Digitale avspillere Er det vits i kjøpe dyr CD-spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nysjerrigper

    Gjest
    en av de mer populære dacene på nettet TDA1545 et eller annet er fra 1993, minst!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er ikke helt enig i biten om balansert Flageborg. I akkurat mitt anlegg med over 100 db følsomhet på høyttalerne og generelt bra med gain i anlegget er det en tydelig reduksjon i støygulvet med balansert fremfor ubalanasert om man stikker øret inntil hornet og sammenligner. Men med faktisk audio spillende så snakker vi jo selvsagt om et støynivå som er latterlig langt under det faktiske audiosignalet så i praksis betyr det nok tilnærmet ingenting. Men alle monner drar osv.. :D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CD: Sanntid og modulering

    dessuten er det forskjell på pc og cdaudio hva angår databehandling, sistnevnte er modulert og leses av i sanntid. modulering kan knapt klassifiseres som digitale data. de blir digitale data lagret på en pc, men ikke på samme måte som når den spilles på stereoen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc
    Dette stusser jeg på av flere grunner. Utdrag fra Wikipediartikkelen du refererer til:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc#Physical_details

    The pits and lands themselves do not directly represent the zeros and ones of binary data. Instead, non-return-to-zero, inverted encoding is used: a change from pit to land or land to pit indicates a one, while no change indicates a series of zeros. There must be at least two and no more than ten zeros between each on e, which is defined by the length of the pit. This in turn is decoded by reversing the eight-to-fourteen modulation used in mastering the disc, and then reversing the Cross-Interleaved Reed-Solomon Coding, finally revealing the raw data stored on the disc.
    [CD-avspilling med CD-spiller] er modulert og leses av i sanntid.
    Sanntid er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes CD-spillere, f.eks. McIntosh MCD500, som leser CDen med 2 eller 4 gangers hastighet, lagrer informasjonen i et minne og prosesserer den før den sendes til DA-konvertering internt eller via digitalutgang. Dette isolerer resten av CD-spilleren fra mekanikken, det gir CD-spilleren flere lesemuligheter for hver informasjonsenhet og endog mulighet til å sammenligne 2 eller 4 sett leste digitaldata.

    [CD-avspilling med CD-spiller] er modulert og leses av i sanntid, modulering kan knapt klassifiseres som digitale data.
    Hva mener du med dette? Så langt jeg oppfattet, er eight-to-fourteen modulation en form for dataomstokking for å gjøre den fysiske lagringen og ikke minst lesingen mer robust mot feil. Det er uansett snakk om digitale data.

    de blir digitale data lagret på en pc, men ikke på samme måte som når den spilles på stereoen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc
    Data lagret på en audio-CD er digitale. Informasjonen blir først analog, når den har passert en DAK-krets.

    Forveksler du eight-to-fourteen modulation med modulering av f.eks. analoge radio- eller telesignaler? Modulering kan benyttes til å overføre både digitale og analoge signaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte også på å kjøpe et "dyrt" drivverk (har bla. hatt Primare cd31 før), men så leste jeg om denne Emotiva ERC-2 CD player | Stereophile.com, bruker den som drivverk via aes/ebu/xlr. Finner ingen grunn til å oppgradere videre. Et varp til prisen. Har alle utganger som er nødvendige for å bruke den som cd spiller eller drivverk.

    ERC-2 CD Player | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers

    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Min erfaring er at en Logitech Transporter som får FLAC-filer fra en dedikert server via enten trådløst nett eller kablet uskjermet ethernet er en vesentlig bedre digitalkilde enn en Electrocompaniet EMC-1UP. Det er vesentlig å ha et galvanisk skille mellom server og resten, sånn at ikke jordstøy fra PC-elektronikken blir med videre. Har solgt CD-spilleren og har ikke tenkt å kjøpe flere CD-drivverk, hverken dyre eller billige. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.133
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke helt enig i biten om balansert Flageborg. I akkurat mitt anlegg med over 100 db følsomhet på høyttalerne og generelt bra med gain i anlegget er det en tydelig reduksjon i støygulvet med balansert fremfor ubalanasert...
    Joda, ref. din oppsummering er vi helt enige(på track). Balanserte kabler er konstruert for å eliminere STØY, enten det gjelder lange kabelstrekk eller "overfølsomme" høyttalere... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    var vel egentlig dette jeg siktet til, som en cdspiller forstår seg på. ikke helt det samme som en datafil
    Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    PCM er et dataformat, eller mer presist en digital koding av et analogt signal. WAV-filer under Windows er PCM-kodet, på samme måte som data på en CD. Filformater som FLAC gjør en datakompresjon for å spare litt plass, men de er PCM-kodet, de også.
    WAV - Wikipedia, the free encyclopedia
    FLAC - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    PCM

    var vel egentlig dette jeg siktet til, som en cdspiller forstår seg på. ikke helt det samme som en datafil
    Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    PCM er standard for nesten all digitalt lagret og transportert musikk og lyd. Det mest kjente unntaket er vel SACD som benytter DSD.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation

    Pulse-code modulation (PCM) is a method used to digitally represent sampled analog signals. It is the standard form for digital audio in computers and various Blu-ray, DVD and Compact Disc formats, as well as other uses such as digital telephone systems
    Legg merke til "It is the standard form for digital audio in computers and various Blu-ray, DVD and Compact Disc formats". PCM benyttes altså både i datamaskiner og på audio-CDer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    PCM og lemfeldig omgang med informasjon

    var vel egentlig dette jeg siktet til, som en cdspiller forstår seg på. ikke helt det samme som avlesing av en datafil
    Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia


    tror det finnes noe nyttig info her og
    http://www.oktopus.hu/imgs/MANAGED/..._KNOW_ABOUT_JITTER_BUT_WERE_AFRAID_TO_ASK.pdf
    PCM er nevnt 1 (en) gang i PDF-filen (jfr. et raskt søk).

    Det virker som om du høyst lemfeldig slenger rundt deg med informasjon og påstander du ikke vet på langt nær nok om.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.133
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål: Er det et annerkjent faktum at 10 år gamle CD-spillere ikke er noe særlig å ha, selv de virkelig dyre?
    Ja, det er tungt å oppleve at teknologien utvikles videre.......og derfor er IKKE 10 år gamle CD-spillere noe særlig å ha, annet enn for å ha et sammenligningsgrunnlag mot det nyeste tekniske som eks. Cambridge Bluray 751... ;) som spiller og håndterer det siste av Bluray høyoppløst via streaming rett ut i et flerkanals-system av ypperste klasse - med en balansert kombinasjon av høyttalere som dette:
     

    Vedlegg

    N

    nysjerrigper

    Gjest
    PCM er nevnt 1 (en) gang i PDF-filen (jfr. et raskt søk).
    so what?? det står sidevis om CD, PC og jitter:

    "If you copy from a jittery source to a hard disk-recorder and later create a CDR from that hard disk, will
    this result in a jittery CDR? I cannot reach this conclusion based on personal listening experience. In most
    cases, the final CDR sounds better than the source, as auditioned direct off the hard disk! I must admit it
    is frustrating to listen to "degraded" sources and not really know how it is going to sound until you play
    back the final CDR."

    majoriteten mener det er uvesentlig om samme platen spilles av via pc, fra harddisk eller i en cdspiller. da dataene er "identisk" allikavel, som er stikk i strid med mine erfaringer iallefall.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Jeg tenkte også på å kjøpe et "dyrt" drivverk (har bla. hatt Primare cd31 før), men så leste jeg om denne Emotiva ERC-2 CD player | Stereophile.com, bruker den som drivverk via aes/ebu/xlr. Finner ingen grunn til å oppgradere videre. Et varp til prisen. Har alle utganger som er nødvendige for å bruke den som cd spiller eller drivverk.

    ERC-2 CD Player | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers

    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Du handlet altså på nett hos produsenten? Kom den ferdig oppsatt for europeisk 220v og våre kontakter, eller bruker du adapter/transformator?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Lyden har en seperasjon mellom intrumentene, luftighet og fokus, samt høyde på lydbilde som uklasserer Akkuphase'n fullstendig, i det minste på mitt anlegg. Det negative som man forbinder med digitallyd er liksom mye borte. Pioneer har kanskje ervervet seg unik innsikt :confused:
    Hvis du modifiserer Accuphase og starter med å fjerne / kortslutte elektrolyttene som står 100% i signalveien på utgangen, deretter bytter likeretter dioder til både digital og analog delen og legger til en god del gode kondensatorer i alle strømforsyninger så snur det seg nok til at Accuphase er den som spiller best.
    De åtte PCM1704 DAC chippene er fortsatt helt på høyden lydmessig.

    Har hatt en slik Accuphase DP75 som fikk en slik total renovering - med utmerket resultat :)
    Og den hadde ingen problemer med å tukte en kraftig modifisert Pioneer..
    Pioneeren har fått bli i TV stue anlegget for å kunne se på film med bedre lyd og bilde enn normalen.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Jeg tenkte også på å kjøpe et "dyrt" drivverk (har bla. hatt Primare cd31 før), men så leste jeg om denne Emotiva ERC-2 CD player | Stereophile.com, bruker den som drivverk via aes/ebu/xlr. Finner ingen grunn til å oppgradere videre. Et varp til prisen. Har alle utganger som er nødvendige for å bruke den som cd spiller eller drivverk.

    ERC-2 CD Player | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers

    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Du handlet altså på nett hos produsenten? Kom den ferdig oppsatt for europeisk 220v og våre kontakter, eller bruker du adapter/transformator?
    Den kom ferdig oppsatt for 220V.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    PCM er nevnt 1 (en) gang i PDF-filen (jfr. et raskt søk).
    so what?? det står sidevis om CD, PC og jitter:

    "If you copy from a jittery source to a hard disk-recorder and later create a CDR from that hard disk, will
    this result in a jittery CDR? I cannot reach this conclusion based on personal listening experience. In most
    cases, the final CDR sounds better than the source, as auditioned direct off the hard disk! I must admit it
    is frustrating to listen to "degraded" sources and not really know how it is going to sound until you play
    back the final CDR."

    majoriteten mener det er uvesentlig om samme platen spilles av via pc, fra harddisk eller i en cdspiller. da dataene er "identisk" allikavel, som er stikk i strid med mine erfaringer iallefall.
    Det virker som om du blander veldig mye veldig "godt" sammen.

    Du refererer i vilden sky, og det virker knapt som om du har lest det du refererer, langt mindre forstått det.

    Det kan virke som om du sammenligner vidt forskjellige oppsett isteden for å sammenligne f.eks. et CD-drivverk og en asynkron USB->S/PDIF-konverter som begge mater samme DAK via hver sin identiske inngang og med resten av avspillingskjeden felles og dermed identisk. Datamaskinen må dessuten selvsagt være konfigurert fornuftig. Det er ikke tilstrekkelig at den lager lyd.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    At det vitterlig finst lytter direkte i signalveien på ein såpass dyr cd spiller som den Accuphase er ikkje serlig betryggende.
    Spesiellt visst det er standard lytter,som feks også brukes orginalt i Playstation 1 ol,og ikkje Black Gate/Elna silmic.Dei er trossalt ganske bra.Men filmkondis er vel uansett litt bedre?
    Ka er det da i andre dyre greier?

    Ein reperatør eg snakket med nylig,hadde nettop reparert ein Electrocompaniet Emc 1up,og han var ikkje imponert over "kvaliteten" på innmat,kun standard greier heile veien,men dyrt å kjøpe er det:)

    Mvh.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Det skal ikke mye til for å matche squeezebox greiene lydmessig.
    De som har sammenlignet squeezebox greiene med for eksempel en linux MPD server med et XMOS USB -> I2S kort og en Buffalo DAC eller bedre er forundret over hvor store forskjellene er...
    Har spilt en del Flac filer i de siste, og har sammenlignet med Cd spilleren med disc stabilizer(Marigo Labs) som gir er en vesentlig forskjell.Synes Cd spilleren har et tydligere lydbilde, mere snert og bedre utkling i diskanten. Synes pianoet har en mere naturlig klang også. Er det ikke Hifi vi snakker om ? mvh. Guit
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt er det vits i å kjøpe en dyr cd-spiller, om man er på jakt etter best mulig lyd. Er man kun på jakt etter noe å avspille musikken med, er det ikke så nøye. Jeg har prøvd en hel masse spillere, og det er ingen som helst tvil om at b.la. drivverket har mye å si for lyden. Det drivverket jeg til nå har funnet å være best, er Esoteric sitt. Dette finnes i deres egne spillere og b.la. dCS sine. At dette drivverket er overlegent det aller meste der ute hersker det liten tvil om. Blant de som har hørt spillere med dette drivverket, vel og merke.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt intr at vårt kjære Fidelity har større tro på dyre cd-spillere enn på lenge kan det virke som...Med merker som Soundsoultion og APL som koster masse pæng ..Og etter sigende skal være svært så gode...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Hvorvidt fenomenet skyldes rotasjonsmekaniske avvik, skal jeg ikke påstå, men jeg har sett CD-spiller-konstruktører hevde å ha målt ulike jitterspektrum mellom drev fra f.eks. Sony og Phillips, og at dette påvirket lyden.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    At det vitterlig finst lytter direkte i signalveien på ein såpass dyr cd spiller som den Accuphase er ikkje serlig betryggende.
    Spesiellt visst det er standard lytter,som feks også brukes orginalt i Playstation 1 ol,og ikkje Black Gate/Elna silmic.Dei er trossalt ganske bra.Men filmkondis er vel uansett litt bedre?
    Ka er det da i andre dyre greier?

