Endelig fått laget meg strømkabel...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
theStig skrev:
Siden skjermingen virker å være poenget, må kablene da jordes?
Skjerm er en gevinst, men den største forbedringen ligger i å bruke massive ledere som i Ericsson EKKJ typenr. 55-617-17 hos ELFA ;)
men den er ikke godkjent her i norge som apparatledning da.. :-\
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Pengvim skrev:
R.Solhaug skrev:
theStig skrev:
Siden skjermingen virker å være poenget, må kablene da jordes?
Skjerm er en gevinst, men den største forbedringen ligger i å bruke massive ledere som i Ericsson EKKJ typenr. 55-617-17 hos ELFA ;)
men den er ikke godkjent her i norge som apparatledning da.. :-\
Det er vel ikke de du har laget heller for den saks skyld!

mvh.
 
J

Jurassic

Gjest
kwil skrev:
Pengvim skrev:
R.Solhaug skrev:
theStig skrev:
Siden skjermingen virker å være poenget, må kablene da jordes?
Skjerm er en gevinst, men den største forbedringen ligger i å bruke massive ledere som i Ericsson EKKJ typenr. 55-617-17 hos ELFA ;)
men den er ikke godkjent her i norge som apparatledning da.. :-\
Det er vel ikke de du har laget heller for den saks skyld!

mvh.
Nå har menigmann faktisk lov til å montere støpsel selv i Norge.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er ettellerannet med at de er solid core eller noe.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg vil også ha plugger... er vel ikke for sein :-\
 
J

Jurassic

Gjest
Solid Core er ikke tillat brukt som fleksibel kabel men på flertrådet kabel har en lov til å montere støpsel selv.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
G-K skrev:
Jeg vil også ha plugger... er vel ikke for sein :-\
du får spørre _Jan_ :)

Jurassic skrev:
Solid Core er ikke tillat brukt som fleksibel kabel men på flertrådet kabel har en lov til å montere støpsel selv.
var det jeg mente
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
G-K skrev:
Jeg vil også ha plugger... er vel ikke for sein :-\
du får spørre _Jan_ :)

Har sendt PM og spurt pent ;)

Hvis noen er interessert, har jeg fortsatt noen meter LMC-kabel (3x2,5mm2) jeg kan avse, etter å ha lagt egen kurs til anlegget. Send meg bare en PM..
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Vil også gjerne ha 5 plugger.... ::) Man er vel over 200 kroners grensen for lengst likevel...?

Mvh
Kaptein Ufattelig
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det er nok over 200kr ja.. 14$ = ca 75kr pr plugg
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
roffe skrev:
Jeg har også laget meg skjermede kabler til de mest strømkrevende komponentene i anlegget. Jeg er en av dem som har et trangt rack med mye kabelsalat, hyppige omkoblinger, og var til tider vært plaget av tidvis svak brum etter omkoblinger. Dette er det lenge siden jeg har hørt noe til.

Jeg baserte meg på denne fra Elfa (varenummer 55-819-54, den mye omtalte Ölflex-kabelen):
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2019689.htm
TheStig
Du har helt rett, jeg er også på leting etter en kabel som ikke er så sinnsykt stiv, selv bruker jeg avdanka strøm kabler fra jobben på 2,5 kvadrat, stive som hønn.!!

roffe
Ölflex har vært "glemt" av meg pga den bare finnes opp i 1,5 kvadrat, kunne tenkt meg å prøvd enda tykkere ledere enn 2,5 kvadrat også, men dette er kanskje bare tull og tøys fra min side.?
Har dette noe praktisk betydning eller er det bare for at jeg har blitt forvirret av tykkelser.?


Dette stemmer strengt tatt ikke. (altså ang. ølflex)

Den finnes i hvertfall i disse dimensjonene: 1.5mm2 - 2.5mm2 - 4mm2 - 6mm2 - 10mm2 og 16mm2

Og når det gjelder ekkj light som er massiv og den jeg bruker for tiden, er denne faktisk nesten like myk som en pmh for det er ikke noen skjerm i denne.
 
T

theStig

Gjest
Jeg fant en 6 meter lang stump PSFP 2x2,5 + jord, overskudd fra kabelstrekk til garasjen. Den er ikke så innmari stiv faktisk, og er helt håndterbar som apparatkabel. Det er ikke lov å bruke den har jeg skjønt, men det er ikke juks hvis ingen oppdager det....

Min venn Clas O. får besøk i morgen, og da handles det kontakter til herligheten.

Dette skal blindt A-B testes på et par kompiser. ;D
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Til dere som har spurt litt seinere og ikke har fått pm, så kan dere gjerne bli med, men da må noen av dere andre stå for betalingen og bestillingen av alle pluggene. Har desverre ikke penger og tid til det nå, er student. Hvis noen melder seg i løpet av 24 timer, til å ta ansvaret med betalingen, bestilling og vidresending, så kan alle få være med.
Send meg PM, så sender jeg liste over hvem som skal ha hva.

ok?

Er det noen som villig til å ta ansvaret med og fikse dette, så er det helt greit for meg.

Vi er allerede oppe i 20 plugger, men blir nesten 30++ med dere som har meldt dere på nå.

mvh Jan
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
topline skrev:
Pengvim skrev:
Ølflex er ikke så verst. har satt på chlas ohlson plugger på en sånn. :)
Bruker også Ølflex - med Bybee filters. ;D






Hvilken ölflex er det? Har du no varenr eller link til den kabelen?
Har laget disse Guru. De er bedre enn original lisse men forvent deg ikke noe skikkelig løft. Mulig jeg har noen liggende du kan låne / få
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Har laget disse Guru. De er bedre enn original lisse men forvent deg ikke noe skikkelig løft. Mulig jeg har noen liggende du kan låne / få
Det er et poeng, men i forhold til pris så er de ok syns jeg.
Fikk sammenlingnet min ene med bybee opp mot PS Audio Statement en gang. Og summasummarum så har jeg ikke brydd meg om å jakte på bedre kabler i ettertid.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
tror det kommer an på hvilken/hvordan strømforsyning du bruker, hvor mye effekt du får av nettkabel.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
topline skrev:
Har laget disse Guru. De er bedre enn original lisse men forvent deg ikke noe skikkelig løft. Mulig jeg har noen liggende du kan låne / få
Det er et poeng, men i forhold til pris så er de ok syns jeg.
Fikk sammenlingnet min ene med bybee opp mot PS Audio Statement en gang. Og summasummarum så har jeg ikke brydd meg om å jakte på bedre kabler i ettertid.
Enig med deg i det. I forhold til pris så er de bra i forhold til original lissene (for oss som hører forskjell på kabler da) ;D Mener disse kostet under 20,- meteren
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja nå er jeg helt i villrede her, hva skal jeg velge? Hvilken kabel benyttes i Fat LMC?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Ja nå er jeg helt i villrede her, hva skal jeg velge? Hvilken kabel benyttes i Fat LMC?
kjøpt 4 meter LMC jeg, hva er egentlig forskjellen til Fat LMC?
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Ja nå er jeg helt i villrede her, hva skal jeg velge? Hvilken kabel benyttes i Fat LMC?
Guru, stikk oppom en dag så kan du låne mine FAT LMC og prøve de. Fat LMC er en dobbeltskjermet stiv jæ...den har 6kv jord og 4kv ledere.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kult! Er ikke så glad i stive j...ler men skal vel få det til Ölbach er mykere den da etter det jeg kan skjønne. Men ikke bedre?
 
L

Ludo

Gjest
Hifiguru: Ta turen innom så kan du få med deg noen meter FAT-kabel - har en rull liggende... ;)
 
T

theStig

Gjest
Nå har selv jeg en fet skjermet nettkabel. Ja, forresten.. ikke bare en, men to. En til hver (aktive) høyttaler.

Det er PFSP 2x2,5 + jord. Støpslene er Biltema, apparatkontaktene Clas O. Kabelen kom også fra Clas O.

PFSP er stiv, men det går. Er visst ikke lovlig som apparatkabel, men ingen her sladrer vel til el-tilsynet? ;)
 

Vedlegg

T

theStig

Gjest
kwil skrev:
theStig skrev:
Nå har selv jeg en fet skjermet nettkabel.
Har du opplevd noen lydmessige forskjeller a?

mvh.
Blindtestet på en hifi-kompis i går. Han hørte ingen forskjell. Jeg hørte ingen forskjeller selv heller. Skal prøve på et par til i kveld.

Tenker det blir en modd på kablene snart i form av sexy svart strømpe. hehe...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
theStig skrev:
Nå har selv jeg en fet skjermet nettkabel. Ja, forresten.. ikke bare en, men to. En til hver (aktive) høyttaler.

Det er PFSP 2x2,5 + jord. Støpslene er Biltema, apparatkontaktene Clas O. Kabelen kom også fra Clas O.

PFSP er stiv, men det går. Er visst ikke lovlig som apparatkabel, men ingen her sladrer vel til el-tilsynet? ;)
Nei, og det er jo ingen grunn til å tro at elektriske forskrifter har noen som helst betydning, eller berttigelse for den saks skyld.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
xerxes skrev:
Nei, og det er jo ingen grunn til å tro at elektriske forskrifter har noen som helst betydning, eller berttigelse for den saks skyld.
Nei, de er laget av misunnelige byråkrater bare for å hindre oss i å oppnå lydnirvana!
 
T

theStig

Gjest
El-forskrifter er vel til for at inkompetente hobby-elektrikere ikke skal forårsake død og fordervelse.

Vi andre bruker sunn fornuft.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
R.Solhaug skrev:
theStig skrev:
Siden skjermingen virker å være poenget, må kablene da jordes?

Skjerm er en gevinst, men den største forbedringen ligger i å bruke massive ledere som i Ericsson EKKJ typenr. 55-617-17 hos ELFA ;)


Mvh. RS
Ser ut som et perfekt alternativ :"Kabel med mantel av PVC. Avsedd för öppen fast förläggning inom- och utomhus, i rör samt i mark eller vatten. Nedplöjningsbar.
S-märkt."

Ringer det ikke en bjelle når produsenten helt tydelig har bygd ledningen med fokus på helt andre bruksområder ?

Legg særlig merke til at den er "Nedplöjningsbar". En egenskap jeg alltid ser etter ved valg av nettledning!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
theStig skrev:
El-forskrifter er vel til for at inkompetente hobby-elektrikere ikke skal forårsake død og fordervelse.

Vi andre bruker sunn fornuft.
Dere er hobbyelektrikere.

 
T

theStig

Gjest
xerxes skrev:
theStig skrev:
El-forskrifter er vel til for at inkompetente hobby-elektrikere ikke skal forårsake død og fordervelse.

Vi andre bruker sunn fornuft.
Dere er hobbyelektrikere.
Joda, men forhåpentlig ikke inkompetente....... ;D
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
;)
theStig skrev:
xerxes skrev:
theStig skrev:
El-forskrifter er vel til for at inkompetente hobby-elektrikere ikke skal forårsake død og fordervelse.

Vi andre bruker sunn fornuft.
Dere er hobbyelektrikere.
Joda, men forhåpentlig ikke inkompetente....... ;D
Vi får håpe det .... ;)

Ellers er det vel på tide å fokusere på sikringskapets betydning for lyden. Her er er det mye som kan endres, ut med automater, inn med de gode gamle keramiske, de har jo sølvtråd!
Jeg har for øvrig gått i forhandlinger med det lokale e-verket for å få byttet stolpene de siste 278,19 m før huset mitt med kreosotimpregnerte i stedet for trykkimpregnerte. Har kjørt en test i skala 1:72, og opplevde en markant bedring av hele lydbildet...
-Beklager, har gått ingeniørkurs og fått fantasien ødelagt. :)
 
T

theStig

Gjest
Jeg har lært å banke kabel på skolen nemlig. God kunnskap å ha med seg!
 
N

nb

Gjest
Jeg er av den oppfatning at all pushing av ymse "strømtweaks" på dette forum burde komme med en klar presisering av at de medfører brudd på elforeskriftene i Norge om så er tilfelle. Greit nok at begrunnelsen for at akkurat ditt tweak ikke er tillatt muligens ikke er så veldig fornuftig, men det er jeg ganske sikker på at et evt. forsikringsselskap ikke bryr seg veldig mye om dersom noe skulle gå galt.

Det er en grunn til at det finnes regler for elinstallasjoner, og bryter man det bør man
1) Vite hva man driver med (det er nok en fordel uansett så lenge man jobber med ting som kobles i stikkontakten)
2) Være klar over eventuelle konsekvenser om man velger å gjøre noe som ikke er tillatt.

Bre mine to drakhmer
 
T

theStig

Gjest
Det er mye som ikke er tillatt. F.eks å koble et apparat med avtagbar apparatledning inn i en skjøteledning, det er faktisk forbudt! Hvem her synder IKKE mot dette?
 
N

nb

Gjest
theStig skrev:
Det er mye som ikke er tillatt. F.eks å koble et apparat med avtagbar apparatledning inn i en skjøteledning, det er faktisk forbudt! Hvem her synder IKKE mot dette?
Jøss! Er det lov å koble de i en padde da?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har mange ganger tenkt på det komiske i at jeg designer apparater fra bunn av, komponent for komponent, med powersupply og det hele. Så, når utstyret skal installeres, da har jeg plutselig ikke lov til å røre det. ???
 
Topp Bunn