Digitale avspillere Er det vits i kjøpe dyr CD-spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
    Nei, det er feil.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
    Regulering av rotasjonshastigheten på et cd-drev kan vel aldri bli så nøyaktig at bitstrømmen direkte fra laseren kan brukes som klokkekilde ved utsending av datastrøm mot DAC. Det må være en form for buffer i mellom.
    Korrekt, og standard. Flere buffere, faktisk. Drivverkets avlesing er helt irrelevant for signalstrengens senere dekoding, siden den har gått gjennom både transformasjoner og buffere.
    Så lenge signalet er "avtastet" uten drop-outs er det grei skuring.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
    Nei, det er feil.
    Det er avhengig av hvordan drivverk og DAC er konstruert.

    Mvh
    Roysen
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Slik jeg forstår det, er hensikten med et kostbart drivverk, kun å eliminere jitter. Bits forsvinner ikke lett, det vet vi fra PC-verden. Dersom man ikke allerede har det, så kommer det til å komme en billig chip som eliminerer jitter-problemet en gang for alle.


    Da blir/er (vanvittig) gedigne Esoteric-transporter uten betydning for lyden, hvor utsøkte de enn er :)

    Vis vedlegget 145859
    Og denne anti jitter chipen vil lanseres når sa du?

    Det vannvittig dyre og stabile VRDS NEO drivverket til Teac/Esoteric sørger for kontinuerlig stabile forhold til CD-skiva som roterer mellom 3-700 rpm.
    Altså en optimalisering av arbeidsbetingelsene for avlesning av CDen.
    Sammen med et tungt chassise, separat digital og analog seksjon og de gode arbeidsforhold som trådstarter opplyser oss om at hans nye "billige" Pioneer har fått kan dette resultere i særdeles god lyd.

    Man må selv velge hvor god lyd man ønsker å ha i heimen.
    Erfaringsmessig vil dCs, Esoteric, Audionet ART G2 m.fl. spille med klart bedre oppløsning og differensiering i MINE ører i MITT anlegg enn trådstarters Pioneer spiller.
    Hvilket jo er fint for meg :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten snag ved å bygge et godt drivverk er at servokretsene for drivverket krever litt strøm hver gang de trenger å korrigere posisjonen for laseren. Siden ingen strømforsyning oppfører seg som en ideell spenningskilde, vil det føre til at spenningen fra strømforsyningen til diverse andre kretser også faller litt. Hvis det ikke er særdeles godt gjennomtenkte kretsløsninger kan det gjøre at klokkefrekvensen for datastrømmen ut av boksen varierer littegranne. Det er jitter. Skulle ikke forundre meg om den hypotetiske antijitterchipen også ville få litt problemer hvis den ble matet med en forsyningsspenning som svingte i takt med mengden jitter den skulle eliminere. ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Den spilleren som har målt best hos Stereophile bruker et billig Pioneer DVD-drivverk + en god dose "old school engineering" som det så fint heter på engelsk.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Noen som har gjort noen seriøse lyttester med et standard blu-ray drev i en PC satt opp for ordinær hi-fi avspilling mot DAC?

    9.jpg


    Ikke at drevet i seg selv er poenget her, men at det faktisk henger på en PC i mellom, som muligens leser data på et smartere vis enn en CD-spiller ved avspilling. Et blu-ray drev er jo også optimalisert for langt høyere datarater, så mulig dette egner seg for avlesning av CD også.

    Jeg vil jo si at dersom PC-basert avspilling er et tema, så er ikke dette akkurat veien å gå. Men det gir i hvertfall en liten mulighet for å fysisk ta og føle på platene ved avspilling når man føler behov for dette.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Den spilleren som har målt best hos Stereophile bruker et billig Pioneer DVD-drivverk + en god dose "old school engineering" som det så fint heter på engelsk.
    hvilken spiller snakker du om her da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Henger på denne, til sammenligning. Jitterstøyen fra en alminnelig Squeezebox Touch til kr 1695 på Elkjøp:

    1010Logfig9.jpg

    Logitech Squeezebox Touch network music player Measurements | Stereophile.com

    Støygulvet er ganske nøyaktig på samme nivå som 16-bits audio med perfekt dither i samme test. Touch'en greier å levere CD-kvalitet audio med bortimot full oppløsning, men ikke høyoppløsningsformater som 24/96. Da vil støygulvet på Touch'en begrense oppløsningen.
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har gjort noen seriøse lyttester med et standard blu-ray drev i en PC satt opp for ordinær hi-fi avspilling mot DAC?

