Alternativt kan man biampe sånn at begge forsterkerkanalene til en høyttaler får fullfrekvent/ufiltrert inn, og deretter driver et element med tilhørende delefilter. Det er rett fram med høyttalere som er forberedt for biwiring, og gir i min erfaring en forbedring (om enn ikke like stor).
Man kan, men det er ikke store poenget i å gjøre det.
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
The most common question I get is ...
"Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all.
Generally speaking, the mid to high section needs to be retained since a typical biamp setup will only eliminate the bass to mid+high network. These sections are nearly always completely separate networks, although it may not seem like it when you first have a look at the board.
Vis vedlegget 477953
Og ja, det går helt fint å bruke forskjellige forsterkere til diskant og bass. Forsterkere tilpasset hvert bruksområde er litt av poenget ved å gjøre dette, f eks å bruke en muskuløs klasse D-sak til bassene og en single ended klasse A-rør-affære til mellomtone og diskant. Bassene behøver gjerne langt mer effekt enn mellomtoner og diskanter, ettersom energien i et typisk musikksignal ofte faller omtrent som
1/f ved økende frekvens
f.
Men hvis det ikke er mulig å koble bort det passive delefilteret ville jeg brukt en best mulig monoblokk pr høyttaler og glemt hele greia.
Sånn intuituvt. Med biamping og påfølgende passivt filtrert element, vil ikke da forsterkeren se/lastes med 'alminnelig impedans i elementets arbeidsområde, og en kraftig stigende impedans over eller under?
Dette må da være en lettere last for forsterkeren?
Og forvrengningskomponenter, enten overtoner over bassdelens lavpasfrekvens, eller intermodulasjon som vel kan komme både over og under både lavpass og høypass, en del av dette må da reduseres? Og om man, gud forby skulle presse forsterkeren til klipping, så dempes overtonene først i filteret, og deretter i at basselementene ikke går høyt nok i frekvens til å reprodusere de resulterende overtonene?
Jeg er helt med på at potensialet ikke på langt nær er realisert, for all del. Det er spoleresistans som påvirker dempefaktor, og det er langt større muligheter for å korrigere frekvensrespons i et aktivt filter, enda mer i DSP (fingrene mine vil fortsatt skrive DPS, sikkert en grunn til det), og i det hele tatt.
Men altså, 'stop gap', ja. Uheldig bruk av penger i forhold til å bruke en bedre i stedet for de to, ja.
Men meningsløst? Med allverdens forbehold om placebo, så har jeg ikke opplevd det sånn.
Jeg har forresten et par brokoblingskabler (inverterte XLR-XLR) liggende ettellerannetsted, men har ikke brukt dem. Diskuterte kort med Service Kompaniet, som mente at forsterkerne mine ikke fungerte optimalt brokoblet.