Epos ES 14..

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Det er mye godord om disse HT rundt om. Så mye at jeg i går fikk nappet på et par her i Norge, dvs her inne, men med defekte diskanter. Alt kan repareres tenker jeg og fikk jeg de komplette med orginale stativer for 650,-. Er det virkelig slik at den kun har 1 kondensator i serie med diskanten? Eller har den et lite delefilter med spoler osv? Må si jeg gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet :) Mundorf Supreme sølv i olje er en meget god komponent. Satt inn slike i mine ProAc kloner og det ble som å få en ny høyttaler på alle måter. Mye kraftigenre dynamikk bl.a.

mvh
lassemann
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Hei!

Er det virkelig slik at den kun har 1 kondensator i serie med diskanten? Eller har den et lite delefilter med spoler osv?
mvh
lassemann
Ja. Nei.

Byttet selv til Mundorf sølv i olje i mine ES14 for noen år siden, funket brillefint. 2,2 uF.
Fant frem et 8 år gammelt bilde av gammel og ny kondis :)
DSC00928_resample.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Har haft Epos 11 før jeg gik over til Duelund. Sammenlinet 11 og 14 og foretrak 11. Man kan lave mods som hjælper mye mer end å skifte kondensator.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
D

Dilla

Gjest
Hei!

Det er mye godord om disse HT rundt om. Så mye at jeg i går fikk nappet på et par her i Norge, dvs her inne, men med defekte diskanter. Alt kan repareres tenker jeg og fikk jeg de komplette med orginale stativer for 650,-. Er det virkelig slik at den kun har 1 kondensator i serie med diskanten? Eller har den et lite delefilter med spoler osv? Må si jeg gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet :) Mundorf Supreme sølv i olje er en meget god komponent. Satt inn slike i mine ProAc kloner og det ble som å få en ny høyttaler på alle måter. Mye kraftigenre dynamikk bl.a.

mvh
lassemann
Grattis lassemann! Bare stativene er verdt prisen :)

Som du har fått bekreftet fra andre her i tråden er basselementet koblet rett på ht-terminalene uten noen form for delefilter komponenter, bare diskanten har en kondis i serie med signalet foran seg. Lesverdig intervju med ES14 far Robin Marshall i Stereophile anno domini 1989: Robin Marshall: A Modicum of Genius | Stereophile.com

Elektrolytt kondisen fra Bennic foran diskanten tørker ut over tid, i følge internett... Og noe vann har rent i havet siden disse smykkene ble løftet av produksjonsbåndet. I følge kyndig mann hos dynabel, som jeg snakket med i går, synker verdien på kondensatoren med det resultat at diskanten skjæres av høyere i frekvens ettersom tørkeprosessen skrider fram. Man sitter igjen med et hull i frekvensbåndet mellom de to elementene som ikke dekkes, antageligvis oppleves dette som det motsatte av det "hull gjennom" som danskene snakker om ;) Feiget ut på sølv i olje og gikk for et par supreme 2,2µF i stedet fra parts connection. Sukret pillen med en MKP 1837 på 0,01µF, så får vi se om det er noe i det humble hommade snakker om å parallellkoble større kondiser med mindre. Skal bli artig å fyre opp loddebolten å finne ut om det blir hørbare forbedringer.

Vi råkes,
hilsen Ti Kei :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Redd for at du bliver skuffet både over 1837 som jeg ikke kan fordrage og over parallelkoblingen som jeg har dårlige erfaringer med. Jeg bygget mine Epos totalt om med nyt kabinett.
 
D

Dilla

Gjest
Redd for at du bliver skuffet både over 1837 som jeg ikke kan fordrage og over parallelkoblingen som jeg har dårlige erfaringer med. Jeg bygget mine Epos totalt om med nyt kabinett.
Som med så mye inne hi-fi, og i livet for den del, er opplevelsene så forskjellige og oppfatningene så ulike at det ikke er annet å gjøre enn å prøve sjøl. [FONT=arial, sans-serif]Til prisen av 1 USD stykke er fallhøyden ikke all verdens for å teste ut om [/FONT]1837 har noe for seg. Hvilken kondis fungerer bra da i ES 14 etter din oppfatning?
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Det er mye godord om disse HT rundt om. Så mye at jeg i går fikk nappet på et par her i Norge, dvs her inne, men med defekte diskanter. Alt kan repareres tenker jeg og fikk jeg de komplette med orginale stativer for 650,-. Er det virkelig slik at den kun har 1 kondensator i serie med diskanten? Eller har den et lite delefilter med spoler osv? Må si jeg gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet :) Mundorf Supreme sølv i olje er en meget god komponent. Satt inn slike i mine ProAc kloner og det ble som å få en ny høyttaler på alle måter. Mye kraftigenre dynamikk bl.a.

mvh
lassemann
Grattis lassemann! Bare stativene er verdt prisen :)

Som du har fått bekreftet fra andre her i tråden er basselementet koblet rett på ht-terminalene uten noen form for delefilter komponenter, bare diskanten har en kondis i serie med signalet foran seg. Lesverdig intervju med ES14 far Robin Marshall i Stereophile anno domini 1989: Robin Marshall: A Modicum of Genius | Stereophile.com

Elektrolytt kondisen fra Bennic foran diskanten tørker ut over tid, i følge internett... Og noe vann har rent i havet siden disse smykkene ble løftet av produksjonsbåndet. I følge kyndig mann hos dynabel, som jeg snakket med i går, synker verdien på kondensatoren med det resultat at diskanten skjæres av høyere i frekvens ettersom tørkeprosessen skrider fram. Man sitter igjen med et hull i frekvensbåndet mellom de to elementene som ikke dekkes, antageligvis oppleves dette som det motsatte av det "hull gjennom" som danskene snakker om ;) Feiget ut på sølv i olje og gikk for et par supreme 2,2µF i stedet fra parts connection. Sukret pillen med en MKP 1837 på 0,01µF, så får vi se om det er noe i det humble hommade snakker om å parallellkoble større kondiser med mindre. Skal bli artig å fyre opp loddebolten å finne ut om det blir hørbare forbedringer.

Vi råkes,
hilsen Ti Kei :)
Supreme er nok milevis bedre enn den Bennic. Elektrolytt i serie med diskanen skjærer i mine ører uansett. Sølv i olje er nok hakket vassere, men du vil klart oppleve et løft er min påstand. Vær klar over at de trenger 50-60 timer før "det tar av.."

Lykke til!

mvh
lassemann
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Redd for at du bliver skuffet både over 1837 som jeg ikke kan fordrage og over parallelkoblingen som jeg har dårlige erfaringer med. Jeg bygget mine Epos totalt om med nyt kabinett.
Som med så mye inne hi-fi, og i livet for den del, er opplevelsene så forskjellige og oppfatningene så ulike at det ikke er annet å gjøre enn å prøve sjøl. Til prisen av 1 USD stykke er fallhøyden ikke all verdens for å teste ut om 1837 har noe for seg. Hvilken kondis fungerer bra da i ES 14 etter din oppfatning?
Ren polypropylene f.eks Mundorf Z. Diskanten er alu og kan godt bruge lidt tæmning. Alle metaliserede kondensatorer døjer efter min mening med uhomogen diskant.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Tror resultatet blir bra jeg Ti Kei.
Har prøvd dette med parallellkobling, og det fungerer hos meg.

Håvard
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei; ES11-stativene er også høyere enn ES14-stativene.

Mvh Vidar P

Følger med i denne tråden, da jeg selv sitter å nyter ES11. Det er jo lillebroren.
Lurer på hvor høye de originalstativene er, tror de bruker samme stativ ?



mvh
Hei.

Epos ES-11 og ES-14 hadde begge dedikerte stativer, så disse går ikke om hverandre.

Dine ES-11 har følgende dimensjoner på bunnplaten: 200(b) x 250(d) mm, mens topp-
rammen på ES-14 stativene måler 220(b) x 290(d) mm. Høyden er 475 mm (pluss spikes).

Det er også verdt å merke seg at begge disse stativene fra Epos er noen av de beste
stativene som noen sinne er bygget, så det er vel verdt jobben å se etter et par
originale ES-11 stativer til høyttalerne dine. Jeg bruker selv et sett ES-14 stativer -
til alle større stativhøyttalere jeg har innom - selv om jeg ikke har ES-14 høyttalerne.
Kanskje jeg må finne meg et fint par?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Takk for utfyllende svar Gunnar.
Tolker svaret ditt dithen at rammen er forskjellig, men høyden er lik.
Har idag 60cm høye stativ fra Xtz, så er jo ikke ultimate stativer. Får fortsette å se etter originalstativer.


mvh
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Et annet aldersproblem med disse er at limet mellom gummiopphenget og metallchassis tørker ut, og hele konstruksjonen begynner å lekke luft.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Hehe... istedetfor å være nødt til å lime elementer, erstatte kondensator i delefilter eller bygge nytt kabinett (!) ville jeg heller ha valgt et annet alternativ.
 

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.760
Antall liker
1.662
Sted
Fetsund
Hei!

Det er mye godord om disse HT rundt om. Så mye at jeg i går fikk nappet på et par her i Norge, dvs her inne, men med defekte diskanter. Alt kan repareres tenker jeg og fikk jeg de komplette med orginale stativer for 650,-. Er det virkelig slik at den kun har 1 kondensator i serie med diskanten? Eller har den et lite delefilter med spoler osv? Må si jeg gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet :) Mundorf Supreme sølv i olje er en meget god komponent. Satt inn slike i mine ProAc kloner og det ble som å få en ny høyttaler på alle måter. Mye kraftigenre dynamikk bl.a.

mvh
lassemann
Grattis lassemann! Bare stativene er verdt prisen :)

Som du har fått bekreftet fra andre her i tråden er basselementet koblet rett på ht-terminalene uten noen form for delefilter komponenter, bare diskanten har en kondis i serie med signalet foran seg. Lesverdig intervju med ES14 far Robin Marshall i Stereophile anno domini 1989: Robin Marshall: A Modicum of Genius | Stereophile.com

Elektrolytt kondisen fra Bennic foran diskanten tørker ut over tid, i følge internett... Og noe vann har rent i havet siden disse smykkene ble løftet av produksjonsbåndet. I følge kyndig mann hos dynabel, som jeg snakket med i går, synker verdien på kondensatoren med det resultat at diskanten skjæres av høyere i frekvens ettersom tørkeprosessen skrider fram. Man sitter igjen med et hull i frekvensbåndet mellom de to elementene som ikke dekkes, antageligvis oppleves dette som det motsatte av det "hull gjennom" som danskene snakker om ;) Feiget ut på sølv i olje og gikk for et par supreme 2,2µF i stedet fra parts connection. Sukret pillen med en MKP 1837 på 0,01µF, så får vi se om det er noe i det humble hommade snakker om å parallellkoble større kondiser med mindre. Skal bli artig å fyre opp loddebolten å finne ut om det blir hørbare forbedringer.

Vi råkes,
hilsen Ti Kei :)

Hadde satt utrolig pris på om du hadde kommet tilbake her med tilbakemelding.
Vurderer sterkt å gjøre det samme med mine ES 11.
Det blir evt. debut for meg i DIY sammenheng.

Føler at jeg kjenner igjen det "hullet" som det refereres til.

Mvh
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Så i danske fidelity for en del år siden en som hadde byttet kabinetter og seriekondis på sine Epos med svært bra resultat.

Et tips til kondensator er kansje mundorf Evo. Den er fin til litt hissige alu domer. Anbefaler alu/oil som en bedre seriekondis enn evo silver/gold.

mvh
morten
 

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.760
Antall liker
1.662
Sted
Fetsund
Har også lest litt rundt om hva folk har gjort med Eposene sine. Har lite greie på hvilken kondis jeg bør velge, så får ta å lese meg litt opp på dette også.

Takk for innspillet.


mvh
 
D

Dilla

Gjest
Hadde satt utrolig pris på om du hadde kommet tilbake her med tilbakemelding.
Vurderer sterkt å gjøre det samme med mine ES 11.
Hei, skiftet ut Bennic elektrolytt kondisene med Mundorf M-Cap supreme. Bestilte fra parts connexion, 3-4 dager leveringstid fra Cannada (!).
Ingen dag og natt forskjell men mener å høre en forbedring (luftigere, mer dynamikk, oppfatter at lyden slipper høyttalerne i større grad). Orginal kondisene var limt fast til diskantelementet med det ene benet loddet til elementets loddeøre. Mundorfen er en god del større enn Bennic'en, klippet derfor en del av internkablingen (rikelig lengde inni høyttalerne) og loddet på +terminalen for å få Mundorfen lagt inn i skomgummien lengre bak i høyttaleren. En grei operasjon som er gjort på noen kveldstimer.

Epos ES14 er likandes høyttalere som presterer langt over forventning. Spanderer et bilde før spikes kom på og parketten fortsatt var jomfruelig...

es14.jpg
 

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.760
Antall liker
1.662
Sted
Fetsund
Flotte høyttalere det der.
Kom over mine 11 ere på en gjennbruksbutikk, og har siden ikke sett meg tilbake.
Drømmer seff om andre høyttalere, i en annen prisklasse. Når man er på minibudsjett, må man vente på sånne kupp.
Betalte 50,- , uten frontdeksel og stativer.
De har nå stått et år her hos meg.

Har derfor tenkt å prøve på en aldri så liten oppgradering.
Virker som en grei jobb selv for en nybegynner, utfordringen er jo hvor mye penger man skal legge i det.
Prøver å tråle nettet etter andres erfaring, så takker for at du deler dine erfaringer Ti Kei



mvh
 
D

Dilla

Gjest
Det var "gitt for pengene" som man sier noraførr. Tipper en blå jantzen fra dynabel gjør susen for en rimelig penge. Du får se om du kommer over epos sitt stativ til 11'erne dine. Stativene er utrolig robuste og forseggjorte, og vil nok gi et fint løft, både bokstavelig, estetisk og auralt ;)

mvh
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Som du har fått bekreftet fra andre her i tråden er basselementet koblet rett på ht-terminalene uten noen form for delefilter komponenter, bare diskanten har en kondis i serie med signalet foran seg. Lesverdig intervju med ES14 far Robin Marshall i Stereophile anno domini 1989: Robin Marshall: A Modicum of Genius | Stereophile.com

hilsen Ti Kei :)
Takk for linken. Jeg har lest intervjuet før, og det er interessante synspunkter Marshall fremsetter.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Stive for og bagplade af giver mere end noget andet. Elendigt kabinet. Jeg lavede et nyt.

Desuden målte vi at bassens faseplug forstyrrer diskantens frekvensgang.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Det viser seg at det ene gummiopphenget på mine Epos ES 14 som jeg nettopp har kjøpt har en skade. Er disse mulig å få kjøpt i dag?

mvh
lassemann
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Kom over disse på eBay: Epos ES14 Tweeter Diaphragm | eBay

Er bare å anbefale, hyggelig kar som sitter på litt gamle, men ubrukte deler til disse HT. Jeg kjøpte et sett til mine ES 14.

Et annet spørsmål: mine HT befinner seg i Bergen og de skal hjem hit til Fredrikstad. Jeg sender de ikke pr. post, men om noen hifi frender skal over fjellet mot østlandet kunne jeg vært meget interessert om noen kunne hjelpe meg med transport. Send meg PM om vi kunne få til noe sånt. HT og stativer befinner seg i Bergen sentrum.

Og; burde ikke denne tråden bli flyttet over i vennetråden for hifimerker?

mvh
lassemann
 
D

Dilla

Gjest
Epos ES 14 brukermanual (+ god gammel review og intervju med designer) for den som måtte lyste :) Epos ES14 User Guide Photo by audioflyer | Photobucket

Forsterkertanker til es14: Blir en leben CS300 (15W) for puslete mon tro? Tandberg sølvsuper 11 (25W) fungerer fint, men er for farget. Vurderer Huldra 10 (35W og trolig en del bedre enn SS11) evt en hegel H70 evt. H80. Sikkert det siste alternativet som vil fungere best men er litt glætt/kjønnsløst... (no offence, bare en følelse jeg har) Tanker/råd/innspil/erfaringer mottas mer enn gjerne! Tidsriktig naim anbefales rundtomkring ser jeg, men de er vanskelig å oppdrive.

Fått eposene dine i hus lassemann? Er nye (NOS) basselementer å oppdrive slik at du får liv i de?

mvh Ti Kei
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Tok sin tid dette her, men i helgen dukket mitt epos es 14 par, med originale stativer, opp i heimen. Dette blir et restaureringsprosjekt. Diskantene er døde, men jeg har nye NOS diagrammer liggende. Det som bekymrer meg er gummiopphenget til bassene. Det er ganske morkent og må skiftes ut på begge elementene. Ser av konstruksjonen at det ikke er ment å kunne skifte dette opphenget, men jeg har likevel tenkt å prøve. Tilføre varme bakfra på aluminiumen vil nok løse opp limet på frontplaten. Om noen kjenner til hvor nye gummi/opphengsringer kan kjøpes, så si i fra her ;) Den svarte finishen er dårlig, men jeg tenker fint sandpapir og en ny runde med sort beis vil gjøre underverker. Skal forsøke å holde prosjektet oppdatert i denne tråden underveis :)

mvh
lassemann
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Skulle du ikke få byttet opphenget på en god måte finnes det god ekspertise her inne. Jeg har selv et eldre sett Snell elementer på refoming. Det var Peerless elementer, som visstnok er litt vriene, så glad jeg ikke forsøkte selv..
 
Topp Bunn