Enkel forforsterker med rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    En hjertelig takk til begge Dere!! Fikk dessverre en "unknown error" etter lagd konto, bestilt basket og etter gikk til check-out... Får prøve igjenn i morgen. Antar du etter ordreoversikt skulle komme til side for betaling med paypal eller kort? Eller må det reg. en "billing-adress"?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har faktisk aldri bestilt fra Mouser, men er det ikke så enkelt som å trykke på linken, og velge "Order Basket"? Evt endre antall om man trenger det?

     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Jo - det var akkurat det jeg trodde og (og klikkede på denne) ... Men fikk "unknown error had occured " etter "gå til kasse" ;-)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Prøv å trykke på "Save as my own basket", kanskje det fungerer bedre?
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    La inn "billing adress" og de dingser jeg trengte manuelt - (kunne kutte en del da jeg kjøpte noen tusin 1/4w motstander, dioder og kondensatorer hos kinamannen tidligere ;-) ) - og gikk igjennom. Ble uansett raskere end hos Elfa - pga. det var delenumre :) - kom på bare rett under 400 inkl. frakt...

    Takker til alle her som gjer livet så mye lettere!!!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Vær forsiktig med kinakondensatorene hvis du har planer om at den skal vare en stund.
    Det er ikke uvanlig at de skriver på en høyere spenning enn den tåler etc.

     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Den var "innovativ" ;-) - bestilte ut fra oppgitte numre så håper går bra!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har jobbet litt med denne enkle forforsterkeren.

    IMG_1273.jpg


    IMG_1275.jpg


    Kabinett ble i tre. Jeg er jo snekker og denne var ledig for ombygging. Det blir nok ikke endelig løsning. Men det duger for øyeblikket.
    Den har fått noen timer i drift. Jeg må si med en gang at den låter bra. Ingenting som stikker seg ut på noen måte.
    Bassen er fjellstø. Mellomtonen heller mot det varme, og diskant fyller fint inn uten å virke påtrengende.
    Jeg vil kalle den en forforsterker med lave skuldre og en fin spillestil.

    Jeg har vært i mellom Dire Straits - Dire Straits fra 1978, David Gilmour også utgitt i 1978, Nazareth - Hair of the dog 1975, Tracy Chapman 1988
    Bob Dylan - Desire 1976 og Bob Dylan - Empire Burlesque 1985.
    Altså litt av hvert. Alt har den gjennomført med glans i mine ører.

    Jeg har montert to utganger på min. Der den driver en Hypex ucd400 til bassen, og en 2A3 rør amp til mellomtone og diskant.
    Dette klarer den meget bra. Ingen pusteproblemer overhode. Jeg har sammenlignet med en Lector Zoe preamp med Mullard rør. Denne er nok fyldigere i bassen. Men det er også det hele. The Bstrd spiller like godt oppover slik jeg kan vurdere det. Og det sier litt når man tenker på hvor hyggelig prislappen er.

    Konklusjonen min må bli at dette er mye go-lyd for veldig lite penger. Og til de som sitter med ett slikt byggesett i huset. Ikke nøl med å koste på både kanalvelger og fjernkontroll av god kvalitet. Det fortjener denne lille råtassen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette frister mer og mer, er det noen som har print de kan selge meg til dette?

    Det burde vel være mulig å bygge denne inn i ett kabinett sammen med fjernstyrt volumkontroll, kanalvelger og en DAC?

    Handlekurven som er lagret og linket til fra Yngve har en utgått komponent forresten.
    22.11.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da var visst kretskort kjøpt fra Skrodahl :D

    Stemmer handlekurven nå? Jeg syns det var så høyt antall av en del komponenter med tanke på enkelheten av kretsene...
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er rør og sokler bestilt også :)

    Hvilke trafoer kan dere anbefale til dette? Jeg er helt aldeles blank på slikt:(
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Du trenger to trafoer, en for filament heater og en for supply til rørene.

    Filament heater må ha en output på 6-9 volt AC, gjerne 2A. Dvs ≥ 15VA.
    Selve strømforsyningen til rørene behøver ikke være rare greiene, de drar bare noen milliampere. En output på 18 volt AC og rundt 0,5A rekker. Dvs ≥ 10VA.

    Nikko03 har nettopp kjøpt trafoer, kanskje du kan dele artikkelnummer? Selv brukte jeg disse to for mine tester:

    https://www.kjell.com/no/produkter/.../tufvassons-stromadapter-(ac)-9-v-20-w-p44892
    https://www.kjell.com/no/produkter/...ufvassons-stromadapter-(ac)-17-v-7-2-w-p44890
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takker, men jeg vil jo helst ha noe integrert i kabinettet, så fint om noen kan linke meg til konkrete trafoer, gjerne hos Mouser siden jeg vil besille resten av komponentene derfra :)

    Jeg ser forresten nå at denne har 4xgain og at det fremstår som lite. Hva er vanlig i en pre? Må jeg ha effekttrinn med høyere gain enn normalt?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk :)

    Det er vel såpass rikelig med strøm at de kan drive flere ting, som f.eks en DAC og ett IR rele?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger to trafoer, en for filament heater og en for supply til rørene.

    Filament heater må ha en output på 6-9 volt AC, gjerne 2A. Dvs ≥ 15VA.
    Selve strømforsyningen til rørene behøver ikke være rare greiene, de drar bare noen milliampere. En output på 18 volt AC og rundt 0,5A rekker. Dvs ≥ 10VA.

    Nikko03 har nettopp kjøpt trafoer, kanskje du kan dele artikkelnummer? Selv brukte jeg disse to for mine tester:

    https://www.kjell.com/no/produkter/.../tufvassons-stromadapter-(ac)-9-v-20-w-p44892
    https://www.kjell.com/no/produkter/...ufvassons-stromadapter-(ac)-17-v-7-2-w-p44890
    Beklager sent svar. Men når det gjelder trafo har den ikke dukket opp ennå. Jeg bestilte på ebay ;) Så jeg endte opp med å slakte ett annet prosjekt for jeg ble så utålmodig ;) Og det er jeg jaggu glad for :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Takk :)

    Det er vel såpass rikelig med strøm at de kan drive flere ting, som f.eks en DAC og ett IR rele?
    Ja, om du kobler i parallell OG du har en strømforsyning som tar AC inn så har du nok strøm til det både på 9 og 18V.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det et sikkert jeg som har misforstått noe, men skulle ikke denne passet her?

    0C756AF5-3227-41EB-8CFC-03A02CA64F89.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var det jeg gjorde. Sist jeg sjekket var det ingen 7.5 mm kondiser med rett spec i lager.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    De jeg har er ifølge Mouser 7,5mm, så hullavstanden i printet er vel større?

    NB: jeg har ikke målt selv, kun på øyemål!
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var en stund siden. Det er mye mulig at jeg bare fant 7.5 mm, og ikke 10 mm. Jeg husker at det var for kort benavstand, men det var ingen problem å lodde dem fast.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe fornuftig sted å sette en av/på bryter som helt sikkert ikke liker 230V her? Blir det krøll om jeg tar en fase fra hver av trafoene via samme (enpolte) bryter?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det ser forresten ut som om bryteren skal holde i massevis, så da tar jeg heller en fase fra nettet :)

    CE26F315-496D-48D9-948A-D7B4A538CB85.jpg


    Blir strømforsyningen veldig varm? For å få plass i kabinettet jeg har må jeg kappe 10-15mm av høyden på heatsinkene...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg liker å montere regulatorene under kortet med chassis som kjøleribbe, da slipper man å bekymre seg for å få ventilert ut varmen.

    For å montere dem slik, monterer jeg først kortet med spacere på riktig sted. deretter bøyer jeg beina på regulatorene 90 grader og stikker dem igjennom kortet fra nedsiden.
    Smør kjølepasta under regulatoren, sett kortet på plass på spacerene og dytt regulatoren ned mot chassis. Da får du ett avtrykk av kjølepastaen som viser hvor skruehullet må være.

    Fjern kortet igjen, bor hull og monter på ny med mica, silpad el. under regulatoren. Lodd den fast når alt er skrudd til. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er iofs bare 6.3V som blir varm. Den skal levere 0.6-0.7 ampere. Regulatorene stenger av seg ved 125 grader, så det burde gå bra med litt ventilasjonshull.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Er det noe fornuftig sted å sette en av/på bryter som helt sikkert ikke liker 230V her? Blir det krøll om jeg tar en fase fra hver av trafoene via samme (enpolte) bryter?
    Det virker som du har forkastet ideen, men for sikkerhets skyld: Ja, det blir krøll om du tar en fase fra hver av trafoene via samme enpolte bryter.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker å montere regulatorene under kortet med chassis som kjøleribbe, da slipper man å bekymre seg for å få ventilert ut varmen.