    Ikke at drevet i seg selv er poenget her, men at det faktisk henger på en PC i mellom, som muligens leser data på et smartere vis enn en CD-spiller ved avspilling. Et blu-ray drev er jo også optimalisert for langt høyere datarater, så mulig dette egner seg for avlesning av CD også.

    Jeg vil jo si at dersom PC-basert avspilling er et tema, så er ikke dette akkurat veien å gå. Men det gir i hvertfall en liten mulighet for å fysisk ta og føle på platene ved avspilling når man føler behov for dette.
    Jeg bruker LG sin Blu-Ray i mine PC'er og det spennende er når du tar cd'en ut av drevet, så spiller pc'en i 30 sekunder til!
    Alt er cachet og sjekket flere ganger før det blir spilt av, kan ikke si at det er noen problemer her.
    For meg så er det viktigste å få frem alle detaljene fra kilden, så kan man vurdere å tune med f.eks. EQ mot mykere eller tøffere lyd senere.
    Byttet ut en Esoteric rigg til 125.000,- med denne pc'en og et proft lydkort - aldri sett meg tilbake.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg vet ikke om dere der ute kjenner til selskapet Merging Technologies? Det er et sveitsisk selskap som er mer eller mindre legendarisk i studio/proff-verden og deres utstyr regnes blant det aller best. De har blant annet også laget et lydkort som heter Mykerinos som kan benyttes i PC (vet ikke om det leveres med drivere for Mac).

    Vel, dette selskapet er i ferd med å utvikle sitt første produkt for det audiofile markedet. Det er snakk om en software for Windows kalt Emotion. Dette er i bunn og grunn en musikkserver eller skal vi si software for å avspille musikkfiler fra PC med best mulig resultat. I tillegg vil de slippe tilleggskort som kan installeres på Mykerinos som er laget for det audiofile markedet. En gjeng med audiofile (blant de meg) skal beta teste denne softwaren (Mike Lavigne er også med). Jeg antar at dette vil bli en slags markedsstandard for musikkserverer software for PC da Merging Technologies virkelig er et selskap som står for kvalitet på øverste hylle.

    Det blir derfor veldig spennende å se hvordan dette spiller sammenlignet med mine drivverk baserte rigger fra Wadia, Soulution, MBL, Goldmund og Zanden Audio. Jeg tipper jeg da får gjort meg opp min egen mening om hva som er best av drivverk eller filbasert avspilling basert på dagens beste teknologi.

    PS! Pr. i dag er det vel bare Burmester av ultra high-end produsentene som har laget en musikk server i deres 111 (selv om den ikke er sluppet på markedet). Dog ryktes det at Soulution er i ferd med å utvikle en konkurrent og at dens software vil være basert på nettopp Merging Technologies Emotion.

    Mvh
    Roysen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Roysen: Vet du hvilke konkrete forskjeller det evt skal være på det audiofile produktet i forhold til samme produkt for proffmarkedet? Har de sagt noe om det?
    Det er interessant hvordan slike firmaer ser på det audiofile markedet og hvilke lydkrav det stiller.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, Trompeter.

    Så vidt jeg har forstått er Emotion kun et produkt og det er laget med tanke på det audiofile markedet. Altså ingen proff-versjon av dette produktet. Emotion er rett og slett en en musikkserver i en softwarepakke. Slik jeg har forstått det vil den også inneholde nye spesialdrivere til Mykerinos (selv om Emotion kan benyttes uten Mykerinos også). Detaljene rundt hva som er spesielt med disse driverne og de nye tilleggskortene som vil komme til Mykerinos er meg ukjent, men slik jeg har forstått det har Merging Technologies fjernet en del av det som kreves fra proff-verden men som gjerne ikke er nødvendig for audiofile som et stort antall kanaler, A/D konvertering, EQ etc. Dette har medført en forenklet signalvei som skal gi renere og bedre lydkvalitet.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår det, er hensikten med et kostbart drivverk, kun å eliminere jitter. Bits forsvinner ikke lett, det vet vi fra PC-verden. Dersom man ikke allerede har det, så kommer det til å komme en billig chip som eliminerer jitter-problemet en gang for alle.


    Da blir/er (vanvittig) gedigne Esoteric-transporter uten betydning for lyden, hvor utsøkte de enn er :)

    Vis vedlegget 145859
    Og denne anti jitter chipen vil lanseres når sa du?

    Den er vel kommet for lenge siden og kalles buffer:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, Trompeter.

    Så vidt jeg har forstått er Emotion kun et produkt og det er laget med tanke på det audiofile markedet. Altså ingen proff-versjon av dette produktet. Emotion er rett og slett en en musikkserver i en softwarepakke. Slik jeg har forstått det vil den også inneholde nye spesialdrivere til Mykerinos (selv om Emotion kan benyttes uten Mykerinos også). Detaljene rundt hva som er spesielt med disse driverne og de nye tilleggskortene som vil komme til Mykerinos er meg ukjent, men slik jeg har forstått det har Merging Technologies fjernet en del av det som kreves fra proff-verden men som gjerne ikke er nødvendig for audiofile som et stort antall kanaler kanaler, klokking, A/D konvertering etc. Dette har medført en forenklet signalvei som skal gi renere og bedre lydkvalitet.

    Mvh
    Roysen
    Altså ingen lydfilosofisk forskjell, kun så ren og enklest mulig signalvei. Takk!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Er det vits i å kjøpe dyr CD spiller?
    Ja helt klart etter min mening, og spesielt vis du har mye cd og ønsker topp lyd (etter mine ører) på flere og flere spillere i den øvre "divisjon" så blir det jo også stadig mer muligheter :) på min cd spiller så har jeg: Preamp/analog inngang/digitale innganger/ usb inngang/kan kjøre trådløs med Bluetooth, og ikke minst den spiller fantastisk med cd. Pr dags dato så føler jeg ikke at jeg savner noen ting med spilleren når jeg har så mye muligheter, personlig liker jeg å kunne se på og holde i cd coveret når jeg har kjøpt musikken også, for en bedre følelse av å eie musikken når jeg har den muligheten (mulig jeg er litt gameldags) .Jeg stortrives med cd og kjøper fortsatt inn det meste av musikken på cd :)
    Mvh: Espen L
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men en dyr cd spiller klarer ikke å scrobble til last.fm
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hei, Trompeter.

    Så vidt jeg har forstått er Emotion kun et produkt og det er laget med tanke på det audiofile markedet. Altså ingen proff-versjon av dette produktet. Emotion er rett og slett en en musikkserver i en softwarepakke. Slik jeg har forstått det vil den også inneholde nye spesialdrivere til Mykerinos (selv om Emotion kan benyttes uten Mykerinos også). Detaljene rundt hva som er spesielt med disse driverne og de nye tilleggskortene som vil komme til Mykerinos er meg ukjent, men slik jeg har forstått det har Merging Technologies fjernet en del av det som kreves fra proff-verden men som gjerne ikke er nødvendig for audiofile som et stort antall kanaler, A/D konvertering, EQ etc. Dette har medført en forenklet signalvei som skal gi renere og bedre lydkvalitet.

    Mvh
    Roysen
    Hei, Roysen;
    Jeg ser det er litt misnøye med lang Emotion betaperiode på Computer Audiophile:
    Merging Technologies Emotion Music Server
    så det er bra at det nå endelig ser ut til å skje noe.
    Vet du når denne blir klar for salg og nedlasting og vil Audio Norge føre denne?
    Det er vel Prolyd som har ET agenturet for proff-segmentet.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Grunnen til at Merging Technologies har tatt en pause i utviklingen av Emotion er at de først ønsker å ferdigstille produktet Horus. Horus inneholder teknologi som også skal benyttes i Emotion.

    Produktene til Merging Technologies må kjøpes hos Prolyd.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn