Enklest mulig: Clas eller Biltema?

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
624
Hei dere.
Jeg skal sjekke om jeg får ok lyd i stua ved å kombinere en HiFi amp med to PA-høyttalerr jeg har liggende. Da må jeg ha Speakon-kontakt i den ene enden, og tenker å ikke terminere den andre enden.

Parameteren er: Billigst og enklest mulig uten å gjøre noe feil.

Hver kabel skal være ca 7 meter lang.

Det er snakk om en Bel Canto amp og LD systems Stinger 8G2 høyttalere. Det står 8ohm på dem.

Har dere et tips om hvilken høyttalerkabel jeg da skal kjøpe? Der jeg bor er det Clas, Biltema og Jula - og disse tre butikkene er eneste alternativ for meg.

Takk for tips og hjelp!
Hvego

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.655
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sjekk spesifikasjoner. 2,5 kvadrat i OFC er fint.
Clasern sine er helt ok om du orker både å føle deg fram til riktig polaritet og se på klar isolasjon.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.288
Sted
Horten
Og skulle det knipe så kan en 2.5 kvmm utendørs skjøtekabel (gummikabel) fint brukes. :cool:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
RKUB i passe tverrsnitt og lengde er helt kurrant
25 meter med 2,5 mm2 til kr 350.
Dersom du skal spare en skilling så går det sikkert greit med 1,5 mm2 også.

Mva
KJ

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
624
RKUB i passe tverrsnitt og lengde er helt kurrant
25 meter med 2,5 mm2 til kr 350.
Dersom du skal spare en skilling så går det sikkert greit med 1,5 mm2 også.

Mva
KJ
Den kjøpte jeg. Rød/svart, så går jeg ikke surr i hvilken som skal hvor. Takk for hjelp folkens!

• Liker
Reaksjoner: KJ

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.655
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme som jeg bruker, bortsett fra fargen på isolasjonen da.

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
624
Samme som jeg bruker, bortsett fra fargen på isolasjonen da.
Bruker du speakon også? Fy søren, det er jo skikkelig enkelt og solid!

Jeg kobla det akkurat opp nå - og det ble lyd. Nå skal barna legges, så jeg får ikke testa ordentlig før i morgen. Men det blir spennende. Jeg tror dette blir et ganske ok anlegg for utrolig lite penger. PA-kassene har allerede vist seg å spille bra, og de kosta bare bittelitt. Forforsterkeren er en PA-mikser som ble solgt for en tusenlapp på finn. Så er kilden hva som helst, og ampen er en amp som jeg allerede har. Øh, den kosta jo noe en gang, men det teller ikke siden det er så lenge siden...

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
624
Oppfølgingsspørsmål:

Når målet ikke er feinsmeckeri, men bare å kose seg med pop og rock på øvingsrommet: Gjør jeg da noe galt i å ha forskjellige lengde på høyttalerkablene - sånn for eksempel 8 meter og 4 meter - eller må jeg utstyres med gullører for å plages av det?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
1
Oppfølgingsspørsmål:

Når målet ikke er feinsmeckeri, men bare å kose seg med pop og rock på øvingsrommet: Gjør jeg da noe galt i å ha forskjellige lengde på høyttalerkablene - sånn for eksempel 8 meter og 4 meter - eller må jeg utstyres med gullører for å plages av det?
Det er snakk om under microsekunder forskjell, så det utgjør sikkert mindre enn en mm forskjell hvor man setter høyttaleren. Det er ingen problem med forskjellig lengde på kablene, så lenge man har nok tverrsnitt til å spille på så høy effekt man tenker (høyttalerne kneler nok først). :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.655
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bruker du speakon også? Fy søren, det er jo skikkelig enkelt og solid!
Jepp. Det var så lite real estate bak på effektforsterkerkabinettet til hovedhøyttalerne at Speakon måtte til (og dessuten er Speakon barne/idiotsikkert). Man får jo inn to kanaler på samme plass som en XLR-kontakt tar også.
Jeg har kommet til den konklusjon at mine ulike lengder på høyttalerkablene kompenserer for asymmetrien i rommet høyttalerne står i. Gudsens sanning.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.288
Sted
Horten
Speakon er rett og slett genialt!
Og de kommer også i en utgave som takler 6 kvadrat kabler, perfekt for de av oss med nevroser på tynne lange høyttalerkabler.:rolleyes:

Topp Bunn