Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man påstår å ha erfart og/eller hørt noe selv i denne hobbyen, så forventes det tydeligvis at andre skal tro på hva som helst som blir påstått..

    Det er kansje en ide att man generelt utaler seg utifra erfaring med denne kablen,ellers blir det jo bare synsing…..og det driver vi vel ikke med :)
    Problemet er at det man har hørt, også bare er synsing, så lenge det ikke finnes mer informasjon om systematikk og metode, og konsensus om slike metoder....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det er enkelt å lage nettkabler som låter himmelhøyt bedre enn standard nettkabler. Det er ikke bare Duelund som har syslet med sånt. Etter tips fra Svalander (noen som husker ham?) så lagde jeg en nettkabel på 80 tallet som slår det meste i dag også - kanskje ikke den til 55.000,- da....men det gjør ingenting.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er enkelt å lage nettkabler som låter himmelhøyt bedre enn standard nettkabler.
    Mener du bedre - eller annerledes?

    Dessverre er mine ører slik konstruert at annerledes vanligvis oppfattes som bedre - inn til jeg har levd med produktet ganske lenge. Dette er en av grunnene til at jeg har sluttet å hoppe på lettvinte "lytteinntrykk" fra folk jeg ikke kjenner og som ikke kan redegjøre for hvordan de kjenner produktet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pleier det ikke å følge med strømkabler når man kjøpet et nytt elektrisk produkt?
    Her burde det vel egentlig være motsatt, dvs det følger med en forsterker på kjøpet når du kjøper strømkabelen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Så lenge det er trekloss på kablene er de verdt hver krone.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Litt av grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg har arbeidet i mange år innenfor HiFi bransjen (ikke nå lenger) og ser at bransjen har dreid fokuset rimelig kraftig over på ekstremt dyre kabler.Tror en skal lete veldig godt i gamle hifi blader etter annonser på kabler i dette segmentet.Vi mente også den gang at kabler burde være av en viss kvalitet, så var aldri ekstremkabler noe tema.Dette begynte å vokse frem sånn ca.andre halvdel av 90 tallet og har bare blitt mer og mer ekstremt har jeg inntrykk av.At noen betaler 60-70 tusen for en strømkabel på 1m er jo selvsagt deres valg men det må være lov å mene at dette er galskap.Hvor skal grensen på selve anlegget prismessig gå.La oss si at man har en pre+amp+cd og disse komponentene koster 300,000.Er det da det er fornuftig å bruke nesten 200 tusen på tre strømkabler for det er det som må til for å få utstyr til 300 tusen til å spille bra,eller er det når man kjøper pre+amp+cd til 20 tusen og får bedre lyd med denne komboen enn den til 300 tusen uten disse strømkablene:p:p:p Jeg kan overhode ikke klare å se at en slik kabel kan forsvare prisen i forhold til den lydforbedring som eventuelt må oppstå.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser for meg et bilforum der noen oppdager en gullforgylt, diamantbesatt Rolls til salgs for 10 millioner, og dette så blir kommentert av en haug med folk som mener at ingen har nå laget noen bedre bil enn Toyota Camry likevel...liksom ingen mellomting i diskusjonen...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Alltid herlig å lese mellom linjene at noen har aldri brukt en krone for mye på noen ting!
    Enig! Det er fornøyelig å se at flere godt voksne mennesker her på Sentralen, garantert mange med hifi- og heimekinoutstyr til beløp som kan skremme vatnet av noen og enhver, raljerer og remjer over en strømkabel.... Jeg bytta for vel et år siden til NordOst sin nest rimeligste strømkabel. Erfaringen var såpass positiv, at jeg bytta alle! Men jeg er enig i at prisen på den aktuelle som det raljeres over her ( kr. 55000,- eller deromkring ) er vanvittig. For meg, men enhver må gjerne bruke pengene sine som han / hun vil, bare de ikke brukes på terrorisme eller andre kriminelle gjøremål.

    Men samtidig sitter jeg igjen med et par spørsmål: Hvor mange av dere, har oppnådd en alder hvor hørselen ( kanskje umerkelig, men dog..) har mista en god del av oppfattelsen både i bunn og topp? Hvor mange av dere sitter likevel med førsterkere og høyttalere som koster titalls- , ja gjerne hundretalls tusener kroner?? Kanskje er det LITT overkill hos noen og enhver blant oss? Men det er ulidelig morro å eie en Ferrari selv om jeg såvidt kan kjøre bil, og på tross av at max fart i gamlelandet er 100 km/t...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser for meg et bilforum der noen oppdager en gullforgylt, diamantbesatt Rolls til salgs for 10 millioner, og dette så blir kommentert av en haug med folk som mener at ingen har nå laget noen bedre bil enn Toyota Camry likevel...liksom ingen mellomting i diskusjonen...
    Nei dette blir nok mer som en Camry belagt med bladgull påslikket av cambodianske jomfruer, og selvsagt en pen trekloss rundt eksosrøret. Det gjør ingen verdens ting med kjøreegenskapene, med ser sikkert pent ut og er sikkert verdt en 3000gang på prisen for dem som lar seg imponere av slikt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er så glad for at det er så mange kritiske sjeler her inne som kan rettlede meg så jeg slipper å gjøre bomkjøp. At man samtidig skal harselere over alt man ikke liker blir liksom rosinen i pølsa.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg er så glad for at det er så mange kritiske sjeler her inne som kan rettlede meg så jeg slipper å gjøre bomkjøp. At man samtidig skal harselere over alt man ikke liker blir liksom rosinen i pølsa.
    Håper denne rettledningen kom tidsnok. Du har vel ikke allerede kasta bort pengene på fjas?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Med gjevne mellomrom, er det biltråder her på HFS. Jeg har alltid bitt meg merke i hvor pent, og pyntelig disse foregår. Jeg- som den observanden jeg er. Har også alltid ventet på BIL referansen i kabeltrådene. Jeg har enda tilgode å bli skuffet.

    Kabler er til tider intense følelser. Og disse er det som ville definert et rent Bilforum. A- mener Opel er best. B- Landrover. Her derimot er det om kabeler kan
    utgjøre noen forskjell som er stridens kjerne.

    Bilreferansene er ventilen.

    Så: hvorfor ikke starte kabeltråden for truende. ( klarte stå imot beliber) Og en tråd for de som anser kabler som kule smykker. Ved å separere disse motstykker ville vi sitte igjen med en ren Opel tråd, og en Landrover..

    Jeg, har klokelig holdt meg unna all ufred, da for meg er det ikke viktig, men det blir så mye å bla forbi- at jeg tenkte vi kunne komme til en løsning?

    Tross alt er vi jo her inne for å dyrke Lidenskap? fritt for ​kvinnfolk??
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nei dette blir nok mer som en Camry belagt med bladgull påslikket av cambodianske jomfruer, og selvsagt en pen trekloss rundt eksosrøret. Det gjør ingen verdens ting med kjøreegenskapene, med ser sikkert pent ut og er sikkert verdt en 3000gang på prisen for dem som lar seg imponere av slikt.
    Hvis du nå er i en alder hvor dette med lyd ikke har noe formål for deg og fintune,må vi vel la andre som kansje liker de forandringer denne kabelen gjør,bruke sine hardt oppsparte penger på den ?

    Du kan da ikke mene att vi skal sitte og lage kritiske innlegg på ett forum ford vi ikke liker hva naboen bruker penga sine på,eller skal vi ha ett prioriterings Politi her i landet,slik att vi sørger for alle bruker sine private midler på noe som "vi "syntes er fornuftig ?

    Og hva som er dyrt er vel relativt utifra hver og en sin inntekt,for noen her inne er prisen på disse kablene en halv månedslønn,so what !
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Grunnen til at man ikke finner helt de samme diskusjonene på bilfora er vel at det er sjelden noen hardnakket forsvarer å bruke 100.000kr på et sett med Superodin MAXX tennpluggledninger. Selv på ganske kostbare biler ville dette vel fått de fleste til humre litt av slike prioriteringer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei dette blir nok mer som en Camry belagt med bladgull påslikket av cambodianske jomfruer, og selvsagt en pen trekloss rundt eksosrøret. Det gjør ingen verdens ting med kjøreegenskapene, med ser sikkert pent ut og er sikkert verdt en 3000gang på prisen for dem som lar seg imponere av slikt.
    Hvis du nå er i en alder hvor dette med lyd ikke har noe formål for deg og fintune,må vi vel la andre som kansje liker de forandringer denne kabelen gjør,bruke sine hardt oppsparte penger på den ?

    Du kan da ikke mene att vi skal sitte og lage kritiske innlegg på ett forum ford vi ikke liker hva naboen bruker penga sine på,eller skal vi ha ett prioriterings Politi her i landet,slik att vi sørger for alle bruker sine private midler på noe som "vi "syntes er fornuftig ?

    Og hva som er dyrt er vel relativt utifra hver og en sin inntekt,for noen her inne er prisen på disse kablene en halv månedslønn,so what !
    Jeg har ingen verdens problemer med det. Om folk vil bruke en million på ledninger så for all del. Det jeg savner er seriøs dokumentasjon på at de har noen som helst effekt overhodet som man ikke kan oppnå med tilsvarende nestengratis ledning.

    Hadde de gitt en forbedring i lyden som man ikke kunne oppnå på andre måter skulle jeg ikke kommentert dette overhodet. Siden det så vidt jeg vet aldri var blitt dokumentert på andre måter enn gjennom anekdoter og reklame så havner slike ledninger som dette i samme kategori som homøopati.

    Når noen bruker 100K på en bit med strømledning så må man regne med at dette blir regnet som litt outrert. Men det sagt, jeg har finner det sympatisk at noen er villig til å gå til slike lengder for oppnå best mulig lyd, selv om det er illusorisk.

    Jeg pleier ikke involvere meg i diskusjoner om ledninger, men noen ganger, som her, så blir det såpass over-the-top at litt sleivspark burde være tolererbart.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er så glad for at det er så mange kritiske sjeler her inne som kan rettlede meg så jeg slipper å gjøre bomkjøp. At man samtidig skal harselere over alt man ikke liker blir liksom rosinen i pølsa.
    Håper denne rettledningen kom tidsnok. Du har vel ikke allerede kasta bort pengene på fjas?
    Jeg er ikke slik skrudd sammen: jeg tar alltid ansvar for eget pengebruk og hvis jeg ikke kan omgjøre et uheldig kjøp blir jeg ferdig med det veldig raskt. Uhyre raskt faktisk. Men det skjer aldri ;). Og det skyldes ikke suppekonsulentene her inne ...
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dokumentasjon? Det er vel nok å prøve noen dyre ledninger, og er man heldig, så greier man å høre forbedringen. Er gjerne en fordel med best mulig anlegg. Og hører man ikke forskjell, ja, så er man i grunn ikke verre stilt enn 98-99% av befokningen som heller ikke vil si de har hørt forskjell på kabler..
    Jeg ville antagelig prøve høyttalerkabler først, så avansere til signalkabler. Strømkabler har jeg per dags dato ikke særlige meninger om. Men å lytte etter kabelforskjeller er nok ingen egnet sport for dem som mener at en komponent (feks forsterker) flater ut på 20 000 kr, og alt du betaler over kjøper deg kun en fin boks..
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her er intet nytt under solen. Sentralen blir stadig mere uinteressant for min del.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg er så glad for at det er så mange kritiske sjeler her inne som kan rettlede meg så jeg slipper å gjøre bomkjøp. At man samtidig skal harselere over alt man ikke liker blir liksom rosinen i pølsa.
    Håper denne rettledningen kom tidsnok. Du har vel ikke allerede kasta bort pengene på fjas?
    Jeg er ikke slik skrudd sammen: jeg tar alltid ansvar for eget pengebruk og hvis jeg ikke kan omgjøre et uheldig kjøp blir jeg ferdig med det veldig raskt. Uhyre raskt faktisk. Men det skjer aldri ;). Og det skyldes ikke suppekonsulentene her inne ...
    Det er en grei holdning. Men det er engang slik at man ikke kan ha oversikt over virkemåten til enhvert produkt vi omgir oss med. Jeg mener derfor at de som har kunnskap har et ansvar for å uttrykke skepsis hvis markedet fylles av produkter som ikke henger på greip mhp funksjonalitet eller pris, på samme måte som at din kompis som er snekker bør si ifra hvis du tenker kjøpe et hus med store mangler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dokumentasjon? Det er vel nok å prøve noen dyre ledninger, og er man heldig, så greier man å høre forbedringen. Er gjerne en fordel med best mulig anlegg. Og hører man ikke forskjell, ja, så er man i grunn ikke verre stilt enn 98-99% av befokningen som heller ikke vil si de har hørt forskjell på kabler..
    Veldig ofte er jo beror jo slike forbedringer mer på sinnstemning og dagsform, og forsvinner gjerne som dugg for solen hvis man går mer grundig til verks. Veldig lett å la seg lure av slikt, og spesielt hvis det hele er presentert av en hyggelig selger, eller man tvinger seg selv til å opprettholde illusjonen fordi det ville være for smertefullt i innse at man ikke er kongen likevel.. men keiseren.. med nye klær.


    Jeg ville antagelig prøve høyttalerkabler først, så avansere til signalkabler. Strømkabler har jeg per dags dato ikke særlige meninger om. Men å lytte etter kabelforskjeller er nok ingen egnet sport for dem som mener at en komponent (feks forsterker) flater ut på 20 000 kr, og alt du betaler over kjøper deg kun en fin boks..
    Slike ledninger som dette er vel noe av det minst virkningsfulle man kan tweake et anlegg med. Lydforbedringen er nok betydelig større av å plassere en pose seigmenn på hver høyttaler.

    En god kilde, en god forsterker og gode høyttalere derimot er vel verdt å bruke mye penger på, selv om det finner åpenbare fallgruber og kråkesølv her også og firma som har ødelagt ALL troverdighet for evig fremtid på lite gjennomtenkte prosjekter.

    De eneste gode grunnene jeg kan se for å kjøpe en snåsakabel er at det kan gi litt status i noen kretser der absolutt ukritisk pengebruk er påkrevet, at man synes de er vakre eller at man her en underlig fetish der eieglede av ledninger gir livskvalitet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er så glad for at det er så mange kritiske sjeler her inne som kan rettlede meg så jeg slipper å gjøre bomkjøp. At man samtidig skal harselere over alt man ikke liker blir liksom rosinen i pølsa.
    Håper denne rettledningen kom tidsnok. Du har vel ikke allerede kasta bort pengene på fjas?
    Jeg er ikke slik skrudd sammen: jeg tar alltid ansvar for eget pengebruk og hvis jeg ikke kan omgjøre et uheldig kjøp blir jeg ferdig med det veldig raskt. Uhyre raskt faktisk. Men det skjer aldri ;). Og det skyldes ikke suppekonsulentene her inne ...
    Det er en grei holdning. Men det er engang slik at man ikke kan ha oversikt over virkemåten til enhvert produkt vi omgir oss med. Jeg mener derfor at de som har kunnskap har et ansvar for å uttrykke skepsis hvis markedet fylles av produkter som ikke henger på greip mhp funksjonalitet eller pris, på samme måte som at din kompis som er snekker bør si ifra hvis du tenker kjøpe et hus med store mangler.
    Utvilsomt. Men her på sentralen skal de såkalte rådene fremmes som hoverende harselas. Det er like fordummende hver gang. Saklig informasjon er positivt.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Hmm, litt kvikk hoderegning sier meg at anlegget burde koste ca 32 millioner for å forsvare en nettkabel til 55000. Sånn ca.

    Men kabelentusiastene regner sikkert anderledes.

    Festlig tråd ....
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    va ein steike dyre kabel. syns isje så mye selv om kabler til de summene, og i vertfall ikke Stømkabler. Men og kjøpte strømkabel til 50K blir vel som en erfaren jeger som får risset inn et spesielt motiv på hagla si. Ser Jævla bra ut men blir hagla mere treffsikker:confused:;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hvorfor vil ikke kabelfornekterne unne andre å ha opplevd hvilken forskjell kabler kan gjøre? Hvis diskusjonen for eksempel er forsterker vs høyttalerkabel: Kjøp for eksempel en brukt integrert Accuphase toppmodell. Kan sikkert fåes for 30- 40 000. Bruk så ti tusen på en anerkjent (brukt) høyttalerkabel. Som har nypris på kanskje 30- 40 000. Det du opplevde ved bytte av forsterker, opplever du så IGJEN når du skifter høyttalerkabelen, bare muligens i litegrann mindre målestokk. Veldig mye de samme audioparametrene som forbedres. Det ER faktisk en grunn til at dyre ledninger har blitt solgt i 30 år. Oppskriften min koster kanskje 50 000 totalt. Forutsetter ellers bra komponenter/ høyttalere.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg vil presisere at mitt innspill om trekloss som verdiskapende og effektskapende element langt fra var ment som hoverende bidrag -- dette er da etterhvert blitt et anemerke for kabler i denne prisklassen, nærmest uavhengig av produsent, og må følgelig gi et betydelig bidrag til den suverene musikkopplevelsen kabelen, i henhold til mange rapportører, befordrer.
    Se derfor etter treklossene!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.390
    Antall liker
    83.910
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg vil presisere at mitt innspill om trekloss som verdiskapende og effektskapende element langt fra var ment som hoverende bidrag -- dette er da etterhvert blitt et anemerke for kabler i denne prisklassen, nærmest uavhengig av produsent, og må følgelig gi et betydelig bidrag til den suverene musikkopplevelsen kabelen, i henhold til mange rapportører, befordrer.
    Se derfor etter treklossene!
    Kan du utdype om hvilke treslag som utmerker seg i audiofil retning? Jeg personlig holder en knapp på Islandsk Bjørk!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vil presisere at mitt innspill om trekloss som verdiskapende og effektskapende element langt fra var ment som hoverende bidrag -- dette er da etterhvert blitt et anemerke for kabler i denne prisklassen, nærmest uavhengig av produsent, og må følgelig gi et betydelig bidrag til den suverene musikkopplevelsen kabelen, i henhold til mange rapportører, befordrer.
    Se derfor etter treklossene!
    Ler med. Virkemidlene fungerer.
     

    LV-426

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Sted
    Akershus
    Sitat fra et DiyAudio medlem:

    A well-engineered device which I am sure performs its intended function(*) flawlessly!

    (*) extracting money from people who don't understand electronics but think they do understand 'audio'!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Slutt og gnål, prøver å selge alt jeg har for å få kjøpt den kabelstumpen :D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Sitat fra et DiyAudio medlem:

    A well-engineered device which I am sure performs its intended function(*) flawlessly!

    (*) extracting money from people who don't understand electronics but think they do understand 'audio'!
    Å "forstå audio" overlater jeg i stor grad til produsenter av utstyr. Heldigvis er det ikke så mye å "forstå" dersom man bare er interessert i å nyte musikken. Bare å prøve seg fram, og følge ganske så enkle kjøreregler. Hjernen (persepsjon) gjør hele jobben. Det som smerter er jo å åpne lommeboken, selvfølgelig. Et nødvendig offer i jakten på den beste lyden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ingen fare hifiguru. Den koster ikke mere enn en brøkdel av første års verditap for en s-klasse. Og så slipper du å skjemme deg ut i offentlighet ;)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Denne poppet akkurat opp på en nettside jeg skulle inn på:

    [h=3]Guru Meditation:[/h] XID: 379412495

    Trodde virkelig den tida var over!! :D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mer tråden for å rakke ned på noe de ikke har den minste peiling på. Som så ofte før her inne. Men dyrt, ja!
    Men det har selvsagt du? Ja, jeg så at du skrev at du hadde hørt den. Men hva fortalte det deg, ut over at akkurat der, i den lyttesituasjonen du var i, og med full kjennskap om at dette var et dyrt produkt fra en leverandør du har stor tro på og har investert masse penger i; hva fortalt det deg?

    Eller sagt på en annen måte; kan du overbevise oss om at den hadde gjort samme inntrykk i en lyttesituasjon der du ikke visste hva du lyttet på, og at det du da hørte, hadde relevans for oss?

    Det er nøkkelspørsmålet de må kunne svare på når du hevder å ha peiling på dette produktet. Hva ørene og hodet ditt fortalte deg, der og da, er sørgelig irrelevant uten mer informasjon.

    Det er pussig og sørgelig hvordan forsøk på å anvende kunnskap og metodikk på evaluering av HiFi produkter systematisk av deg (i mange tråder) blir kalt "nedrakking av produkter av folk som ikke vet hva de snakker om", mens din opphaussing av dyre produkter basert på dine lytteinntrykk (uten forsøk på å fortelle mer om omstendigheter og metodikk bak lytteinntrykkene) automatisk blir opphøyet til evige sannheter.

    Det er mange kompetanserike personer på sentralen med stor erfaring på dyrt utstyr som makter å komme med strukturerte og innsiktsfulle kommentarer på subjektive lytteinntrykk av dyrt utstyr på en måte som det faktisk går an å lære noe av - du er dessverre ikke en av de. Du kunne jo starte med å fortelle noe om når du hørte de, på hvilket utstyr, hva dere sammenlignet med, om dere gjorde deler av lyttingen blindt eller ikke, og prøve å beskrive forskjellene. Er det noe jeg har lært opp gjennom årene, selv om jeg aldri har vært manisk opptatt av ekstremt dyrt utstyr, så er det hvor lett det er å bli lurt av overfladiske lytteinntrykk, og hvor vanskelig det av og til er å gjenskape inntrykkene i andre situasjoner.

    Det betyr ikke at subjektive lytteinntrykk alltid er feil, særlig ikke blant erfarne lyttere, og det betyr selvsagt heller ikke at alt utstyr lyder likt. Men av og til lyder det likevel mer likt enn det jeg lurer meg selv til å tro. Men det er selvsagt bare meg. Men nettkabler til 55.000 basert på å satse på at det ikke også gjelder deg, tror jeg de færreste våger.
    Heldigvis er jeg så sikker på meg selv, at jeg stoler på det jeg hører. Ei heller har jeg noen som helst trang til å prøve overbevise noen som aldri har hørt det de argumenterer mot. Det eneste jeg føler trang til i så måte, er å trekke på smilebåndet over arrogansen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom man påstår å ha erfart og/eller hørt noe selv i denne hobbyen, så forventes det tydeligvis at andre skal tro på hva som helst som blir påstått..

    Det er kansje en ide att man generelt utaler seg utifra erfaring med denne kablen,ellers blir det jo bare synsing…..og det driver vi vel ikke med :)
    Problemet er at det man har hørt, også bare er synsing, så lenge det ikke finnes mer informasjon om systematikk og metode, og konsensus om slike metoder....
    Tøv!

    Derimot er det svada og synsing å uttale seg bastant om noe man aldri har hørt. Sleng på en dæsj sarkasme, så danser klakkørene på bordene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn