Er det mulig å dempe nivå med "potmeter" e.l. på signal mellom pre og amp?

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
For å kompensere for ulik følsomhet mellom bass og horn/diskant - er det mulig å dempe horn/diskant på signalet istedenfor å dempe i filteret? Bruker separate effekttrinn på bass og horn/Diskant.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du vil jo endre impedansen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For å kompensere for ulik følsomhet mellom bass og horn/diskant - er det mulig å dempe horn/diskant på signalet istedenfor å dempe i filteret? Bruker separate effekttrinn på bass og horn/Diskant.
Så langt jeg forstår ditt spørsmål, så er svaret JA.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Filter er ikke bygget, det kommer, så impedans-tilpasning er mulig å hensynta.

På generelt grunnlag - har noen av dere link til faktisk komponent?
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Men er det slik at en random L-pad kan nyttes? Som alt annet innenfor hifi er det sikkert noen forutsetninger og forskjeller som påvirker?

8ohm horn og bånddiskant forøvrig. Mates med en del effekt, men benytter seg av noen skarve watt antar jeg...
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Presiserer at jeg spør om justering på RCA-signal, ikke høyttalerkabel, om det var uklart.

Og om det endrer noe, altså at det ikke går, men man må justere på høyttalerkabel - er det noen åpenbare bakdeler? Ser forsterker l-pad + HT impedans?

Og om begge deler er mulig - hva anbefales mht. funksjon, ikke tilføre støy og minst mulig forringing av lydkvalitet?
Beklager min uvitenhet og mange spørsmål - setter stor pris på tilbakemeldingene 👍
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du trenger en Firstwatt b4?
Elektronisk delefilter.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Må bare beklage, jeg også misforstod litt også.
Det er ingen enkel måte å gjøre dette mellom pre og power.
Da må du ha elektronisk delefilter og 2 poweramper.
Du kan gjøre det på høytalersiden med en L-pad.

Dette vil påvirke utformingen av delefilter.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Ja, det går helt fint, men jeg ville bare tatt den ene. Noe annet er det om du går all in, men det ville ikke jeg gjort i dette tilfellet. Det blir litt sært.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ja, en får en liten innvirkning angående impedansmatching med et potmeter mellom pre og power.
Ja, en får en liten innvirkning med en L-Pad på det passive filteret.

Men dette er så billig å kjøpe i forhold til et elektronisk delefilter at det er bare å prøve.
Dessuten er ikke et elektronisk delefilter som samtidig skal helst være transparent og låte bra, noe særlig rimelig.

Jeg har L-Pad på mitt horn og diskant. Fungerer helt fint synest jeg.
Om alternativet blir å spille med 10dB nivåfeil mellom horn og bass så er i hvertfall en L-Pad noe som løser et problem.

Det potmeteret jeg linket til koster ca 34,- Har et slikt selv og har brukt det som dempeledd. Har fungert helt fint.

Et siste alternativ kan være montere L-Pad og tilpasse nivå og filter. Da kan en koble fra L-Pad, måle verdier, og lodde inn faste motstander.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
De var jo veldig greie, dog jeg skal dempe mer enn 3db. Skal sjekke om det finnes noe med ytterligere demping.

Du trenger en Firstwatt b4?
Elektronisk delefilter.
Har minidsp x2 men støy er et problem. Og budsjettet tilsier ikke "seriøst" elektronisk delefilter.

Denne var jo kurant og lettfattelig. Er det virkelig så lett?! Ser svaret ditt under, så jeg prøver en slik uansett :)

Alternativt :https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=passive+volume+control&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15

Jeg lurer også på hvordan du i dag deler mellom bass og diskant.
Vet ikke om noen aktive filtre som ikke har gain justering for hvert frekvensbånd.
Hakket mer avansert enn den over, men trolig samme dingsen.
Jeg har et aktivt delefilter som brummer, det er noe i signalkjeden som kødder det til så det er ubrukelig per nå. Derfor deler jeg passivt nå med et enkelt filter, men ønsker å teste ut et seriøst tilpasset passivt filter etterhvert, men helst uten å introdusere 10-12db demping på toppen med motstander...

Må bare beklage, jeg også misforstod litt også.
Det er ingen enkel måte å gjøre dette mellom pre og power.
Da må du ha elektronisk delefilter og 2 poweramper.
Du kan gjøre det på høytalersiden med en L-pad.

Dette vil påvirke utformingen av delefilter.
L-pad kan tas med i filteret og implementeres. Kjører 2 poweramp og har mini dsp (2 stk satt opp som 4veis filtre, men disse er ikke dønn stille - er litt støy).

Ja, det går helt fint, men jeg ville bare tatt den ene. Noe annet er det om du går all in, men det ville ikke jeg gjort i dette tilfellet. Det blir litt sært.
Det blir en av delene og da fortrinnsvis den "beste". I mitt hode er det foretrukket på signalsiden ettersom motstander i et passivt filter er "uønsket"? Men hva den greia til oks gjør på signalsiden kontra motstander i passivt filter kan være det samme i praksis med min manglende kunnskap...


Takk for knallgod respons, folkens!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Helt klart ja.

Så noen "Space Tech" varianter i Japan på en demo. Costa Noc antagelig.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hvis jeg forstår dette rett, så har du egentlig 2 separate problemer:

- Du har et elektronisk (analogt ?) filter, men du sliter med brum når du bruker det.
- Du har 2 x minidsp'er, men her sliter du med støy.

Brum er vel nesten uten untak et jordingsproblem, dvs. jordsløyfer mellom de forskjellige komponentene i signalveien.
Kan være tidkrevende å finne utav.

Hvis du med støy i mindsp'ene mener sus, så er et kjent fenomen når en bruker høytallere med høy virkningsgrad. Er vel beskrevet noen mulige løsninger på 'nettet som ihvertfall demper susingen noe.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Delvis korrekt - dette er ikke relatert til det passive filteret, da sus og brum oppstår uavhengig av filteret. Det aktive filteret tilfører noe brum, resten av signalveien plukker opp sus. Jeg er i en testperiode, med uskjermede signalkabler og standard strømkabler. Har akkurat bestilt skjermet av begge deler så får vi se om det hjelper. Men poenget er at minidsp i beste fall ikke tilfører støy - så foreløpig må jeg eliminere støyproblemet først. Også føler jeg litt på at rør - passive filtre - horn er "riktig", på tross av nettopp aktive filtre i noen år og icepower.

Jeg ønsker også å få det "litt i fingrene" dette med passive filtre, selv om det er noen skritt tilbake i evolusjonen. Byggeglede og litt utfordrende :)

Men nivåproblemet, som er grunnlaget for tråden er en helsikes følsomhet på hornet kontra bassen som må håndteres på et vis med passiv deling. Jeg prøver oks sitt forslag først (5 stk bestilt - det må da være flere som trenger 😁 ) så får vi se.
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
66
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
På websiden til Dynabel finnes det en nøye forklaring om hvordan man konstruerer delefilter med verditabeller osv. Meget informativ og lett forståelig."dimensjonering av delefiltre"
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
66
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Ser nå det er også ett kapittel om "demping av diskant og mellomtone" også den med tabell.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
De passive filterne og motstandsdemping har jeg brukbar "kontroll" på, kjenner delvis teorien ihvertfall, men utgangspunktet her er å omgå en slik løsning.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Googlesøg "L-PAD"
Se hva han spør om.

Er det mulig å dempe nivå med "potmeter" e.l. på signal mellom pre og amp?

Ja det er mulig. Det forutsetter 2 poweramper.
Ja, som fanden læser biblen, det var ikke bare TYPO, overså totalt spørgsmålet..... Se bort fra min kommentar..... flovt :) :) :)
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Til trådstarter

Hva med å beskrive EKSAKT hva du er ute etter. Gjerne med blokkskjema. Så kan vi hjelpe deg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du bruker minidsp til deling, og du har for mye trøkk i en driver, samtidig som du har mye støy, så er løsningen attenuatorplugger. Hvis du må langt ned på volumknappen, så har du vel mye gain i forsterkerne ift drivernes følsomhet, så da kan det være verd å tenke på å legge attenuatorer på samtlige utganger på minidsp, slik at du må ratte mere volum. Da øker du oppløsningen og minsker støy.

Attenuators

Johan-Kr
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Hva med å beskrive EKSAKT hva du er ute etter. Gjerne med blokkskjema. Så kan vi hjelpe deg :)
Flere som har catcha problemstillingen, og det er forespeilet 3 kurante løsninger;
L-pad mellom amp og filter, potmeter mellom pre og amp og disse dempepluggene mellom pre og amp (som fantes i ulike dempenivåer).

Takk for alle innspill! 👍

Hvis du bruker minidsp til deling, og du har for mye trøkk i en driver, samtidig som du har mye støy, så er løsningen attenuatorplugger. Hvis du må langt ned på volumknappen, så har du vel mye gain i forsterkerne ift drivernes følsomhet, så da kan det være verd å tenke på å legge attenuatorer på samtlige utganger på minidsp, slik at du må ratte mere volum. Da øker du oppløsningen og minsker støy.

Attenuators

Johan-Kr
Justere nivå med dsp er selvfølgelig uproblematisk, men mini-dsp 2x4 med rca er "kjent" for å ikke være dønn stille - dette er på generelt grunnlag og forverres såklart med følsomme systemer. Lite å få gjort med det - 4x10HD er vel noe bedre om jeg har lest riktig...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mener jeg har et par slike justerbare dempedingser for diskanter liggende. Aldri brukt så usikker på bruksformål :) skal sjekke senere idag..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
På PA brukes helst elektroniske delefiltre før Effektforsterkerne ( Aktive filtre ) for å slippe tap i spoler, motstander og kondensatorer i passive delefiltre.
På Hifi er det vanlig at delefiltret ( passivt ) er integrert i høyttaleren. Fordelen er en forsterker som skal gi effekt til alle elementer på den kanalen. Bakdelene er vel Effekt?
Dersom man vil grave seg ned i detaljer om Phase +++++++
https://www.amazon.com/Design-Active-Crossovers-Douglas-Self/dp/0240817389
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
På PA brukes helst elektroniske delefiltre før Effektforsterkerne ( Aktive filtre ) for å slippe tap i spoler, motstander og kondensatorer i passive delefiltre.
På Hifi er det vanlig at delefiltret ( passivt ) er integrert i høyttaleren. Fordelen er en forsterker som skal gi effekt til alle elementer på den kanalen. Bakdelene er vel Effekt?
Dersom man vil grave seg ned i detaljer om Phase +++++++
https://www.amazon.com/Design-Active-Crossovers-Douglas-Self/dp/0240817389
Du er nok litt på siden av min problemstilling, men alle innspill er gode innspill :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hva med en aktiv buffer med volumkontroll/potmeter av god kvalitet mellom pre og den effektforsterkeren som skal drive horn/diskant?
med en buffer unngår du impedanseproblematikk (sammenllignet med en vanlig passiv pre med kun potmeter) og kan justere volum opp og ned til du finner det passende.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Har du et produkteksempel?

Jeg kjører aktiv deling nå så demping løste seg slik, men potmeterne som ble kjøpt gjør jobben med demping på signal.
 
Topp Bunn