Eg les Doctorow litt meir begrensa,
@Dr_BASS
Det handlar ikkje iofs. om produkt av ulik kategori, som avspeling av lokale filer/medium vs. streaming.
Det er spørsmål om to paradigme (ulike produkt) som båe har fordelar og ulempar. Når vi bytta ut CD-ar med Spotify fekk vi samtidig umiddelbar tilgang til nesten heile musikkbiblioteket i verda, breitt tilgjengeleg og til ein pris som tilsvara ca. ein CD i månaden.
Eg tolkar enshittification som å vera korleis særleg dei digitale tenestene vert jamt dårlegare etter kvart når dei har oppnådd hegemoni, eller, i min eigen omsetjing/parafrase:
det er jo nettopp poenget mitt, dersom du må være tilkoblet nettet for å bruke det så er det utsatt for endringer som kan øke eller begrense brukeropplevelsen. Spotify er et utmerket eksempel, der har de også fjernet sanger og artister etter eget forgodtbefinnende, og for meg har det gitt et dårligere produkt. Prisene økes også, men pr i dag så er kost/nytte forholdet til spotify fortsatt bra, men ingen garantier for at det er slik fremover.
Fordelen er at spotify er en ren nett tjeneste, så å bytte til annen leverandør er enkelt og kostnadsfritt
Det største problemet er der du kjøper et produkt som siden endres slik at du feks får dyrere tjeneste, eller ikke en tjeneste i det hele tatt.
For å ta et eksempel: du kjøper en bil som har varmeseter, plutselig får produsenten likviditetsproblemer og innfører abbonement for å ha de samme varmesetene
Eller du kjøper noe som må være koblet til nettet for å fungere, produsenten går konkurs og plutselig funker ikke dingsen lenger.
Feks slik de prøver å gjøre spill og spillkonsoller til nå
Et annet godt eksempel er hp printere, de har jobbet hardt med scamming av kundene gjennom blekkpatroner og printere som slutter å fungere (kodet inn) i årevis. Nå har de funnet en ny genial løsning: du tar med deg printeren hjem og skal heller betale for printing som en tjeneste: du betaler en mndspris for å kunne printe (med begrensninger på antall sider og farger såklart). Etter litt over et år velter det i favør av produsenten (2års bindingstid), etter endt periode sitter ikke igjen med noen ting
Det ser bra ut ved første øyekast, men det viser seg å være falsk økonomi / en felle