    For å montere dem slik, monterer jeg først kortet med spacere på riktig sted. deretter bøyer jeg beina på regulatorene 90 grader og stikker dem igjennom kortet fra nedsiden.
    Smør kjølepasta under regulatoren, sett kortet på plass på spacerene og dytt regulatoren ned mot chassis. Da får du ett avtrykk av kjølepastaen som viser hvor skruehullet må være.

    Fjern kortet igjen, bor hull og monter på ny med mica, silpad el. under regulatoren. Lodd den fast når alt er skrudd til. ;)
    Det var ikke dumt, men nå er de allerede loddet og beina klipt, så det toget har nok gått. Men kanskje det er plass til å bøye de så langt ned at heat sinkene kommer under kanten. Skal teste senere.

    Skrodahl: ja, jeg tar nå den ene fasen fra nettet via bryter, så får jeg slått av alt.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Pass på at du har isolering mellom spenningsregulator og kjøleribbe.

    LM317, TL783 og LT1086 har alle full output på metalldelen som går mot kjøleribben. Med isolering gjør det ingenting om kjøleribben skulle røre chassis. Uten isolering blir det mildt utrivelig. ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker jeg fortsetter i min egen tråd, istedet for å spamme ned denne :)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har bygget mange rørpreamper, men aldri brukt print til disse. Remus, ymse riaaer, super simple single stage og noen srpp-er. Punkt til punkt med det man må passe på der.
    Ikke alltid det blir så vakkert, men det funker. Fant to stykker 6j5 i rørboksen, og har vel det meste av komponenter, minus noen lytter og transistoren i "høyspenten" og da er vel mye gjort? Printene ser fantastisk flotte ut! Flott at kreative sjeler finnes, og da er det godt å være musikkelsker. Hvor får jeg kjøpt printplater til strømforsyninga og til rørene? Tøft prosjekt dette!
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Er det stopp i byggingen hos folket ?
    Skal igang med denne + div. slik at det blir en komplett PreAmp.
    Jeg suger til meg alt jeg kan av tips og ide'er fra tekst og bilder ;-)

    Kai
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Det er for volumkontrollen på forforsterkeren. Det var vanskelig å finne på Mouser, og jeg forsøker å få med så mye jeg kan fra en leverandør.

    De jeg finner fra ALPS har 10mm mellom pinneradene, standard 16mm pot har 5mm.
    Heisann

    Noen forslag til kvalitets POT til volumkontroll ?
    Jeg trenger nødvendigvis ikke ett pot som passer på pcb, da jeg skal montere i front på kabinett.
    Vil en slik fungere ?
    https://no.mouser.com/ProductDetail/688-RK27112A0A16

    Kai
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er for volumkontrollen på forforsterkeren. Det var vanskelig å finne på Mouser, og jeg forsøker å få med så mye jeg kan fra en leverandør.

    De jeg finner fra ALPS har 10mm mellom pinneradene, standard 16mm pot har 5mm.
    Heisann

    Noen forslag til kvalitets POT til volumkontroll ?
    Jeg trenger nødvendigvis ikke ett pot som passer på pcb, da jeg skal montere i front på kabinett.
    Vil en slik fungere ?
    https://no.mouser.com/ProductDetail/688-RK27112A0A16

    Kai
    Det der er fint.
    Brukes i mange "HighEnd" forsterkere. Og mange andre.
    Dyrere er ikke alltid bedre.
    Vurder om et slikt med motor kan være lurt. Styring og fjernkontroll får du for kr 150,-
    Da får du faktisk ALPS'n med også.
     
    Sist redigert:

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Det er for volumkontrollen på forforsterkeren. Det var vanskelig å finne på Mouser, og jeg forsøker å få med så mye jeg kan fra en leverandør.

    De jeg finner fra ALPS har 10mm mellom pinneradene, standard 16mm pot har 5mm.
    Heisann

    Noen forslag til kvalitets POT til volumkontroll ?
    Jeg trenger nødvendigvis ikke ett pot som passer på pcb, da jeg skal montere i front på kabinett.
    Vil en slik fungere ?
    https://no.mouser.com/ProductDetail/688-RK27112A0A16

    Kai
    Det der er fint.
    Brukes i mange "HighEnd" forsterkere. Og mange andre.
    Dyrere er ikke alltid bedre.
    Vurder om et slikt med motor kan være lurt. Styring og fjernkontroll får du for kr 150,-
    Da får du faktisk ALPS'n med også.
    Har du noen link til den ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn