Forsterkere Er det fordeler med biamping?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Hei, har en kollega/venn som foretrekker biamping. Hva mener folket om biamping? Kan det være vellykket å biampe med forskjellige merker. F.eks Hegel i diskant og Electrocompaniet (har fra før). Eller bør de være like?

Jeg spør fordi jeg ikke har noen erfaring med dette selv.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.618
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei, har en kollega/venn som foretrekker biamping. Hva mener folket om biamping? Kan det være vellykket å biampe med forskjellige merker. F.eks Hegel i diskant og Electrocompaniet (har fra før). Eller bør de være like?

Jeg har alltid brukt biamp og det er ikke noe problem å bruke forskjellige amper,helt topp hvis du har gain kontroller eller noen lunde lik gain på ampene
    Mye å hente på dette imo

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.371
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at biamping, i de tilfellene jeg har prøv (med like effkttrinn), ikke har så mye for seg. Det er i hovedsak en stop-gap-løsning på vei til aktivt delefilter.

Jeg ser noen marginale tekniske argumenter for bi-amping, i betydningen av at det er en deling av lasten (ikke signalet) mellom to effekttrinn. Dersom et av effekttrinnene ikke er komfortabel med å drive hele lasten så kan det være en fordel med biamping. Men biamping er ikke en effektiv måte å gjøre det på. Kjøp heller et nytt effektrinn som komfortabelt kan drive hele lasten.

EDIT: Å bruke to ulike effekttrinn (med mer eller mindre vesentlig egenlyd) til å «tune» det lydlige resulatet er selvfølgelig et selvstendig poeng. Men også her er det mer effektive måter å gjøre det på.

mvh
    KJ

U

utgatt60135

Gjest
    Takk for svar. Det var vel slik jeg også tenkte det er, KJ. Biamping var vel nokså populært for mange år siden, men har ikke hørt mye snakk om det nå?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.618
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    En kompis av meg bruker 2like amper i biamp og det er som natt og dag i alle fall
    Her hos meg blir det aldri aktuelt å gå over til singe amp

Det er bare å prøve Lyngen :)

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Dersom det er meningen å biampe for å fristille bassen fra resten så er det ikke mye å lure på, ang. forbedringspotensialet i lyden. Å avlaste forsterkeren som skal levere fra 100-200 Hz og oppover gir normalt vesentlig forbedring, vel og merke dersom musikkutvalg og lydnivå/ønsket realisme er hakket over solo ukulele på 65 dB...

U

utgatt60135

Gjest
    En kompis av meg bruker 2like amper i biamp og det er som natt og dag i alle fall
    Har han prøvd en effektforsterker (eller integrert) til samme pris som de to? Dobbel pris gir jo vanligvis betydelig bedre lyd.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.618
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har han prøvd en effektforsterker (eller integrert) til samme pris som de to? Dobbel pris gir jo vanligvis betydelig bedre lyd.
    Han brukte lenge 1 stk effektforsterker,jeg var med når han fikk den andre i hus.
    Å for en forskjell det ble,ikke sammenlignbart .

Å tro at en dobbel så dyr amp er veien å gå da mener jeg du tar skammelig feil
    Bare å prøve Lyngen :)

mvh

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Om man har to like stereo-effekttrinn; blir det da et fett om man biamper vertikalt eller horisontalt?

Og for å spørre litt dumt kanskje; kan man gjøre biamping med alle pre-amper, eller kan det være en begrensning her?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.835
    Sted
    Portugal
    Det kan virke som det her er noe uklart hva Bi-Ampinger er.
    Se tegning.

Bi amp.jpg

Oppsettet her viser elektronisk delefilter og 2 stereoforsterkere.

Dette har utvilsomt store fordeler.
    Det er ikke noe problem å bruke forsterkere av ulik type – fabrikat.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg syntes da jeg hadde plenty godt utbytte av dette med to stykk DP 6.4. Lettere og mer uanstrengt dynamikk. Mellomløsning før aktiv deling, javisst. Men noe av gevinsten får man så absolutt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det kan virke som det her er noe uklart hva Bi-Ampinger er.
    Se tegning.

Vis vedlegget 477353

Oppsettet her viser elektronisk delefilter og 2 stereoforsterkere.

Dette har utvilsomt store fordeler.
    Det er ikke noe problem å bruke forsterkere av ulik type – fabrikat.
    Dette viser aktivt delt biamping. Alternativt kan man biampe sånn at begge forsterkerkanalene til en høyttaler får fullfrekvent/ufiltrert inn, og deretter driver et element med tilhørende delefilter. Det er rett fram med høyttalere som er forberedt for biwiring, og gir i min erfaring en forbedring (om enn ikke like stor).

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Må man ha en preamp med dobbelt sett utganger, eller kan på noen måte splitte signalet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Signalet må på en eller annen måte splittes. På mine ting fra DP er det bare en utgang fra forforsterker (passiv kontroll), men en beleilig XLR-utgang fra hver av kanalene på effektforsterkeren sånn at de kan parallellkobles med en signalkabel fra ut på den ene til inn på den andre. Da er begge kanalene koblet i parallell.

Eneste potensielle problemet er at inngangsimpedansen på forsterkeren halveres. Er det på grensen sammen med utgangsimpedansen fra forforsterker i utgangspunktet, så kan det gå dårlig.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.835
    Sted
    Portugal
    Min antagelse om begrepsforvirring var muligens riktig.
    Biwiring og biamping er på ingen måte samme ting.

BIWIRING, da kommer en fort inn på argumenter i alle kabeltrådene her som jeg ikke vil delta i.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.118
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enig m KJ , been there , done that , frusttrerende med alle variabler og kabel salat , så spiller noe bra og annet ikke ,Nei , Den reneste linjen med signalet til an amp som drar allt , det er tingen , tilfreds stillende .Bare det å teste en kabel i ett bi amp system blir ett amaras:(
    Da kan heller elektronisk deling forsvares , enten det er passivt eller aktivt
    Men jøss forstår ideen

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.689
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan sørger dere for samme forsterkning av samme inngangssignsl om ikke forsterkeren er identiske og har samme gain?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Min antagelse om begrepsforvirring var muligens riktig.
    Biwiring og biamping er på ingen måte samme ting.

BIWIRING, da kommer en fort inn på argumenter i alle kabeltrådene her som jeg ikke vil delta i.
    Hvis dette var ment som et svar på mitt innlegg, les det en gang til. Din skisse viser et aktivt filter før forsterkerne. Aktiv deling (på linjenivå) betyr nødvendigvis biamping (eller mer). Men man kan biampe uten aktiv deling også, ved å bruke de passive delefilterne til de respektive elementene.

Passivaktiv.jpg

Poenget mitt om biwiringterminalene er at hver av grenene høyttalerens delefilter har sin tilkoblingsterminal. Biwiring i seg selv kan man prate seg hes om, men det er ikke poenget her, kun at de allerede er adskilt og dermed kan drives av hver sin forsterker.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.298
    Torget vurderinger
    10
    Så lenge det er et passivt delefilter så må det vel være bedre å bruke pengene på en god forsterker enn to dårlige?

Å frikoble bassene fra seriespoler (flaskehals) med aktiv deling har derimot noe for seg.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.298
    Torget vurderinger
    10
    Og for de som allerede har to effektforsterkere så KAN brokobling være et alternativ:

Man firedobler antall watt og får større headroom og høyere varmeutvikling.

Impedansen halveres imidlertid og da kan man ikke drive 4 ohms høyttalere eller høyttalere som dropper veldig ala elektrostater, gamle Infinity etc.

Dempefaktoren halveres noe som gir dårligere kontroll over spolen i magneten. Dette kan allikevel være en fordel da det tilfører litt fylde. Klasse A transistorforsterkere har ofte lav dempefaktor. Klasse D forsterkere svært høy. Dette er en av årsakene til å man ofte hører en varm og fyldig klang fra klasse A. (Selv om klasse A har andre fordeler som mindre crossover forvrengning osv).

Electrocompaniet Nemo på 600 watt er enkelt og greit to stk brokoblede AW180 puttet i et digert kabinett.

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    52

I sine aktive høyttalere liker hvert fall Dynaudio å gjøre dette. Jeg har Dynaudio Focus 20 XD, og de har en 150W forsterker per element, så totalt 4 forsterkere på to høyttalere.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.298
    Torget vurderinger
    10

I sine aktive høyttalere liker hvert fall Dynaudio å gjøre dette. Jeg har Dynaudio Focus 20 XD, og de har en 150W forsterker per element, så totalt 4 forsterkere på to høyttalere.
    Det er fordi det er aktiv deling. Da er man nødt til å ha en forsterkerkanal pr element/driver. Delefilteret ligger da før forsterkerne.

Dynaudio har vel som prinsipp kun å ha singlewiring på hjemmehøyttalerne sine.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt konkret, hva tenker dere om følgende;

Et av forsterkersettene jeg kunne tenke meg er monoblokkene Mc301 fra McIntosh. Disse finnes også i stereo-utgave, den heter Mc152. Vil dere velge monoblokkene med tradisjonell kobling, eller vil dere velge 2 stk Mc152 og biampe? Glem betraktninger rundt pris da dette blir omtrent et fett.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.618
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Et av forsterkersettene jeg kunne tenke meg er monoblokkene Mc301 fra McIntosh. Disse finnes også i stereo-utgave, den heter Mc152. Vil dere velge monoblokkene med tradisjonell kobling, eller vil dere velge 2 stk Mc152 og biampe? Glem betraktninger rundt pris da dette blir omtrent et fett.
    Jeg ville ha biampet men siden jeg ikke kjenner forsterkerne så må det jo testes ut,tror ikke på et enkelt svar :)

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alternativt kan man biampe sånn at begge forsterkerkanalene til en høyttaler får fullfrekvent/ufiltrert inn, og deretter driver et element med tilhørende delefilter. Det er rett fram med høyttalere som er forberedt for biwiring, og gir i min erfaring en forbedring (om enn ikke like stor).
    Man kan, men det er ikke store poenget i å gjøre det. BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
    The most common question I get is ...
    "Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
    The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all.

Generally speaking, the mid to high section needs to be retained since a typical biamp setup will only eliminate the bass to mid+high network. These sections are nearly always completely separate networks, although it may not seem like it when you first have a look at the board.
    biamp-f1.gif

Og ja, det går helt fint å bruke forskjellige forsterkere til diskant og bass. Forsterkere tilpasset hvert bruksområde er litt av poenget ved å gjøre dette, f eks å bruke en muskuløs klasse D-sak til bassene og en single ended klasse A-rør-affære til mellomtone og diskant. Bassene behøver gjerne langt mer effekt enn mellomtoner og diskanter, ettersom energien i et typisk musikksignal ofte faller omtrent som 1/f ved økende frekvens f.

Men hvis det ikke er mulig å koble bort det passive delefilteret ville jeg brukt en best mulig monoblokk pr høyttaler og glemt hele greia.

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    2

Med monoblokkene får du jo 300w tilgjengelig til hele høyttaleren , mens med 152 får du bare 150w pr kanal. Nå vet ikke jeg eksakt fordelingen her , og dette kommernok mye an på hvilke høyttalere det er snakk om...
    Men la oss bare som et eks. tenke oss at du forer ht med 300w - da går kanskje 250w til bassen og 50w til diskant. Og bruker du da MC152 så har du ikke 250w å "tilby" til bassen.
    Men som sagt , dette kommer an på mye - om ht 2 veis , 2.5 veis osv ... , og dette er det mange her inne som kan mye mer om enn meg.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og for de som allerede har to effektforsterkere så KAN brokobling være et alternativ:

Impedansen halveres imidlertid og da kan man ikke drive 4 ohms høyttalere eller høyttalere som dropper veldig ala elektrostater, gamle Infinity etc.

Dempefaktoren halveres noe som gir dårligere kontroll over spolen i magneten. Dette kan allikevel være en fordel da det tilfører litt fylde. Klasse A transistorforsterkere har ofte lav dempefaktor. Klasse D forsterkere svært høy. Dette er en av årsakene til å man ofte hører en varm og fyldig klang fra klasse A. (Selv om klasse A har andre fordeler som mindre crossover forvrengning osv).

Electrocompaniet Nemo på 600 watt er enkelt og greit to stk brokoblede AW180 puttet i et digert kabinett.
    Betyr dette at jeg kan brokoble mine Crown D-amper uten å bekymre meg for at dempefaktor blir for lav?
    Da vil jeg få 1,3 kw til hver av bassene, mot 330 w som det står nå.
    Men trenger jeg så mange watt?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

Betyr dette at jeg kan brokoble mine Crown D-amper uten å bekymre meg for at dempefaktor blir for lav?
    Jeg har valgt å ikke brokoble mine Auralic Merak klasse D, jeg synes de har bedre kontroll på mine ht uten brokobling. Jeg er ikke i nærheten av å trenge alle wattene, men jeg trenger strømmen, og den er tydeligvis bedre utnyttet uten brokobling her hos meg.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

Med monoblokkene får du jo 300w tilgjengelig til hele høyttaleren , mens med 152 får du bare 150w pr kanal. Nå vet ikke jeg eksakt fordelingen her , og dette kommernok mye an på hvilke høyttalere det er snakk om...
    Men la oss bare som et eks. tenke oss at du forer ht med 300w - da går kanskje 250w til bassen og 50w til diskant. Og bruker du da MC152 så har du ikke 250w å "tilby" til bassen.
    Men som sagt , dette kommer an på mye - om ht 2 veis , 2.5 veis osv ... , og dette er det mange her inne som kan mye mer om enn meg.
    Det er jo sånn jeg alltid har tenkt, dog uten å vite så mye om det. Det blir nok vanlige monoblokker på meg i fortsettelsen også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Alternativt kan man biampe sånn at begge forsterkerkanalene til en høyttaler får fullfrekvent/ufiltrert inn, og deretter driver et element med tilhørende delefilter. Det er rett fram med høyttalere som er forberedt for biwiring, og gir i min erfaring en forbedring (om enn ikke like stor).
    Man kan, men det er ikke store poenget i å gjøre det. BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
    The most common question I get is ...
    "Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
    The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all.

Generally speaking, the mid to high section needs to be retained since a typical biamp setup will only eliminate the bass to mid+high network. These sections are nearly always completely separate networks, although it may not seem like it when you first have a look at the board.
    Vis vedlegget 477953

Og ja, det går helt fint å bruke forskjellige forsterkere til diskant og bass. Forsterkere tilpasset hvert bruksområde er litt av poenget ved å gjøre dette, f eks å bruke en muskuløs klasse D-sak til bassene og en single ended klasse A-rør-affære til mellomtone og diskant. Bassene behøver gjerne langt mer effekt enn mellomtoner og diskanter, ettersom energien i et typisk musikksignal ofte faller omtrent som 1/f ved økende frekvens f.

Men hvis det ikke er mulig å koble bort det passive delefilteret ville jeg brukt en best mulig monoblokk pr høyttaler og glemt hele greia.
    Sånn intuituvt. Med biamping og påfølgende passivt filtrert element, vil ikke da forsterkeren se/lastes med 'alminnelig impedans i elementets arbeidsområde, og en kraftig stigende impedans over eller under?

Dette må da være en lettere last for forsterkeren?

Og forvrengningskomponenter, enten overtoner over bassdelens lavpasfrekvens, eller intermodulasjon som vel kan komme både over og under både lavpass og høypass, en del av dette må da reduseres? Og om man, gud forby skulle presse forsterkeren til klipping, så dempes overtonene først i filteret, og deretter i at basselementene ikke går høyt nok i frekvens til å reprodusere de resulterende overtonene?

Jeg er helt med på at potensialet ikke på langt nær er realisert, for all del. Det er spoleresistans som påvirker dempefaktor, og det er langt større muligheter for å korrigere frekvensrespons i et aktivt filter, enda mer i DSP (fingrene mine vil fortsatt skrive DPS, sikkert en grunn til det), og i det hele tatt.

Men altså, 'stop gap', ja. Uheldig bruk av penger i forhold til å bruke en bedre i stedet for de to, ja.

Men meningsløst? Med allverdens forbehold om placebo, så har jeg ikke opplevd det sånn.

Jeg har forresten et par brokoblingskabler (inverterte XLR-XLR) liggende ettellerannetsted, men har ikke brukt dem. Diskuterte kort med Service Kompaniet, som mente at forsterkerne mine ikke fungerte optimalt brokoblet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.526
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En amp pr element er vell ikke dumt det, krever jo en del utganger.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.298
    Torget vurderinger
    10
    Unødvendig bruk av ressurser ved passiv deling IMO.
    Kjøp heller en god forsterker for alle pengene som både har fantastisk oppløsning og basskontroll.
    Pass Labs klasse A for eksempel.

Hvis man først setter inn separate forsterkere pr element så kan man likegjerne kjøre aktiv deling og få langt bedre lyd og ikke minst større kontroll på rommet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Unødvendig bruk av ressurser ved passiv deling IMO.
    Kjøp heller en god forsterker for alle pengene som både har fantastisk oppløsning og basskontroll.
    Pass Labs klasse A for eksempel.

Hvis man først setter inn separate forsterkere pr element så kan man likegjerne kjøre aktiv deling og få langt bedre lyd og ikke minst større kontroll på rommet.
    Hvis du ikke er i en bevisst mellomløsning før du tar den helt ut med aktiv deling.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Fetsund

Du trenger ikke bekymre deg så mye over dempefaktoren i hvertfall. Sjekk ut et regnestykke som viser hvor mye dempefaktor du mister på kabelstrekket ;)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Bi-ampet ett par Reference 3a mmc,toveis,filterløst,kun kondensator til diskanten.
    Brukte to Consonace a100 effekttrinn.Gav en rimelig god oppgradering det.

feature-article-czech-republic-reference-3a-speaker.jpg

Her den integrerte

a100II_super.jpg

Mine tidligere Confluense Pastorale,tre veis var konstruert for bi-amping,
    men fikk aldri prøvd de bi-ampet.Bi og tri-wiring gav ikke noe positivt bidrag.
    6dB filter,x-frekvens,100Hz og 3500Hz

Selv med 3-400 watt,2000VA og dempefaktor på over 2000 kunne det tyde på at bi-amping ikke hadde vert så dumt.

cg.png

P1010946.jpg

P1050380.jpg

P1050381.jpg

+ denne på nesten 3 Kg til bassen

DSC_1715.JPG

Så noen er konstruert for bi og tri-amping,
    og noen går greit å bi-ampe

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.298
    Torget vurderinger
    10
    Når man biamper med forskjellige forsterkere MÅ man kunne justere gain, ellers blir frekvensresponsen riv ruskende gal.

Å biampe en toveis i området 1000-5/6000 Hz hvor øret er mest følsomt (se illustrasjon under) med forskjellige forsterkere vil garantert degradere sammenhengen.

Biamping av en treveis høyttaler kan ha noe for seg hvis man f eks ønsker rør på mellomtone og diskant samt stålkontroll på bassen med en kraftig transistor eller klasse D.

Når man først ønsker å få stålkontroll på bassen så er det å fjerne seriespolen i det passive lavpassfilteret til fordel for deling på linjenivå en god ting. Jfr varmeutviklingen i en trommel med skjøteledning = flaskehals.

Dette er på ingen måte en annonse fra meg (da jeg har et slikt til salgs) men First Watt B4 aktivt elektronisk (ingen PC eller software) delefilter vil kunne gjøre nettopp disse tingene med en treveis høyttaler.

De andre forslagene her inne vil i beste fall gi en endring på et par prosent til en meget dyr pris.

Har delt aktivt med veldig mange av de kommersielle delefilter variantene som finnes (tre forskjellige Lyngdorf, to forskjellige miniDSP, tre forskjellige First Watt, div Antimode, Groundsound og kjenner til Audiolense og DEQX). Alle disse løsningene gir en FORMIDABEL forbedring hvis det gjøres riktig. Har også erfaring med alle de forskjellige forsterkertypene og vet hva som faktisk klarer å drive hva. Det er mange myter og mange dyrkjøpte bomskudd som gjøres av uerfarne HiFi entusiaster dessverre.

95EC27BE-BB1C-4782-A023-3738A7159066.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn