Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Her i huset har vi de siste årene pimpet Champagne før middagen mens vi er klink edrue og ikke, som i tidligere tider, gulpet det i seg kl. 24, halvdritings og ikke visst hva vi drakk:

Moet  nyttår 2018.jpg

Bra saker denne. Ikke veldig kraftig champagnedrag hverken i lukt eller smak, så ganske lettdrikkelig. Dette er en blanding av flere årganger.

På forhånd ønskes dere et godt og fredelig nytt år!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.865
    Torget vurderinger
    28
    Ha!

Morsomt å se at det er andre enn oss som lar champagneglassene stå i skapet og drikker av ordinære vinglass.
    Ellers enig, champagne serveres gjerne når gjestene kommer (og kanskje litt klokken 12) men halve poenget er jo at man skal smake og oppfatte disse edle dråpene.

Godt nyttår og takk for årets julekalender.

Skål.

38B68DBC-9317-4176-B7F3-FC3AA80DA811.jpg

Denne er en gave, og den falt i smak. Generelt liker jeg Champagne med mye smak.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Ha!

Morsomt å se at det er andre enn oss som lar champagneglassene stå i skapet og drikker av ordinære vinglass.
    Ellers enig, champagne serveres gjerne når gjestene kommer (og kanskje litt klokken 12) men halve poenget er jo at man skal smake og oppfatte disse edle dråpene.

Godt nyttår og takk for årets julekalender.

Skål.

Vis vedlegget 523724

Denne er en gave, og den falt i smak. Generelt liker jeg Champagne med mye smak.
    Testet den og det er bra modne saker, nesten 10 år på baken.

Vi nyter også Champagne fra vinglass med riktig fasong. Gjerne noe Riedel-saker, men det er mange som selger bra glass nå om dagen.

Ha et fredelig 2019.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Da har The Pretty Things gitt seg. Et band jeg har fulgt siden starten og som har gitt meg mye glede og inspirasjon. Trist, men slik er livet:

IMG_3255.JPG

2015 - The Sweet Pretty Things (Are In Bed Now, Of Course...)-Interior1.JPG

2015 - The Sweet Pretty Things (Are In Bed Now, Of Course...)-Interior2.JPG

Avskjedskonsert var i London 13. desember 2018 i O2. Phil May til venstre. Til høyre den fenomenale gitaristen Dick Taylor. Van Morrison og Dave Gilmore stilte også opp.

The Sweet Pretty Things are in Bed Now of Course - (Repertoire, 2015)

R-7118216-1439401887-1131.jpeg.jpg

Deres siste (?) studioinnspiling.

IMG_3258.JPG

Som trøstespising ble det krølltorsk og rogn fra "Gutta fra Havet" i Sandvika., pluss en meget bra Bordeaux som ikke koster allverden. Pultost til dessert.

IMG_3264.JPG

Bikkja er også deppa og orket ikke å lese hele artikkelen i UNCUT. Men, hun fikk pultost.

Jeg gleder meg over at jeg fikk møte disse karene over noen øl i sin tid.

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Vi sår i f.eks gamle 2 liters isbokser. Jevnt utover med sjalottløkfrø, blir seendes ut nesten som en gressmatte når det kommer opp. Bruker såjord kjøpt i 40 liters sekk. Jevn vanning, fuktig men ikke myrhøl eller ørken. Setter de i vinduskarmen over panelovnen.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Vi sår i f.eks gamle 2 liters isbokser. Jevnt utover med sjalottløkfrø, blir seendes ut nesten som en gressmatte når det kommer opp. Bruker såjord kjøpt i 40 liters sekk. Jevn vanning, fuktig men ikke myrhøl eller ørken. Setter de i vinduskarmen over panelovnen.
    Vi har spist is som et lite helvete i det siste for å få tomme bokser å plante i. Men, hva gjør vi med "Gressmatten"?. Plante ute sent i april?

-------------------------

The nighttime is for me. Flott ute og deilig inne. Kona og bikkja sover.

Her litt fra innboet i kåken akkurat nå, pluss noen spørsmål. Først en skive, dobbel, anbefalt av en bonde nord for et kjent veikryss:

The Kundalini Genie - Reverberation (Black Spin Rec., 2018 ) Skotter.

IMG_3272-1.jpg

Kjøpte denne av en greker. Ikke rart de er på randen av konkurs stadig vekk. Fikk med to eks. av side A og B. Flotte saker. Gitaren sitter bra og melodiene er strøkne hvis man liker denne musikkstilen. Man kan godt guffe litt på.

Så til inventaret:

IMG_3286.jpg

Slik ser anlegget ut i hovedstuen i dag ; ryddig, pent og alt i valnøtt. Suveren lyd. Fet bass, selv uten Focal-sub. Jeg har ikke kjøpt noe nytt det siste året, spare penger er stikkordene.

IMG_3280.jpg

Og slik ser det ut i det tilstøtende rommet. Flott lyd her óg, et anlegg jeg som sagt benytter sent på kvelden for ikke å vekke folk (kona). Her er det en Music Angel (til ca. 10 000,- med suverene rør) som gjør en fantastisk jobb).

IMG_3281.jpg

Hengte opp et trykk av Kapteinen her for å få litt R´n´R-drag over rommet, men da visnet blomstene. Må bildet flyttes, eller kan vi ikke ha blomster i dette rommet? Gartneren? Du er jo ekspert på begge deler.

IMG_3283.jpg

Vi har en Emotiva DAC i kjelleren; nesten ubrukt, tror jeg henter den og pælmer ut de Aune-greiene. DACer er jo enkle konstruksjoner, så vi får se/høre hva hjernen sier.

Ha en god natt med denne på hjernen:

The Celibate Rifles - The Turgid Miasma of Existence (Hot Rec., 1985) Kenguruer.

IMG_3288.jpg

Ikke akkurat gamlehjemsmusikk. River og rocker. Masse bra gitar og vokal.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Lett å glemme at nye kommer til her på sentralen:

Focalene, i rommet det må ryddes opp i, er 1028Be. Der har jeg lyst på 1038Be for enda mer bass. Leter efter noen pent brukte.

HTalerne i stuen er Sonus Faber Olympica III. Fenomenale med et håndtverk ingen slår.

Platespillere er Luxman, VPI og diverse Dual, deriblandt den på bildet i roterommet, en direktedrevet 701. Bilde av VPI kommer senere.

Forsterkere er Devialet 400 og nevnte Music Angel. Den forsterkeren som jeg liker best er DK Design (i midten ovenfor), ett beist som benytter rør i forforsterkeren. Skikkelige rør her (fra f.eks. Audiomix her på sentralen) og den tar rotta på det meste. Første gang jeg skrudde denne amerikaneren på der jeg bor nå, så ble det småmørkt. Elektriker ble tilkalt og i dag er det 15 A i den kretsen.

Min barnslige ønskeliste for 2019 er Focal 1038 Be og Devialet 1000 Pro. Pluss en feit DAC. Så, det er bare å knipe igjen lommeboken. Foreløpig.

X

X186841

Gjest
    Planter trives best i bokser hvor det har vært pistasj is fra Diplomis :) Men husk å ikke ha det for varmt i det rommet de står, under 22 grader men ikke lavere enn 12.
    Matten deles opp i bolker på ca. 4 skudd og plantes ut når det er vær til det, slutten av April eller litt uti Mai, alt etter vær og føre.
    Litt småtips:
    Løkplantene utvikler blader og rot fra en svært kort stengel (løkkaka) rett under jordoverflata. Dette er løkens vekstpunkt. Selv om bladene dør og visner ned, kan nye blad skyte opp dersom løkkaka ikke er skada.
    Løk trives best på solrike, luftige og varme plasser.
    Skyggefulle steder bør unngås, da dette vil forsinke opptørkinga om høsten mer enn nødvendig.
    Løk krever jevn fuktighet, spesielt tidlig i sesongen.
    Sjalottløk trenger mye fosfor, pelletert hønsegjødsel kan benyttes.
    Løk liker ikke ugress og blir lett hemma hvis ikke dette holdes i sjakk.

X

X186841

Gjest
    Det er kun kaktus som trives i nærheten av Kapteinen, derfor han bodde i ørkenen :)

Egentlig flyttet foreldrene hans fra Glendale CA til utkanten av Mojave ørkenen i håp om att det skulle tørke ut kreativiteten hans, da de ikke ville ha en kunstner i familien. Som foreldrene sa:(“‘Cause you know, all artists are faggots”)

Sist redigert av en moderator:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er sikkert lurt å ha flere interesser. Det får hjernen til å arbeide. Her litt av dagens "arbeid"/nytelse. Min inntekt stammer fra avkastning på børsen og det kan gå bra og noen ganger rett til helvete.