    Ein reperatør eg snakket med nylig,hadde nettop reparert ein Electrocompaniet Emc 1up,og han var ikkje imponert over "kvaliteten" på innmat,kun standard greier heile veien,men dyrt å kjøpe er det:)

    Mvh.
    Ingeniørene hos Accuphase er nok ikke "audiofile" i komponent sammenheng fordi i stort sett alle Accuphase produktene jeg har sett oppi eller sett skjema til bruker elektrolytter av middels standard kvalitet i signalveien. Har hatt på lån DP100 / DC101, A60 etc. og det var to muligheter: 1 - ut av huset eller 2 - frem med verktøy og bytte til bedre komponenter.
    Etter å ha bygget om først en DP65 og deretter en DP75 med veldig gode resultater regner jeg med at også andre Accuphase produkter kunne ha fortjent en slik oppgradering.

    Ellers er det vel kun Marantz som jeg har sett bruke ordentlig komponent kvalitet i seinere tid, for endel år siden brukte også Pioneer ordentlige komponenter.
    Disse to produsentene har også tidligere brukt kobber plater, kobber skjerming og kobber skruer etc..
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Det skal ikke mye til for å matche squeezebox greiene lydmessig.
    De som har sammenlignet squeezebox greiene med for eksempel en linux MPD server med et XMOS USB -> I2S kort og en Buffalo DAC eller bedre er forundret over hvor store forskjellene er...
    Nå maler du med ganske så bred pensel, Oblivion. Det er stor kvalitetsforskjell mellom digitalutgangene på de ulike "squeezebox greiene". Hva har du å utsette på målingene fra Stereophile?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Denne

    Vis vedlegget 145730

    Eller denne.

    Vis vedlegget 145731

    Disse er det ikke mange som når opp til.


    Slik jeg forstår det, er hensikten med et kostbart drivverk, kun å eliminere jitter. Bits forsvinner ikke lett, det vet vi fra PC-verden. Dersom man ikke allerede har det, så kommer det til å komme en billig chip som eliminerer jitter-problemet en gang for alle.


    Da blir/er (vanvittig) gedigne Esoteric-transporter uten betydning for lyden, hvor utsøkte de enn er :)

    Vis vedlegget 145859
    Hei,

    Dette er ikke riktig. Gode drivverk har mye å si for lyden. Esoterics VRDS-Neo er markedets aller beste. Man kan ikke sammenligne med avlesing av disc på PC fordi ved musikkavspilling er avlesingen nødt til å foregå "real-time". En PC kan lese på nytt dersom den ikke får med seg den den skal ved første forsøk uten at det har negativ betydning når resultatet skal presenteres. Det kan ikke en CD-spiller. Da blir musikkpresentasjonen ikke særlig bra. En løsning mange av de bedre drivverkene benytter er å lese av innholdet på CD-platen inn i et buffer med hurtigere rate enn DACen er klokket til å lese fra samme buffer. Da kan drivverket korrigere feil på buffer ved å lese om igjen.

    Jeg stiller meg meget undrende til at den Pioneer spilleren din kan være bedre enn Accuphase DP-75V selv om du har satt Nordost Sort Cones under. Jeg tror du må se litt nærmere på resten av det du har i avspillingskjeden for å finne svaret på hvorfor du synes Pioneer spilleren yter bedre i ditt oppsett. Den Accuphase spilleren er fremdeles en av de bedre du kan kjøpe for penger. Det er ikke den Pioneer spilleren der.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har du prøvd en slik Pioneer spiller Roysen?
    Nok av eksempler på at rimelige ting kan yte bra :)

    i beste mening

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Har du prøvd en slik Pioneer spiller Roysen?
    Nok av eksempler på at rimelige ting kan yte bra :)

    i beste mening

    mvh
    Rimelig kan yte bra, men ikke bedre enn de beste! Det skjer rett og slett bare ikke samme hvor mye man skulle ønske det. Den avbildede spilleren har jeg hørt mange ganger da min bror har en maken. Den spiller ikke i nærheten av high-end nivå, mens Accuphase DP-75V er blant markedets beste i sin prisklasse.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    dette er ein god cd spiller Vis vedlegget 145591 synes jeg etter jeg fikk testet den :) det jeg også likte så godt med denne , er at den har balanserte utganger...
    Balanserte utganger er direkte meningsløst...hvis man ikke "må ha" lange kabler - som er tilfelle i de fleste innspillingsstudioer ;)
    Det er avhengig av hvilken forforsterker (evt forsterker dersom man benytter spiller med integrert volumkontroll) man kobler spilleren til. Ikke alle har optimale ubalanserte kretsløp og da kan en balansert overføring være å foretrekke.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
    Regulering av rotasjonshastigheten på et cd-drev kan vel aldri bli så nøyaktig at bitstrømmen direkte fra laseren kan brukes som klokkekilde ved utsending av datastrøm mot DAC. Det må være en form for buffer i mellom.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.
    Det er vel ikke helt utenkelig at "wow & flutter" i rotasjonshastigheten kan introdusere tidsavvik i datastrømmen.
    Jo, det er utenkelig, siden signalet ikke "avtastes" slik at dette er relevant.
    Direkte kan ikke et drivverk forbedre jitter, men et drivverk kan heller ikke avgi noen lyd alene. Den må nødvendigvis pares med en DAC og da vil avvik i rotasjonshastigheten kunne forårsake jitter når dacen skal dekode signalet.
    Regulering av rotasjonshastigheten på et cd-drev kan vel aldri bli så nøyaktig at bitstrømmen direkte fra laseren kan brukes som klokkekilde ved utsending av datastrøm mot DAC. Det må være en form for buffer i mellom.
    Det burde nok være det, ja.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Takk for info! Ser spennende ut denne! Ser dog at denne spilleren er s.k. slot-loaded (hva sier vi på norsk; spalte- eller sprekk-matet?). Er litt skeptisk til slike, men det er kanskje bare fordommer, har ikke hatt med slik matning selv, bare skuff. Samtidig tenker jeg at det jo finnes noen ok nye spillere her i Norge til rundt 5k som også kan egne seg som fremtidig (litt mer varig altså) drivverk (Rega sin nye toppmatede Apollo R f.eks). Snakker da om spillere man kan få hørt på, som mange andre har prøvd/uttalt seg om, samt nærhet til forhandler om det skulle være noe feil osv. Men dette "lille ekstra" koster jo et par lapper mer da (som t.eks her, 3k for ERC-2 vs 5k for Apollo R ) ...og er vel hva tråden her handler om.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Er det vits i å spørre på hifisentralen om det er vits i å kjøpe dyr cd-spiller? ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det vits i å spørre på hifisentralen om det er vits i å kjøpe dyr cd-spiller? ;)
    Tydeligvis. Det er jo litt delte oppfatninger om det. Personlig mener jeg at svaret er nei, ettersom harddiskbasert avspilling er både bedre og billigere, men ser at andre har motsatte erfaringer.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Er det noen vits i å kjøpe en dyr cdspiller? Ja, hvis den spiller bedre enn de andre.:)
    Jeg lånte for en stund siden en dyr spiller over 100K som spilte bedre enn noe annet jeg har hatt i huset.
    Det var en litt rar opplevelse, men når jeg var på kjøkkenet eller på badet hørtes det ut som jeg hadde levende musikere i stua. Har ikke fått til det siden.

    Dessverre tror jeg denne spilleren tilhører sjeldenhetene, men de finnes.
    Du måtte vel henge opp sånne derre...akustikkplater..hele veien frem til badet for å få til dette eller? :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det noen vits i å kjøpe en dyr cdspiller? Ja, hvis den spiller bedre enn de andre.:)
    Jeg lånte for en stund siden en dyr spiller over 100K som spilte bedre enn noe annet jeg har hatt i huset.
    Det var en litt rar opplevelse, men når jeg var på kjøkkenet eller på badet hørtes det ut som jeg hadde levende musikere i stua. Har ikke fått til det siden.

    Dessverre tror jeg denne spilleren tilhører sjeldenhetene, men de finnes.
    Du måtte vel henge opp sånne derre...akustikkplater..hele veien frem til badet for å få til dette eller? :rolleyes:
    He he, selvfølgelig! En vanskelig øvelse å dempe alle refleksjonene inn til badet, men det gikk;)
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Husk bare å legge på dolokket. Det resonerer som bare .... nedi der.
    :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn