Er Blu-tac blitt gul?

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Etter å ha ferdigstilt et par høyttalere med tilhørende stativer tenkte jeg å bruke Blu-tac til å feste høyttalerne til stativene med. Jeg tok turen innom det jeg anså for å være en dertil egnet butikk og spurte etter Blu-tac. Jeg fikk til svar at Blu-tac ikke finnes lenger, men de hadde et annet produkt som erstattet Blu-tac. Dette het Uhu tac patafix og minnet om gult modellkitt. Så jeg kjøpte en pakke for å prøve.

Det gikk greit å feste høyttalerne til stativene, men Uhu-tacen blir tydeligvis ganske myk ved romtemperatur. Underlaget var ikke helt i vater, og høyttalerne begynte å sige i "fallretningen". Riktignok veldig sakte, men det var merkbart. Jeg fikk rettet opp stativene, men høyttalerne siger fremdeles. Nå er det antakeligvis vekten av høyttalerkablene som gjør at de siger.

Har jeg blitt lurt her? Er dette et høkkertprodukt som på ingen måte er sammenlignbart med Blu-tac? Eller oppfører "ordentlig" Blu-tac seg på samme måte?

Problemet nå er at høyttalerne sitter så inn i h******* godt fast at jeg er redd for å ødelegge finishen hvis jeg prøver å få dem løs.......
 

2002tii

Medlem
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
3
Jeg fikk heller ikke tak i Blue tack (for 6 år siden...).
Fikk da noe som het Tack-it, det også gult men uten de problemene du beskriver.
Tack-it gjorde jobben mellom B&W 805 og stativ i flere år.
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Har aldri hatt samme erfaring med blue tac nei. Mener det ikke er lenge siden jeg kjøpte en pakke heller.
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Har aldri hatt samme erfaring med blue tac nei. Mener det ikke er lenge siden jeg kjøpte en pakke heller.
Hvor kjøpte du i så fall denne pakken? Jeg fikk jo beskjed om at det ikke finnes lenger. Dette var på en hobbysjappe/fargehandel.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Vil ikke konsistensen variere etter hvor mye du knar produktet? Tack it er vel det hvite kleberiet du får hos bokhandlere osv. Mener dette ikke er så veldig mykt, uten å vite helt hva man mener med mykt i denne sammenhengen.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Problemet nå er at høyttalerne sitter så inn i h******* godt fast at jeg er redd for å ødelegge finishen hvis jeg prøver å få dem løs.......
Når du skal ha dem av må du vri sakte rudt samtidig som du løfter, da løsner det greit. Hvis du bare drar vil underlaget kanskje følge med. Tac-it er et tilsvarende produkt. Har ikke merket at det siger.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Tac-It og Blue-Tac er vel det samme ? Spurte etter Blue-Tac for to dager siden i en bokhandler. Da fikk jeg Tac-It. Den var grønn. Veldig grei å bruke.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Norli bokhandel fører Tack-It, tror de nå leveres i små "knotter" i motsetning til en stor tyggis som før i tiden. Men, det funker like fint.

Hvor kjøpte du i så fall denne pakken? Jeg fikk jo beskjed om at det ikke finnes lenger. Dette var på en hobbysjappe/fargehandel.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg fikk(!) noe lyseblått kitt som jeg tror var Blue-tac av Hifiklubben da jeg kjøpte mine første hifi-høyttalere (et par små Dali 2A som fortsatt står i kjelleren).  Det jeg fant ut var at man måtte tilpasse mengden noe i forhold til hvor det var plassert under HT, altså litt (ikke mye) større klumper i front i forhold til bak.  Sikkert noe med at bæreevnen er avhengig av flaten trykket fordeles over. Uansett blir det litt flatere over tid. Jeg pleide forresten å rulle kittet opp til kuler igjen nå og da og la det sette seg igjen for at skiktet med kitt ikke skulle bli FOR tynt. Så jeg må vel si meg litt enig: Det siger noe over tid, men det fungerer likevel.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg kjøpte noe "blu-tac" for en stund siden. Tror det var lysegrønt eller litt turkis aktig.
Det var ikke original blu-tac, men den har oppført seg veldig fint der jeg har brukt den. Ganske fast og fin konsistens slik som blu-tac var.

Den er kjøpt hos bokhandler og kosta omtrent ingenting, jeg har brukt den mellom glass og cd spiller for at junior ikke skal kunne flytte på den når han er borte og trykker litt på knapper ::) Den har stått fjellstøtt selv om han dytter på hele fronten av spilleren!

Jeg kan sjekke ut hvilket merke dette er når jeg kommer hjem.

A
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Faber-Castell står det på pakka mi.

Tack-It. Removable Adhesive.
For school, factory and creative use.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
har også faber-castell... turksgrønn. Siger kanskje litt om du har det varmt i rommet?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
har også faber-castell... turksgrønn. Siger kanskje litt om du har det varmt i rommet?
Foreløpig har jeg ikke merka noe siging. Rulla kuler og la i hvert hjørne under høytalerne. Hatt de der siden april/mai. Fungert bra så langt. Men jeg har ikke så veldig høy temperatur.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel muligens noen patentrettigheter som er gått ut? De to hovedsyptomene er der; a)lavere pris og b)et mangfold av leverandører.

Jeg fant hos Clas Ohlsson, funker fint. Den er heter heller ikke 'Blue-tac'.

Den er blå, for den som måtte finne trygghet og nattesøvn i den fargen...

;)
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Er nok faber-castell jeg har også, var noe kjent med det navnet ::)

Funker finfint hos meg ihvertfall.

For å feste høyttalere til stativene har jeg brukt tesa teppe-teip, de sitter meget godt fast ;D

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Tack-It.     Removable Adhesive.
For school, factory and creative use.
Vårt bruk faller vel inn under creative use ::)

I helgen har jeg også lagt tack-it under dvd-spilleren, playstation og en videoswitch. Junior begynte å bli litt vel ivrig med ommøblering av anlegget gitt :D

A
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Jeg bruker dette, hva det nå er. Fungerer i alle fall fint mellom høyttalere og stativ.

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg bruker dette, hva det nå er. Fungerer i alle fall fint under overleppa.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Åjada, men har gått over til Oliver Twist nå. Blir bare mer og mer pysete.
 
Topp Bunn