Epos venner:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.146
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja - lakken var sprayboks fra Jula. Koster 79.90 og var ganske matt svart.
    Swixen (sitrusrens) var for å fjerne skitt etter pussing med sandpapir. Kunne like gjerne brukt tynner eller aceton.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Jeg har Epos ES11 og Epos M5.
    Kjempefornøyd med begge.
    Mange år siden jeg har brukt ES11 nå, men jeg tror jeg skal skru de opp og bytte et par komponenter, få ut en knekt bananplugg og gi kassene ny finér snart. Supre stativhøyttalere som spilte knallbra på Electrocompaniet AW60 og EC4.5 settet jeg brukte med ES11.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.146
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    epos 14 på finn.no. Nette sum av 8000kr.
    Frisk pris. Gode høyttalere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    epos 14 på finn.no. Nette sum av 8000kr.
    Frisk pris. Gode høyttalere.
    :eek: Nesten trippel markedsverdi. Går normalt for mellom 2500 og 3000 kroner. Og er nettopp derfor hele tiden øynene åpne for, det er en utrolig god høyttaler til den prisen de normal tar for dem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    På den tida hadde Epos kun to modeller, og de holder seg med god grunn.. Men 8000 var litt VEL friskt..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er minst dobbelt så dyrt som normalprisen, så det er en overfrisk pris IMO.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det kalles klassikerstatus, Baluba. Kan lett føre til- for noen av oss- oppblåste priser..
     
    Sist redigert:

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    I Danmark pleier pene eksemplarer, gjerne med originalstativer, gå for 2500-4000 dkr. Og det uten rust på skruene. Hadde de vært fullstendig strøkne og hatt originalstativer kunne kanskje 8000 kr vært oppnåelig hvis en samler fattet interesse. Men da burde de sett nye ut.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rockelye: Er lik ca 5-6000 NOK. Alt avhenger av å finne riktig "overtager" av det angjeldende par. Uansett hvor i verden vedkommende bor. Det finnes Hi-Fister hvis lydliv kun dreier seg om å bygge best mulig anlegg rundt enten ES11 eller ES14. De to ekte Eposene, konstruert av Mr. Robin Marshall. For dem vil ingen andre modeller noensinne duge til annet enn tennved. Selv ikke innen Epos´egne hierarki. Og den som sittter fast der er ekstremt kresen på parets tilstand, samt er villig til å betale akkurat det det koster for å få sin akustiske drøm. Som vedkommende i tillegg har lært å kjenne ned i minste mikrodetalj. Ferdig snakka. Tilbud og etterspørsel. Det er forresten nok av dem her inne, blant hornbrigaden, fulltonistene og rørfolket...hovedsaklig..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen betaler fantasipriser for brukt hifi lenger i Norge. Tyskere betaler idiotiske priser for receivere fra sytti- og åttitallet, men vi er ikke tyskere. Takk og pris for det. For de prisene som kan oppnås enkelte steder er ikke noe annet enn tåpelige/idiotiske.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ref mitt innlegg over. Riktig produkt, riktig tilstand, riktig tid og riktig kjøper på riktig sted = svært gode priser. Så har vi de som prøver å kapitalsere på klassikere UTEN å ha studert markedet og produktet først Da får man oppblåste priser. Priser som førstnevnte kjennere av produktet for en stor del ikke kan leve med. Tape-verdenen har nok av dem- spesielt blant de som prøver å nå fram spesifikt til metalheads. Men kjennere veit hva som duger for dem, og hva de vil/må betale. Spesielle modeller? Sony Metal XR, for eksemel.. Meget god. MEN: Personlig anser jeg dem som for dyre. Vi vet begge om andre som mer enn gjerne betaler mer enn den langt sjeldnere Denon HD-M koster for greit store, forseglede partier av dem i bestemte lengder. Denonen er en tape jeg kan være villig å betale seriøse stykksummer for. Dog innen grenser. Supply and Demand. It´s purely business. Know Your Sources.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den er standard, Arve. Alle Hi-Fister verdt sitt salt har prøvd- eller bør prøve- akkurat den:rolleyes: En Epos M12i monitor i biamp med komplett Creek Destiny er fortsatt noe av det mest informative som er innen det vi driver med. Et meget godt eksempel på hvor viktig synergi og match er. Og hvor mye du kan få ut av det hvis matchen gjøres riktig.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye stoff om litt eldre Epos i tråden, men er det noen som har prøvd de nye i K-serien? Har en liten mistanke om at de er noe så sjeldent i våre dager som en varmtklingende høyttaler som samtidig er ganske effektiv også. Har en 2 x22W rørslede i dag som trives relativt godt med et par Tannoyer, men det var dette med litt mer bass og fylde....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Eneste Creeken jeg ser på Lyrics nye sider er OBH21 SE...men det er jo bare å høre med folket, det...Om ikke regelrett agentur er på tapetet lenger, skaffer de det nok uansett.
    Dist, Epos: www.psaudio.dk

    (Iflg Epos´nettsider)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Odd J: Tipper de trenger mer enn som så. Gi Tannoyene en REL, er mitt tips. Så kverker du ikke røra dine. Epos er ikke de som lanserer nytt uten grunn..men du huskef hvor krevende ELS3 var/er på forsterkeriet?
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilbud og etterspørsel, ja. Men 8000 kroner for ES14 er altfor dyrt, de blir ikke solgt. I tillegg så er det ikke et spesielt pent par, tvert imot. Det er et stygt hakk framme på venstre side. Jeg vil hevde at 8000 kroner er verdien ganget med tre. I den standen de selges (uten originale stativer og med litt stygge kabinetter) er absolutt maksimalpris i det norske markedet 2500 kroner. Såvidt jeg husker var det samme beløp som Fosse betalte for sine klart finere eksemplarer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det finnes nok av de som overpriser bare for å fiske...og jeg er enig med deg ang. den prisen..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det finnes nok av de som overpriser bare for å fiske...og jeg er enig med deg ang. den prisen..
    Nettopp, for han skriver jo bare at han vurderer å selge dem. Kanskje han har satt fantasipriser på dem for å kunne si til konemor at ingen viste interesse, slik at han nok bør beholde dem en stund til. ;)

    Men en annen sak er at bruksverdien nok er i den klassen han har priset dem, det avviker jo ofte endel fra den monetære verdi.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den som priser dem så høyt er en av to:

    a) Elsker som oftest det de gjør, har fått dem til og selger med tungt hjerte.

    eller

    b) Fisker...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    c) Har gjort dårlig research eller satser på at andre har gjort det.

    d) En kombinasjon av a, b og c.

    Ofte d vil jeg tro. Egentlig ønsker de ikke selge høyttalerne, og kanskje de setter en fantasipris for å kunne si til kona at det ikke lot seg gjøre å selge dem til en fornuftig pris, så det er bedre å vente til at markedet snur igjen. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hva kona anser som en fornuftig pris, mener du? Intet negativt om jenter, men akkurat pengebruk er de enda bedre på enn oss gutta. I helt andre nisjer også, forresten, Har du noengang vært med henne i veskebutikkene på Steen & Strøm eller Strøget? Det har jeg- og det har lommeboka mi merka:cool: I månedsvis etterpå...Tjue tusen i vesker er null problem for ei jente som vil ha LV, Michael Kors, Adax eller Burberry.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, kona vet selvsagt ingenting om høyttalernes verdi. Det vører ikke henne. Da kan selger sette en astronomisk pris og overbevise henne om at han kun fikk skambud. Et enkelt triks for å få beholde det man har selv om kona ikke liker det. Men det fordrer at kona har et minimum av økonomisk sans slik at hun skjønner at du ikke kan selge dem for billig, og siden hun ikke vet hva for billig er så er det opp til mannen å definere det. ;)

    Det er jo ikke noe problem for deg som har konevennlig italiensk rekved i stuen, men tenk hvis ei konemor uten sympati for hobbyen forlangte ditt todelte sett med svenskebokser ut av huset. Da kunne du funnet på en tilsvarende scam for å beholde dem. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Naca4: Nettopp! Og hos meg har min bedre halvdel funnet nettopp det! Perfeksjon. På absolutt alle måter.:rolleyes: Epos er ikke dårlig, men det finnes mer musikalske saker der ute..hehe..
    Baluba: Forsiktig.. Undervurder aldri kvinner! Det jenter setter seg fore overgår de oss gutta glatt i. Det finnes eksempler derpå i Vestlandets hovedstad. Lær av jentene , du. De er verdens største mirakler. Gode ting kommer i små, kompakte pakker...:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å, jeg har nok mine erfaringer med kvinner opp gjennom årene. Litt for mange erfaringer med kvinner, for å være mer presis. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rockelye: Til betalbar pris...:rolleyes:
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    angrer vel litt på at jeg solgte de
    Hei Festus,

    Tolker jeg det riktig når det er dine gamle som er til salgs på finn.no? Hvordan fungerte dem sammen med rør og hvor kraftig var forsterkeren?

    Mvh
    BB

    Hei, år siden jeg solgte, tror ikke det er "mine" som er for salg. bare dårlig formulert av meg den der. rørforsterkeren på bildet UR s2kSE hadde ikke krefter nok til å drive de ,2x15W, følte det var høyttalere som måtte ha litt power for å blomstre og for å få kontroll på bassen.( mener å huske jeg brukte sansui 999 og et Belles sett på 2x120W mest på de.)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Hei Epos venner,

    Det har seg slik at jeg endte opp med å kjøpe de Epos ES14 høyttalerne som det er linket til over her. Selger inviterte på kaffe og prøvelytt og han sa også at jeg gjerne kunne ta med min egen Dared rørforsterker slik at vi kunne prøve den på høyttalerne. Selv spilte han på komplett Conrad Johnson 70W røroppsett og det låt omtrent slik jeg forventet at det skulle. Energisk, friskt og med god fylde. Når vi koblet til min egen forsterker så var det første jeg merket at støygulvet var helt sort. Ingen susing. Nesten som jeg trodde jeg hadde valgt feil inngang. Jeg la med en gang merke til at jeg måtte skru litt mer opp en det jeg vanligvis har gjort. Altså mer kl 10 en kl 09 hvis dere forstår. Lyden var fyldig og noe mer dempet en på CJ med en fin klang på vokal og en nydelig diskant. Selger spilte med skumproppene i porten og når jeg fjernet disse så ble hele lydbildet totalt forandret og alt "druknet" i bass og romklang. Den store positive overraskelsen var at høyttalerne fremsto like strøkne som beskrevet i annonsen og det samme kan man også si om de originale stativene. Høyttalerne var plassert på stativene med noe som har samme funksjon som Blue Tack. Her er dem hos selger:



    Vel hjemme så var spenningen stor når jeg skulle koble dem opp. Hvordan ville dem låte og hvordan ville dem ta seg ut i stua? I det siste har jeg lyttet til Pylon Topaz, Harbeth SHL5, Rega RS1 og Harbeth P3ESR på min Dared og samtlige har sine kvaliteter i vår stue. Pylon har en meget bra bass og lette å plassere, Rega RS1 har energi, hurtighet og glede, P3ESR har sin magiske mellomtone og Harbeth SHL5 har en miks av alt men er altfor store for stua osv osv. Hva da med Epos? Det første jeg merker er at Epos ikke har samme mengde bass som Pylon men at bassen som er der har kvaliteter som jeg liker. I vår stue valgte jeg å fjerne proppene i porten da jeg ikke opplevde det samme hos oss som hos selger. Bassen er stram, hurtig og presis men også avhengig av plassering. Pylon med porten i front spiller god, dyp bass uansett hvor jeg plasserer dem. Mellomtonen i Epos er blant det beste jeg har i vår leilighet. Livlig, transparent, dybde, detaljert og luftig. Høyttalerne "forsvinner" og danner et bilde som er større en hva Pylon klarer. Rett og slett bare deilig! Jeg finner også detaljer i diskanten som jeg ikke tidligere har hørt. Ikke for mye og heller ikke skrikende. Her matcher dem mikrodetaljene som Rega RS1 er så gode på samtidig som dem oppleves som luftigere, varmere og mer gjennomsiktigt.

    Jeg er rett og slett strålende fornøyd! Her er et elendig mobilbilde:

    Epos.jpg


    -BB-
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Kan man da vente et sett RS1 på Torget snart?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Helt OK! RX1 er såpass mye bedre, så....Men det betyr altså at du har fått til ES14, og beholder dem? Pylon bør holde seg innen rørkretser her.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Her kommer det en liten oppdatering:

    Flere har tipset meg om at det kan være en god ide å bytte ut den 30 år gamle Bennic 2.2uf kondensatoren. Og på enkelte sanger med høyfrekvent diskant så kunne det kanskje "skjære" litt i øra så hvorfor ikke. Epos ES 14 er enkle å jobbe på og slik ser diskant og kondensator ut;

    IMG_1345.jpg


    IMG_1346.jpg


    Her sammenlikner jeg den originale Bennic'n ut med den nye fra Mundorf;

    IMG_1349.jpg


    Det var helt klart at jeg måtte finne på en alternativ måte å feste den mye større Mundorf'en på får å kunne få diskanten på plass igjen i hullet sitt. Jeg valgte å løse det på denne måten:

    IMG_1350.jpg


    De originale ledningene er plenty lange nok så jeg kuttet noe av plussledningen og benyttet den mellom diskant og kondensatoren:

    IMG_1353.jpg


    IMG_1354.jpg


    IMG_1355.jpg


    Mens jeg først var i gang så sjekket jeg også mellomtone/bass elementet:

    IMG_1356.jpg


    IMG_1358.jpg


    Kassen er tett pakket med skumgummi og man ser også staget som går mellom sideveggene:

    IMG_1359.jpg


    Når jobben var gjort så var spenningen stor når jeg satte på en av sangene som jeg tidligere mente "skjærte" noe: Mala/Boris Blank - Celestial Echo. Og sannelig...borte var "skjæringen" En annen sang hvor jeg også la merke til noe liknende var Baba Blues sin fantastiske "help me through the day" På noen av tilslagene på strengene kunne det tidligere spisse seg noe. Det kunne rett og slett bli litt for mye av det gode. Også her var alle slike fornemmelser helt borte uten å miste noen andre kvaliteter. Jeg vil hevde at dette var vel anvendt tid. Og ja, jeg tar selvfølgelig vare på den originale Bennic'n i tilfelle jeg skulle få ytterligere svekket hørsel med årene.

    Jeg tar gjerne i mot kommentarer. Ser dette greit ut for dere andre?

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Var det noen her inne som stakk av med de ES14 som var annonsert på finn.no forrige helg? Mener selger var på Jar? Isåfall så dem jo veldig fine ut og til en helt riktig pris.

    Mvh
    BB
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Det er meg en sann glede å holde denne vennetråden i live da jeg setter stadig mer pris på mine Epos ES14. Jeg liker virkelig hvordan dem spiller hjemme i stua vår sammen med relativ sparsomt med effekt fra min rørforsterker.

    Anlegget består av en 20W klasse A SET integrert forsterker fra Dared med innebygd DAC. Den er bestykket med Tung-Sol KT120 effektrør og ekte (NOS) Telefunken ECC83 og ECC85 pre rør og rørbyttet utgjorde en enorm forskjell sammenliknet med rørene som stod i når jeg kjøpte den. All musikk streames fra Tidal med en MacBook pro og Audirvana til DAC'n. Digitalkabelen er en USB sak fra QED og høyttalerkablene er noen rimelige fra VdH:

    IMG_1454.jpg


    Høyttalerne har nylig fått ett lag med olje og jeg har gått til innkjøp av to store putetrekk som jeg dekker dem med for å beskytte elementene og kabinettene for den stadig lavere sola som titter inn.

    IMG_1455.jpg


    IMG_1456.jpg


    Er nesten slik at det kunne friste å invitere til en lytt.

    Mvh
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn