker jeg tilbake og savner...noe. Den helt vektløse gjennomsiktige måten disse høyttalrne spillte på.

Nei , de nyere modellene har jeg ikke hørt... av quad.
Kanskje jeg får gjøre det da.

Men jeg bare liker ett "basselement i bassen" jeg da.
Vil ha lyden litt fysisk... ikke nødvendigvis så korrekt.

Og så liker jeg litt høyttalere som omgir deg med lyden istedenfor å bare male den forran deg...

Martin logan finner jeg bedre enn Quad.
Final finner jeg enda bedre enn Martin logan igjen...

Final 0.3 er ett fantastisk kjøp!!!  ;D
http://www.avrev.com/equip/final/index.html
Disse er noe av det mer besnærende til prisen jeg har hørt... uansett sjanger... Jeg digger dem!!!

Mens jeg skriver dette nipper jeg til ett glass med:
2003 årgang...

En vin som skal nytes litt varmere enn vanlig ...
ved 18 grader... Dog ved å servere den ved 20 grader smaker den enda bedre...

Et lite tips fra meg...
Kjøp deg 10 flasker med Masi Campofiorin "vendemmia 2003" og lagre de i mer enn 10 år før du begynner å åpne dem...

I tell you, It will be a classic...
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Og så liker jeg litt høyttalere som omgir deg med lyden istedenfor å bare male den forran deg...
Dette er vel litt avhengig av oppsett og plassering.

Martin logan finner jeg bedre enn Quad.
Final finner jeg enda bedre enn Martin logan igjen...
Ja, hvis vi snakker om fullfrekvenselektrostater er CLS en forbasket bra ht, men du må ha et godt tilpasset oppsett for å unngå at den blir for lys/spinkel i mellomtonen og oppover. De nye med aktiv sub er jeg litt mer usikker på.

En av de tingene som er spesielt med Quad elektrostater er at det er den eneste elektrostaten som har pin-point (ved hjelp av tidsforsinkede ringer i statorene), og av samme grunn har et definert lydbilde som ligger bak høyttalerplanet. Dette har jeg aldri hørt på andre elektrostater, og jo større panelene er, jo mindre definert er lydbildet. Dette gjelder for Magnepan også. Det hjelper selvsagt hvis du har et veldig stort rom så du kan sitte langt fra ht'ene, men nærfelt fungerer ikke.

Jeg synes heller ikke at Quader er kjedelige. Det kommer helt an på elektronikken du har.

Et lite tips fra meg...
Kjøp deg 10 flasker med Masi Campofiorin "vendemmia 2003" og lagre de i mer enn 10 år før du begynner å åpne dem...
Nå synes jeg faktisk at det er vinmonopolet som skal ha lager, ikke jeg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et lite tips fra meg...
Kjøp deg 10 flasker med Masi Campofiorin "vendemmia 2003" og lagre de i mer enn 10 år før du begynner å åpne dem...

I tell you, It will be a classic...
Noe OT men; Masi's er en av de enkleste ripassoer på polet; om du har lyst på noe litt mer av samme så se på Tomassi og Zenato sine.
Corvina (+rodinella og molinara) som valpolicella'er lages av, og ripassoer forøvrig, kan kun unntaksvis lagres i 10-15 år og lengre; jeg hadde ikke tatt sjansen uten videre iallefall. Det er IKKE en typisk lagringsvin, den mangler tilstrekkelig tanniner til det i de fleste årganger. 2003 var vel et varmt år i nord-italia, og det blir ikke mer tanniner av korte modningsperioder iallefall?

Kan være en ide å se mot Piemonte (nebbiolo fra Barolo og/eller Barbaresco) for viner som garantert tåler 10 år eller mer..
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.002
Interessant lesning gutter. Dog må jeg si at jeg smiler lunt over enkeltes bastante uttalelser tross ringe erfaring med nevnte produkter.
Snikers - "the prof is in the pudding". Quad ESL-63 er i mange disipliner aldeles uslåelig imine ører. De spiller simpelthen musikk.
Deres sanne potensiale kom velførst for dagen en 5-10 år bakover i tid. Som Geir Bjerkaas her skriver så kan såvist Quad ESL-63 spille bass samt fungere med langt flere musikk sjangre enn hva herrene Sam Tellig og Ken Kessler liker å hygge seg med.
At du Tweakman setter pris på ML CLS og deres produketr forøvrig med unntak av de siste kreasjoner finner jeg merkeli all den tid du påberoper deg at Quadene lyder litt unaurlig i dine ører. I mine ører er det en distinkt gladpack/cellofan betoning i MLs eldre produkter i mellomtonen, noe ESL-63 er kjemisk rensket for.
Jeg har som mange vet hatt mine i 20 år, og de kan t.o.m.rocke temmelig godt.
De lar seg lett tweake, men man skal virkelig vite hva man sysler med.

Gleder meg tilå få lytte på Quad ESL-2905/2805. Forrige runde med Quad ESL-988/989 nådde i mine ører ikke opp til 63n i mellomtonen, så jeg beholdt mine gode gamle.

Takk for seg :D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Det er rart, jeg blir i så godt humør av å lese slike innlegg. Tøfft at du har hatt de i tyve år og ikke latt deg friste til å bytte. Tro meg, det meste er nedtur! Fikk som sagt selv en slik når jeg byttet bort mitt sett med GradientSW 63, med MT Audio filter, tweakede ELS 63 med nyoverhalte paneler, i et par ML Quest. Hadde ikke anledning til å høre, men mange positive utsagn, fikk meg på glid. Snakk om nedtur! Jeg hadde heldigvis stående et par Snell A 3 i, som jeg beholdt og fikk solgt ML for en grei penge. Snellene låt greit, men når jeg sammenlignet med Quad oppsettet var det skikkelig nedtur. Jeg håper at importøren tar inn 2805/2905 snart, så det går an å få hørt på de.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Tror det var nr.6, juni? De står også A ranket i oktobernr.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
hmmm.... gikk nok glipp av det nummeret. Det var synd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.722
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noe OT men; Masi's er en av de enkleste ripassoer på polet; om du har lyst på noe litt mer av samme så se på Tomassi og Zenato sine.
Corvina (+rodinella og molinara) som valpolicella'er lages av, og ripassoer forøvrig, kan kun unntaksvis lagres i 10-15 år og lengre; jeg hadde ikke tatt sjansen uten videre iallefall. Det er IKKE en typisk lagringsvin, den mangler tilstrekkelig tanniner til det i de fleste årganger. 2003 var vel et varmt år i nord-italia, og det blir ikke mer tanniner av korte modningsperioder iallefall?

Kan være en ide å se mot Piemonte (nebbiolo fra Barolo og/eller Barbaresco) for viner som garantert tåler 10 år eller mer..
Drakk en Bussola TB 98 sist helg - en Ripasso på et adskillig høyere nivå en Masis - og fra en bedre årgang enn 2003 (en uforutsigbar årgang IMHO) - og den var på topp NÅ. Fabelaktig vin, men den bekrefter at å lagre en Masi Campofiorin 2003 til 2016 i beste fall vel må anses å være en risikosport. Og lagring av vin setter enda større krav til rommet enn stereoanlegg :)

Beklager offtopic posting her.

ESL-63 har jeg hørt tallrike ganger hos min bror (på Krell og CJ elektronikk) - det er en HT jeg har den dypeste respekt for selv om den ikke havnet opp med å bli mitt valg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Drakk en Bussola TB 98 sist helg - en Ripasso på et adskillig høyere nivå en Masis - og fra en bedre årgang enn 2003 (en uforutsigbar årgang IMHO) - og den var på topp NÅ. Fabelaktig vin, men den bekrefter at å lagre en Masi Campofiorin 2003 til 2016 i beste fall vel må anses å være en risikosport. Og lagring av vin setter enda større krav til rommet enn stereoanlegg :)

Beklager offtopic posting her.
Bussola TB.. har just bestilt noen, gleder meg, men det er vel en Amarone, og ikke ripasso...?
Corvina-druenes tynne skall kombinert med en varm sommer med hurtig modning gir sjelden særlig med tanniner (unntatt i skråninger vekk fra sola), som trengs for at lagring ikke skal mislykkes  :D

Vel, skal forsøke å holde meg for mer vinprat i denne ellers interessante tråden.

Har ikke sett 2905 i virkeligheten ennå (håper den snart kommer til Norge), men den ser SKIKKELIG stor ut på bilder..

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Senest i går kveld hørte jeg på Beethovenkvartetter mens jeg leste om Beethovenkvartetter og drakk Corvina, riktignok fra papp.
Eneste som egentlig manglet var Quad. Ja ja.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Senest i går kveld hørte jeg på Beethovenkvartetter mens jeg leste om Beethovenkvartetter og drakk Corvina, riktignok fra papp.
Eneste som egentlig manglet var Quad. Ja ja.
Quad er ikke ENESTE som mangler når du drikker 3.sortering corvina fra papp... ;)

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Quad er ikke ENESTE som mangler når du drikker 3.sortering corvina fra papp...  ;)

Mvh Vidar P
;D
Det er vel manglende Quad som gjør at det går greit med pappcorvina vil jeg anta?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.722
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bussola TB.. har just bestilt noen, gleder meg, men det er vel en Amarone, og ikke ripasso...?
Corvina-druenes tynne skall kombinert med en varm sommer med hurtig modning gir sjelden særlig med tanniner (unntatt i skråninger vekk fra sola), som trengs for at lagring ikke skal mislykkes  :D

Vel, skal forsøke å holde meg for mer vinprat i denne ellers interessante tråden.

Har ikke sett 2905 i virkeligheten ennå (håper den snart kommer til Norge), men den ser SKIKKELIG stor ut på bilder..

Mvh Vidar P
T Bussola lager hele rangen, fra standard Valpo via Ripasso til Amarone og Recioto. Toppamaronen til 700 kr er greier if this is the kind of thing you like. Enig; ikke mer vinprat.
 
Topp Bunn