Eplejus?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vi har noen flotte epletrær i hagen som for en gangs skyld har båret frukt. Noen av disse trærne har grener som strekker seg over gjerdet og inn på naboens tomt. Der falt det ned en del epler. Igår hadde naboen rydding på tomten, og kastet eplene inn på vår tomt.
Før jeg bringer saken inn for menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, tenkte jeg at jeg skulle konsultere den juridiske ekspertise på HFS, og spørre om hvordan jussen er i slike tilfelle. Bør en nabo gjøre slikt? Disse trærne har stått der i ca hundre år før naboen ble født. Ligner ikke dette litt på å bygge hus rett ved en flyplass og så begynne å klage på støy? Og burde ikke naboen i det minste ha tatt kontakt først?
Ingen stor sak selvsagt, men vi har nettopp ryddet selv, og er ikke så veldig glad over å måtte gjøre jobben på nytt.

N

nb

Gjest
Du takker og bukker, leverer de til pressing et sted på Østlandet (vet ikke helt hvor det er) og får velsmakende eplejus(s) til 10 kroner literen eller noe slikt tilbake fra presseriet.

Be han legge de fint i en kasse neste gang så gjør det leveringsjobben litt enklere for deg.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
Har du ellers et bra forhold til naboen eller er det flere pågående konflikter samtidig? Er det noe du kan komme på som kan ha forårsaket denne reaksjonen fra din nabo? Snakker dere vanligvis sammen? (Spør av ren nysgjerrighet?) ???

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Skummet VELDIG raskt gjennom naboloven. Kunne ikke finne noe svar på det aktuelle spørsmålet der.

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Med mindre du ikke har behov for å få ut aggresjon umiddelbart, går du stilltiende igang med arbeidet på nytt. Det kommer sannsynligvis flere muligheter på senere tidspunkt, om du går med hevntanker. Kanskje du bør ta initiativ til kontakt med vedkommende, det ser ut som om det er noe han prøver å fortelle deg.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Det hadde vel vært like enkelt for naboen å kaste dem i en svartsekk.. sier nok også litt om hva han synes om at treet "feller epler" inn i hagen hans/hennes. Dog høres det ut som om det ikke er særlig mye/god kontakt mellom naboene når slikt gjøres.

Vi har en nabo på nordsiden som har et gigasvært kirsebærtre stående like i grensen mot vår tomt (og ca 3 meter fra huset vårt), dette har fylt tak, takrenner og uteområde med kirsebær og løv. Fikk sist år aksept fra naboen om å ta ned kirsebærtreet, dette ble ikke gjort grunnet andre prioriterte aktiviteter. Snakket med han igjen i år og fikk da aksept til å ta ned det jeg ville av treet som var over vår grunn. Ryddet deretter tildels kraftig i greiner som gikk inn mot/over taket vårt men lot resten stå da det også skaper et fint skille mot innsyn fra naboen. På østsiden har vi en stor bøk, ca 1 meter fra naboen (stod også her når vi flyttet inn) som skaper fin skygge innover terrasen vår på sommerstid, men som fyller hagen vår og naboens hage med løv.
Har pratet med han om dette flere ganger, og han sier det er helt greit.. Tok også ned et furutre som fylte vår hage og takrenner med kongler og barnåler, hovedgrunnen for å ta ned dette treet var likevel å gi naboen på østsiden bedre solforhold. (Vi fikk også mye bedre lysforhold i stuen).

Tror enkleste vei til å unngå dårlig naboskap er å ta initiativ til å snakke sammen. Spør litt om det du føler kanskje er litt "over grensen". Start gjerne med å spørre om du skal gjøre noe med epletreet som vokser inn i hans hage, ikke start med å spørre hvorfor han hev "dine" epler over i din hage... ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Super skrev:
Har du ellers et bra forhold til naboen eller er det flere pågående konflikter samtidig? Er det noe du kan komme på som kan ha forårsaket denne reaksjonen fra din nabo? Snakker dere vanligvis sammen? (Spør av ren nysgjerrighet?) ???
Ja, vi har et godt forhold til denne naboen. Vi har hatt oppsyn med katt og kaniner der flere ganger under ferier osv. Vi skal ikke lage noe leven ut av dette - til det er saken for liten. Men hvis vi får et spørsmål til om fôring/vanning av dyr, blir svaret nei, og vi vil også forklare hvorfor.
Takk til alle for svar.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Det er synd om man "korter ned" på et godt naboforhold pga en slik bagatell, da er det enklere å høre hva/hvorfor?
Kan jo f.eks være nabobarn som har ryddet og tenkt å gi deg eplene dine tilbake, siden det tross alt er ditt epletre. (I beste vellmendende fra barna..)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Terka skrev:
Det hadde vel vært like enkelt for naboen å kaste dem i en svartsekk.. sier nok også litt om hva han synes om at treet "feller epler" inn i hagen hans/hennes. Dog høres det ut som om det ikke er særlig mye/god kontakt mellom naboene når slikt gjøres.

Vi har en nabo på nordsiden som har et gigasvært kirsebærtre stående like i grensen mot vår tomt (og ca 3 meter fra huset vårt), dette har fylt tak, takrenner og uteområde med kirsebær og løv. Fikk sist år aksept fra naboen om å ta ned kirsebærtreet, dette ble ikke gjort grunnet andre prioriterte aktiviteter. Snakket med han igjen i år og fikk da aksept til å ta ned det jeg ville av treet som var over vår grunn. Ryddet deretter tildels kraftig i greiner som gikk inn mot/over taket vårt men lot resten stå da det også skaper et fint skille mot innsyn fra naboen. På østsiden har vi en stor bøk, ca 1 meter fra naboen (stod også her når vi flyttet inn) som skaper fin skygge innover terrasen vår på sommerstid, men som fyller hagen vår og naboens hage med løv.
Har pratet med han om dette flere ganger, og han sier det er helt greit.. Tok også ned et furutre som fylte vår hage og takrenner med kongler og barnåler, hovedgrunnen for å ta ned dette treet var likevel å gi naboen på østsiden bedre solforhold. (Vi fikk også mye bedre lysforhold i stuen).

Tror enkleste vei til å unngå dårlig naboskap er å ta initiativ til å snakke sammen. Spør litt om det du føler kanskje er litt "over grensen". Start gjerne med å spørre om du skal gjøre noe med epletreet som vokser inn i hans hage, ikke start med å spørre hvorfor han hev "dine" epler over i din hage... ;)
Helt enig! I tillegg til å pælme epler inn på vår tomt, plukket de også opp løv, som de puttet i sekker, så det hadde ikke vært store jobben å gjøre det samme med eplene. Men vi skjønner ikke at dette skulle bunne i et dårlig naboforhold, for det har det ikke vært.
Forøvrig leide de en gang inn en fyr med motorsag og fikk fjernet grener som stakk over gjerdet fra en annen nabo (uten forvarsel), så det er kanskje slik de er skrudd sammen...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Terka skrev:
Det er synd om man "korter ned" på et godt naboforhold pga en slik bagatell, da er det enklere å høre hva/hvorfor?
Kan jo f.eks være nabobarn som har ryddet og tenkt å gi deg eplene dine tilbake, siden det tross alt er ditt epletre. (I beste vellmendende fra barna..)
Det var de voksne - det så vi. Men vi skal la saken ligge, inntil et eventuell forespørsel om dyremating kommer opp igjen.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Du er 59 år gammel. Ta en voksen prat med naboene ;).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Terka skrev:
Det var de voksne - det så vi. Men vi skal la saken ligge, inntil et eventuell forespørsel om dyremating kommer opp igjen.
Kanskje han trodde du ville ha eplene igjen? Ingen unaturlig tanke for de av oss som er helt amøbe på fruktdyrking. Den tanken styrkes jo av at de pakker løvet?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Tja, epler er vel et gode? Virker på meg som om det er en god del passiv agressivitet her, både hos trådstarter og hos naboen. Ser fram til fortsettelsen: "Nei, jeg passer jaggu ikke dine kaniner når du kaster (mine) epler tilbake over gjerdet!"

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
Tja, epler er vel et gode? Virker på meg som om det er en god del passiv agressivitet her, både hos trådstarter og hos naboen. Ser fram til fortsettelsen: "Nei, jeg passer jaggu ikke dine kaniner når du kaster (mine) epler tilbake over gjerdet!"
Hehe. Ja kommer det dithen, lover jeg å holde dere orientert. Watch this space! ;D

N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eplevin er også eit alternativ....
Da er eplesprit et bedre alternativ synest jeg. 100 millioner østeuropere kan ikke ta SÅ feil.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
nb skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eplevin er også eit alternativ....
Da er eplesprit et bedre alternativ synest jeg. 100 millioner østeuropere kan ikke ta SÅ feil.
Visste ikke at det bodde 100 millioner østeuropeere i Frankrike....

N

nb

Gjest
Birdman skrev:
Visste ikke at det bodde 100 millioner østeuropeere i Frankrike....
Jeg tenkte på den simplere sorten som ikke krever så mye lagring og kynding hånd. Slivovitsj eller hva de nå kaller det, standardfølge til ethvert måltid jeg har spist i den delen av verden i alle fall. Fullt klar over at edlere varer også kan lages på epler.

N

nb

Gjest
Barbaresco skrev:
Slivovitsj er laget av plommer
Du har selvsagt rett, my bad.

Jeg har en Obstler fra Bayern i skapet som souvenir fra Oktoberfesten. Den er laget på Epler og pærer, jeg mener de har noe lignende i den slaviske verden.

Dette er den brede kategorien
http://en.wikipedia.org/wiki/Rakia, Slivovitsj er en variant av Rakia.

Så lærte jeg noe i dag også...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Regelmessige ferier i Dubrovnik gjennom ca 10 år lærte meg at der lager de brennevin av alt mulig rart. Tviler sterkt på at epler og pærer skulle være noe unntak. Så du har helt sikkert rett ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.748
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Calvados derimot er gode greier.
Spesielt de med hint av fallskjermsilke og Mauserskjefte, dvs. alle egentlig.

Topp Bunn