Endelig en med innsikt...

M

Morpheus

Gjest
Det er befriende å høre en presidentkandidat med såpass mye innsikt og kunnskap. Men jeg er redd amerikanere flest er for dumme til å innse det, så han blir vel neppe valgt. Det er ikke alt han sier jeg er enig i som f.eks å privatisere utdanning 100% osv, men han er uansett lysår bedre enn apekatten som sitter som president "over there" nå!

Watch for urself : http://www.youtube.com/watch?v=CA7jHaowNME

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nostrum skrev:
Men jeg er redd amerikanere flest er for dumme til å innse det, så han blir vel neppe valgt.
Jeg skal ikke starte en debatt om denne fyren, men kan ikke unngå å bli fasinert av det faktum at du synes å mene at du er mer intelligent enn amerikanere flest. Selvtillit er en god ting. ;D

M

Morpheus

Gjest
Vel etter en rekke forskjellige IQ-tester opp igjennom årene, samt resultatene mine på ungdomskole, gymnas, høyskole (HiM) og universitet så tilhørere jeg nok det høyere sjikt mtp intelligens ... Det viktige her er ikke nødvendigvis IQ, men muligheten til å skaffe usensurert informasjon. Slik sett er det mye lettere å være godt informert i Norge enn i USA.

Alle kan ta feil, også det amerikanske folk. Det viser jo popularitetsmålingene de foretar der borte fra tid til annen. Det er kun 30% av amerikanere som synes Bush gjør en god jobb idag, så jeg tror nok jeg og den jevne amerikaner er ganske enige.

Kunne sikkert skrevet mye mer, og gjerne formulert meg mer intellektuelt, men må forberede meg på forsøk i regi av UiB som starter mandag og varer til fredag...

So long ;)

PS: Denne karen er heller ikke så dum.. http://www.youtube.com/watch?v=_nJSQmDuRdc&mode=related&search=

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nostrum skrev:
Kunne sikkert skrevet mye mer, og gjerne formulert meg mer intellektuelt, men må forberede meg på forsøk i regi av UiB som starter mandag og varer til fredag...
Ja, det tar jo som kjent mye lenger tid.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Nostrum skrev:
Vel etter en rekke forskjellige IQ-tester opp igjennom årene, samt resultatene mine på ungdomskole, gymnas, høyskole (HiM) og universitet så tilhørere jeg nok det høyere sjikt mtp intelligens ...
Der ga du meg en god latter........................

M

Morpheus

Gjest
Flott jeg kunne glede dere, og få dere til å le litt! Så nå håper jeg dere vil kommentere det denne tråden egentlig dreier seg om, eller ble det litt for avansert mine venner ::)??

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jante loven som vi siger i Danmark træder tydelig i kraft her.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Undersøkelser viser at et stort flertall av de som blir spurt mener at de er smartere enn gjennomsnittet. Hvor smart enn det? ;)

Forøvrig er jeg også overbevist om at jeg ihvertfall er mer opplyst enn den jevne amerikaner. Det sier kanskje mer om den jevne amerikaner, eller det bildet vi har av ham/henne, enn det sier om meg :).

Til slutt vil jeg støtte trådstarter i at Ron Paul virker å være en bra mann.

Frank

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Duelund_Support skrev:
Hva kaller man loven hvor man stempler amerikanerne som dumme da? Tror den er enda mer utbedt.

M

Morpheus

Gjest
Huff, hadde håpet å få noen seriøse innlegg her! Og gjerne noen som satt Ron Paul og Mike Gravel i et kritisk lys, evt noen som med gode eksempler forsvarer den sittende presidenten. Håpet med tråden var å sette fokus på tilstanden i USA, og den amerikanske presidentvalgkampen, som på mange måter er viktigere en stortingsvalget for 4.5 mill innbyggere etter min mening!

Men folk har visst stått opp med feil fot idag, så jeg kaster inn håndkleet...
Takk til DS, enig i at janteloven begynte å vise sitt rette ansikt her inne.

Ser at noen som har svart her inne har flere tusen poster... Det kunne sikkert jeg også hatt dersom jeg gikk inn for å diskreditere flest mulig... Har til orientering vært medlem her i over 3 år....

Håper en moderator stenger tråden da jeg hvertfall ikke ser noe poeng med den lenger!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.513
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nostrum skrev:
(...)

Det viktige her er ikke nødvendigvis IQ, men muligheten til å skaffe usensurert informasjon. Slik sett er det mye lettere å være godt informert i Norge enn i USA.

(...)
Jeg er nysgjerrig på hvilke informasjonskanaler du har tilgang til, som ikke den jevne amerikaner også har tilgang til. (Utenom NRK, da.)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Nostrum skrev:
Huff, hadde håpet å få noen seriøse innlegg her! Og gjerne noen som satt Ron Paul og Mike Gravel i et kritisk lys, evt noen som med gode eksempler forsvarer den sittende presidenten. Håpet med tråden var å sette fokus på tilstanden i USA, og den amerikanske presidentvalgkampen, som på mange måter er viktigere en stortingsvalget for 4.5 mill innbyggere etter min mening!

Ser at noen som har svart her inne har flere tusen poster... Det kunne sikkert jeg også hatt dersom jeg gikk inn for å diskreditere flest mulig... Har til orientering vært medlem her i over 3 år....

Håper en moderator stenger tråden da jeg hvertfall ikke ser noe poeng med den lenger!
For å komme med et forenklet svar da jeg har lett for å engasjere meg dypere enn hva godt er i slike debatter. Problemet med Ron Pauls politiske ideologi er tildels at det levner enda mer plass for transnasjonale selskaper til å overkjøre folkets demokratiske rettigheter og i effekt deres frihet, på den annen side kan det argumenteres for at den amerikanske stat i dag allerede fungerer som et maktorgan for et slags borgerlig oligarki og at demokratiet allerede står såpass dårlig at det er en plausibel nødløsning.

Mike Gravel virker som en mer jordnær og realistisk kandidat, men dessverre tilsynelatende lett føde for haukene. Håper jeg tar feil.

Må ærlig innrømme at jeg kjenner for lite til amerikansk innenrikspolitikk. Det som virker å bli den sannsynlige fasitløsningen er at Hillary blir den demokratiske representanten på grunn av best økonomisk støtte, i effekt en moderat republikaner, og den kristene basen har i stor grad tendens til å avgjøre den republikanske leiren, noe som sier meg at vi får en langt til høyre fra republikanerene. Så jeg ser mørkt på dette. Men jeg kan jo ende opp med å bli positivt overrasket.

coolbiz skrev:
Nostrum skrev:
(...)

Det viktige her er ikke nødvendigvis IQ, men muligheten til å skaffe usensurert informasjon. Slik sett er det mye lettere å være godt informert i Norge enn i USA.

(...)
Jeg er nysgjerrig på hvilke informasjonskanaler du har tilgang til, som ikke den jevne amerikaner også har tilgang til. (Utenom NRK, da.)
Ikke at jeg kan svare for noen, men det er graden av muligheter det er snakk om her vil jeg anta. Vi har begge en mulighet til å bli statsminister, reelt utarter det seg nok litt annerledes. Propaganda og indoktrinering fra komersielle kanaler stiller beviselig langt sterkere i USA, dessverre nærmer også vi oss.

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arne Garborg hadde ein grei, liten sak om vitet. Det var så greitt med vitet, for det var eit gode alle meinte dei hadde fått i godt monn, og ingen var misunnelege på andre. Snarare tykte dei synd i andre, som då tydelegvis hadde fått for lite.
Dette gjeld i dag og, og kanskje spesielt på hifisentralen (?).
Einaste unntaket om å tru godt om eige vit eg kjem på, er Ole Brumm: "Jeg er bare en liten bjørn med ringe forstand".....
Intelligens er ein ting, vit noko anna. Det å vere smart ein tredje faktor. Og desse har kanskje svært lite med det å vere klok å gjere. For ikkje å snakke om visdom...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nostrum skrev:

Du har ennå mye å lære.

Man starter ikke en seriøs debatt med å stemple en stor gruppe mennesker som dumme, og omtale deres folkevalgte president som ape. Å så påstå at andre har stått opp med feil fot når de reagerer på dette, samt skryte over egen intelligens gjør bare seansen enda mer latterlig.

M

Morpheus

Gjest
Takk The Atl. Hadde egentlig gitt opp tråden, men ser du kommenterer på saklig grunnlag. Er nok langt på vei enig i endel poeng du kommer med her. Hvis Ron Paul ble valgt kunne nok f.eks multinasjonale selskaper løpt fra enda flere "forpliktelser enn de må idag.

Jeg håper alikevell på at Paul eller Gravel blir valgt da det vil føre til at USA begveger seg i en mer isolasjonistisk retning, og kansje begynner å samtale med andre nasjoner, fremfor å overkjøre dem med såkallt "kanonbåtdiplomati" eller ved boikott/embargo jfm. ratefisering av kyotoavtalen.

Det at Kina og Russland begynner å finne hverandre for å skape en motvekt til USA er forruroligende! Russland som nå begynner å true med å gå vekk fra atomavtaler, samt demonstrere sine militære muskler ved å sende bombefly langt nedover norskekysten tyder på et kaldere internasjonalt klima...

Det at Amerikanere generelt er mer dessorientert en vi her i Norge har mest med klasseskiller å gjøre. Det er en stor andel amerikanere som lever langt under fattigdomsgrensen. Her i Norge kan alle komme seg på nett. Invandrere kan gå på bibliotek for å sjekke lokalaviser der de kommer fra. Tilgangen på internett er langt ifra like god i USA blandt de fattige. Derfor blir gjerne deres oppfattninger et speilbilde på hva som vises på massemedia og hvordan den informasjonen er vinklet...

Jeg erkjenner at jeg selv ikke er noe ekspert på området, men det opptar meg! Derfor bruker jeg offtopic her på forumet til å belyse dette området da jeg føler meg kvalifisert til det utifra min genuine hifi-interesse. Ellers hadde jeg sikkert valgt en blogg en eller annen plass.

M

Morpheus

Gjest
Komponenten skrev:
Nostrum skrev:

Du har ennå mye å lære.

Man starter ikke en seriøs debatt med å stemple en stor gruppe mennesker som dumme, og omtale deres folkevalgte president som ape. Å så påstå at andre har stått opp med feil fot når de reagerer på dette, samt skryte over egen intelligens gjør bare seansen enda mer latterlig.
Til Komponeneten: Du starter aldri en settning med Å! Det er grunnleggende norsk. Du starter med Og i den setningen du brukte Å. Og er også en sideordnet konjunksjon så vet du det!

Jeg skrev som jeg gjorde for at folk kansje tok seg bryet om sjekke linken. Hadde jeg skrevet; "Sjekk denne glimrende linken med Ron Paul" så regnet jeg med at interessen hadde vært laber.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Har ikke stort å tilføye bortsett fra at ikkespredninsgsavtalen (NPT) konsekvent har blitt motarbeidet av USA og Israel. Russisk og Kinesisk opprustning må selvfølgelig sees i lys av dette.

Mvh

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg husker at jeg også betraktet meg selv som hevet over den gemene hop da jeg studerte ved UiB. Med årene har jeg imidlertid blitt dummere og dummere. Vi får håpe at trådstarter aldri faller i den samme fellen som undertegnede.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Til Komponeneten: Du starter aldri en settning med Å! Det er grunnleggende norsk. Du starter med Og i den setningen du brukte Å. Og er også en sideordnet konjunksjon så vet du det!

Til trådstarter: Ordet 'settning' finnes dessverre ikke i bokmålsordboka. Fortryllende ironisk, ikke sant? Huff, har ditt intellektuelle forfall allerede begynt?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nostrum skrev:
Komponenten skrev:
Nostrum skrev:

Du har ennå mye å lære.

Jeg skrev som jeg gjorde for at folk kansje tok seg bryet om sjekke linken. Hadde jeg skrevet; "Sjekk denne glimrende linken med Ron Paul" så regnet jeg med at interessen hadde vært laber.
Kjære Nostrum!
Å starte ei setning med "å", er kanskje ikkje det eg vil tilrå, men der er ikkje feil, berre litt betekjeleg, men så lenge ein held seg til eit verb i infinitiv, er det lov. Spesielt når ein ikkje har setning framfor denne åen.
Om du derimot skriv dobbelkonsonantfeil i ordet "settning", er det ein klar feil. Lat oss håpe det er gjort som ei spasme på tastaturet, og at det ikkje skuldast manglande ortografisk kunnskap....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Folkens!!! Dette er ikke lørdagskos. Ta en øl, en cola, en cocnac e.l, slå på "Skal vi danse". Det er lørdagskos! ;). God helg!

Mvh. Frank

M

Morpheus

Gjest
Ok jeg innser det. Jeg er elendig til å starte tråder! Jeg er nok under snittet intelligent. Jeg er en kverulerende tulling osv.

Jeg bøyer meg i støvet for den opplyste elite i denne tråden, og lover jeg ikke skal ta turen på offtopic igjen.

Takk for meg.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Nostrum skrev:
Komponenten skrev:
Nostrum skrev:

Du har ennå mye å lære.

Kjære Nostrum!
Å starte ei setning med "å", er kanskje ikkje det eg vil tilrå, men der er ikkje feil, berre litt betekjeleg, men så lenge ein held seg til eit verb i infinitiv, er det lov. Spesielt når ein ikkje har setning framfor denne åen.
Om du derimot skriv dobbelkonsonantfeil i ordet "settning", er det ein klar feil. Lat oss håpe det er gjort som ei spasme på tastaturet, og at det ikkje skuldast manglande ortografisk kunnskap....
Å så påstå at andre har stått opp med feil fot, om du ikke finner minst en feil og flere betenkeligheter ved den setningen bør du gi fra deg norsktimene om det skulle være et fag du underviser i. Selv er jeg hverken utdannet, dannet, eller lærer. Emnet var interessant - dette opphenget i en persons følte eller ikke følte selvfortreffelighet finner jeg rent ut destruktivt og ødeleggende for debatten. Jeg er ingen dommer, men det er vel kanskje den slags janteøvelser som er opphavet for slike kommentarer som trådstarter ytret til å begynne med. Uansett er det langt mindre interessant enn hva han søkte å formidle. Fucksake!

Mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Høy IQ-score betyr ikke at man nødvendigvis har god dømmekraft ;)

Mvh. RS

R

Rojoh

Gjest
Ja, Nostrum skulle nok gått for solid core... ;)

Mvh. Johan

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Håper amerikanerne gir blanke f i hva folk i andre land mener om hvem de bør velge til president. Akkurat som vi nordmenn gir blanke f i hvem amerikanerne mener bør være norsk statsminister.

A

Atle Kristiansen

Gjest
BBking skrev:
Håper amerikanerne gir blanke f i hva folk i andre land mener om hvem de bør velge til president. Akkurat som vi nordmenn gir blanke f i hvem amerikanerne mener bør være norsk statsminister.
Du ser ikke en vesensforskjell?

Mvh

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
The Atl skrev:
BBking skrev:
Du ser ikke en vesensforskjell?

Mvh
Nei, og der er ingen vesensforskjell.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nostrum skrev:
Ok jeg innser det. Jeg er elendig til å starte tråder! Jeg er nok under snittet intelligent. Jeg er en kverulerende tulling osv.

Jeg bøyer meg i støvet for den opplyste elite i denne tråden, og lover jeg ikke skal ta turen på offtopic igjen.

Takk for meg.
Neida, du er ikke elendig, du har bare litt igjen å lære... ;)
Du er sikkert heller ikke under snittet intelligent, men du bør slutte å stemple andre som dumme bare fordi de er uenige med deg.
Kverulerende tullinger er vi vel alle, så det skal du ikke ta ille opp.

Å starte en setning med å ser jeg ingen problemer med, men jeg er enig i at akkurat den vrien jeg brukte kanskje ikke var helt bra.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.528
Torget vurderinger
28
Kan gi deg rett The Atl i at trådens tema var interessant. Men trådstarter må, etter min mening, tåle litt pepper når han argumenterer med egen utdannelse ved alt fra ukjente til mindre kjente høyskoler. Det topper seg med når han kommentere norsken til Komponenten.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Fosse skrev:
Kan gi deg rett The Atl i at trådens tema var interessant. Men trådstarter må, etter min mening, tåle litt pepper når han argumenterer med egen utdannelse ved alt fra ukjente til mindre kjente høyskoler. Det topper seg med når han kommentere norsken til Komponenten.
Uheldig polemikk, helt enig, begår samme feilen selv tilgangs da jeg har en tendens til å la meg rive noe med :). Men derifra til det velkjente scenariet hvor alle gribben og hyenene skal ha sin bit finner jeg unødvendig og uendelig trøttende og ødeleggende for stemningen. Det gir i alle fall, som vi forstår av Nostrum, ikke mersmak.

Mvh

R

Rojoh

Gjest
Hmm, jeg kom nettopp på at jeg poster i denne tråden utelukkende fordi det har noe med intelligens å gjøre. Kansje jeg er en wannabe? En stakkars pretensiøs faen? Nuvel, selvinnsikt er en kjipe greier... :-\

Mvh. Johan

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Enig med flere her i at tråden ikke gir mersmak. Spesielt fordi jeg er så inderlig lei av den overflatiske og tøvete påstanden om at amerikanere er mindre intelligente enn de fleste andre (vet ikke forskjell på Oslo og Stockholm, ha-ha -ha, osv).
(Vet forresten nordmenn forskjell på Tallin og Vilnius eller Minnesota og Wisconsin?)
Tipper mesteparten av musikken folk her på forumet lytter til, er amerikansk. Er den laget av undermålere?

A

Atle Kristiansen

Gjest
BBking skrev:
Enig med flere her i at tråden ikke gir mersmak. Spesielt fordi jeg er så inderlig lei av den overflatiske og tøvete påstanden om at amerikanere er mindre intelligente enn de fleste andre (vet ikke forskjell på Oslo og Stockholm, ha-ha -ha, osv).
(Vet forresten nordmenn forskjell på Tallin og Vilnius eller Minnesota og Wisconsin?)
Tipper mesteparten av musikken folk her på forumet lytter til, er amerikansk. Er den laget av undermålere?
Tildels enig med deg at en generalisering rundt amerikanere på den måten ikke passer seg. Men trenger en virkelig å gå så drastisk av hengslene på grunn av noen spissformuleringer rundt verdens sterkeste nasjon? Noen her er så bastante forsvarere av de sterkestes rett og konforme slaver for maktpolitikk at jeg gremmes. Gjengmentaliteten lenge leve?

Mvh

M

Morpheus

Gjest
Jaja, klarte ikke helt å holde meg unna. Hadde lyst å redigere alle trådene mine her inne, og "designe" innleggene mine etter svarene ;D. Jaja jeg skal ikke ødelegge mer i en allerede ødelagt tråd ::)

Jeg ble nok litt forfjamset over at alle ville ta mannen og ikke ballen, så jeg kom vel med noen mindre heldige innlegg i forvirrelsen, for ikke si fortvilelsen ...

Jeg tar meg selv egentlig ikke veldig høytidelig selv om det sikkert virker slik...

Litt om meg selv: Jeg er snart 32 år, og en såkalt "late bloomer". Jeg nærmer meg 32 år. Har et halvt år igjen på en mastergrad innen marinbiologi. Så min norsklektyre var fritt fra hukommelsen fra gymnaset. Ser også parodien at jeg klarte å skrive feil da jeg skulle belære Komponenten. Er forlovet med en super jente, og har det i det store og hele rimelig bra :)

Jeg har blitt opptatt av den amerikanske valgkampen, og ønsket å sette fokus på noen kandidater som ikke får alt for mye oppmerksomhet i den norske presse.

Hva angår IQ er jeg absolutt ingen Einstein! Har alt fra 2 til 6 i karakterboken fra gymnaset ;) Generelt har jeg lagt på 110-115 de gangene jeg har tatt en IQ-test. Faktisk var IQ-testen fra sesjonen avgjørende for at jeg ble grensejeger under førstegangstjenesten (samt plettfri vandel og sikkerhetsklarering).

Jaja jeg har ikke tatt meg så veldig nær av det som har blitt skrevet ;) Så lenge man har det bra med seg selv er det det viktigste for en god mental helse :D.

Men vil si at det har vært en litt utrivelig tone underveis, men det er vel slikt som skjer... Så det blir en god stund til jeg engansjerer meg i OT her på forumet.

Til slutt vil jeg ønske alle en god helg, og legger ved en link til en vanvittig bra sceneopptreden!

Takk for meg og enjoy 8)
http://www.youtube.com/watch?v=02z3gIg9lcQ

PS: HiM står for Høyskolen i Molde ;)

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Hyggelig at du utviser en smule selvironi i kampens hete :)
Du stilte deg bare så lagelig til for hogg...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes ikke du skal gi opp så snart Nostrum, litt motbør må man tåle når man går litt hardt ut. ;)

Med så mange forskjellige meninger som man finner her vil det alltid være noen som reagerer når man slenger om seg med “sannheter” som dette. Ingen grunn til å ta det ille opp, er ikke vondt ment.

Man vet aldri når man kan få bruk for en intelligent marinbiolog med noe begrensede norskkunnskaper, men en stor porsjon selvironi, vokser ikke på trær slike. ;) ;D

Så bli her du.. :-*

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
BBking skrev:
Synes du skal dokumentere disse påstandene dine.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
Her i Norge har vi Forskrift om Sutre.

Den sier at man må nevne Jante hver gang noen blir kritisert, motsagt eller debattert.
Kan også brukes hvis du er grunder og:
- Ikke får ture fram som du vil
- Ikke får bruke underbetalt arbeidskraft
- Går dundrende konkurs
I noen tilfeller går det også bra å nevne Jante hvis du har forsynt deg grovt av den økonomiske kaka

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Nostrum skrev:
Faktisk var IQ-testen fra sesjonen avgjørende for at jeg ble grensejeger under førstegangstjenesten (samt plettfri vandel og sikkerhetsklarering).
For å dra tråden helt ut på et sidespor. Hvilken grensestasjon var du på ?

Til tema, så tror jeg med en smule bestemthet at kunnskapsnivået hos den jevne nordmann ( ingen her på HFS nevnt eller utelatt ) er noe lavt når vi kommer inn på detaljkunnskaper om potensielle presidentkandidater i USA. Vi vet kanskje, ja ganske sikkert, mer om dem enn den jevne amerikaner vet om våre stasministerkandidater, men er ikke det ganske naturlig da ?? Selv om vårt norske selvbilde sier noe annet, er Norge når det kommer til realpolitikk, ikke så mye mer enn en parantes i Europa. Og Europa er for mange amerikanere "langt faenivold" borte.

Samtidig er USA et så stort land med så enorm variasjon at det både ut fra "lov om store tall" og ut fra samfunn, skole, etc etc er et land der du finner alt fra eksperter på Europa og Norge, norsk politikk, samfunnliv, kultur og politikk, som vet vanvittig mye mer om oss enn den jevne Ola Dunk vet selv, til på den andre siden "rednecks" som ikke aner at der finnes et land i Europa som heter Norge. Det er dette vanvittig store mangfoldet som gjør at jeg fasineres av USA. Et slikt mangfold finnes vel knapt i noen annen stat?

Når vi nordmenn har så lett for å si at amerikanere er så dumme, er det en generalisering som, slik jeg ser det, sier mye mer om norsk navlebeskuelse enn det gjennomsnittlige inteligensnivået i USA.

Topp Bunn