Politikk, religion og samfunn Er det siviliserte samfunnet truet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Bare vent til narkokartellene får tak i droner. De kommer seilende lydløst og er vel den største trusselen for alle sivilisasjoner. Spør folk i Pakistan hva de syns der over 4000 er drept hittil. Hva med folkeretten?
    Fjernstyrte fly av ymse slag er nok bedre egnet til smugling for dem.

Når det gjelder dronebruken i Pakistan er det et flott og vellykket tiltak. Svært mange islamister har blitt tatt ut av dem. Pakistan er en dysfunksjonell stat som ikke er i stand eller villig til å selv takle islamistene sine. Da er det tvingende nødvendig at andre land gjør jobben for dem. Dette kan ikke få være en fristat for terrorister.
    Hva om du selv ble rammet av det samme? Det viser at knapt 2 prosent av de drepte muligens har tilknytning til terrorister, resten er vanlige sivile, barn, kvinner, menn osv. Syns du har en holdning til mennesker i Asia på lik linje med de som huserer i Pentagon. Å drepe uskyldige mennesker på måfå er en krigsforbrytelse av dimensjoner og kan vel ikke kalles for vellykkede tiltak.
    Du må ha et ekstremt behov for å sverte vesten, når du til og med må spore av denne debatten med tvilsomme påstander. 2 %? Hvor i all verden har du det tallet fra? I følge nrk er tallet mellom 70 og 80 %.
    Fra NRK.no:
    I dokumentet er det gjort rede for 746 personer som skal ha blitt drept av droner i treårs-perioden. I den 12 sider lange rapporten står det videre at 147 av disse er sivile, ifølge BIJ.
    Av de 147 sivile som ble drept, skal hele 94 være barn.
    Uten at jeg på noen måte ønsker å sverte noen: Det å kjekt betegne dronebruken som et "flott og vellykket tiltak", oppleves helt grusomt. Ikke at jeg har noe særskilt bedre forslag til problemløsning, men allikevel. Deph er av og til så full av korte tanker at det er litt trist.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva om du selv ble rammet av det samme? Det viser at knapt 2 prosent av de drepte muligens har tilknytning til terrorister, resten er vanlige sivile, barn, kvinner, menn osv. Syns du har en holdning til mennesker i Asia på lik linje med de som huserer i Pentagon. Å drepe uskyldige mennesker på måfå er en krigsforbrytelse av dimensjoner og kan vel ikke kalles for vellykkede tiltak.
    Du må ha et ekstremt behov for å sverte vesten, når du til og med må spore av denne debatten med tvilsomme påstander. 2 %? Hvor i all verden har du det tallet fra? I følge nrk er tallet mellom 70 og 80 %.
    Fra NRK.no:
    I dokumentet er det gjort rede for 746 personer som skal ha blitt drept av droner i treårs-perioden. I den 12 sider lange rapporten står det videre at 147 av disse er sivile, ifølge BIJ.
    Uten at jeg på noen måte ønsker å sverte noen: Det å kjekt betegne dronebruken som et "flott og vellykket tiltak", oppleves helt grusomt. Ikke at jeg har noe særskilt bedre forslag til problemløsning, men allikevel. Deph er av og til så full av korte tanker at det er litt trist.

Honkey
    Isolert sett er det kanskje ikke helt heldig at man noen ganger er uheldig og rammer sivile. Men husk på at målene er brutale terrorister, folk som ikke har det minste kvaler med å sprenge bomber i store folkemasser, på skoler og bymarkeder. Antallet uskyldige sivile som ville blitt drept i attentater om man hadde latt disse terroristene få være i live ville vært mange mange ganger høyere. Terroraksjoner fra islammiljøene er dagligdags i regionen.

Så dette er absolutt det beste av to onder, og totalt sett absolutt det mest skånsomme for sivilbefolkningen.

Slik sett er det et godt, positivt og nødvendig tiltak til det beste for menneskeheten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis noen for alvor ha gått rundt å trodd at kun 2% av de drepte var islamister og resten sivile så er det jo forståelig at man finner dronebruken uakseptabel. Med slike tall ville jeg også vært sterkt i mot. Heldigvis har ikke slike tall noe som helst fundament i virkeligheten, som linkene over viser med all mulig tydelighet.

B

Briern

Gjest
    Hvis noen for alvor ha gått rundt å trodd at kun 2% av de drepte var islamister og resten sivile så er det jo forståelig at man finner dronebruken uakseptabel. Med slike tall ville jeg også vært sterkt i mot. Heldigvis har ikke slike tall noe som helst fundament i virkeligheten, som linkene over viser med all mulig tydelighet.
    Jeg har sagt at muligens 2 prosent var terrorister, altså ikke islamister. Den virkeligheten du viser til er dessverre ikke den samme som de som lever under dronehelvetet opplever.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har sagt at muligens 2 prosent var terrorister, altså ikke islamister. Den virkeligheten du viser til er dessverre ikke den samme som de som lever under dronehelvetet opplever.
    Her har du et godt eksempel på hvem de uskyldige stakkars heltene dine er og hva de holder på med.

– Taliban i Pakistan er splittet - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Fire drept under polio-kampanje i Pakistan | ABC Nyheter

Minst 49 drept i terrorangrep i Pakistan - nyheter - Dagbladet.no

Her var det dessverre en som kom seg unna:

http://www.ndtv.com/article/world/pakistan-taliban-chief-survives-drone-attack-625774

B

Briern

Gjest
    Her har du et godt eksempel på hvem de uskyldige stakkars heltene dine er og hva de holder på med.

– Taliban i Pakistan er splittet - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Fire drept under polio-kampanje i Pakistan | ABC Nyheter

Minst 49 drept i terrorangrep i Pakistan - nyheter - Dagbladet.no

Her var det dessverre en som kom seg unna:

Pakistan Taliban Chief Survives Drone Attack
    Så du mener at disse eksemplene viser at jeg tar feil. Jeg referer også kun til media og det er ikke jeg som påstår at de fleste dødsofre i Pakistan er uskyldige sivile. Det som skjer der nede er et klart brudd på folkeretten. Hvorfor skal det være fritt frem for USA og gjøre som de sjøl vil uten forankring i folkeretten. Svar meg på det du istedet for å rettferdiggjøre usle krigshandlinger med tilsvarende overgrep begått av motparten.

Det er jo ikke rart at vi i vesten utsettes for terror slik vi herjer med den ene folkegruppen etter den andre. Når skal folk skjønne at "the american way" slettes ikke er fasiten på "the perfect world."

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hvorfor benytter du bedritne hersketeknikker som dette, i grunn? Å spørsmålsstille fenomenet dronebombing med medium treffsikkerhet, er da legitimt så det holder. Det er i tilfelle du som holder deg med helter her, ikke dine motdebattanter.

Honkey

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Oslo
    Fra NRK.no:

Honkey
    Isolert sett er det kanskje ikke helt heldig at man noen ganger er uheldig og rammer sivile. Men husk på at målene er brutale terrorister, folk som ikke har det minste kvaler med å sprenge bomber i store folkemasser, på skoler og bymarkeder. Antallet uskyldige sivile som ville blitt drept i attentater om man hadde latt disse terroristene få være i live ville vært mange mange ganger høyere. Terroraksjoner fra islammiljøene er dagligdags i regionen.

Så dette er absolutt det beste av to onder, og totalt sett absolutt det mest skånsomme for sivilbefolkningen.

Slik sett er det et godt, positivt og nødvendig tiltak til det beste for menneskeheten.
    Her hviler du på en antagelse om at dronene fører til færre terrorister. Det er mulig å hevde at upresise tiltak som droner er med på å øke rekruttering og voldspiralen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så du mener at disse eksemplene viser at jeg tar feil. Jeg referer også kun til media og det er ikke jeg som påstår at de fleste dødsofre i Pakistan er uskyldige sivile. Det som skjer der nede er et klart brudd på folkeretten. Hvorfor skal det være fritt frem for USA og gjøre som de sjøl vil uten forankring i folkeretten. Svar meg på det du istedet for å rettferdiggjøre usle krigshandlinger med tilsvarende overgrep begått av motparten.
    NRK linken viser til at vel 70% av dem som blir drept er militante. Du hevder tallet ligger rundt 2%.

Da blir det litt meningsløst å diskutere effekten av det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor benytter du bedritne hersketeknikker som dette, i grunn? Å spørsmålsstille fenomenet dronebombing med medium treffsikkerhet, er da legitimt så det holder. Det er i tilfelle du som holder deg med helter her, ikke dine motdebattanter.

Honkey
    Dronebehandling av militante er en greit å diskutere. Som NRK-linken viser er vel 70% av de drepte militante. Brierne referer til disse som stakkars uskyldige sivile. Jeg viser til at de ikke er det, og sender noen linker som om ikke annet viser hva det er slags folk som de 70%ene utgjør. Hva som skjuler seg bak begrepet militante, eller militant islamist.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Her hviler du på en antagelse om at dronene fører til færre terrorister. Det er mulig å hevde at upresise tiltak som droner er med på å øke rekruttering og voldspiralen.
    Det holder bestanden nede. Om det kommer nye i større tempo enn man kan drepe de gamle så behøves det en kraftig opptrapping av dronebruken. Da dreper man for få rett og slett.

Så lenge ikke Pakistan er villig eller evner å ta hånd om problemet på andre måter, må den siviliserte verden trå til med andre virkemidler.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det holder bestanden nede. Om det kommer nye i større tempo enn man kan drepe de gamle så behøves det en kraftig opptrapping av dronebruken. Da dreper man for få rett og slett.

Så lenge ikke Pakistan er villig eller evner å ta hånd om problemet på andre måter, må den siviliserte verden trå til med andre virkemidler.
    Vold avler vold. Jeg håper ikke du er psykolog.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest

Vold avler vold. Jeg håper ikke du er psykolog.

Honkey
    Vold er noen ganger helt nødvendig for å stoppe vold også.

Hadde de allierte fulgt ikkevoldslinjen i 1939 ville nok Europa sett ganske anderledes ut de neste tiårene. Lar man terrorister få operer i fred, slik som i Syria/irak/Afghanistan/Pakistan så opparbeider de seg så mye makt, og dreper og ødelegger for så mange uskyldige at alternativet er mye mye verre for hele menneskeheten.

Vold er dessverre av og til den eneste løsningen. Spesielt når det kommer til fanatiske religiøse motstandere. De lever i sin egen verden, og de gjør hva de kan for å ødelegge vår.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Vold er dessverre av og til den eneste løsningen. Spesielt når det kommer til fanatiske religiøse motstandere. De lever i sin egen verden, og de gjør hva de kan for å ødelegge vår.
    Korrekt, dessverre finnes slike tilfeller.
    En av problemstillingene er dette med forholdsmessig reaksjon. Uten å kunne føre bevis for det, er det allikevel min oppfatning at den såkalte krigen mot terror, har skapt en klart mer utrygg verden. For mellom fredselskere i alle verdensdeler og religioner, og krigshissere i de fleste områder i verden, befinner et stort antall personer seg, de som har sterke antipatier mot "de andre", men dog ikke er villige til vold. Men så, når bombene faller, og et stort antall uskyldige også havner på dødslistene, da tipper et visst antall av folket over grensen, de radikaliseres, og blir villige til vold for sakens skyld.
    "Either you're with us, or you're with the terrorists", var det en idiot som sa en gang. Sånn er ikke verden. Man kan være i mot korte tanker, mangel på konsekvensanalyser, og man kan være for enkeltmenneskers rett, og man kan være pragmatisk innstilt. Man kan forstå at å endre verden er noe som betyr lang, lang tid. Men man behøver ikke selv bli blant de paranoide, de som forherliger vold, og kaller uskyldiges liv for nødvendige ofre. Slik bli man nemlig selv en nyttig idiot for de som eier bombene på begge sider.

Makt skal brukes med den ytterste forsiktighet og ansvar. Politiet skal ikke skyte ned en 12-åring som holder en luftpistol på en lekeplass, for da blir det bråk i nabolaget.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Korrekt, dessverre finnes slike tilfeller.
    En av problemstillingene er dette med forholdsmessig reaksjon. Uten å kunne føre bevis for det, er det allikevel min oppfatning at den såkalte krigen mot terror, har skapt en klart mer utrygg verden. For mellom fredselskere i alle verdensdeler og religioner, og krigshissere i de fleste områder i verden, befinner et stort antall personer seg, de som har sterke antipatier mot "de andre", men dog ikke er villige til vold. Men så, når bombene faller, og et stort antall uskyldige også havner på dødslistene, da tipper et visst antall av folket over grensen, de radikaliseres, og blir villige til vold for sakens skyld.
    "Either you're with us, or you're with the terrorists", var det en idiot som sa en gang. Sånn er ikke verden. Man kan være i mot korte tanker, mangel på konsekvensanalyser, og man kan være for enkeltmenneskers rett, og man kan være pragmatisk innstilt. Man kan forstå at å endre verden er noe som betyr lang, lang tid. Men man behøver ikke selv bli blant de paranoide, de som forherliger vold, og kaller uskyldiges liv for nødvendige ofre. Slik bli man nemlig selv en nyttig idiot for de som eier bombene på begge sider.

Makt skal brukes med den ytterste forsiktighet og ansvar. Politiet skal ikke skyte ned en 12-åring som holder en luftpistol på en lekeplass, for da blir det bråk i nabolaget.

Honkey
    Hvis man vil unngå at det eskalerer til nødvendig vold må man ta tak i religion som problem på et mye tidligere stadium. Gjøre vårt beste for å drive religionsforebyggende arbeid, hindre makten og utbredelsen til religionene, hindre at de får etablert en stor nok maktbase og begynne tidlig med barna og overbevise dem om religionenes løgner og farer, og få dem til å ta avstand fra fenomenet.

Men viljen til dette er liten hos de fleste. Man velger i stedet å vente til eneste løsning er bomber og kuler. Trist egentlig. Vi lever tross alt i 2014 og religiøse vrangforestillinger burde være svært enkelt å avverge. Opplysning og litt strenge rasjonelle politikere er egentlig alt som skal til.

Men man behøver ikke selv bli blant de paranoide, de som forherliger vold, og kaller uskyldiges liv for nødvendige ofre. Slik bli man nemlig selv en nyttig idiot for de som eier bombene på begge sider.
    Det beste er å unngå det, men det krever folk på bakken som man nedkjempe terroristene mann for mann. Men når det, av forskjellige grunner ikke er mulig, er gjerne litt grovere skyts det eneste man kan bruke. All krig fører til at uskyldige dør. Se på WW2... ganske så mange, men de fleste vil nok likevel si at det var verdt å gå til krig mot Tyskland og Japan likevel. Det har ingenting med forherligelse av vold å gjøre, men rett og slett at man ikke har seg lamme til apatisk handlingslammelse fordi man er livredd for at noen skal komme til å skade seg om man går til krig eller bruker nødvendig makt i litt mindre skala.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Jeg rent ut hater organisert religion med hvert eneste atom i min blekfeite kropp.

Når det er sagt, så må jeg si at det overrasker meg at ellers oppegående og tydelig intelligente mennesker faktisk tror at vi på en eller annen måte skal klare å "kvitte oss" med religion, det være seg gjennom utdannelse eller maktbruk. Om det er naivitet eller mangel på forståelse av relativt grunnleggende menneskelig psykologi vet jeg ikke.

Å reformere ekstreme trossystemer, er derimot en annen sak. Det har historien vist oss er mulig. Men å se for seg en verden uten religion er som å se for seg en verden uten krig. Ett luftslott av dimensjoner.

S

Slubbert

Gjest
    Men det går an å se for seg en verden der religion kun har marginal politisk innflytelse. Det har vi fått til her i Vest-Europa, selv om det er i ferd med å få noen tilbakeslag på grunn av migrasjon. Og det er ikke så mange generasjoner siden folk flest var religiøse til fingerspissene også på våre breddegrader.

Det burde i hvert fall være mulig å unngå at utviklingen av et sekulært og noenlunde fritt rettssamfunn som vi alle nyter godt av, blir reversert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg rent ut hater organisert religion med hvert eneste atom i min blekfeite kropp.

Når det er sagt, så må jeg si at det overrasker meg at ellers oppegående og tydelig intelligente mennesker faktisk tror at vi på en eller annen måte skal klare å "kvitte oss" med religion, det være seg gjennom utdannelse eller maktbruk. Om det er naivitet eller mangel på forståelse av relativt grunnleggende menneskelig psykologi vet jeg ikke.

Å reformere ekstreme trossystemer, er derimot en annen sak. Det har historien vist oss er mulig. Men å se for seg en verden uten religion er som å se for seg en verden uten krig. Ett luftslott av dimensjoner.
    Man blir aldri kvitt religionene, men vi kan sørge for at de marginaliseres tilbake til det private domenet.

Det er mange gode tiltak man kan iverksette.

Kutte all offentlig støtte til religiøse organisasjoner
    Kutte skattefordeles for sponsing av religiøse grupper
    Legge om religionsundervisningen i skolen
    Slutte å behandle religiøse overhoder som representanter for etniske grupper
    Slutte å gi støtte og godkjenning til religiøse skoler
    Marginalisere religiøse partier gjennom annet tverrpolitisk samarbeid
    Ikke tillate religiøs uniformsbruk i skoler og offentlig styre og stell
    Slå beinhardt ned på religiøse oppviglere
    Gi økt støtte til grupper som vil drive med religionsforebyggende arbeid
    Aktivt motarbeide godkjenning eller bruksendring av bygg til gudedyrkerformål
    drive en utenrikspolitikk som er mye mer kritisk til religiøse diktaturer som Saudi Arabia, Iran etc.
    Bytte ut det meste av KRLE fag i skolen til fordel for nyttige fag som naturfag og samfunnsfag.
    Tone sterkt ned religiøse programmer på NRK.
    drive generell folkeopplysning mot religion og annen overtro på fjernsyn og i radio
    Slutte å bruke prester i forsvar og ved tragiske hendelser, og i stedet anvende fagpersonell.

etc, etc ,

Til sammen vil dette ha en svært positiv effekt på sikt for å bringe landet videre bort fra gammel ritualistisk overtro og religiøse tvangsforestillinger.

Religion kan redusere til en hobby for spesielt interesserte om det er vilje til det.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Enig i langt de fleste av de punktene.

Men kan du utdype hva du legger i begrepet "religionsforebyggende arbeid"?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.835
    Men det går an å se for seg en verden der religion kun har marginal politisk innflytelse. Det har vi fått til her i Vest-Europa, selv om det er i ferd med å få noen tilbakeslag på grunn av migrasjon. Og det er ikke så mange generasjoner siden folk flest var religiøse til fingerspissene også på våre breddegrader.
    Den katolske kirke er vel relativt sterk i sentral-Europa.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Enig i langt de fleste av de punktene.

Men kan du utdype hva du legger i begrepet "religionsforebyggende arbeid"?
    Holdningsskapende arbeid for å motvirke religiøs propaganda.
    Arbeid for å sette folk i stand til å tenke klart nok til å finne andre forklaringer på verden rundt dem enn overnaturlige.
    Arbeid for å få folk ut av religiøse samfunn. På 80-tallet var det en vellykket tilsvarende exit-program for nynazister.
    Aktiviteter for barn for fremmer deres nysgjerrighet og vitelyst. Gi dem glede av naturen, vitenskapen og den virkelige verden og lære dem hvordan naturen og mennesket virker slik at de ikke behøver religiøse forklaringsmodeller.
    Psykologisk arbeid for å fjerne redsel og frykt som er indusert av religiøse foreldre.

.. slike ting. Tanken er at et sunt og nysgjerrig sinn som stiller spørsmål og søker fakta er mye mindre utsatt for å ende i religion.

Spesielt er det viktig å ha barn i tankene her. Og barn er av natur nysgjerrige og søkende, og det bør oppmuntres til å sette de samme spørsmål ved religiøse doktriner som ved alt annet. Man må fjerne frykt, uvitenhet og tabuer mot å undersøke religiøse påstander. Gitt en slik setting vil nesten hver eneste 7-åring være i stand til å avfeie religiøse påstander som gamle eventyr.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.835

Man blir aldri kvitt religionene, men vi kan sørge for at de marginaliseres tilbake til det private domenet.

drive en utenrikspolitikk som er mye mer kritisk til religiøse diktaturer som Saudi Arabia, Iran etc.
    Bytte ut det meste av KRLE fag i skolen til fordel for nyttige fag som naturfag og samfunnsfag.
    drive generell folkeopplysning mot religion og annen overtro på fjernsyn og i radio
    Slutte å bruke prester i forsvar og ved tragiske hendelser, og i stedet anvende fagpersonell.

etc, etc ,

Til sammen vil dette ha en svært positiv effekt på sikt for å bringe landet videre bort fra gammel ritualistisk overtro og religiøse tvangsforestillinger.

Religion kan redusere til en hobby for spesielt interesserte om det er vilje til det.

T

Tittentei

Gjest
    Ta ondet ved rota ved å legalisere stoffene og selge dem over disk vha resept til myndige. Da forsvinner brorparten av det svarte markedet og næringsgrunnlaget til mafiaen. Al Capone slo seg opp under forbudstiden, nettopp fordi man kunne tjene penger hand over fist i det svarte markedet. Ved å selge over disk, så kan man også sørge for korrekt dosering og renere stoffer, færre overdoser, skattlegging av inntektene fra salget osv.

Tenk hva voldskrigen mot narkotika koster samfunnet. Krigen mot narkotika fører til ekstremt mye vold. Jo mindre toleranse, desto høyere risiko for å drive med langing, desto høyere priser på stoffet som igjen gir flere ran, innbrudd m.v. av misbrukerne for å finansiere faenskapet. Videre gir det øking og sløsing av politiressurser som kunne vært brukt på langt bedre måter. Økt fengselspopulasjon som får flere kriminelle kontakter og dårligere muligheter i arbeidsmarkedet når de kommer ut etter soning - og derfor fortsetter sin kriminelle løpebane.

Jeg tror oppriktig talt at en legalisering er mer formålstjenelig. Da kunne man brukt en brøkdel av det som brukes i krigen mot narkotika i dag, ved å drive prevantivt og hjelpe de som har falt utenom og blitt misbrukere. I dag brukes pengene på å ta folk, sette dem i fengsel, sånn at de kan komme ut igjen og fortsette. Totalt bortkastet. Markedet har ikke blitt mindre, men bare større og mer lukerativt enn noen sinne.

G

Gjestemedlem

Gjest

etc, etc ,

Jeg vet det er en drøm Pinky. Mennesker er generelt godtroende, naive og stikker hodet i ræven og håper at alt går over av seg selv hvis man bare nynner høyt nok.

Men det er også derfor religionen får lov til å eskalere til et nivå der det eneste virkemiddelet man sitter igjen med er bomber, droner, jagerfly og raketter.

Og da ryker det med uskyldige.

Men så lenge man ikke er villig til å forebygge må man også akseptere høye dødstall. Man kan ikke få både i pose og sekk.

(forøvrig en bra låt det der)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.852
    Torget vurderinger
    2
    Den norske velferdsamfunnet er avlyst , og ingen bryr seg særlig om det. Selv med Frp i regjering, skjer det lite, . Kombinasjonen av liberalister til høyre og Venstre og snillistiske mellompartier er livsfarlig. Får håper SV går under sperrgrensen så Gahr Støre kan rydde opp i suppa. en oljepris på 40 dollat og boligkrakk og massearbreidsløshet får nok fjompenissene til å innse at vi har et problem
    Elin Ørjasæter: Norden blir som Italia. Der er 25 prosent av barnefamilene fattige. - Aftenposten

Vi må lære av svenskenes feile

Skal vi unngå dette må vi, slik jeg ser det, lære av svenskenes feil. De kombinerte liberalistisk politikk med voldsom innvandring
    nnet er avlyst, og ingen bryr seg særlig om det.. Selv med Frp i regjering blir intenting gjort

Dundrene enig-

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    El liten notis fra avisen i går. Gjelder et av de største narko kartellene i Columbia.

Politiet har en effektiv narkohund som gjør en bra jobb. Nå har kartellet utlovet en reward på 375000 kroner for den som klarer å ta hunden av dage.
    Til sammenligning har kartellet en stående reward på 4000 kroner på hver politimann som blir avlivet.

Dette er en dyp tankevekker på hvor lite et menneskeliv er verdt for disse kyniske kriminelle. 375000 kontra 4000.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    En halvtimes oppdatering på situasjonen i Mexico på morningen i NRK P2 for et par dager siden.

Det er snart 10 år siden jeg startet denne tråden og konklusjonen er nå at det siviliserte samfunnet i deler av Mexico nå er truet. Normale samfunnsstukturer er i ferd med å gå i oppløsning.
    Etter at El Chapo ble utlevert til USA har vold og blodsutgytelse eskalert til nye høyder.
    Det er anslått at ut av 1000 vanlige politifolk er rundt 990 korrupte. Da er spesielstyrkene holdt utenfor.

Rundt 3% av alle drap i Mexico blir oppklart.

Denne nordmannen som uttalte seg på P2 fikk innpass hos et medlem i et av kartellet, besøkte ham på kontoret, husker ikke om det var Sinaloa-kartellet eller et annet. På kontoret drev dem businessen på ganske vanlig måte med reiseregninger og diett-godtgjørelse for undersåttene.
    Men det som sjokkerte denne nordmannen aller mest var da dem hørte skuddsalver utenfor bygningen og gikk ut for å se hva det var. Det var en kar på motorsykkel fra et rivaliserende kartell som ble henrettet på åpen gate, blodet rant ut av hodet. Det var ikke sjokkerende. Det som var dypt sjokkerende var å se reaksjonen til barn, ungdom og voksne som hadde samlet seg rundt den drepte; dem flirte, tastet på mobiltelefonen og oppførte seg helt dagligdags som om ingenting spesielt hadde skjedd. Dette var dypt tankevekkende for ham.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    24
    Er det siviliserte samfunnet truet? For å svare kort; Ja.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Neida, det kalles på Ny-Norsk "Paradigm Shift". Går så bra så - ungdommen tar over og de vet ....

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.574
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Allerede de gamle grekere mumlet vel noe om sivilisasjonens undergang for 3000 år side. Sokrates hadde ikke mye tro på ungdommen og vi ser jo hvordan det har gått.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.832
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Allerede de gamle grekere mumlet vel noe om sivilisasjonens undergang for 3000 år side. Sokrates hadde ikke mye tro på ungdommen og vi ser jo hvordan det har gått.
    Ja, men grekarane vart ein romersk provins, Atilla skremde vatnet av romarane, og riket deira gjekk under og vart erstatta av mellomalderen, vikingtida, det britiske imperium, kommunismen og amerikansk nykolonisme. Det skullle berre mangle at vi ikkje gjekk ad undas snart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn