Er det noen her inne som har vært borte i noe tilsvarende før?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har en 3 år gammel Dell XPS 8100 (stasjonær) PC som krangler, og klarer ikke å finne problemet!

Når jeg laster ned videosnutter, eller ser på TV så får jeg databrudd etter et par minutter? Når modemet er slått av et par minutter, og man starter PC-en igjen, så er plutselig alt bra igjen?

Har prata med GET flere ganger og de mener at alt ser bra ut hos dem, og etter å ha byttet fire modem i løpet av bare en måned, så begynner man faktisk å lure på hva dette her kan være?

Var innom Elkjøp på torsdag og fikk det siste modemet der, men det samme problemet gjentar seg?

Var innom DELL sine hjemmesider i dag, og lastet ned de siste driverne der, men hadde et nytt databrudd for bare 10 min. siden når man lasta ned en videosnutt fra ABC startsiden!

Skal man bestille en tekniker fra (GET), og håpe på at det er en feil i boksen i gangen, eller skal man levere PC-en på reparasjon? Hvis det er feil på PC-en så fakturerer de minimum 800, 00 Kr.!

Har Google på problemet, men finner absolutt ingen løsninger, men uansett så er PC-en helt perfekt til vanlig bruk, og hadde det vært et skjermkort, eller noe annet, så hadde jeg vel ikke kunnet sett på TV eller video snutter i flere minutter, og det er vel heller ingen vits å bytte til ennå et modem?

Sist redigert:

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Høres ikke ut til at det er ruteren din fra Get. Så uheldig med 4 defekte er du ikke.
Men først, hva skjer egentlig? Mister du forbindelsen helt? Er det packetloss på deler av sendingene?
(Åpne et command-vindu/dos vindu og skriv 'ping VG Nett - Forsiden - VG Nett -n 10' og post resultatet her). Gjør det samme når du opplever brudd.
Skjer det noe synlig med PCen din annet enn at videon stopper?
Har du en annen pc, mobiltelefon eller nettbrett å teste med samtidig som det stopper?
Er det internett via parabolabonnement eller noe slikt?

Det kan være en kabel, men om det er omtrent samme tidspunkt hver gang det skjer på, glem den. Det kan være firmware i ruteren din som skulle være oppdatert, neppe sikkert at de på ruteravdelinga gidder å oppdatere alt de sender ut.

Trenger en del mer info for å komme nærmere.

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Nettverkskortet var det første som falt meg inn.. Men jeg er aldeles ikke noen expert på pc bare så det er sagt! :p

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Har hatt et defekt nettverkskort som forårsaket samme problemet.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.955
Sted
Phobos
Gjelder problemet også andre PCer i huset?

Bruker du kablet eller trådløst?

Det trenger ikke være feil på modemet selv om det likevel er ISPens feil. Dersom linjespenningen er helt i grenseland for hva utstyret er komfortabel med, eller linjen er i fysisk dårlig stand, vil man kunne få en resync av linjen ved jevne mellomrom. Man vil da også se at modemet jobber med å synce opp linjen igjen på statuslampene i de fleste tilfeller.

Men man bør først se om problemet eksisterer også på andre enheter i eget nettverk før man peker på Get. Før man vet dette famler man litt i blinde.

Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Det er verdens enkleste ting å finne ut om det er GET som er problemet eller pc'n, det er jo bare å koble til en annen pc å se om den også bryter. Gjør den det så er det GET, gjør den ikke det så er det pc'n.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er byttet Ethernet kabel ( 15 meter) for tre uker siden, og det er en helt ny CAT 6 kabel som nå benyttes!

Har ingen andre PC-er som eventuelt kan kobles til, da man bruker Apple nettbrett til andre oppgaver!

Har spilt av en hel DVD plate i Windovs Media Center nå, og det var helt problemfritt!

Dette er en PC som egentlig går i Windows 7, men er oppgradert til Windows 8 og deretter til Windows 8.1!!!

Når jeg ringer GET med databrudd, så sier de bare at alt ser bra ut der inne, men her lyser det gult på nettverksforbindelsen, og jeg får beskjed om at WEB siden ikke kan vises?

Når jeg går inn å skjekker på systemet så ser faktisk alt bra ut på PC-en, men den henger litt når man har slått av modemet?

Jeg fikk beskjed om å bytte det gamle modemet på grunn av høyere hastighet, og der hadde man også en del databrudd, men ikke så hyppig som nå!

Det virker noe rart, at etter en (veldig mange) re starter så virker PC-en som den skal igjen?

Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Mister nettbrettet kontakt med internett noen gang da, eller er det kun pc'n?

Og hvis GET modemmet har innebygget WIFI så ting kan koble seg til trådløst, skru av det og se om pc'n oppfører seg bedre. Du får konflikter hvis 2 ting kobler seg på samme modem og bruker samme IP adresse.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Modemet har ingen WIFI muligheter, og har aldri mistet kontakten med nettbrettet noen gang, men den/de kjøres 3G!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.955
Sted
Phobos
I og med at du har fått byttet modem flere ganger, vil jeg definitivt anbefale å få tak i noen med en laptop eller tilsvarende som du kan koble på lokalnettverket ditt og verifisere at det ikke er datamaskinen som er problemet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er mulig jeg får låne en Laptop i morgen, og da kobler jeg Ethernetkabelen rett i den!

Dama har tatt med den andre (Laptop en) på ferie til Sverige, så den får jeg ikke brukt nå!

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
1.545
Sted
Fetsund
Har selv en Dell Dimension laptop som jeg opplevde noe lignende med for et år eller to siden.
Må understreke at jeg er en nybegynner på data.

Det så ut som alt var i orden, den var koblet til nettverket, men jeg kom ikke på nett.
Googlet den feilmeldingen som jeg fikk, det var noe med DNS feil.
Kom over en tråd hvor det virket som det var Dell relatert.
Løste det ved systemgjenoppretting, og alt har vært i orden siden.

Beklager den dårlige forklaringen, men kanskje det kan være til hjelp allikevel.

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Alt fungerer helt perfekt når man er vanlig på nettet, og det er kun når man laster ned videosnutter, eller går til f.eks. www.nrk.no og skal se på TV! Det vil si at nedlastningen da blir mye høyere/større!

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.506
Torget vurderinger
14
Jeg hadde litt samme greia. Med bedre kjøling til pc,n så gikk det bra.
Mulig det er noe helt annet.
Mvh
Lasse

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Bedre kjøling, men alt virker jo bra ellers?

Låner en Laptop i morgen og da får vi se hva som skjer!

GET skal ha minimum 800.00Kr. +++ for å se på det, og i verste fall kan jo dette komme på flere tusen kroner hvis det er feil på min PC!

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du prøvd med andre browsere?

Med Get får en vel modem av de mens ruter skaffer en selv såvidt jeg har forstått, 9 av 10 ganger jeg får problemer er det stort sett pc og noen ganger ruteren, nesten aldri modemet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er korrekt, og ruter må en skaffe selv!

Jeg bruker Internett Explorer 11 nå, og kanskje man skulle prøve Google chrome isteden for?

Det skal jeg faktisk gjøre med en eneste gang!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har prøvd både Google Chrome og fire Fox nå, men det samme gjentar seg etter et par minutter( mellom 3 og 6 min.), og får kan ikke vise web siden etter databruddet! Akkurat det samme som skjer i internett Explorer!

Låner som sagt en Laptop i morgen, og da får vi se hva som skjer, men det er veldig rart at ingen andre har/har hatt denne feilen? Det er i hvert fall ingen som har lagt det ut på nett noen steder?

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Det er en bug i Broadcom-driverene som surrer til netsock etter en viss mengde trafikk på noen få gamle NIC, hadde samme problemet på maskinen til en i familien.

Legg inn 15.6.0.2-driveren herfra:
Ethernet NIC NetLink Driver Downloads | Broadcom

Husk å avinstallere den gamle først, ellers vil ikke windows oppdatere.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.955
Sted
Phobos
Har prøvd både Google Chrome og fire Fox nå, men det samme gjentar seg etter et par minutter( mellom 3 og 6 min.), og får kan ikke vise web siden etter databruddet! Akkurat det samme som skjer i internett Explorer!

Låner som sagt en Laptop i morgen, og da får vi se hva som skjer, men det er veldig rart at ingen andre har/har hatt denne feilen? Det er i hvert fall ingen som har lagt det ut på nett noen steder?
Jeg får da opp mange relevante treff om jeg f.eks søker på connection drops streaming i google.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er en bug i Broadcom-driverene som surrer til netsock etter en viss mengde trafikk på noen få gamle NIC, hadde samme problemet på maskinen til en i familien.

Skal prøve den linken seinere etter at man har forsøkt med Laptop en i morgen!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo

Jeg får da opp mange relevante treff om jeg f.eks søker på connection drops streaming i google.
Den har jeg ikke sett før, og der står det mye nyttig!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har vært inne på GET sine hjemmesider, og der er det et krav om at man må ha TV tilknyttet for å benytte brebåndet? Er for tiden uten TV tilknyttet NRK på grunn av en krangel der de ganget TV lisensen i to fordi postmannen ikke kom inn i gangen! Kopi fra postkontoret ble sendt til lisensavdelingen, men det hjalp ikke da jeg hadde betalt på en fredag og pengene ikke var inne hos NRK før på mandag!

Har hatt TV igjennom GET i veldig mange år, men av prinsipielle grunner så har jeg en time-out med NRK nå!

Det tok nesten et år før man fikk sagt opp avtalen med NRK!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Låne en annen pc må jo være førstepri som alle sier for å finne ut hvor problemer ligger.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Svært så mye roping her inne da..... ;)

Håper du/dere finner en løsning på problemet. Jeg kan dessverre ikke hjelpe her.
Sliter med PC/nett selv. Men her er det en urgammel HP, som nok har sett sine bedre dager.

Igjen, lykke til.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo

Har vært inne og sett på nettverket, og det er en Broadcom NET Link (TM) gigabyte 1,0 GBs, og den fungerer helt perfekt!

lupus

Medlem
Ble medlem
07.12.2005
Antall liker
1
Hei,

Jeg hadde tilsvarende problem med en annen nettleverandør for noen år siden. Løsningen var at det byttet signalforsterker i boksen ute i gata. Kan være at signalet som kommer inn til deg ligger på grensen av hva som gir god kobling mellom modem og sentral og at når du presser linja får problemer. Hør om get kan skru opp signalstyrken på sin side. Det bør de kunne gjøre remote

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.955
Sted
Phobos

Har vært inne og sett på nettverket, og det er en Broadcom NET Link (TM) gigabyte 1,0 GBs, og den fungerer helt perfekt!
Så problemet er nå løst?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det skjedde det samme med den lånte PC-en, og det tok ikke mange minuttene før man fikk databrudd på den også:mad:

Ringte GET mens man var i brudd med Laptop en, og han kunne plutselig se at jeg hadde dårlige signaler (det har ingen der oppe gjort før?) og vi ble enige om å koble fra splitteren og bruke overgangen rett inn i TV uttaket, og da økte signalene plutselig med over 3 db, men skal det bli helt 100 % så må en tekniker komme å se på det, men da slipper jeg/vi i hvert fall å betale for det!

Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Edit.. GET signaler ja, men det er lett for dem å justere, skjedde oss endel når vi hadde GET også, når nye kobles på så glemmer de ofte å justere opp signalet i koblingsboksen deres, ellers så har de signalforsterkere også som de kan skru på linjen din eller koble til..

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
De må nok inn i boksen i gangen, og eventuelt øke signalene der, eller bytte noe annet, men uansett så har vi hatt GET veldig lenge her, og det er mulig de har glemt oss når de nå har doblet hastigheten til samtlige kunder for slikk og ingen ting!

Det virker også som linja er noe raskere her ved vanlig internett bruk, selv om den var 20,43 ned og 2,11 opp ved siste test!

GET er GET, og de burde uansett ha nevnt splitteren ved første forsøk, for det var det jeg spurte de om med en gang! TV uttaket ligger litt vanskelig til, men jeg mener at jeg koblet det fra ved en tidligere anledning, og da var alt bra?

Det gjenstår å se hva som skjer nå, men regner med at en tekniker kommer på besøk rimelig kjapt!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette begynner å likne på de problemene jeg hadde med GET. Hver vår og høst samme problem - signalet ble dårlig. Ringte GET og de kom å fikset noe i en boks bort i veien så var det bra til det ble kaldere eller varmere i været. Slik vedvarte det over flere år og var vel hovedårsaken til at jeg byttet til Altibox og ikke har sett meg tilbake.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har prøvd å laste ned videoer og se på TV uten splitter flere ganger, men nøyaktig det samme gjentar seg gang på gang, og har også koblet opp Laptop en flere ganger, men får databrudd på akkurat den samme måten igjen:mad:

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
83
Hvis du har et nettverkskort koblet til som USB-dongle kan det hende at den mister forbindelsen med PCen etter en stund pga strømsparingfunksjonene i Windows.

N

nb

Gjest
Det kam også være litt rart koblet inne hos deg. Jeg hadde tekniker fra Get en gang og fyren synest det var et under at jeg hadde signaler i det hele. Elektrikere som skal koble svakstrøm gjør mye rart sa han.

Topp Bunn