A Boy Named Sue skrev:
Jeg for min del er av den oppfatning at hvis de innsatte er bedre rustet til å takle hverdagen uten rus/kriminalitet etter endt soning så har vi oppnådd målet med fengselsoppholdet.
At dette strider mot enkeltes ønske om straff/hevn på samfunnets vegne er forståelig, men på bakgrunn de dårlige resultatene kriminalomsorgen har hatt hittil tror jeg det er på tide å tenke nytt.
Jeg vil heller at folk som har sonet sin straff blir løslatte med utdannelse og framtidshåp enn at de (som i dag) kommer ut fengselsporten med 300 kr i lomma, en plastpose med klær og med sterkt hat/bitterhet mot samfunnet.
Straff og hevn på samfunnets vegne er ikke poenget.
Poenget er at det å utføre ulovlige handlinger må få en konsekvens, og den konsekvensen må være negativ. Helst så negativ at den har preventiv virkning.
Det er viktig at de kriminelle i størst mulig grad er "omvendt" og tilpasset et liv i samfunnet etter endt soning, men det er ikke ensbetydende med en "enklere" og "billigere" hverdag enn hva de lovlydige har utenfor murene?
I mine øyne ville det å måtte jobbe for oppholdet være akkurat det.
Lediggang er roten til alt ondt er det noe som heter, så gi de innsatte en normal 8 timers arbeidsdag, og la "straffen være at 90% av lønna går til å dekke kost, losji og erstatning til staten/samfunnet.
Egentlig ganske likt sånn jeg har det når jeg tenker meg om