EQ kurve for å maksimere dybde i lydbildet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er jo en kjent sak at lyd som oppfattes som å komme fra langt unna har mindre høyfrekvens enn lyd nærmere.

    Jeg har derfor lekt litt med å rulle av toppen, samt å lage en shelf over 3 kHz. Inntil en viss grense så økes dybden i lydbildet.

    Jeg vil tro noen har gjort tilsvarende eksperimenter, og muligens har noen erfaringer i dele her..?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kan jeg gjøre, men det er vel frekvensresponsen i lytteposisjon som vel er interessant å se. Må måle.. skal se om jeg får gjort det i løpet av helga.

    Men kort sagt så har jeg i grunn bare lekt med å dempe diskantelementet på Magnepan 3.6/R ca 1 dB. Deler ved 3 kHz. Og dernest dratt med diskantkontrollen på Marantz receiveren 1 til 2 dB. Begge deler øker dybden litt uten at det egentlig går ut over noe annet.

    Det jeg selvsagt skulle gjort er mer kontrollerte eksperimenter med en parametrisk EQ....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er litt mer kjøtt på beinet. Jeg startet med høyttalere som måler flatt innenfor et par dB i lytteposisjon. Det er også lagt inn 10 dB stigning i bassen.

    Å legge EQ under ca 2k påvirker ikke dybden i lydbildet. Det som imidlertid gir temmelig store utslag er å dempe området over ca 3k. Jeg har også testet en såkalt BBC dip, men denne blir for smalbåndet antagelig.

    Denne EQen bruker jeg nå.
    20210508_062456.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Denne EQen gir også mer varme i mellomtonen... kanskje ikke så rart.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Denne er målt i lytteposisjonen, og har fin balanse i forhold til min hørsel Tatt vekk en drøy db ekstra fra 3 til 6 kHz i en fallende respons oppover.

    Skaper fin dybde i lydbildet.

    Farging anno 08.05.2021.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du har muligens noe mer nivå rundt 6 til 10k enn det jeg har, men ellers ganske likt. Min kurve faller noe svakere fra 3k ser det ut som.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi hører jo dybde så det holder på mono-opptak også. Dybde skapes av frekvensrespons og refleksjoner.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Opp eller ned? Og hvor mye?
    Når jeg tenker meg om, så tror jeg økt nivå her gjør mer for "høydeinformasjon" enn dybden og mulig sistnevnt krever større nivå endring i et bredere og høyere frekvensområdet. Jeg husker ikke helt i farten.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok. 8 k er et område jeg er litt allergisk mot å ha for mye, så jeg lar det være tror jeg. For meg så stikker det i øra i det området.....
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ørene våres har vel stort sett mest følsomhet i området ca1000hz til 7000hz, det er vel her vi også oppfatter spikerlyden vis det blir for mye her.

    874BEC56-108A-4C00-BE95-89C3A1C6B018.jpeg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Forsåvidt så hører vi nok smalbåndede avvik ved høye frekvenser bedre enn ved lave. En 15 dB peak ved 35 Hz er ikke så sjenerende som om en 15 dB peak ved 3k for å si det sånn.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg; Å dra ned diskanten har ingenting å si for dybden i lydbildet, det blir bare ullent og fjernt . At det er fjernt er ikke det samme som å skape dybde i min ordbok. Å trekke diskanten fram ved å øke den gir et nærmere nntrykk men endrer ikke den totale dybden . Tror dybde har mer med refleksjon å gjøre enn selv frekvensrespons
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er jo riktig at dybden skapes delvis av refleksjoner på selve opptaket.

    Nå kan jo dette sikkert oppleves forskjellig, avhengig av rom og høyttalere.

    Både The Shy og jeg selv har veldig døde rom, og vi begge opplever det samme ved å titte ned toppen litt.

    Nå er det ikke noe poeng i seg selv å dra ned toppen. Poenget er vel den frekvensresponsen man ender opp med.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Illusjonen av dybde og storhet ligger lagret i opptaket. Kan vel i enkelte tilfeller forsterkes med de riktige refleksjonene. Oppsett og rom med mindre refleksjoner skiller bedre på hva som ligger i opptaket, mye dybde på noe og ikke noe på annet - det er min greie
    Små forandringer i frekvensresponsen gjør også noe forandringer av illusjonen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Når jeg har været med til at måle et anlæg er tendensen er frekvens kurven faldende op imod de 20khz.
    Ang dybde i lydbilledet er der mange optagelser hvor dette ikke findes :) .
    Vi skal heller ikke glemme at vores hjerne manipulerer med os når vi lytter til musik.
    At du kan øge fornemmelsen af dybde forstår jeg intet af?
    Men bliver da spændende at følge med i når der kommer flere indlæg i løbet af dagen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det må jo selvsagt være dybde på opptaket.

    Jeg har brukt to spesifikke plater for å teste dette. Den ene er ganske kjent. Bruker spor 2 og 5. I begge tilfeller er solistene langt bak orkesteret hvis alt stemmer. De skal veldig små justeringer til før illusjonen av dybde blir redusert.

    0028943429726.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror dybde er feil ord å bruke, at lydbildet kommer lengre vekk ved redusert nivå i toppen er ikke det samme som at avstanden front/bak øker. Et godt behandlet rom med relativt lav etterklang er vel det eneste som kan hente ut mer av dybdeinformasjonen som ligger på kilden.

    Og for dem som liker å spille høyt er det ikke så mye å gjøre, dybden krymper ved volum.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hørte den versjonen som ligger på Qobuz - flac 16/44. Hører ikke solisten så langt bak. Litt kanskje, men ikke veldig langt bak.

    Har heller ikke full kontroll på frekvensresponsen. Har ikke utstyr å måle med, og har bare enkle akustiske virkemidler å justere med.

    Veldig fin innspilling uansett. Skal lagre den - takker. Det høres ut som om solisten er i et rom med større romklang (scenen?), og orkesteret er tørrere (kanskje nærmere, kanskje i orkestergraven? Det var ihvertfall bildet jeg så for meg)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @Roald: Det er ikke helt sånn det oppleves her akkurat. Det er sånn at lydbildet ekspander foran høyttalerne også. Mer total dybde i begge retninger, hvis det gir mening.

    Ellers enig i at et dødt rom må til. Mitt er veldig dødt. RT60 under 0,2 sek
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et annet musikkeksempel. Første sporet har vokalen i noe artig ute av fase greier i første verset. Her ekspanderer dette både i bredden og foran høyttalerne ved i tilte ned diskanten. Ganske artig!

    0042281031328.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Det må jo selvsagt være dybde på opptaket.

    Jeg har brukt to spesifikke plater for å teste dette. Den ene er ganske kjent. Bruker spor 2 og 5. I begge tilfeller er solistene langt bak orkesteret hvis alt stemmer. De skal veldig små justeringer til før illusjonen av dybde blir redusert.

    Vis vedlegget 720671
    Prøv eventuelt denne også. Et utrolig opptak med god balanse og enorm dybde og bredde.

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har ikke hørt den.

    Generelt så liker jeg å bruke opptak som er tricky å få til ifm tuning. Ofte er det slik at Innspillingen avslører anlegget, og ikke motsatt.....
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Mine 2 cents😊
    Jeg opplever at det er hele energibalansen fra dypbass til 10K som er viktig for å få frem dybden som ligger i opptaket. I det ligger at de lysere frekvenser ikke maskerer mørkere frekvenser.
    Dypbass under 20hz og lav forvrengning er også med å påvirke dybden og størrelse på opptaket.
    Synes også Griesingers teorier trigging av enkelte romressonanser bidrar til det samme.
    Som her
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det har du jo helt rett i. Det hjelper lite å tilte diskanten hvis alt under 3kHz er helt på jordet i utgangspunktet. En jevnt fallende kurve er det som mange foretrekker, meg selv inkludert.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Lekte med med høyttaler plassering idag, . Hadde et resonnement om at høyttaler plassering på 1/3 av romlengde ut fra vegg, og lytter også 1/3 fra bakvegg, ville gi OK resultater spesielt da det gir omtrent likesidet trekant mellom lytter og høyttalere.
    Ser ganske ekstremt ut med høyttalerne 2m ut i rommet-kona er ikke glad-,
    Resultatet ble bra og en stor dybde i lydbildet og høyttalerne «forsvinner» I et stort og åpent lydbilde.
    Frekvensresponsen i bassen er fortsett skjemmet av to stygge toppen og en fæl dal. Så det hjalp litt på bassen ,men skuffende lite egetlig .Kurver kommer

    Alt uten DSP
    1620580121034.png



    1620580333999.png


    Gul kurve er med dører til naborom lukket ( de står normalt åpne) og med god puff foran lyttestol
    Peakene må tas med DSP en annen dag,men jeg tror arrengement på 33%-66% kan bli bra,, det er det det beste hittil. Det låter fint til tross for ujevn bass.
    PS Sub er pt forbudt metode desverre.

    Frekvensresponsen jo ganske lik fra 300 og opp. men lyden har en klart bedre åpenhet og større dybde med plassering på 33/66 %. Jeg sitter da ca 2.2m fra høyttaler mot 3.2m før
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette målte jo bra det. Hvilke høyttalere er det?

    2m ut er ikke såååå mye da. Jeg har mine på 2,5m ca. Men dedikert rom hjelper selvsagt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Revel Concerta2 F36.

    Slik blir det når jeg har dem på langveggen, klart bedre- basskulene forsvinner da- men møbleringsmessig meget upassende
    1620590067787.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    På de siste målingen så har du også en jevn tilt ser jeg. Ser veldig bra ut, selv om det muligens kunne vært noe mer nivå under 100 Hz. Hvordan er dybden med denne plasseringen ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Dybden er bra , i siste oppstilling er høyttalerne 138cm fra veggen målt fra frontplaten. Omtrent lilesidet lyttetriangel og 2.2 m til høyttaler, dvs ca som i det gule plottet. og hhv 130 og 170cm til sidevegger , og det er 5m fra lytter til bakvegg.( åpen dør til naborommet).

    Lite dybde i lydbildet får jegbare hvis høyttaler eller jeg sitter for nærme vegg , eller jeg bruker for aggressiv DSP..
    I den siste oppstillingen foretrekker jeg å heve bassen 3db med DSP , 5 db blir for mye på mange låter. ...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det som også er ganske interessant her er at effekten av den target-kurven jeg har lagt meg på er enda større i surround :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Godt kjent med den og andre kalkiser. Se innlegg 32 som er 138cm fra veggen på langvegg, og innlegg 30 som er 2 meter fra veggen men på kortvegg. FrontveggSBIR dipp får jeg uansett et sted, men den er ganske smal, så det låter best godt utifra veggen. Forsøkte høyttaler inntil vegg og da ble triangel lytteposisjon nær midten av rommet og det fantes ikke bass under 50hz, ikke så bra som de andre forsøkene.

    En dag skal jeg prøve Lyngdorf sub eller dine klin inntil vegg og høre og måle. Men bassen har de samme toppene ved 31 og 62 og dip ved 45 og 90 , nesten upåvirket av høyttalerposisjon. Har prøvd og målt hver 10cm fra vegg til 250cm i ett 5-6 m rom
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn