Politikk, religion og samfunn Er det greit å gå med tildekket ansikt ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Må man ha leg for å ta bussen? Riktig nok noen år siden jeg tok buss og/eller tog men har aldri blitt avkrevd leg

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Må man ha leg for å ta bussen? Riktig nok noen år siden jeg tok buss og/eller tog men har aldri blitt avkrevd leg
    Skoleelever har gratis bussreise.
    Da er det greit å vite at den personen som bruker busskortet er den det er utstedt på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Rabatterte, vel? Men selvsagt skal man kunne legitimere seg for å benytte seg av rabatt eller redusert pris, enten man er barn, student, honnørkandidat eller hva det måtte være. Blir det for ille, så får man værsågod å kjøpe fullprisbillett.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Hvis hun absolutt ikke ville vise at hun var den som hadde krav på en rabattert billett, kunne hun jo bare kjøpt seg en fullprisbillett? Det må vi andre gjøre.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Rabatterte, vel? Men selvsagt skal man kunne legitimere seg for å benytte seg av rabatt eller redusert pris, enten man er barn, student, honnørkandidat eller hva det måtte være. Blir det for ille, så får man værsågod å kjøpe fullprisbillett.
    Gratis reise til og fra skole. Mulig jeg misforsto. Var det ikke skolebussen?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    dette var tydeligvis en buss som vanligvis tar med seg skoleelever. Hun fremviser busskort som har rabattert / gratis billett låst til selve kortet. Hun fremviser ID på at hun er i skolealder. Hun fremviser skolebevis som også har bilde av henne (ikke samme bildet).

Joda, noen kunne vært hjemme hos henne, stjelt busskort, idkort og skolebevis, tatt nikaben hennes og så tatt bussen hun vanligvis tar.

Busselskap bedriver en servicetjeneste, og kundeservicen som denne kvinnen fikk var under pari. At ledelsen tar tak skulle bare mangle.

PS! interessant at de som messer om mangelfull integrering klager som aller mest når de faktisk beveger seg utenfor huset 4 vegger. Damned if you do, damned if you don't.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke en dedikert skolebuss dette her, det er vel mest vanlig i USA ?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    PS! interessant at de som messer om mangelfull integrering klager som aller mest når de faktisk beveger seg utenfor huset 4 vegger. Damned if you do, damned if you don't.
    Man integrerer seg vel ikke år man kler i seg telt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Er det bare meg som blir provosert av mennesker som dekker til ansiktet i det offentlige rom og begrunner det med religiøse og kulturelle tradisjoner ?
    Jeg synes det er noe svineri og mangel på respekt for Norge og den kulturen vi har.
    Jeg kan se for meg hvordan nordmenn ville blitt behandlet hvis vi hadde flyttet til Karachi og kledd oss og oppført oss som om vi var i Norge.
    Vi hadde vel blitt steinet ?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    fjernis: når alternativet er at man sitter hjemme uten noen som helst utenforliggende impulser og innflytelser så må jeg si at teltbæring er å foretrekke.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    fjernis: når alternativet er at man sitter hjemme uten noen som helst utenforliggende impulser og innflytelser så må jeg si at teltbæring er å foretrekke.
    Så du mener at når vi lager egne lover eller regler for innvandrere så er det bra integrering, jeg mener at det ikke er det.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    dette var tydeligvis en buss som vanligvis tar med seg skoleelever. Hun fremviser busskort som har rabattert / gratis billett låst til selve kortet. Hun fremviser ID på at hun er i skolealder. Hun fremviser skolebevis som også har bilde av henne (ikke samme bildet).
    Men hun viser ingen dokumentasjon på at hun faktisk er den som er avbildet på skolebeviset.

Joda, noen kunne vært hjemme hos henne, stjelt busskort, idkort og skolebevis, tatt nikaben hennes og så tatt bussen hun vanligvis tar.
    Eller hun kan ha lånt det bort til en veninne.

Busselskap bedriver en servicetjeneste, og kundeservicen som denne kvinnen fikk var under pari. At ledelsen tar tak skulle bare mangle.
    Her er det mange kunder. Den ene som vil reise gratis, men ikke vil vise at hun har rett til det, eller alle de andre på bussen som betaler for tjenesten og som kan/vil være skadelidende ved at billettprisen vil kunne gå opp hvis mange sniker på bussen. Hvem skal man ta mest hensyn til? Den ene eller de mange?

C

cruiser

Gjest
    Men hun viser ingen dokumentasjon på at hun faktisk er den som er avbildet på skolebeviset.

Eller hun kan ha lånt det bort til en veninne.

Her er det mange kunder. Den ene som vil reise gratis, men ikke vil vise at hun har rett til det, eller alle de andre på bussen som betaler for tjenesten og som kan/vil være skadelidende ved at billettprisen vil kunne gå opp hvis mange sniker på bussen. Hvem skal man ta mest hensyn til? Den ene eller de mange?
    I de fleste store byer kan man gå på bussen i dør 2 eller 3 uten å snakke med en kjeft, man kan uten problem la vær å betale, evt la vær å legitimere seg.. Det er nettopp derfor man har kontroller, at man lager ett problem ut av denne saken blir bare tullete

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det er fortsatt egne regler for en liten gruppe, er ikke du en av de som er så opptatt av at alle skal behandles likt?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Faren med å tilrettelegge for og akseptere bruken av niqab i Norge er at det da vil bli mange flere som tvinges, lokkes, presses og lures inn i dette. Gir man tydelige nok signaler om at dette er uønsket vil det kun være noen få ekstremister som driver med slikt.

Hvis "alternativet er å sitte hjemme" og ikke få lov til å slippe løs så må fan ta tak i problemet der det er. Horrible religiøse påbud og forbud som gjør kvinner til ufrie mennesker. Vi blir ikke kvitt dette med å samarbeide med og bøye oss for undertrykkerne.

Det å plutselig begynne å ikle seg niqab er et tegn på radikalisering, akkurat det vi ønsker minst mulig av. Da har man meldt seg ut av det norske samfunnet. Og da får man ta konsekvensen av det.

Går man i et slavekostyme må man finne seg i å bli behandlet som en også.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Men så har man de av passasjerene som føler seg uvel med å sitte sammen med noen som er ikke vil vise hvem de er. Anonymitet er et stort problem i et moderne samfunn. Jeg skjønner godt de som er ukomfortable med å ha personer som ikke vil vise hvem de er sittende på bussen. Skal man ikke ta hensyn til dem?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men så har man de av passasjerene som føler seg uvel med å sitte sammen med noen som er ikke vil vise hvem de er. Anonymitet er et stort problem i et moderne samfunn. Jeg skjønner godt de som er ukomfortable med å ha personer som ikke vil vise hvem de er sittende på bussen. Skal man ikke ta hensyn til dem?
    Nei, det er ikke noe godt argument. Det blir litt som dem som ikke vil sitte i nærheten av punkere, negre, kvinner eller skrikunger. Har man problemer med slikt får man ordne seg alternativ transport. Da er ikke bussen riktig for dem.

C

cruiser

Gjest
    Snakk om å skyte seg selv i foten.. Noen muslimer føler seg uvell når de ser en tegning av Muhammed, skal vi ikke ta hensyn til dem?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Nei, det er ikke noe godt argument. Det blir litt som dem som ikke vil sitte i nærheten av punkere, negre, kvinner eller skrikunger. Har man problemer med slikt får man ordne seg alternativ transport. Da er ikke bussen riktig for dem.
    Jeg tror ikke så mange liker å sitte ved siden av en person med burka, fantasien løper lett løpsk hvis man samtidig tenker på selvmordsbombere..........

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg vet at jeg hadde vært redd hvis det hadde kommet en med finlandshette og en gitarkasse på bussen, uansett farge på hendene.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Snakk om å skyte seg selv i foten.. Noen muslimer føler seg uvell når de ser en tegning av Muhammed, skal vi ikke ta hensyn til dem?
    Det gjør vi da, vi drar ikke ned til muslimske land og tegner profeten deres.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror ikke så mange liker å sitte ved siden av en person med burka, fantasien løper lett løpsk hvis man samtidig tenker på selvmordsbombere..........
    Da har man angstproblemer og får søke behandling for dette. Det er ikke nødvendig å oppføre seg som skremte mus. Selv om noen går man niqab og man liker det aldri så lite, så er de ikke farlige. Det er stort sett stillferdige, underkuede spake kvinner som gjemmer seg der inne. Vi må legge tilrette for at de skal komme seg ut av niqaben igjen, men det er ingen grunn til panikk om man treffer på en fredelig kvinne på bussen som ikke har kommet dithen ennå. Da får man manne seg opp en smule og jobbe med frykten sin.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    De vet man ihvertfall hvem er. Jeg syns argumentet holder.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Da har man angstproblemer og får søke behandling for dette. Det er ikke nødvendig å oppføre seg som skremte mus. Selv om noen går man niqab og man liker det aldri så lite, så er de ikke farlige. Det er stort sett stillferdige, underkuede spake kvinner som gjemmer seg der inne. Vi må legge tilrette for at de skal komme seg ut av niqaben igjen, men det er ingen grunn til panikk om man treffer på en fredelig kvinne på bussen som ikke har kommet dithen ennå. Da får man manne seg opp en smule og jobbe med frykten sin.
    Hvorfor i all verden skal noen måtte gå til psykolog for å få hjelp fordi noen går med burka ? eller finlandshette ?
    Og vi må tilrettelegge for at de underkuede spake kvinnene som har på seg burka/niqab skal ta av seg dette ?

Den enkleste tilretteleggingen er å forby tildekking av ansiktet i det offentlige rom, enten det er niqab, burka eller finlandshette.
    Det er en enkel og grei løsning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor i all verden skal noen måtte gå til psykolog for å få hjelp fordi noen går med burka ? eller finlandshette ?
    Ikke fordi noen går med det, men hvis man blir vettskremt av fredelige kvinner så har man et seriøst problem. Da får man i det minste jobbe med å ikke la fantasien og redselen løpe løpsk.

Helt greit å være tilhenger av niqabforbud, men man skal ikke la seg styre av frykt og angst for noe som ikke er farlig i det hele tatt. Det har vel aldri noensinne, som jeg vet om i alle fall, vært noen episoder med voldelige utbrudd fra niqab eller burkakledde jenter i Norge så langt. Så å bli fylt med skrekkvisjoner hvis man treffer på en er irrasjonelt, og da må man jobbe litt med det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Ikke fordi noen går med det, men hvis man blir vettskremt av fredelige kvinner så har man et seriøst problem. Da får man i det minste jobbe med å ikke la fantasien og redselen løpe løpsk.

Helt greit å være tilhenger av niqabforbud, men man skal ikke la seg styre av frykt og angst for noe som ikke er farlig i det hele tatt. Det har vel aldri noensinne, som jeg vet om i alle fall, vært noen episoder med voldelige utbrudd fra niqab eller burkakledde jenter i Norge så langt. Så å bli fylt med skrekkvisjoner hvis man treffer på en er irrasjonelt, og da må man jobbe litt med det.
    Vettskremt tror jeg ikke mange blir, men jeg tror mange blir provosert, meg inkludert av å ikke se den personen jeg forholder meg til. Enten det er som medpassasjer på en buss, arbeidskollega, nabo, whatever. Og du skal være forsiktig med å bruke ordet irrasjonelt. Jeg tror vi får et terroranslag på norsk jord i nær fremtid, dette fordi vi har vært/er i Afghanistan og Irak. Nå skal en avdeling ned å være med på å bekjempe IS. Noe jeg støtter 100% men da må vi samtidig være forberedt på mulige problemer her hjemme også.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Så du mener at når vi lager egne lover eller regler for innvandrere så er det bra integrering, jeg mener at det ikke er det.
    Å ta hensyn er ikke å lage egne regler. Det var disse verdiene Norge har da. Virker som om dere prøver å ta over flest mulige tradisjoner fra pakistan, saudi-arabia osv. Meningspoliti, religionspoliti, klespoliti.

Frihet til Segway og lakrispiper og billig sprit er viktig. Friheten andre har til å kle seg som de vil, tro på den religionen de vil og ha meninger som man er uenig i... dette henger ikke like høyt. Nei, sånt må staten Norge sette begrensninger for. Menneskerettigheter? Pyttsann!

Også snakker dere om at Norges kultur, tradisjoner og verdier forringes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det kommer nok helt sikkert flere terroranslag fra islamistmiljøene. I Norge også. Men det er vel ingen av dem som har kommet fra tilslørede kvinner. Når noen angriper så ser de ikke ut til å være så bekymret for sin identitet.

Så begge deler er et problem, men på hver sin helt forskjellige måte, og det er ikke noe poeng i å blande dem sammen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mulig jeg missa et poeng. I så fall my bad. Men uansett, om man har krav på en eller annen moderasjon må man selvfølgelig kunne dokumentere at man har krav på en eller annen moderasjon. Er rabatten eller gratisreisen knyttet til en person, så må man kunne dokumentere at man er den personen som har krav på rabatten eller gratisreisen.

At en eller annen går rundt med et eller annet førerkort eller et eller annet bankkort i lomma, beviser ikke rett til hverken å kjøre bil eller å ta ut penger.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Helt uenig. Teltbæring er overlagt utmelding og antisosialitet. Maskeringen er ikke en utilsiktet bieffekt av niqaben, den er formålet. Niqabistene er niqabister for å isolere seg fra alle andre og alle andre fra seg. Da er det bedre at de sitter hjemme.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan synes vi bør akseptere niqab blant einstøinger og i skogen. Om man vegrer seg såpass for å bli sett av folk at man flytter til en hytte litt usentralt på Finnskogen, eller kjører til skogs for å få frisk luft så bør man også få sikre seg med niqab i tilfelle man skulle treffe en mannlig bærplukker. I Oslo sentrum har ikke niqaben noen plass.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.733
    Start finlandshettekulten og si at man til envher tid må ikle seg finlandshette når man beveger seg ute blandt folk og se hvordan folk flest vil reagere. Jeg støtter Totte, om noen vil melde seg så til de grader ut av det offentlige rom så får de bare bli hjemme. At de lider av noen religiøse forestillinger som sier at det skal være slik er deres eget problem, ikke alle andres. Om det er så forbannet viktig for de kan de heller oppsøke steder hvor slikt er sosialt akseptabelt - det finnes nok av de.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Start finlandshettekulten og si at man til envher tid må ikle seg finlandshette når man beveger seg ute blandt folk og se hvordan folk flest vil reagere. Jeg støtter Totte, om noen vil melde seg så til de grader ut av det offentlige rom så får de bare bli hjemme. At de lider av noen religiøse forestillinger som sier at det skal være slik er deres eget problem, ikke alle andres. Om det er så forbannet viktig for de kan de heller oppsøke steder hvor slikt er sosialt akseptabelt - det finnes nok av de.
    Hvordan er det vårt problem hva folk ifører seg? Jeg har intet problem med det, annet enn at det er uvant.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.733
    Det er ikke uvant. Det er ubehagelig. Og meningsløst. Å vise ansiktet er en av de meste grunnleggende formene for sosial interaksjon. Det er ikke høflig å stå med ryggen til noen som snakker til deg eller ikke se på den du snakker med. Denne diskusjonen er et fint eksempel på at enkelte ikke skjønner forskjellen på normal folkeskikk og at man skal være så forbannet tolerant. Hadde det vært en kult i Norge som vasset rundt i finlandshetter eller en annen maske hadde ingen synest det var ok, men siden dette er religion og fra et land langt borte så mister man plutselig vurderingsevnen.

Dette har ikke noe med religion generelt eller islam spesielt å gjøre, det er bare normal oppførsel. At man skal synest det er ok å oppføre seg kollektivt som en idiot bare fordi det ligger religion bak begriper jeg virkelig ikke.

Det er en grunn til at ingen opplyste, liberale samunn har en slik toskete uniform for det ene kjønn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke uvant. Det er ubehagelig. Og meningsløst. Å vise ansiktet er en av de meste grunnleggende formene for sosial interaksjon. Det er ikke høflig å stå med ryggen til noen som snakker til deg eller ikke se på den du snakker med. Denne diskusjonen er et fint eksempel på at enkelte ikke skjønner forskjellen på normal folkeskikk og at man skal være så forbannet tolerant. Hadde det vært en kult i Norge som vasset rundt i finlandshetter eller en annen maske hadde ingen synest det var ok, men siden dette er religion og fra et land langt borte så mister man plutselig vurderingsevnen.

Dette har ikke noe med religion generelt eller islam spesielt å gjøre, det er bare normal oppførsel. At man skal synest det er ok å oppføre seg kollektivt som en idiot bare fordi det ligger religion bak begriper jeg virkelig ikke.

Det er en grunn til at ingen opplyste, liberale samunn har en slik toskete uniform for det ene kjønn.
    Og derfor bør det forbys?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.733
    Er ingen tilhenger av påbud eller forbud for hvordan man bør gå kledd. Men at noen synest dette er helt ok og helt problemfritt synest jeg er underlig. Om det daglig gikk 1000 personer i Oslo sentrum i finlandshette ville ingen synest det var ok.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    Er ingen tilhenger av påbud eller forbud for hvordan man bør gå kledd. Men at noen synest dette er helt ok og helt problemfritt synest jeg er underlig. Om det daglig gikk 1000 personer i Oslo sentrum i finlandshette ville ingen synest det var ok.
    Tror ikke det er noen her som synes det er bra at man bruker niqab. Men det betyr ikke at man bør forby plagget. Enkeltindividets frihet bør ikke trumfes av andres moralske forargelse, ubehag o.l. så lenge frihetsutfoldelsen ikke skader andre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.733
    Det handler ikke om moralsk forargelse, det er kun en mangel på elementær folkeskikk om man velger å dekke seg til i det offentlige rom. Og i min bok så trumfer elementær folkeskikk skurdde islamaske religiøse regler hver dag i uken. Å argumentere med "enkeltindividets frihet" overfor religiøst motiverte skikker er lettere absurd. Dette er pr. definisjon det motsatte av enkeltindividets frihet uansett hvor mye damene måtte ønske å gå med slike plagg etter å ha vært kuet siden de ble født.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.178
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke det er noen her som synes det er bra at man bruker niqab. Men det betyr ikke at man bør forby plagget. Enkeltindividets frihet bør ikke trumfes av andres moralske forargelse, ubehag o.l. så lenge frihetsutfoldelsen ikke skader andre.
    Vi har jo forbud mot å gå nakne - hva er forskjellen iht til din argumentasjon ?

C

cruiser

Gjest
    Burde det være forbudt å gå med finladshette hvis det er jævlig kaldt ute?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn