Flott Skrodahl - skjønner ikke at disse (Elfa, Mouser etc) ikke i oppsett legger inn en mulighet for at et medlem lagrer en liste (akkurat som offentlig spilleliste i spotify) som av medlemmet kan velges som "åpen" - slik du kan utføre bestilling vhja ET KRYSS... ;-).
Måtte gi meg i første forsøket - hadde kun en god time - til et par håndfulder komponenter...! Alle diodene hadde jeg, alle 1/4 w motstander og...
Mouser har mulighet for å dele handlekurv. Man kan legge arbeid i å lage en ferdig kurv hvor man trykker bestill for å få alt, men når noen skal bestille ett år etterpå er gjerne ikke alt på lager og enkelte komponenter har gjerne blitt obsolete med ett nytt varenummer på erstatteren.
Når jeg bestiller deler til div prosjekt, ender jeg aldri med komplette handlekurver siden jeg har en del komponenter liggende fra før og jeg bestiller gjerne litt deler som trengs til andre prosjekt i samme slengen. Disse kurvene egner seg ikke til deling. Jeg ser heller ikke noen grunn til å modifisere kurvene slik at de inneholder akuratt det som trengs for prosjektet for at andre skal slippe å bruke tid på det.
I dette tilfellet har Skrodahl gjort mesteparten av jobben ved å finne mouser delenummer på alle komponenter, så da er det bare å sette seg ned og copy/paste for å legge i handlekurven.
Bestillingsprosessen er krevende og tar som oftes lengre tid enn selve byggingen, men man må bare bite tennene sammen og legge seg til vaner.
Finner man feks en resistorserie som man holder seg til, kan man raskt finne samme komponent med forskjellige verdier ved å skrive om delenummeret og søke.
Se feks på 100k resistorene som Skrodahl har valgt:
603-MFR-25FRF52100K
På slutten av nummeret står resistansen. Vil du ha en 10k motstand, søker du 603-MFR-25FRF5210k. Trenger du en på 22k, blir det 603-MFR-25FRF5222k.
For å lett finne alle motstandene du trenger kopierer du starten på delenr "603-MFR-25FRF52", limer inn i søkefeltet på mouser og skriver motstanden du vil ha til slutt.
Ved den metoden bestiller man mye raskere uten å måtte krysse av produsent og alle relevante spesifikasjoner for hver eneste komponent.
Hvis man ikke godtar at komponentene må bestilles hver for seg, kan det være verdt å ta turen innom feks hifiklubben. Der er alle komponentene valgt ut og kan kjøpes med ett klikk de har til og med satt det sammen for deg.
Edit: Tok meg 5 min og kopierte delenummerene til Skrodahl og laget en handlekurv.
https://no.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=49c9a64471
Det som mangler her er motstand for led, rør, rørsokler og trafo.