Endelig oppnadd målet om å få meg rørutstyr,bilder

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Siden ingen gadd å gratulere meg i den andre tråden, får jeg lage en ny tråd 8) Drømt om dette leeenge..

Kan da endelig melde meg inn i rør-klubben, som stolt ny eier ;D  Første gang for meg! Ordnet en deal hvor jeg fikk en Cayin A-50T integrert og en Cayin CDT 15A rør cd-spiller (riktignok med defekt fj.kontroll). Føler jeg har råd til noen ekstra rør for å teste litt, forslag mottas... Kommer sikkert til å få dilla, å bytte dem ut før tiden uansett ;D  Oppsettet spiller som en fantasi i mine ører, og finishen på greiene er helt enorm! Trodde 2 x 35 watt skulle bli snaut til mine Focal JMlab Cobalt 816 S , men dæven her er det jo til og med masse punch og krefter i  2 x 16w triode mode..!
Waf faktoren var tydeligvis bra, for samboern tok dem imot med åpne armer  :D
Dette var en rørende opplevelse på flere måter, deilig når gåsehuden kommer midt i Nils Lò`fgren`s "keith don`t go"  ;D ;D Føler meg litt frelst, derav alle smileyene.. Klar for gratulasjoner for å ha sett(hørt) lyset nå ;D

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Re: Endelig oppnadd målet om å få meg rørutstyr

Gratulerer så mye! :D

Har litt lyst til å prøve å slenge meg på rørbølgen selv når økonomien tillater det...

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.436
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Kjekt at flere ser lyset! Har selv rør, og det gjør susen.
Fornøyd med cd-spilleren din? Eller er det forsterkeren som står for de fleste smileyene..........? Har samme spiller, men ikke forsterker!

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Velkommen i klubben ;D

D

Dilla

Gjest

Entusiastisk innlegg, skjønner entusiasmen godt! Gratulerer med gåsehud og rør :)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Kjekt at flere ser lyset! Har selv rør, og det gjør susen.
Fornøyd med cd-spilleren din? Eller er det forsterkeren som står for de fleste smileyene..........? Har samme spiller, men ikke forsterker!
Har ikke hatt sakene mer enn 28 timer, så litt tidlig å uttale seg ;D Men det spiller helt vidunderbart i mine ører! Har hørt alt for lite rør fra før tydeligvis... Jeg klarer faktisk ikke å sitte her foran pc`en mere enn ca 1 min, før jeg må inn i stua å høre fra sweetspot hvis det er lyd i anlegget ;D ;D
Bruker rørutgangen på cd spilleren med upsampling, og testet den igår mot en TagMclaren Dac 20 F3 Series (har hatt den i anlegget et par mnd, koster 30 k eller noe), og det var liten tvil om hva som låter best i mine ører ihvertfall... Men jeg tror nok forsterkeren hjelper til den også :) ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Gratulerer så mye!! ;D ;D ;D
Fikk meg rørpre for noen uker siden, er som å komme til en annen verden :D :D
Nå mangler du bare vinyl ;) ;)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Gratulerer så mye!! ;D ;D ;D
Fikk meg rørpre for noen uker siden, er som å komme til en annen verden :D :D
Nå mangler du bare vinyl ;) ;)
He he, ja der tok du meg på senga ;D Men seriøst, det har jeg ikke plass til... Skal legge ut et par bilder, så skjønner du ;) Redbook låter fint her nå synes jeg..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

gratulerer, gratulerer, gratulerer!

A

Apache

Gjest

Skjønner hva du mener Focalmann. Har akkurat fått i hus en liten deilig rørsak på 2x35w, og det låter himmelsk. En PrimaLuna til 11.700,-. Mye billigere enn hva jeg trodde rør skulle koste.

For første gang kommer det godlyd fra CD-spilleren. Trykker skikkelig i bassen, og mellomtonen har herlig attakk og dynamikk .

Gleder meg til å koble til vinylen.

mvh.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

He he, ja der tok du meg på senga ;D Men seriøst, det har jeg ikke plass til... Skal legge ut et par bilder, så skjønner du ;) Redbook låter fint her nå synes jeg..
;D ;D Det har jeg ingen vansker med å tro på ;D ;D

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Takker for forståelse og gratulasjoner ;D

Teoball80 hvor er du? ;D

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

;D ;D Det har jeg ingen vansker med å tro på ;D ;D
Kunne evnt hatt den på øverste hylla i seksjonen ;D

Gleder meg til det blir litt gjennomført stil, istedet for hummer & kanari.. Copland, TagMclaren og begge Meridianene skal bort, og den nye forsterkeren der hvor Copland`en stod. Cd spilleren skal under tv`en, der Meridian drivverket står nå :)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.688
Torget vurderinger
4
Re: Endelig oppnadd målet om å få meg rørutstyr,bi

Gratulerer :D
Kjenner følelsen ;D ;D

Det virker som om veldig mange konverterer til rør for tiden. Vet ikke om det er fordi jeg har blitt mer oppmerksom på tråder om rør, eller om det er reelt.
Uansett, det er min ydmyke mening at rør er (den eneste ::))veien til musikalsk hifi-lykke ;)

K

kbwh

Gjest

Har litt lyst til å prøve å slenge meg på rørbølgen selv når økonomien tillater det...
Det får du ikke lov til ;)

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3

Det får du ikke lov til ;)
Jeg lover å eksperimentere masse med akustikkbehandling og romkorreksjon først! :-*

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.467
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32

Gratulerer og velkommen! Det er (nesten) ingen ting som kan måle seg med rør. Rimelig enkelt å tilpasse lyden til egen smak også. Med "OP AMP'er" ender mange med å bytte "sjeleløs" kabel. Skjønner at interessen er glødende.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.697
Sted
Horten
Torget vurderinger
8

Grattis med rør!

Høyttalerkablene var litt tynne. ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal

Ja, er det ikke utroligt ! Etter all den snakk om antall watt, brokobling og annet hysteri (mest på et annet forum da..) er det fint å se at verden er den samme og at man faktisk kan være lykkeligere med f.eks. 8 watt......
Fornøyd med BM ?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Grattis med rør!

Høyttalerkablene var litt tynne. ;)
Ja, også er dem så myke og fleksible ;)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Ja, er det ikke utroligt !  Etter all den snakk om antall watt, brokobling og annet hysteri (mest på et annet forum da..) er det fint å se at verden er den samme og at man faktisk kan være lykkeligere med f.eks. 8 watt......
Fornøyd med BM ?
Svært fornøyd med BM, men det spørs nå som jeg må ha en kabel på 2 meter... Noen som har en BM A1 på 2 meter å selge? :)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Gratulerer focalmann.
Helt siden Joaquin introduserte meg for rør har jeg vært hekta. Å lange godsaker til en intørket Audiofil, fy skamme deg Joaquin ;). Lf

A

Antonx

Gjest

Hei, jeg har nylig skaffet meg 816s. Mine er ikke spilt inn ennå, men opplever de som veldig lyse i klangen. Noen sier det blir mye bedre når de er godt innspilte, andre mener de rett og slett er lyse.
Kan jeg spørre hva du mener om dem?

Har Marantz CD5400OSE og MarantzPM 7200, VhH s.k. og Monster ht.k.

Hallgeir

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Gratulerer med fint oppsett. Blir fint med en rack. Bort med Tv apperatet nå:)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Gratulerer med fint oppsett. Blir fint med en rack. Bort med Tv apperatet nå:)
Blir nok ikke dedikert rack med det første, men det blir jo mye bedre nå jeg fjerner Meridian drivverket under tv`en og Copland + Meridian+TagMclaren oppe i hylla ;)

Var på langweekend i Madrid i helga, og satt bare å gledet meg til å sitte å røre i stua hjemme egentlig ;D

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
1

Hei Focalmann!

Grattis med godsakene. Gleder meg til en prøvelytt.
Skal prøve å få det til i helga, men kan ikke låve nokke.

Kanskje e skulle testa en rørsak selv?? Hva tror dere hifi allvitende?
Blir Patos Lyric 402 MkII altfor varm med rør?
Og eventuelt litt for tungdreven?

Terje

R

Rojoh

Gjest

Hei Focalmann!

Terje
Nå finnes det mange forskjellige rørforsterkere, men tror kanskje du må ha noe av de grommere (og dyrere) for å få godt resultat med Lyric 402mkII. Da ville jeg heller vurdert rørpre + transistoreffekttrinn.

Mvh. Johan

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Hei Focalmann!

Terje
Takker!

Kan jo ta med min en tur ned en dag hvis du vil ;)
Har en følelse av at den driver Patosene dine uten nevneverdige problemer! Og jeg er ganske overrasket over at lyden oppover i registeret er så oppløst som den er, selv om lydbildet helt klart har blitt varmere i positiv forstand :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883

To bilder av det gamle oppsettet
Jeg likte særlig godt rørene som står på hver sin side av Tv'n... ::)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.116
Sted
Holmestrand

Jeg har lånt MAE SET fra Motron.
Må si jeg er imponert, selv om jeg var ekstremt skeptisk til effekten, men det fungerer! Vil anbefale en kikk på denne forsterkeren hvis man vurderer rør.

Det eneste som holder meg tilbake akkurat nå er en utrivelig restskatt.....

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.233
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1

Ja, jeg har vært så heldig at jeg har nede hos Focalmann og hørt på herlighetene, og jeg må si jeg er litt impregnert. :)

Som dere ser av "samlehylla" hans så har han jo mye annet rart der, copland, meridian, alskens magiske kabler laget av sølv og gulv og månestøv i fullmåne av jomfruer og slikt, og det har vært bra lyd lenge i den stua, men ingenting har gjort så stor og åpenbar forskjell som den rørforsterkeren der! ;D

Det må være sagt med en gang at forsterkeren er på ingen måte nøytral i den forstand vi normale mennesker med transistorforsterker tenker på som nøytral.

Når det er sagt så låt det SINNSYKT bra! Nøytralt er oppskrytt! Anlegg skal ikke låte nøytralt, de skal spille musikk! Og det gjør det hos Focalmann nå! :) :)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Ja, jeg har vært så heldig at jeg har nede hos Focalmann og hørt på herlighetene, og jeg må si jeg er litt impregnert. :)

Som dere ser av "samlehylla" hans så har han jo mye annet rart der, copland, meridian, alskens magiske kabler laget av sølv og gulv og månestøv i fullmåne av jomfruer og slikt, og det har vært bra lyd lenge i den stua, men ingenting har gjort så stor og åpenbar forskjell som den rørforsterkeren der!  ;D

Det må være sagt med en gang at forsterkeren er på ingen måte nøytral i den forstand vi normale mennesker med transistorforsterker tenker på som nøytral.

Når det er sagt så låt det SINNSYKT bra! Nøytralt er oppskrytt! Anlegg skal ikke låte nøytralt, de skal spille musikk! Og det gjør det hos Focalmann nå! :) :)
MEGET bra innlegg Hybris ;D ;D

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Jeg likte særlig godt rørene som står på hver sin side av Tv'n...  ::)
Nærmeste jeg kom rør, uten å ha det ;D

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0

Grattis med ny kraftstasjon!!Kommer og skjekker
imorgen. 8) Er sweet-spot fortsatt en sliten brun fløyels-stol?He-he. Fått lyst på rør, ja. Siste jeg hadde var en gammel radionette med "trolløye"......Bare rør var det.Stua di ser ikke mye WAF-aktig ut på bildene, så jeg skjønner at du lar vinylen være. Men jeg må ha..........Rør og Riia.
Mye WAF og god lyd. Lykke til!!

Meridianmannen 2

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

He he, ja stolen står å sperrer verandadøra, og bordet inntil sofaen sånn at jeg kan se de nye sakene fra sweetspot ;D
Godt jeg har en tolerant samboer, siden jeg okkuperer hele stua og ommøblerer hele tiden nærmest...

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1

A MESSAGE TO AUDIOPHILES
(AND THOSE WHO LOVE THEM):

From day one, digital technology has troubled the high-end audio community. Early CDs clearly were primitive, yet trumpeted by their marketers as perfect. Purists reacted by closing ranks, refining proven analogue methods, condemning digital as musical heresy and often ignoring its real and rapid progress.

In extreme backlash, certain nostalgic purists even reverted to high-priced resurrections of vinyl-and-vacuum-tube designs a half-century old.

But serious audiophiles who now accept CDs as the preferred source are forced to choose among digital equipment conceived largely by engineers mired in an analogue tradition. The tendency is to treat digital as a virus to be contained, by converting it to analogue as early in the chain as possible.

This is quaint, but amounts to refining a 1950s tubed computer to run a modern virtual-reality program: certain to deliver the worst of both worlds.

Rich man’s tone controls.

We’re speaking of course of the so-called pure signal path. Paramount among audiophile truths is that music’s electronic journey to our ears should be as short and unadorned as possible; this preserves the fragile nuances of live performance. This is why, for example, audiophiles have long rejected analogue tone controls, correctly seeing them as electrical mazes where musical subtleties are lost or rearranged.

Yet the typical purist hi-fi is hardly pure. Rather, it’s a confusion of components with varying reactive properties, tangled together through a rat’s nest of electrically whimsical cables. Each piece lengthens the path and damages delicate harmonic, phase and other relationships that contour music. The amusing irony is, these boxes and cables are generally assembled for tone control: each piece chosen for how its voice changes the message.

Why not simply replace the whole corrupt chain with one transparent digital link, particularly if the music source is digital already? The answer is, audiophiles have grown fond of certain analogue distortions and the rituals to invoke them. But there is a better way ;,,,,,,,,(?)

MEN - så lenge de som alikevel syntes at musikken lyder best med elektronik-teknologi som snart er 100 år gammel, så er det viktigste at musikkgleden er STOR. Noen syntes jo også at veteranbiler er kuulere enn nye biler. Grattis med ny morsom "veteranbil"!

Topp Bunn