Jeg fikk kjeft av kona for mitt siste innlegg, hun mente jeg fremstilte oss som bortskjemte drittunger. Devialet 1000 Pro??? Til 280k? Morsom? Vel, forklaringen er jo at lån er nedbetalt og at vi ikke sløser. Og at jeg er pensjonist.

Det blir jo litt dagbok dette og utlevering av hva man driver med. Noe småflaut. Min hensikt er å drive opplysningsvirksomhet og å inspirere andre. Here we go:

IMG_3330.jpg

Jeg er fan av sport (ikke fotball og bil) og dette gullet satt rett i hjertet mitt fra en bergensk sliter som tryna på 10 000 da det som mest gjaldt. Dæven som jeg unte ham denne seieren. Hardt arbeid skal belønnes.

IMG_3296.jpg

Mat og drikke er noe vi ivrer for hver eneste dag her i huset. Disse olivenoljene er suverene. Frukten er håndplukket og fangsten er presset innen 24 timer. Flotte saker.

R-2315235-1276359536.jpeg.jpg

R-855032-1278625766.jpeg.jpg

En skive som spilles ca. én gang i året er denne. Debut fra Mick Abrahams & Co. Den øverste kjøpte jeg da den kom ut i 1969 og den neste i Amerika i 1980. Flotte melodier, feit gitar osv. Neste, Getting to This er også suveren.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    En idrettsgren jeg digger, fint når det er sent på kveld fra Canada i fantastisk natur. Endelig seier til Tiril Eckhoff. Mye motgang, men nå satt den. Igjen: Hardt arbeid belønnes til slutt, som oftest, men ikke alltid. Bikkja sover.

IMG_3345.jpg

Fikk litt dilla på disse karene i kveld:

The Allman Brothers Band.

De har utgitt mye bra og litt dritt. Det verste jeg vet er "Best of", "The Very Best of", "The Ultimate Collection" osv., osv. Her to meget bra:

IMG_3343.jpg

1972. Kun bra kutt. "Ta deg en bolle", sier folk som har mistet grepet om argumentasjonen. Nei, få tak i noen fersken! Eat a Peach.

IMG_3339.jpg

Her er de tilbake med et suverent album. Efter 9 år siden siste. Det rocker. Og de utgir mye bra efter denne. Seven Turns.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen spesiell butikk som fører disse, om jeg tør være så fri...?
    God olivenolje er en livsnødvendighet men det er mye rart å få kjøpt, og ikke alltid så fersk som en kan ønske seg.
    Ofte at litt gromme ting blir stående i butikken..

olje.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, skikkelig olivenolje må man ha. Disse er høstet og produsert sent i 2017. Ved mørk lagring, så holder de til godt ut i 2020.

Jeg bestiller HER og henter på Meny efter noen få dager. Fin service fra disse folkene.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Bestilte 2 av denne. Høstet 2018. Jeg deler ut til sønn og datter. Kona og jeg greier ikke å konsumere alt.

extraverte_1_.jpg

Her en beskrivelse av oljen:

"L’Extraverte er en ekstra grønn, fersk olivenolje med mye smak. Olivenene høstes tidlig i sesongen i Catalonia og presses samme dag til en fyldig, grønn og rik olje.
    For å produsere én flaske av denne ekstra grønne oljen, brukes det 8-10 kg av 100% Hojiblancaoliven.
    Oljen har en pikant og samtidig subtil smak.

På grunn av den høye konsentrasjonen av polyfenoler (365 mg per liter ved tapping), er L’Extraverte en svært sunn olje. Dette er ren olivenjuice og byr på smaker av nyslått gress, grønt eple og tomatblad.
    Størrelse: 0.5 Liter

Land: Spania
    Region: Avinyonet del Penèdes, Katalonia
    Høstet: October 2018
    Begrenset opplag: 2000 L
    Type oliven: 100% Hojiblanca
    Passer med: Kokte, stekte eller rå grønnsaker, gryteretter, carpaccio av tunfisk eller biff."

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Mye sport nå om dagen og verre, eller enda bedre, skal det bli:

IMG_3360.jpg

Da pensjonerte Svindal seg med sølv og Jansrud fortsetter videre med gull. Ganske rått. Svindal har nok å gjøre med å forvalte formuen sin. Bare på Bank Norwegian dro han inn ca. 40 mill. med en innsats på ca. 1 mill. Lykke til videre til alpinfolkene og investor Svindal.

Her en skive bluesbraker skrøt av i sin tråd. Vel, da er det jo bare å kjøpe inn:

Lisa Dillan - Love Me Tender - The Quite Quiet Way (Kirkelig Kulturverksted, 2012/19)

IMG_3364.jpg

Aldri kjøpt noe fra dette plateselskapet, av flere årsaker. Men, denne virket interessant. Covere gjort av Elvis. Det som tiltrakk meg var musikerne: David Briggs (Neil Young, Spirit), Norbert Putnam (Area Code 615, pluss en haug andre), sessionmusikerne til Elvis, minus trommeslager Fontana som er gått bort.

Mer lavmælt enn dette er det lenge siden jeg har hørt. Hun har en suveren stemme og musikerne er forsiktig i bakgrunnen. Bra versjoner av komposisjonene, men litt mer gass kunne hun og bl.a. produsent Putnam gitt. Dette når ikke ut tll mange.

At Dillan og kompanjong Asbjørn Lerheim har hatt råd til dette, skjønner jeg ikke, men de har jo blitt sponset i huet og rævva av forskjellige organisasjoner som igjen er sponset av staten. Derfor burde denne innspillingen vært mer kommersielt tilgjengelig. Tipper få orker å høre på dette. Lurer på opplaget? Men, i min hjerne er dette bra.

IMG_3350.jpg

Hjernen og kroppen har beHov for litt vin hver dag. Dette er en frisk og flott Pinot Noir fra USA som passer til musikken.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Ja, skikkelig olivenolje må man ha. Disse er høstet og produsert sent i 2017. Ved mørk lagring, så holder de til godt ut i 2020.

Jeg bestiller HER og henter på Meny efter noen få dager. Fin service fra disse folkene.

Takk for tips!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Se innlegg #1097, ferskere og bedre olje får du nesten ikke.

Her er også en fin-fin olje, men Moestue vet å ta seg betalt:

dsc_6208-001_2.jpg

Du får denne plukket og presset i 2018.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Tja, synes ikke prisen var heeelt på trynet egentlig, brukt med fornuft da selvsagt. # 1097 = bestilt :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg greier jo ikke å legge meg. Sulten ble jeg óg. Litt flaksalt, pluss vin fra samme område og man er i den kulinariske himmelen. Legger ut noen klipp jeg fant på nettet:

zaytzaytoun_182541956.jpg

home700.jpg

Ofte, som oftest, er det vinbønder som snekrer den beste olivenoljen.

Jeg nyter disse sakene fra drammeglass med brød og et lite dryss salt. Liker oljen fersk, grønn og med peppersmak. Noen ganger skulle jeg ønske jeg bodde i Spania, Frankrike eller Italia. Men, Norge er bra. Husk å benytte skikkelig olje i bacalaoen!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Olivenolje må til for å smøre kroppen fra topp til tå:

IMG_3386.jpg

Denne er, som nevnt tidligere, høstet og presset i høst. Fantastisk bra.

Her, inspirert av ptb. Ankom i går:

Søren Genefke - alt om VINYL (Byens Forlag, 2018 )

IMG_3383.jpg

Jeg har jukset og bladd og t.o.m. lest slutten først, og såvidt begynt med lesingen. Flott skrevet. Dansk? Det betyr ingenting. Fyren har utført en masse research, snakket med folk som er over hans eget kompetansenivå, men Søren Genefke har også full peiling.

Dette er rett og slett en "Bibel" for vinylelskere, såvel for nybegynnere som gamlinger. Logisk inndelt. Masse flotte bilder. Og forklaringer.

For en som kjøpte sin første plate i 1962, da jeg var 9 år gammel, så er dette fantastiske saker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Vart skræmt her no....:eek:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Olivenolje må til for å smøre kroppen fra topp til tå:

Vis vedlegget 529980

Denne er, som nevnt tidligere, høstet og presset i høst. Fantastisk bra.

Her, inspirert av ptb. Ankom i går:

Søren Genefke - alt om VINYL (Byens Forlag, 2018 )

Vis vedlegget 529981

Jeg har jukset og bladd og t.o.m. lest slutten først, og såvidt begynt med lesingen. Flott skrevet. Dansk? Det betyr ingenting. Fyren har utført en masse research, snakket med folk som er over hans eget kompetansenivå, men Søren Genefke har også full peiling.

Dette er rett og slett en "Bibel" for vinylelskere, såvel for nybegynnere som gamlinger. Logisk inndelt. Masse flotte bilder. Og forklaringer.

For en som kjøpte sin første plate i 1962, da jeg var 9 år gammel, så er dette fantastiske saker.
    Hvor anbefales slikt kjøpt?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er godt å se at flere er interessert i god olivenolje. Jeg har min favoritttype oliven, Itrana, som vokser helt sør i Lazio. Navnet har den fordi den har sin opprinnelse rundt byen Itri. Grunnen til at jeg har fattet interesse for den er at jeg bor i området. Naturlig grønn og pepret er nevnt lenger opp i tråden, jeg vil legge til at oljen bør være ufiltrert. Olivenlunden på Sandvika Storsenter har også en god itrana-olje, men prisen....
    Jeg betaler 14 euro for 0,75 liter av denne, og det er dyrt i Italia.

olio-extra-vergine-di-oliva-1.jpg

Olio | Vinicola Santandrea

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er godt å se at flere er interessert i god olivenolje. Jeg har min favoritttype oliven, Itrana, som vokser helt sør i Lazio. Navnet har den fordi den har sin opprinnelse rundt byen Itri. Grunnen til at jeg har fattet interesse for den er at jeg bor i området. Naturlig grønn og pepret er nevnt lenger opp i tråden, jeg vil legge til at oljen bør være ufiltrert. Olivenlunden på Sandvika Storsenter har også en god itrana-olje, men prisen....
    Jeg betaler 14 euro for 0,75 liter av denne, og det er dyrt i Italia.

Vis vedlegget 530012
    Olio | Vinicola Santandrea
    Takk for kommentar og anbefaling. Skal sjekkes. Ufiltrert er å foretrekke, når det ikke er for mye grums. Det samme med vin.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Geitost kan du lage selv, ja. Kjøp noen geiter. Skikkelig kortreist ost. Jeg har produsert disse sakene selv.

Men, serrriøst: Sjekket denne siden og bestilte litt forskjellig. Får se hva som skjer med fortolling og annen dritt.

Ellers har jo mange blitt fanget i den tro at kortreist er bra, noe som er forbanna tull. Fyller man opp et fly med tomater fra Italia til Norge, så er det mindre forurensende enn å produsere tomater i Rogaland. Pluss at de søkkrike tomatbøndene i Rogaland subsidieres i huet og rævva m.h.t. elektrisk energi.

Det er kvaliteten og prisen på produktene som skal avgjøre og ikke handelshindringer. Skal melde tilbake når osten fra Italia er mottatt.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Vi får se. En utvei er å få varene levert i Sverige. Ca. 15 min. kjøring fra hytta vår i Femundsmarka til nærmeste butikk i Sverige. Det har vi gjort tidligere og fungert fint.

Men, å drive på slik minner meg om forbudstiden i bl.a. USA og Norge på 20-tallet.

Og, at staten/Stortinget hindrer handel på denne måten i 2019 er helt på trynet.

At jeg er en jævlig tilhenger av at vi må bli medlem av EU og være med på å bestemme, legger jeg ikke skjul på, det har jeg ment siden 1972. Da hadde vi sluppet dette handelsrotet og vært solidariske med andre land som ønsker å selge produktene sine.

Når det er handelshindringer finner folk raskt frem til utveier. I got mine.

Jeg snakker altså ikke om naturressurser som olje/gass, skog osv. Men, om noe så enkelt som ost. Men, det er unntatt i EØS-avtalen, fordi det tilhører landbruk.

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Skummet litt igjennom regelverket for landbruksvarer, fy faen for ei mølje. Ser ut som mattilsynet tillater melkeprodukter/ost fra alle land i eu for øyeblikket. Men har enkeltforbud innimellom ved utbrudd av dyresykdommer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn