Er det rart de kriminelle valfarter til Norge?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sjansen for at vinningskriminelle bander blir tatt er mininal, og hvis de noensinne blir satt i fengsler opplever de en feriekoloni som dette....

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6986370
1300 millioner for et fengsel. men ikke så så ille pris pr hybel,men jeg vil ha tilbake skattepenga mine!!!
De kunnne brukt dem på studenthybler istedet..

Sleiven

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
"Men det er viktig å understreke at så fort man går inn av porten som innsatt mister man friheten ute", sier Endresplass.

Det gjør man på plattform i nordsjøen også, i tillegg til at 9 av 10 plattformer ble bygget på 80-tallet...

Arne K
(er ferdig med frivillig soning)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Tror ikke kummerlige forhold er ment å være en del av straffen. Å sammenligne fengsel med (godt betalt) arbeid blir litt feil tror jeg.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Gratis kost og losji på et "hotell" mens man studerer jus og kommer ut som advokat bør heller ikke være en del av straffen spør du meg. Fritt gjenfortalt fra en klassekompis som ble drapsmann.

Straffearbeid som var samfunnsnyttig eller inntektskapende til å dekke store deler av hotellregningen burde være det minste kravet til fengselfuglene. Hvorfor skal jeg betale for deres kjeltringstreker og ikke de selv?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
norcad skrev:
Gratis kost og losji på et "hotell" mens man studerer jus og kommer ut som advokat bør heller ikke være en del av straffen spør du meg. Fritt gjenfortalt fra en klassekompis som ble drapsmann.

Straffearbeid som var samfunnsnyttig eller inntektskapende til å dekke store deler av hotellregningen burde være det minste kravet til fengselfuglene. Hvorfor skal jeg betale for deres kjeltringstreker og ikke de selv?
Tja, hvorfor skal "gjestene" betale for "hotelloppholdet" når de ikke selv har bestillt "ferien?"

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
toriamos skrev:
norcad skrev:

Tja, hvorfor skal "gjestene" betale for "hotelloppholdet" når de ikke selv har bestillt "ferien?"
Håper for din del at du spøker. norcads ressonement er point on.

Mvh. RS

S

Slubbert

Gjest
Det er bevist statistisk at aktiviserende fengsler som Bastøy, der man kan lære å trives med ansvar og en "lovlig" livsførsel, har lavere tilbakefallsprosent og derfor bidrar til mindre kriminalitet og vold. Hvis kriminalitetsbekjempelsen blir tøffere blir kriminaliteten tøffere, men dette later til å være hva mange ønsker...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det nye fengselet i Halden er et bra tiltak. Rett nok vil jeg stille et lite spørsmålstegn ved det faktum at kunsten på veggene er inkjøpt for 6 millioner kroner, vil vi nå oppleve inbrudd i fengselet av kunsttyver, tro?
Greit at det utsmykkes fint, men 6 mill for kunst var vel ikke helt forsiktig, kanskje?

Honkey

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Jeg for min del er av den oppfatning at hvis de innsatte er bedre rustet til å takle hverdagen uten rus/kriminalitet etter endt soning så har vi oppnådd målet med fengselsoppholdet.

At dette strider mot enkeltes ønske om straff/hevn på samfunnets vegne er forståelig, men på bakgrunn de dårlige resultatene kriminalomsorgen har hatt hittil tror jeg det er på tide å tenke nytt.

Jeg vil heller at folk som har sonet sin straff blir løslatte med utdannelse og framtidshåp enn at de (som i dag) kommer ut fengselsporten med 300 kr i lomma, en plastpose med klær og med sterkt hat/bitterhet mot samfunnet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.070
Sted
Holmestrand
Ser at Dagbladet bemerker at det er flatskjermer der. Skulle de ha startet opp en produksjonslinje slik at fengslet kunne utstyres med CRT-baserte fjernsyn? Det hadde virkelig vært "luksus".

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hva slags Frp tankegang er det her trådstarter?
Ønsker du Amerikanske tilstander der fengslene er tikkende bomber?
Jeg tror det at å gi fanger muligheten til utdannelse og en mulighet til å føre et slags liv bak murene vil øke tjangsen for at de blir produktive, skattebetalende borgere når de er ferdig med å sone sin straff.
Joda det er sikkert A og B gjenger, østEuropeisk mafia og annet rask i fengselene som "nyter godt av" vår velstand, men man må se på helheten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Sleiven skrev:
Sjansen for at vinningskriminelle bander blir tatt er mininal, og hvis de noensinne blir satt i fengsler opplever de en feriekoloni som dette....

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6986370
1300 millioner for et fengsel. men ikke så så ille pris pr hybel,men jeg vil ha tilbake skattepenga mine!!!
De kunnne brukt dem på studenthybler istedet..

Sleiven
På den ene siden ønsker man høyere straffer flere straffedømte, på den andre siden vil man ikke bygge fengsler. Hva er den logiske sammenhengen?

Honkey

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.070
Sted
Holmestrand
wotg skrev:
Jeg tror det at å gi fanger muligheten til utdannelse og en mulighet til å føre et slags liv bak murene vil øke tjangsen for at de blir produktive, skattebetalende borgere når de er ferdig med å sone sin straff.
Joda det er sikkert A og B gjenger, østEuropeisk mafia og annet rask i fengselene som "nyter godt av" vår velstand, men man må se på helheten.
Vel talt!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
wotg skrev:
Problemet er vel nettop at man ikke har sett på helheten.
For hardbarkede østeuropeiske vinningsforbrytere gir vår grenseløse naivitet de reneste klondyketilstandene.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
BT skrev:
wotg skrev:
Problemet er vel nettop at man ikke har sett på helheten.
For hardbarkede østeuropeiske vinningsforbrytere gir vår grenseløse naivitet de reneste klondyketilstandene.
Det er ikke noe klondykefølelse å sitte i fengsel - ferdig med den saken. Ja Norske fengsler er nok langt bedre enn hva østeuropeisk mafia er vant til, det bør vi jo isåfall være stolte av.
Men du har helt rett i at det er mye naivitet og snillisme derute. Men da må man se på det forebyggende arbeidet og hvordan f.eks politiet jobber (som åpenbart er ganske inneffektivt)
Norsk politi har nok ikke omstillt seg til den nye kriminelle hverdagen. Men det er som sagt ingen argumentasjon for lengre fengselsstraffer, hardere soningsklima osv.
Se på land som bruker tiden som sitt øverste mål på hvordan man skal kontrollere de kriminelle. I USA er det ikke uvanelig med 2 og 3 livstidsstraffer, nå man da har den høyeste prosentandeen av befolningen i verden bak lås og slå - hva tror du det koster samfunnet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alle som eventuelt tror at de soner på plattform, eller anleggsbrakke, eller hva som helst... Dere har vel ikke akkurat fantasi og forestillingsevne ut over det vanlige?

Når det gjelder import av utenlandske kriminelle. Det er et poeng. Hvis dere hadde fulgt litt bedre med, ville dere sett at det jobbes med overføring til soning i hjemlandet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Zomby_Woof skrev:
Når det gjelder import av utenlandske kriminelle. Det er et poeng. Hvis dere hadde fulgt litt bedre med, ville dere sett at det jobbes med overføring til soning i hjemlandet.
Vi burde heller byttet dem med Tjostolf og han andre nedi Kongo.

N

nb

Gjest
wotg skrev:
I USA er det ikke uvanelig med 2 og 3 livstidsstraffer, nå man da har den høyeste prosentandeen av befolningen i verden bak lås og slå - hva tror du det koster samfunnet?
Ikke bare høyeste prosentandel, faktisk høyeste antall også. Det er flere insatte i USA enn i Kina, det sier en del. I forhold til folketallet har Kina bare 18% så stor del av befolkningen i fegsel som USA. Tallene for Kina er, rimelig nok, en del mindre pålitelige og det er også et definisjonsspørsmål hva som regnes som fengsel.

USA har 5% av verdens befolkning, men 23,5% av verdens fengselsinnsatte.

Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har vært mange ganger i forskjellige fengsler (Ullersmo/Ila/Oslo Fengsel/Bredtvet ++)
En tanke som ofte streifer er "her så det jo fint og greit ut, men jeg har valget, det har ikke de. Jeg kan gå når jeg vil, jeg kan gjøre hva jeg vil........."

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bytting er neppe noe tema som fortjener diskusjon, BT.

Men vi kan jo spørre om det er en idé å overføre kongolesiske statsborgere til soning i Kongo? Det er jo grunn til å spørre om hva slags kontroll norske myndigheter da har med gjennomføring av straffen. Hva med Romania og Russland f.eks.?

Skal norsk rett dømme til gjennomføring av straff i fengsler uten senere kontroll med innhold og gjennomføring? Vil ikke dette bli fullstendig vilkårlig?

Å overføres til Kumla er en ting, til et eller annet rumensk fangehull noe helt annet. Men hva?

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Har vært mange ganger i forskjellige fengsler (Ullersmo/Ila/Oslo Fengsel/Bredtvet ++)
En tanke som ofte streifer er "her så det jo fint og greit ut, men jeg har valget, det har ikke de. Jeg kan gå når jeg vil, jeg kan gjøre hva jeg vil........."
Her er du ved fengselstraffens kjerne, nemelig frihetsberøvelsen. At noen ikke synes at frihetsberøvelse er straff nok er etter min oppfattning betenkelig. Det kan jo også være greit å ha i bakhodet at det sitter en del uskyldig dømte og psykisk syke bak murene i norske fengsler

Z

Zomby_Woof

Gjest
A Boy Named Sue skrev:
ErosLoveking skrev:
Her er du ved fengselstreffens kjerne, nemelig frihetsberøvelsen. At noen ikke synes at frihetsberøvelse er straff nok er etter min oppfattning betenkelig. Det kan jo også være greit å ha i bakhodet at det sitter en del uskyldig dømte og psykisk syke bak murene i norske fengsler
Godt å se at det finnes hfs'ere med mer enn knokler mellom øra!  :D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Noe som virkelig er bekymringsverdig, er at en hver (utenlandsk)forbryter som havner i et norsk fengsel opparbeider seg pensjonsrettigheter.
Hvorfor i huleste skal en som reiser til Norge med mål for øyet å begå kriminelle handlinger, belønnes..?
Hvilken prevantiv virkning vil en straff ha da..?

Ingen uten norsk statsborgerskap bør kunne opparbeide seg pensjonsrettigheter i fengsel. Og Norge bør i størst mulig grad arbeide for at utenlandske forbrytere kan sendes hjem til opprinnelseslandet for å sone sin straff.
Det vil være mye mer økonomisk at vi heller da betaler de respektive landene for eventuelle kostnader ved fengselsoppholdet der. I tillegg ville det nok hatt en betydelig høyere grad av prevantiv virkning at en forbryter fra eks. Syria, visste at om han ble tatt for narkosmuggling i Norge, så ville han måtte sone straffen i et Syrisk fengsel.

At Norske fengsel har en standard som står i forhold til de syn vi har på menneskerettigheter, er vel i og for seg naturlig. Når andre land har andre syn og forholder seg til forbrytere på andre måter, har det gjerne en sammenheng med de rådende forhold i befolkningen. En "høna og egget" diskusjon blir rimelig nyttesløs i forhold til det faktum at Norge holder på å bli det reneste paradis for en hver utenlandsk forbryter/forbryterliga.
Norsk lov og norske fengsler er tilpasset et folk som lever i luksus. For en som kommer fra tøffe forhold i den tredje verden, krigsområder eller lovløse tilstander i øst, er det ikke noe avskrekkende ved å vite at en eventuell straff vil bestå i gratis "hotellopphold", utdanning og opparbeidet pensjon.

Om Norge øyeblikkelig utviste en hver utlenning (ja, da mener jeg også svensker, dansker og italienere) som begikk forbrytelser som medfører fengselsstraff, ville vi omtrent tømmt våre fengsel. De pengene vi sparte på redusert belegg i fengslene, kunne så overføres til grensekontroll og etterforskning av organisert kriminalitet. En hver forbryter kunne registreres med bilde og fingeravtrykk, og ville på den måte ha vanskeligere for å slippe inn i Norge om han forsøkte igjen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Zomby_Woof skrev:
Godt å se at det finnes hfs'ere med mer enn knokler mellom øra! :D
Jøss - det hadde jeg aldri trodd...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Eventuell utvisning må uansett begrunnes i domfellelse, novgarod. Det er ikke fritt for at vi er storforbrukere av varetekt, spesielt mot utlendinger. År er vanlig.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Zomby_Woof skrev:
Eventuell utvisning må uansett begrunnes i domfellelse, novgarod. Det er ikke fritt for at vi er storforbrukere av varetekt, spesielt mot utlendinger. År er vanlig.
Ingen tvil om det, men om alle de som nå soner sin straff i Norge i stedet hadde vært utvist, hadde vi kanskje hatt resursjer til å etterforsket og oppklart fler av de sakene hvor folk sitter unødig lenge i kostbar (og til tider urettmessig) varetekt...?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
novgarod skrev:
Noe som virkelig er bekymringsverdig, er at en hver (utenlandsk)forbryter som havner i et norsk fengsel opparbeider seg pensjonsrettigheter.
Det er også stortingsflertallet enig i. Da saken kom på bordet for litt siden, satte de involverte departementer i gang en prosess for å endre praksis og evt lovverk på dette punktet.

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
novgarod skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ingen tvil om det, men om alle de som nå soner sin straff i Norge i stedet hadde vært utvist, hadde vi kanskje hatt resursjer til å etterforsket og oppklart fler av de sakene hvor folk sitter unødig lenge i kostbar (og til tider urettmessig) varetekt...?
Mener du utvisning i stedet for fengsel? I så fall tror jeg ikke det går an å kommunisere på en tydeligere måte, at "her er det ingen ting å tape". Da er man jo uansett tilbake til start?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Tror det er ledig kapasitet i de gamle fangehullene på Akershus festning - kast dem inn der på vann & brød, her er det penger og spare.
Fra spøk til allvor - jeg tviler på att de kommer hit fordi det er levelig i Norske fengsler, men derimot fordi landet er stappfullt av spenn og blåøyde Nordmenn.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Honkey-Chateau skrev:
Det nye fengselet i Halden er et bra tiltak. Rett nok vil jeg stille et lite spørsmålstegn ved det faktum at kunsten på veggene er inkjøpt for 6 millioner kroner, vil vi nå oppleve inbrudd i fengselet av kunsttyver, tro?
Greit at det utsmykkes fint, men 6 mill for kunst var vel ikke helt forsiktig, kanskje?

Honkey

Her har de nok penger, forbrytere må jo stelles pent med.

Mvh. RS

Z

Zomby_Woof

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Rett nok vil jeg stille et lite spørsmålstegn ved det faktum at kunsten på veggene er inkjøpt for 6 millioner kroner, vil vi nå oppleve inbrudd i fengselet av kunsttyver, tro?

Honkey
Dette skyldes anskaffelsesdirektivene for offentlige bygg, og er statsbygg sitt bord. Kunst er nok ikke så høyt prioritert hos kriminalomsorgen, men når man leier møblert slipper man å velge.

I den grad fengselet selv fikk bestemme, tipper jeg de ville leid inn de samme kunstnerne for å lære innsatte å male.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
novgarod skrev:
Om Norge øyeblikkelig utviste en hver utlenning (ja, da mener jeg også svensker, dansker og italienere) som begikk forbrytelser som medfører fengselsstraff, ville vi omtrent tømmt våre fengsel.
Jeg har ikke sett tallene, men hvor har du dine fra? Ville vi virkelig "omtrent tømt våre fengsler" om alle med utenlandsk statsborgerskap ble sendt ut av landet? Fakta på bordet takk.

Undertegnede er ikke spesielt opptatt av soningsforhold. Man sitter nå engang (ja, ikke jeg selvfølgelig) i fengsel, og må pent sone til dommen er over. Tror vi, som samfunn, er bedre kjent med å behandle våre lovbrytere humant, med respekt (selv om kanskje de ikke viste sammfunnet denne respekten i utgangspunktet) - vi (samfunnet) skal nemmelig være BEDRE enn forbryterene. Selvfølgelig finnes det unntak, og enkelt-forbrytere eller saker som gjør at en av og til føler at straffesystemet i Norge er alt for mildt.

Her sitter vi på utsiden (forhåpentligvis) og mener mye om hvordan det er å sitte i fengsel. Interessert i å finne ut hvordan de insatte egentlig har det?:

http://www.ehrk.org/index.php?optio...engsel&catid=39:info-fra-visitorene&Itemid=60

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alle sammen: Les linken til Toriamos som en oppfordring. Meld dere som visitorer!

Mange innsatte, spesielt utlendinger, soner tungt. Det er mye ensomhet i å sone i et fremmed land, uten felles språk og kulturelle referanser.
Behersker dere et eksotisk språk? Enda bedre!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
A Boy Named Sue skrev:
Jeg for min del er av den oppfatning at hvis de innsatte er bedre rustet til å takle hverdagen uten rus/kriminalitet etter endt soning så har vi oppnådd målet med fengselsoppholdet.

At dette strider mot enkeltes ønske om straff/hevn på samfunnets vegne er forståelig, men på bakgrunn de dårlige resultatene kriminalomsorgen har hatt hittil tror jeg det er på tide å tenke nytt.

Jeg vil heller at folk som har sonet sin straff blir løslatte med utdannelse og framtidshåp enn at de (som i dag) kommer ut fengselsporten med 300 kr i lomma, en plastpose med klær og med sterkt hat/bitterhet mot samfunnet.
Straff og hevn på samfunnets vegne er ikke poenget.
Poenget er at det å utføre ulovlige handlinger må få en konsekvens, og den konsekvensen må være negativ. Helst så negativ at den har preventiv virkning.
Det er viktig at de kriminelle i størst mulig grad er "omvendt" og tilpasset et liv i samfunnet etter endt soning, men det er ikke ensbetydende med en "enklere" og "billigere" hverdag enn hva de lovlydige har utenfor murene?
I mine øyne ville det å måtte jobbe for oppholdet være akkurat det.
Lediggang er roten til alt ondt er det noe som heter, så gi de innsatte en normal 8 timers arbeidsdag, og la "straffen være at 90% av lønna går til å dekke kost, losji og erstatning til staten/samfunnet.
Egentlig ganske likt sånn jeg har det når jeg tenker meg om :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Straffarbeid høres gammeldags ut men det bør ha noe for seg. Det gir arbeidstrening, og utviklingsmuligheter og man kan få en attest å ta med seg ut i friheten etterpå, samtidig som man kan betale tilbake til samfunnet for forbrytelsene.

S

Slubbert

Gjest
norcad skrev:
Lediggang er roten til alt ondt er det noe som heter, så gi de innsatte en normal 8 timers arbeidsdag, og la "straffen være at 90% av lønna går til å dekke kost, losji og erstatning til staten/samfunnet.
Haha, ja det hadde vært noe. Da ville staten raskt gjort seg avhengig av produksjonen dette straffearbeidet medfører og siden den har et konstant økende behov for mere ressurser i takt med sin egen ekspansjon, så ville den blitt avhengig av å dømme flere og flere for å få kabalen til å gå opp. Da ville straffearbeid blitt en ekstrabeskatning, mye slik bøter er det i dag (mange av politiets budsjetter går ikke sammen uten inntektene fra bøter). Dette ville igjen selvsagt ført til en gradvis senking av terskelen for å idømme folk straffearbeid, etter mye av samme prinsippet som "forenklet forelegg" som gjør at man kan ekstrabeskatte hundretusenvis i året gjennom politivesenet. "Forenklet straffearbeid"; to dager på anleggsområde for å kjøre 10km/t over fartsgrensa og sånt, ville raskt blitt en realitet. Beklager, men å sette befolkningen i lenker for å fremme omnistaten virker ikke som en særlig god løsning, det minner for mye om et sosialistisk gulagsamfunn.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
norcad skrev:
A Boy Named Sue skrev:

Straff og hevn på samfunnets vegne er ikke poenget.
Poenget er at det å utføre ulovlige handlinger må få en konsekvens, og den konsekvensen må være negativ. Helst så negativ at den har preventiv virkning.
Det er viktig at de kriminelle i størst mulig grad er "omvendt" og tilpasset et liv i samfunnet etter endt soning, men det er ikke ensbetydende med en "enklere" og "billigere" hverdag enn hva de lovlydige har utenfor murene?
I mine øyne ville det å måtte jobbe for oppholdet være akkurat det.
Egentlig ganske likt sånn jeg har det når jeg tenker meg om :)
Hvis ikke frihetsberøvelse i seg selv er straff nok lurer jeg virkelig på hvilke soningsforhold du mener er negative nok. Jeg vet ikke noe om dine forutsettinger for å uttale deg om soningsforhold i norske fengsel, men det er kanskje greit å være oppmerksom på at i et fengsel et det å arbeide på f.eks. kjøkkenet eller i snekkerverkstedet et privilegium. Alternativet er å sitte på cella og vente til de andre kommer fra arbeid så du får 3-4 timer fellesskap før du blir innelåst igjen. Det er også begrenset hvilket arbeid vi kan tilby innsatte.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ironisk nok er det gjerne de som klager mest over statlige inngrep i egen frihet, som ikke finner frihetsberøvelsen tilstrekkelig som straff (Slubbert er et hederlig unntak her).

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
toriamos skrev:
novgarod skrev:
Om Norge øyeblikkelig utviste en hver utlenning (ja, da mener jeg også svensker, dansker og italienere) som begikk forbrytelser som medfører fengselsstraff, ville vi omtrent tømmt våre fengsel.
Jeg har ikke sett tallene, men hvor har du dine fra? Ville vi virkelig "omtrent tømt våre fengsler" om alle med utenlandsk statsborgerskap ble sendt ut av landet? Fakta på bordet takk.

Undertegnede er ikke spesielt opptatt av soningsforhold. Man sitter nå engang (ja, ikke jeg selvfølgelig) i fengsel, og må pent sone til dommen er over. Tror vi, som samfunn, er bedre kjent med å behandle våre lovbrytere humant, med respekt (selv om kanskje de ikke viste sammfunnet denne respekten i utgangspunktet) - vi (samfunnet) skal nemmelig være BEDRE enn forbryterene. Selvfølgelig finnes det unntak, og enkelt-forbrytere eller saker som gjør at en av og til føler at straffesystemet i Norge er alt for mildt.

Her sitter vi på utsiden (forhåpentligvis) og mener mye om hvordan det er å sitte i fengsel. Interessert i å finne ut hvordan de insatte egentlig har det?:

http://www.ehrk.org/index.php?optio...engsel&catid=39:info-fra-visitorene&Itemid=60
Nå var det selvfølgelig en spissformulering/overdrivelse å si at fengslene ville blitt tømmt, men faktum er at ca. 20% av de innsatte i norske fengsel ikke er av norsk opprinnelse (å da har man ikke regnet med den andelen som har fått statsborgerskap innvilget før lovbruddene) Med tanke på at innvandrerne representerer ca 5% av den totale befolkningen er dette nokså store tall. Og det er tall som stadig stiger. Å tro at dette problemet lar seg løse ved å bygge flere fengsel, er rett og slett barnslig naivt. Om vi innførte en stram linje med å konsekvent returnere forbrytere til hjemlandet, ville vi frigjøre minst 20% av kapasiteten og resursene i fengselsvesenet. Dette er altså ikke snakk om småpenger.

PS! SSB har tall som burde tilfredstille deg også... Ta en sjekk, så kanskje du lærer noe du ikke ønsker å vite...

Topp Bunn