Politikk, religion og samfunn Er det siviliserte samfunnet truet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:
    Espen R skrev:
    Min venn sier at den eneste løsninga han ser på problemet er å legalisere narkotika for på den måten å kutte hovedpulsåra, pengestrømmen inn til kartellene.
    Din venn virker som en fornuftig person.
    Ah, men det er så mange mektige samfunnsstøtter, på begge sider av grensen til USA, som tjener så uhorvelig mye på at narkotikaomsetning er ulovlig - så ikke hold pusten mens du venter på en endring.
    Det kan også tenkes at samfunnsstøttene ønsker lavest mulig dødstall for narkomisbruk.
    Og allikevel er det ikke aktuelt å avkriminalisere narkotikabruk jmfr den Portugisiske modellen, legalisere hasj eller gi "ufarlig" (dvs. innholdsklarert) heroin til sprøytenarkomane. Selv om utallige fagfolk og faginstanser har anbefalt det, senest T.Stoltenberg-utvalget. See no evil, hear no evil.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:
    Espen R skrev:
    Min venn sier at den eneste løsninga han ser på problemet er å legalisere narkotika for på den måten å kutte hovedpulsåra, pengestrømmen inn til kartellene.
    Din venn virker som en fornuftig person.
    Ah, men det er så mange mektige samfunnsstøtter, på begge sider av grensen til USA, som tjener så uhorvelig mye på at narkotikaomsetning er ulovlig - så ikke hold pusten mens du venter på en endring.
    Det kan også tenkes at samfunnsstøttene ønsker lavest mulig dødstall for narkomisbruk.
    Og allikevel er det ikke aktuelt å avkriminalisere narkotikabruk jmfr den Portugisiske modellen, legalisere hasj eller gi "ufarlig" (dvs. innholdsklarert) heroin til sprøytenarkomane. Selv om utallige fagfolk og faginstanser har anbefalt det, senest T.Stoltenberg-utvalget. See no evil, hear no evil.
    Portugiserne har ikke legalisert narkotika, slik Espen Rs venn ønsker seg. De har bare sluttet å bure misbrukerne inne, men gir dem i stedet et tilpasset opplegg.

At norsk narkopolitikk er helt på tryne tror jeg ikke skyldes mangel på gode intensjoner, men heller mangel på vett og kompetanse.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Jeg skrev "avkriminalisere narkotikabruk", jeg er fullt inneforstått med Portugals politikk i så henseende. Jeg tror de fleste er inneforstått med at å gå fra totalforbud til fullt frislipp over natta vil være mildt sagt problematisk, men det går an å ta skritt i riktig retning såvel som feil. At politikerne ikke tør å ta debatten om en mer pragmatisk politikk er vel et produkt av to generasjoner med statlig skremselspropaganda.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    For å få en god narkopolitikk her i landet må det gjøres så omfattende arbeid at selv ikke Bjarne Håkon så noe råd for å ta tak i det, utover å nevne at gratis heroin til de tyngste misbrukerne kanskje kunne være en idé. Det er vel for få velgere å hente...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    Min arbeidskollega sier at narkokartellene aktivt rekrutterer ungdom mellom 13-18 år for å utføre kriminelle handlinger, fordi disse ikke blir buret inne av loven. Selvfølgelig får de penger, smykker etc og blir et produkt av volden og brutaliteten. Og det er mange av disse ungdommene i Mexico, fattige og uten utdannelse.
    Det var unge menn som stoppet denne tilfeldige bilen og ranet og voldtok.

Vanligvis er jeg en ikke-voldelig person og avstår fra alle former for vold og brutalitet.
    Men i disse tilfellene der hvor myndigheten tar toppene fra kartellene (og det skjer fra tid til annen), kan det da forsvares å ta i bruk de mest grusomme torturmetoder for å hale ut opplysninger om organisasjonen, hvilke kontoer pengene er på, hvitvaskingsmetoder etc. Etter at disse opplysningene er hentet inn, hakker man narkobossen i stykker og gir ham til måsene. Kan dette forsvares?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Vanligvis er jeg en ikke-voldelig person og avstår fra alle former for vold og brutalitet.
    Men i disse tilfellene der hvor myndigheten tar toppene fra kartellene (og det skjer fra tid til annen), kan det da forsvares å ta i bruk de mest grusomme torturmetoder for å hale ut opplysninger om organisasjonen, hvilke kontoer pengene er på, hvitvaskingsmetoder etc. Etter at disse opplysningene er hentet inn, hakker man narkobossen i stykker og gir ham til måsene. Kan dette forsvares?
    Trusler om vold og brutalitet vil neppe skremme disse menneskene. Det er jo akkurat slik de selv opererer. De frykter nok mye mer å bli fanget av en fiendtlig bande enn å bli tatt av myndighetene. Med mindre de blir solgt videre til fiender da. de har jo allerede satt inn militære styrker mot dem, og det er jo allerede med dette en helt nytt nivå av maktbruk mot sivile kriminelle. Mexico blir nok neppe noe bedre land å bo i om staten der offentlig godkjenner bruk av drap og tortur de også. De blir nok neppe tatt på med silkehansker uansett, og bandene er i utmerket stand til å hevne seg på uskyldige for å avskrekke mot slike midler.

Det eneste som vil hjelpe på sikt er å ødelegge markedet for deres produkter. Det vil lettest kunne gjøres ved å legalisere og skattlegge narkotika på samme måte som med alkohol og tobakk.

Men det er forståelig å tenke stygge tanker om slike folk. Jeg tok meg i selv å tenke i lignende baner da jeg for et par dager siden leste om en særdeles opprørende drapssak i England. Den mannen skulle jeg gjerne stablet noen bildekk rundt og tent på... men man kan jo ikke gjøre slik likevel da. :-\

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    ............ men man kan jo ikke gjøre slik likevel da. :-\

Joda det går ganske greit egentlig !! ::)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    Fy faen så jævlig det er blitt i Mexico.

Nå drepes tilfeldige personer som ikke tilhører narkobander eller politi/rettsvesen.
    Flere massegraver er funnet på en bondegård. I en av gravene ble det funnet 43 lik. Dette settes i sammenheng med at tilfeldige busser blir stoppet på landeveien hvor narkokartellene bortfører folk for å få dem til å jobbe for seg.

Hvor grusomt kan det bli?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4085810.ece

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    - Vi dreper en politimann hver 48. time hvis du ikke trekker deg

Politisjefen i Ciudad Juàres i Mexico mot grensen til USA, tok trusslene til narkotikabandene til følge og trakk seg i går. Da hadde flere politimenn i byen blitt drept samme uka.
    I 2008 ble 1600 mennesker drept i narkotikarelaterte oppgjør, bare i denne byen.

Narkotikavolden har eksplodert i takt med presidentens kamp mot narkotkakartellene. 45 000 soldater er satt inn i kampen mot kartellene. Foreløpig er det myndighetene som taper kampen, noe avgangen til politisjefen vitner om.

Narkotikakartellene viser vold, brutalitet og råskap uten sidestykke. Folk blir henrettet og halshugget på gatene. Dette for at heroinen og kokainen kan flyte fritt inn til USA slik at stadig flere mennesker møter en destruktiv og ødeleggende hverdag.

OFFER I KRIGEN: Dette bildet fra 9. februar viser den drepte kroppen til en politimann i sivil på gata i Ciudad Juárez. Gjengmedlemmer stanset ambulansen som fraktet politimannen til sykehus etter at han var skadet i en skuddveksling, og drepte ham

Hvordan skal samfunnet svare på dette?
    Hvilke virkemidler skal settes inn i krigen?

http://www.dagbladet.no/2009/03/01/magasinet/mexico/narkotika/kriminalitet/4951487/

Organisert kriminalitet brer om seg over hele verden med korrupsjon på alle nivåer som følge. Her i Oslo har volden blitt betydelig råere med årene. Gjengkriminalitet og skyting i gata er nær sagt blitt dagligdags. Denne uka ble 3 personer skutt på Karl Johan.

Hva er det som skjer med samfunnet vårt?
    Det er vel det siviliserte samfunn som er årsaken til at denne narkotrafikken og annet faenskap skal kunne fortsette. De er snakk om uhorvelige mengder penger, og disse hvitvaskes på Wallstreet og i London (og ikke nødvendigvis en jævla bortgjemt øy).

Noen lenker for de interesserte:

http://www.rense.com/general28/money.htm

http://www.bloomberg.com/news/2010-...rtels-admitted-in-wells-fargo-s-u-s-deal.html

http://dailycensored.com/2010/07/12/wachovia-bank-and-wells-fargo-drug-laundermats-to-the-world/ (mye av det samme som forrige)

«“The only way to survive is to stay out of the way and hope the violence, the bullets, don’t come for you,” Rojas says.

To make their criminal enterprises work, the drug cartels of Mexico need to move billions of dollars across borders. That’s how they finance the purchase of drugs, planes, weapons and safe houses, Senator Gonzalez says.

“They are multinational businesses, after all,” says Gonzalez, as he slowly loads his revolver at his desk in his Mexico City office. “And they cannot work without a bank.”»

«“If you don’t see the correlation between the money laundering by banks and the 22,000 people killed in Mexico, you’re missing the point,” Woods says.»

«No big U.S. bank -- Wells Fargo included -- has ever been indicted for violating the Bank Secrecy Act or any other federal law. Instead, the Justice Department settles criminal charges by using deferred-prosecution agreements, in which a bank pays a fine and promises not to break the law again.

‘No Capacity to Regulate’

Large banks are protected from indictments by a variant of the too-big-to-fail theory.

Indicting a big bank could trigger a mad dash by investors to dump shares and cause panic in financial markets, says Jack Blum, a U.S. Senate investigator for 14 years and a consultant to international banks and brokerage firms on money laundering.

The theory is like a get-out-of-jail-free card for big banks, Blum says.»

Tillegg: På en mer generell basis så er jo følgende påstand nesten til å svime av:

«As it stands, the U.S. trade deficit is close to $300 billion. Without the "dirty money" the U.S. economy external accounts would be totally unsustainable, living standards would plummet, the dollar would weaken, the available investment and loan capital would shrink and Washington would not be able to sustain its global empire. And the importance of laundered money is forecast to increase. »

Alle sitatene er fra de listede lenkene.

S

Slubbert

Gjest
    Espen R skrev:
    Fy faen så jævlig det er blitt i Mexico.Nå drepes tilfeldige personer som ikke tilhører narkobander eller politi/rettsvesen.
    Flere massegraver er funnet på en bondegård. I en av gravene ble det funnet 43 lik. Dette settes i sammenheng med at tilfeldige busser blir stoppet på landeveien hvor narkokartellene bortfører folk for å få dem til å jobbe for seg.

Hvor grusomt kan det bli?
    War on drugs. Politikerne mener de kan bestemme hva folk skal putte i sin egen kropp og fører krig for å sikre sitt formynderi. Krig krever ofre, slik er det bare.

Om hundre år er det kanskje sigarett- eller sukkerbander som skyter hverandre i gatene...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    1
    Til de som er for full legalisering av narkotika hva og hvordan mener dere at man skal forholde seg til utgiftene som kommer når brukerne ikke lenger fungerer i samfunnet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:
    Til de som er for full legalisering av narkotika hva og hvordan mener dere at man skal forholde seg til utgiftene som kommer når brukerne ikke lenger fungerer i samfunnet?
    De narkomane fungerer jo ikke akkurat spesielt bra med dagens situasjon heller. Samfunnskostnadene ved at de tyngst belastede av disse må finansiere sitt forbruk med kriminalitet overstiger kostnadene som rusmisbruk medfører hvis en fjerner disse faktorene. Selv om det så skulle medføre flere brukere og misbrukere. Bieffekten av at kriminelle organisasjoner og bakmenn som mister sine inntekter er også vel vert å ta med i regnestykket.

Helsevesenet bruker også store ressurser på å behandle folk med livsstilsskader etter et liv på gaten, bruk av skitne og ukontrollerte substanser og helsefarlige tilleggsstoffer.

Og da her vi ikke en gang begynt å diskutere den menneskelige siden ved å betrakte rusmisbruk som et helseproblem og ikke et kriminelt problem, samt den tryggere tilværelsen det er for uskyldige mennesker med en minsket risiko for innbrudd, tyverier og annen vinningskriminalitet.

Alt i alt vil en mer pragmatisk tilnærming til rusmidler løse mange flere problemer enn det vil skape, og de totale kostnadene for samfunnet vil synke drastisk.

Det vil alltid være endel mennesker som ikke fungerer i samfunnet, og de koster penger for fellesskapet. Men med litt andre løsninger vil regningen bli mye lavere enn den er i dag, og med store positive ringvirkninger.

Til tema i denne tråden er det nok å påpeke at en legalisering og kontrollert salg vil frata disse grusomme kriminelle organisasjonene sine inntekter og livsgrunnlag. Det er dagens lovgivning som holder liv i dem.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    Parelius skrev:
    Tillegg: På en mer generell basis så er jo følgende påstand nesten til å svime av:

«As it stands, the U.S. trade deficit is close to $300 billion. Without the "dirty money" the U.S. economy external accounts would be totally unsustainable, living standards would plummet, the dollar would weaken, the available investment and loan capital would shrink and Washington would not be able to sustain its global empire. And the importance of laundered money is forecast to increase. »

Alle sitatene er fra de listede lenkene.
    Ja, det er jo skremmende og tankevekkende, men på ingen måte overraskende.

Får meg til å tenke på Gudfaren del 3 hvor Corleonefamilien på 70-tallet har bygget opp businessen og blitt mektige. Mikey ønsker forretningene over på den hvite siden og bruker vatikanbanken og fonds til å vaske pengene, og vatikanbanken har sine gode grunner til å gjøre forretninger med mafiaen. Ex-kjærringa syns Mikey er blitt enda farligere nå som han har blitt dekorert av paven og sier til ham at han egentlig bare er en simpel mafiaboss. Mikey sier noe sånt som: "Vet du hva, det som virkelig skremmer meg er at jo høyere opp jeg går i systemet, jo mer korrupt og bedrident er det".

Slik er det nok i 2011. Gudfaren er bare lekestue i dette perspektivet.

N

nb

Gjest
    Parelius skrev:
    Denne logikken skjønner jeg ikke. USA er jo importør av narkotika.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Parelius skrev:
    Det er vel derfor det er til fordel for økonomien av mye av dollarhaugen kanaliseres tilbake til USA og ikke bare renner ut av landet.

P

Parelius

Gjest
    nb skrev:
    Parelius skrev:
    Jeg skal ikke påstå at jeg forstår hele logikken selv, og det er godt mulig at jeg totalt misforstår. Men svarte penger som kommer inn hvitvasket er vel nesten som en seddelpresse å betrakte. Det tilfører en økonomi en likviditet nesten ut av intet. Slik jeg nå forstår det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Jeg skal ikke påstå at jeg forstår hele logikken selv, og det er godt mulig at jeg totalt misforstår. Men svarte penger som kommer inn hvitvasket er vel nesten som en seddelpresse å betrakte. Det tilfører en økonomi en likviditet nesten ut av intet. Slik jeg nå forstår det.
    Hvis pengene i utgangspunktet stammer fra den normale økonomien i USA (både den svarte og den hvite) og pengene pløyes tilbake hit så er man jo strengt tatt like langt. Narkotikaen er jo forbruksvare og bidrar ikke mye til verdiskapning i seg selv (den lille turen ut av landet gjør vel heller ingen stor forskjell). Når pengene er på plass igjen i økonomien kan de igjen stimulere til vekst og aktivitet, og tilfører vel totalt sett ikke noen økning i likvide midler.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    Hvis pengene i utgangspunktet stammer fra den normale økonomien i USA (både den svarte og den hvite) og pengene pløyes tilbake hit så er man jo strengt tatt like langt. Narkotikaen er jo forbruksvare og bidrar ikke mye til verdiskapning i seg selv (den lille turen ut av landet gjør vel heller ingen stor forskjell). Når pengene er på plass igjen i økonomien kan de igjen stimulere til vekst og aktivitet, og tilfører vel totalt sett ikke noen økning i likviditet.
    Godt mulig; men under bankkrisen, hvor bankene hadde problemer med å få tak i penger (gjennom lån fra hverandre), så var det fra den svarte økonomien en del av tilførselen kom (om nå opplysningen i lenken jeg gav er riktig). Og er ikke det en måte å si at den svarte økonomien gav bankene i krise en likviditet?

Bedre økonomiske hoder enn mitt bør kanskje komme på banen og forsøke en forklaring…

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Godt mulig; men under bankkrisen, hvor bankene hadde problemer med å få tak i penger (gjennom lån fra hverandre), så var det fra den svarte økonomien en del av tilførselen kom (om nå opplysningen i lenken jeg gav er riktig). Og er ikke det en måte å si at den svarte økonomien gav bankene i krise en likviditet?

Bedre økonomiske hoder enn mitt bør kanskje komme på banen og forsøke en forklaring…
    Det høres jo i alle fall sannsynlig ut. Store summer svarte penger på hender som mer enn noe ønsker å sette dem i sirkulasjon, og som er villig til å betale en mye høyere premie i form av større risiko enn andre finansinstitusjoner med store likviditetsproblemer. I en slik situasjon er det ikke utenkelig at man ikke var spesielt nøye med hvor pengene stammet fra. Prinsipper blir fort for dyre i krisetider.

V

vredensgnag

Gjest
    Roald skrev:
    Dette spørsmålet bør stilles på en annen måte:

Hva skal vi gjøre med alle toppene i ulike samfunnsfunksjoner som er blitt avhengige av pengetilførselen de får under bordet fra narkotikaomsetning? Deres livsstil vil bli truet dersom disse tilleggsinntektene faller bort.

Hovedårsaken til at narkotikaomsetning er kriminalisert er å finne der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Roald skrev:
    Hovedårsaken til at narkotikaomsetning er kriminalisert er å finne der.
    Vel det er nok en "noe enkel" måte å se det på da!

Det man ofte glemmer i debatten om legalisering er at det faktisk har ganske alvorlige medisinske konsekvenser for brukerne at man utsetter kroppen sin for slike stoffer. Langtidsvirkningene er tildels dramatiske. Brukere av narkotika får ofte psykiske forstyrrelser, personlighetsforandringer og også motoriske problemer.

En sak er at det blir jævlig kostbart å ta seg av dem i et normalt helsevesn hvis antallet øker mye utover det vi har i dag. Og vi må nok påregne at forbudet faktisk bidrar til å holde antallet lavere enn om narkotika blir legalisert. Selvsagt kunne man bestemme at folk med medisinske problemer knyttet til narkotika ikke skal få hjelp, men er det et slik samfunn vi ønsker ??

En legalisering av "selvødeleggelse av egen helse med narkotika" ville også sette samfunnets kamp mot tobakk i et noe underlig lys !

Selvsagt kan man hevde at samfunnet ikke har rett til å blande seg inn i hva det enkelte individ gjør med/mot kroppen sin, og det er faktisk et greit argument. Men et sted MÅ det settes en grense for en narkoman vil før eller senere sette andre i fare ved at han over tid blir "en smule redusert". Rekk opp hånden den som ønsker å bli operert av en kirurg som bruker narkotika, rekk opp hånda den som ønsker å fly hvis pilot og/eller flygeleder bruker narkotika? Jeg forusetter selvsagt at både lege og luftfartspersonellet er innenfor den "lovlige" grensen for påvirkning når de er på jobb!

Ja det må legaliseringstilhengere tenke på, det må bestemmes "lovlige" grenseverdier for påvirkning i en masse situasjoner, deriblandt for bilførere. Noen som ønsker å møte en "happy go lucky - don worry be happy" trailersjåfør når de er ute og triller barnevogn i veikanten?

Har ikke noe ønske om å være en gldesdreper for legaliseringstilhengere men dette er et vanvittig komplisert sakskompleks, som innbærer uendelig mye mere enn å si: Ja det er fra i dag lovlig!

Til Deph som vil ha kontrollert legal omsetning med skatter og avgifter som for tobakk og alkohol er det jo bare å påpeke at både tobakk og alkohol smugles ganske friskt, nettopp på grunn av avgifter og dertil høye priser. Og setter man ned prisene øker forbruket, det er bevist og ikke lenger gjenstand for debatt!

Det er ikke enkelt dette. :-\

S

Slubbert

Gjest
    Spiralis skrev:
    Det man ofte glemmer i debatten om legalisering er at det faktisk har ganske alvorlige medisinske konsekvenser for brukerne at man utsetter kroppen sin for slike stoffer. Langtidsvirkningene er tildels dramatiske.
    Det kommer nå an på type stoff og bruksmønster det. Alkohol er blant de sterkere/farligere rusmidlene i omløp, men de som har et naturlig forhold til alkohol ødelegger ikke nødvendigvis kroppen sin med det, selv om det udiskutabelt er skadelig for helsa. Dessuten gjør kriminalisering at skadevirkningene blir langt større for sluttbruker fordi han/hun a) ikke har noen innholdsdeklarasjon de kan forholde seg til og ikke vet hva de får i seg og b) de eksponeres for misbruksmiljøer og ukontrollert omsetning.

Brukere av narkotika får ofte psykiske forstyrrelser, personlighetsforandringer og også motoriske problemer.
    Det var et reduksjonistisk utsagn, de som får slike problemer er ikke brukere, men misbrukere. Og misbrukere av alkohol får akkurat samme problemene. Og tar man vekk "motoriske" kan man si det samme om misbrukere av pengespill, spåkoner, snop, WoW, ja nesten hva som helst. Noen mennesker er selvdestruktive og evner ikke å styre seg når de møter fristelser, forbud løser ikke det problemet.

En sak er at det blir jævlig kostbart å ta seg av dem i et normalt helsevesn hvis antallet øker mye utover det vi har i dag. Og vi må nok påregne at forbudet faktisk bidrar til å holde antallet lavere enn om narkotika blir legalisert.
    Det økte ikke i Portugal da de avkriminaliserte, og Nederland har en mindre andel cannabisbrukere enn feks England, hvor det er class-A.

Selvsagt kunne man bestemme at folk med medisinske problemer knyttet til narkotika ikke skal få hjelp, men er det et slik samfunn vi ønsker ??
    Er ikke fedme selvforskyldt også? Skal de med medisinske problemer knyttet til fedme ikke få hjelp? Om man selv skal ha ansvar for konsekvensene av egne livsvalg eller om man skal ha en velferdsstat som gir andre ansvaret er en helt annen debatt, som ikke har noe med narkotika å gjøre.

En legalisering av "selvødeleggelse av egen helse med narkotika" ville også sette samfunnets kamp mot tobakk i et noe underlig lys !
    Det greier den nå fint selv, hvis man tenker over det.

Men et sted MÅ det settes en grense for en narkoman vil før eller senere sette andre i fare ved at han over tid blir "en smule redusert". Rekk opp hånden den som ønsker å bli operert av en kirurg som bruker narkotika.
    Det er åpenbart at en kirurg ikke kan være påvirket på jobb, vil du bli operert av en full kirurg? Om han tar seg et glass rødvin eller en fjodde på fredagskvelden er irrelevant, om han er misbruker er det plutselig relevant igjen.

Ja det må legaliseringstilhengere tenke på, det må bestemmes "lovlige" grenseverdier for påvirkning i en masse situasjoner, deriblandt for bilførere.
    Øh, ja og...? Vi har en promillegrense alt nå, man skal ikke være beruset når man kjører bil, er det noe å tenke på?

Har ikke noe ønske om å være en gldesdreper for legaliseringstilhengere men dette er et vanvittig komplisert sakskompleks, som innbærer uendelig mye mere enn å si: Ja det er fra i dag lovlig!
    Store omveltninger i lovverket vil alltid være forbundet med masse komplikasjoner, men det går an å gå i riktig retning, mot et friere og mer liberalt samfunn, eller så går det an å gå i feil retning, mot et mer formyndersk, moralistisk og gammeltestamentlig samfunn. Vi har nå kommet et stykke siden middelalderen, men jeg ser knapt noen grunn til å hverken stoppe opp eller snu.

V

vredensgnag

Gjest
    Mye misbruk av narkotika blant leger og andre allerede, så det blir et rart argument.

Narkotikaomsetning representerer en gigantindustri med penger som er unndratt den offentlige økonomien - slike penger skaper makt, og verdsettes stort av mottakerne av midlene.

Men beredskapshensyn kan selvsagt spille inn.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Er det mulig om én eneste tråd kanskje får lov til å handle om noe annet enn slemme kapitalister, corporations og USA? Bare en forespørsel.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Man kan nok si at det siviliserte samfunnet opphørte som noen meningsfull betydning med første verdenskrig. Selv i dag nesten hundre år seinere så plukker man jevnlig opp for hånd tonnevis av udetonerte artillerigranater med ulike stridsgasser, hvor også to typer stridsgasser ble blandet sammen for å holde seg bedre, artillerigranater som nok ellers ville blitt kalt masseødeleggelsesvåpen, og en videre håndtering av artillerigranater som bare ligger strødd omkring forventes å måtte vare i hundrevis av år videre.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    ^ Er det mulig om én eneste tråd kanskje får lov til å handle om noe annet enn slemme kapitalister, corporations og USA? Bare en forespørsel.
    Hvor ser du noe som helst i det innlegget om kapitalister, corporations og USA?
    Jeg kommenterer bare at skal man få legalisert narkotikaomsetning så vil man få motstand fra dem som idag tjener penger på at den er illegal. Det er den største utfordringen.

Ellers vil jeg minne deg om at denne tråden handler om USA, narkotikakarteller, Mexico, narkotikahandel - det er mulig du har forvillet deg og nå kritiserer i feil tråd?
    Her har du første innlegg i tråden, så kan du rekalibrere hodet ditt:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,32035.0.html

Selv syns jeg den videoen om britiske soldater og LSD er veldig morsom.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nei, men jeg ser konturene av en forutsigbar vinkling. Nå er sikkert ikke mine mindre forutsigbare, men de problemaspekter ditt innlegg så ut til å ville henlede tråden inn i er beskrevet ad nauseam i andre aktive tråder.

Jeg kommenterer bare at skal man få legalisert narkotikaomsetning så vil man få motstand fra dem som idag tjener penger på at den er illegal. Det er den største utfordringen.
    Ikke enig, det er svært liten støtte for å legalisere narkotikaomsetning i opinionen. Selv cannabis som er et temmelig harmløst rusmiddel i forhold til alkohol, som er lovlig, er nesten tabu for politikere og folk å ha en seriøs debatt omkring.

Ellers vil jeg minne deg om at denne tråden handler om USA, narkotikakarteller, Mexico, narkotikahandel - det er mulig du har forvillet deg og nå kritiserer i feil tråd?
    Godt poeng, utgangspunktet var et annet enn en legaliseringsdebatt. Men igjen, det begynner å bli ganske mange aktive tråder som handler om variasjoner over samme tema. Nå er vel ikke narkotikalegalisering utrødd mark på hfs heller, men det begynner jo å bli en stund siden.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Det er noen som mener at transcendental meditasjon er løsningen på ufreden i verden...
    Er merkelig nok flere studier på dette fra ulike steder på kloden.

http://www.tminfo.no/?p=463

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nei, men jeg ser konturene av en forutsigbar vinkling. Nå er sikkert ikke mine mindre forutsigbare, men de problemaspekter ditt innlegg så ut til å ville henlede tråden inn i er beskrevet ad nauseam i andre aktive tråder.
    Dessverre blir du nok nødt til å forholde deg til hva folk faktisk skriver, og ikke hva du innbiller deg står skrevet (noe du tenderer til), eller hva du tror vil bli skrevet. En riktignok fornøyelig videreutvikling, men likevel ...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et eneste eksempel på hvorfor narkopolitikken er på sviktende grunn, som ikke tar for seg rus i det hele tatt:

Det er faktisk noe så ånnas som forbud mot å dyrke kommersiell hamp i deler av den vestlige verden, og spesielt Norge. Det er kanskje det mest latterlige forbudet som eksisterer, og det er der kun fordi norske lovgivere tror det har med ruspolitikk å gjøre. Noe som det ikke har, det har med cellulose og oljeindustri å gjøre. Hamp vokser altfor fort, og vil kunne konkurrere med den tradisjonelle celluloseindustrien på svært tøffe vilkår, og også oljeindustrien i mange produktgrupper. Hamp kan bli en viktig ressurs for å gjøre produksjon av både klær og celluloseprodukter svært mye mer øko-vennlig, men likevel er det forbudt?

Når det i tillegg dreier seg om den ikke attraktive kommersielle hampen (kan hverken røykes, spises, drikkes eller injiseres for rus), som ødelegger all rus-hamp som er dyrket i mange mils omkrets, så vet vi at det var helt andre motiver som førte til forbudet mot cannabis i sin tid. Det var industrielle hensyn, noe som er årsaken til paradokset at alkohol er lovlig mens hamp er ulovlig.

Narkotikapolitikken har aldri vært basert på fornuft, men på behovene til sterke industrielle interesser. Når Oslo har flere overdoser og overdosedødsfall enn hele Nederland i løpet av et år må man jo være en smule mongloid for å ikke skjønne at her er noe gått seriøst galt. Totalt, utrolig og udiskutabelt galt. Og hva er galt? De gale folkene har fått lov til å foreta de gale avgjørelsene.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dessverre blir du nok nødt til å forholde deg til hva folk faktisk skriver, og ikke hva du innbiller deg står skrevet (noe du tenderer til), eller hva du tror vil bli skrevet. En riktignok fornøyelig videreutvikling, men likevel ...
    Vi får se...

baluba skrev:
    Narkotikapolitikken har aldri vært basert på fornuft, men på behovene til sterke industrielle interesser. Når Oslo har flere overdoser og overdosedødsfall enn hele Nederland i løpet av et år må man jo være en smule mongloid for å ikke skjønne at her er noe gått seriøst galt. Totalt, utrolig og udiskutabelt galt. Og hva er galt? De gale folkene har fått lov til å foreta de gale avgjørelsene.
    Norge har her som ofte ellers en politikk som preges av krampeaktig moralisme, en nederlender ville trolig ledd seg skakk (skjev?) hvis han ble fortalt at nordmenn ikke får lov til å kjøpe øl etter klokka åtte om kvelden, eller dagen før valgdagen. Som det stod i en annen tråd, "Norge er et land der den voksne befolkningen behandles som umyndige, og hvor denne også finner seg i å bli behandlet slik." Den krampeaktige moralismen umuliggjør nytenkning, eller for den del praktisk eller fornuftig tenkning, rundt ting som narkotika. "Det er skummelt, derfor må det forbys", er mantraet. Resultatene er tydelige når man som det påpekes har langt flere overdosedødsfall i Oslo alene enn i hele Nederland.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Drepes sivilbefolkningen i Mexico fordi det er forbudt å dyrke hamp i norge?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg skal spørre når jeg er i Mexico City i juni, BT.

Samfunn har behov for å demonstrere makt, og å gjøre det mot en gruppe definert som avvikere oppnår dette uten å vekke stor motstand i øvrig befolkning.

Det var etter påtrykk fra politimestrene i Norges største byer at et tidsavgrenset brennevinsforbud (jul og nyttår), ble utvidet til å gjelde hele året. (Det resulterte i et storartet rør i perioden 1916-1927).

Smuglere, hjemmebrennere og brennevinsdoktorer hadde glade tider. Folk drakk som tullinger.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Det var etter å påtrykk fra politimestrene i Norges største byer at et tidsavgrenset brennevinsforbud (jul og nyttår), ble utvidet til å gjelde hele året. (Det resulterte i et storartet rør i perioden 1916-1927).

Smuglere, hjemmebrennere og brennevinsdoktorer hadde glade tider. Folk drakk som tullinger.
    ... og det var så morsomt at det sluttet ikke folk med selv om forbudet tok slutt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    Robert på jobben er fra mexico city.

På vei tilbake etter en befaring i dag, satt vi i taxien og pratet litt om situasjonen i mexico.
    Robert er definitivt for legalisering av narkotika med hensikt å strupe inntekskildene til kartellene. Kartellene på sin side er selvsagt for å opprettholde dagens ordning og lobber politikerne med store pengegaver i bl.a valgkampstøtte.

Men Robert fortalte et eksempel på hvordan politi, lov og orden fungerer i mexico. Noen år tilbake ble en kompis av ham stoppet av to politimenn for besittelse av narkotika. Selvsagt kunne man deale med politiet for å finne en løsning ut av problemet. Det endte med at Robert ble oppringt og etterhvert kom med et komplett stereoanlegg m/høyttalere og puttet i bagasjerommet til politiet. Da var saken løst.
    I tillegg puttet politiet narkotikaen i egen lomme for egen fornøyelses skyld.

Hvordan kan borgere ha noen tillit til politi/rettsvesen i et sånt samfunn? Og vi snakker ikke her om et bonga-bonga land i afrika, vi snakker om et av verdens største land for produksjon av biler og elektronikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:

På vei tilbake etter en befaring i dag, satt vi i taxien og pratet litt om situasjonen i mexico.
    Robert er definitivt for legalisering av narkotika med hensikt å strupe inntekskildene til kartellene. Kartellene på sin side er selvsagt for å opprettholde dagens ordning og lobber politikerne med store pengegaver i bl.a valgkampstøtte.
    At de beskytter sine inntektskilder er det vel ingen tvil om. Det er et velkjent fenomen at narkotikabaroner og kriminelle organisasjoner støtter politikere og ideelle organisasjoner som ønsker forbud og straffer i stedet for en normalisering og regulering som ville fjernet hele deres inntektsgrunnlag.

Politikere og organisasjoner som følger denne linjen er de kartellenes beste allierte.

Men Robert fortalte et eksempel på hvordan politi, lov og orden fungerer i mexico. Noen år tilbake ble en kompis av ham stoppet av to politimenn for besittelse av narkotika. Selvsagt kunne man deale med politiet for å finne en løsning ut av problemet. Det endte med at Robert ble oppringt og etterhvert kom med et komplett stereoanlegg m/høyttalere og puttet i bagasjerommet til politiet. Da var saken løst.
    I tillegg puttet politiet narkotikaen i egen lomme for egen fornøyelses skyld.

Hvordan kan borgere ha noen tillit til politi/rettsvesen i et sånt samfunn? Og vi snakker ikke her om et bonga-bonga land i afrika, vi snakker om et av verdens største land for produksjon av biler og elektronikk.
    Er nå dette overhodet noe negativt? Vennene ble tatt med litt dop til eget bruk. Det er jo hodeløst at slikt skal straffes overhodet. Så hva er alternativet? At vennene blir tauet og fengslet og det som kanskje verre er?

De bør prise seg lykkelig over at de ble tatt av vennligsinnede og pragmatiske politifolk som var villige til å se på en løsning, selv om denne innebar en liten fordel for dem også. Skulle bare mangle når de var villig til å tøye regelverket og selv risikere straff for dette.

Politimennene gjorde en vennligsinnet handling som alle parter tjente på. I alle fall sett i lys av de syke lovene som i det hele tatt gjorde det mulig for politiet å lage en situasjon ut av dette.

Den virkelig syke og det som gjør at tilliten til rettsvesenet svekkes er ikke pragmatiske handlinger som dette, men lovene i seg selv som gjør personer som ikke har annet formål enn å kose seg med rusmidler til kriminelle som er fritt vilt for politi og påtalemyndighet.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:

For ikke å snakke om de upålitelige tjenestemennene i en av verdens største oljeprodusenter!!!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10041816

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:

For ikke å snakke om de upålitelige tjenestemennene i en av verdens største oljeprodusenter!!!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10041816
    BANANREPUBLIKK !

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.140
    Gjestemedlem skrev:
    Er nå dette overhodet noe negativt? Vennene ble tatt med litt dop til eget bruk. Det er jo hodeløst at slikt skal straffes overhodet. Så hva er alternativet? At vennene blir tauet og fengslet og det som kanskje verre er?

De bør prise seg lykkelig over at de ble tatt av vennligsinnede og pragmatiske politifolk som var villige til å se på en løsning, selv om denne innebar en liten fordel for dem også. Skulle bare mangle når de var villig til å tøye regelverket og selv risikere straff for dette.

Politimennene gjorde en vennligsinnet handling som alle parter tjente på. I alle fall sett i lys av de syke lovene som i det hele tatt gjorde det mulig for politiet å lage en situasjon ut av dette.

Den virkelig syke og det som gjør at tilliten til rettsvesenet svekkes er ikke pragmatiske handlinger som dette, men lovene i seg selv som gjør personer som ikke har annet formål enn å kose seg med rusmidler til kriminelle som er fritt vilt for politi og påtalemyndighet.
    Dette er jo absurd. At de som er satt til å håndheve lover og regler skal være den første til å bryte dem. Det er absurd at politifolk skal ta en subjektiv vurdering om visse lovregler skal følges, mens andre ikke. Det er jo absurd hvis vi i norge faktisk har forbud mot drikking på offentlig sted, men at politifolk i fellesskap finner ut at det egentlig skulle bare bare mangle at ikke folk skulle få kose seg med litt alkohol på offentlig sted og av den grunn velger å se forbi denne loven.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn