Enda et nytt diy prosjekt?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Huff så er vi litt igang igjen. Ryddet litt i kjelleren og fant noen elementer som står ubrukte. I stedet for et salg på bruktbørsen så fant jeg ut at jeg kan forsøke å lage noe.
Helt fra "scratch". Hvor bra det blir gjenstår å se.
Elementene jeg fant var Vifa XT25 - og ScanSpeak 15W8530k00. Bass/mellomtone elementet har jeg meget god erfaring med, og synes det (kan spille) veldig bra. Diskanten er jeg ikke godt kjent med.
Jeg hadde veldig lyst å lage noen små gulvstående høyttalere. Og etter noen simuleringer samt "surfin USA" på verdensveven så fant jeg noen boksvolum som kunne passe. Problemet er at disse elementene krever relativt lite volum-og jeg ville ha dem gulvstående. Kassene som ble/blir laget er små- gulvstående, med redusert/inndelt volum (kjempeforklaring!!!)
Er tiltenkt bruk på et lite til normalt soverom.
Jeg har nok noen uker igjen før testkjøring.

Her ser dere innvendig bakside, og forside - Forside til venstre: - nederste del av "baksiden" skal sandfylles for å få et mer stabilt fundament. Kjøpte noe sandblåsersand igår. Delefilter er også tiltenkt plassert på "baksiden". Noen cablepods skal brukes til høytt. terminaler.



Hehe, lakket fronten rød for syns skyld: Ser nesten oransj ut på bildet, men er ferrari rød.Refleksport i front. Blir sikkert endringer på finish. Har i utgangspunkt tenkt å finere bak, topp og sider med Lønnefiner med dertil oljing med en olje med mye glans og rødskjær i. Kommer sikkert til å blande noe farge i oljen.


Bare en sjekk at alt passer:


Har gjort meg noen tanker om et dugende filter, men ønsker råd her. Har en oppskrift av et seriefilter til nettopp disse elementene, og kommer nok til å prøve dette først.

Bare til info til dere HFS medlemmer ;-)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Flott håndverk! Blir spennende å lese rapporter om det ferdige høyttalersettet.
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Ja dette så bra ut. Kunne tenke meg noe i den duren selv, mye konefaktor på små gulvstående.
Kommer til å følge denne tråden med spenning.
Hvor dypt er kassene avstemt?

PS vet at dansk audioteknik har en monitor med samme elementer, men kjenner ikke til dette delefilteret.

Mvh Postretro
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har mailet DAT om filteret, men de vil ikke ut med det.
EDIT: Jeg har mailet et firma som heter Leda også. De har et kit med samme elementene.
http://www.leda.com.sg/eminent.htm
De ville heller ikke ut med verdiene... - At det skal være så hemmelig med delfilter skjema rundt omkring. Kretser til forsterkere er ikke så hemmelig. Audio Note f.eks. gir fra seg sine kretser om folk spør om det. Koster noen kroner, men ingenting er hemmelig.

Ikke forvent dere for mye for fort ;-) - Og jeg aner absolutt ingenting om hvordan lydkvaliteten kan bli. Håper den blir ok i det minste.....
Jeg er ikke kjent for å ri samme dag som jeg saler kan man trygt si.

Noen tips angående lignende konstruksjoner er her: (litt inspirasjon)
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/W1500_97.htm
http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm (a4 monitor)
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
"Ikke forvent dere for mye for fort  - Og jeg aner absolutt ingenting om hvordan lydkvaliteten kan bli. Håper den blir ok i det minste.....
Jeg er ikke kjent for å ri samme dag som jeg saler kan man trygt si."


næh?? forstår ikke hva du menner?? ;D


noen venter fortsatt på en låvet fulblods byggetråd av et vist DIY proksjekt...:)


MVH
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke så mye nytt, men drev og sandfylte litt i ettermiddag. Ikke øverste kammeret, der skal delefilter plasseres.


Er vel litt sånn som "veien blir til mens du går", "eller båten blir til mens du ror" eller hva det nå var.
Høyttalerene er ikke mer enn 80 cm høye, 16.5 cm breie og ca 22 cm dype. Så kommer vel en sokkel og noe spikes opplegg som drar høyden opp noen cm.
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Ikke så mye nytt, men drev og sandfylte litt i ettermiddag. Ikke øverste kammeret, der skal delefilter plasseres.


Er vel litt sånn som "veien blir til mens du går", "eller båten blir til mens du ror" eller hva det nå var.
Høyttalerene er ikke mer enn 80 cm høye, 16.5 cm breie og ca 22 cm dype. Så kommer vel en sokkel og noe spikes opplegg som drar høyden opp noen cm.

Og nå da, funker det?? er nysgjerrig som!"##!


-Y
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har ikke hatt mulighet å gjøre noe mer. Har hatt det travelt de siste dagene.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Dette så lekkert ut :) Liker spesielt måten du har løst "volumproblemet" på, burde hjelpe til med å begrense ihvertfall litt av gjenklangen inni kabinettet.

Var innom Norsk Audioteknikk for et par år siden og hørte på DAT's konstruksjon med samme elementer, kan ikke huske noe annet enn at det spilte helt ålreit (må innrømme at de ble satt litt i skyggen av Respons sine pyramider).
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare sånn at tråden ikke dør ut.
Jeg har ikke hatt mulighet å gjøre noe de siste dagene. En hektisk hverdan sørger for det.
Starter vel kanskje litt opp igjen i slutten av uka.
Legger derfor bare inn et lite stemningsbilde fra "oppkuttinga av mdf"

 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Morro med selvbygg, nå mangler det bare at den DIY-elskende R.I.D gjenoppstår og sier: "FY ¤#&")&#, BILDETRÅDER ER #"#¤%))"#¤#& MORSOMT!!!!! PØS PÅ MED FLERE BILDER!!!!" ;D ;D

Vidar
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er nok ikke snekkerboden, men på hytta (les småbruket) så har jeg tilgjengelig et gammelt møbelsnekkeri. Problemet er at det er så mye rot og gamle maskiner som ikke er i bruk at det nesten ikke fungerer i det hele tatt.
Huff ja, R.I.D. må da komme tilbake, tror ikke han gir seg så lett.

Litt mer fra "snekkerboden"
Nå viser det seg at jeg må reise en tur til London på Torsdag så da blir det nok ikke noe progresjon før ut i neste uke engang.
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
"
Nå viser det seg at jeg må reise en tur til London på Torsdag så da blir det nok ikke noe progresjon før ut i neste uke engang.

Ja London er noe triste greier... ;) Ingen vits i å være der lenge..... ::) Liker ikke vente ser du.... ;D



-Y
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vet dere hva? Det ble ingen London tur. Jeg droppet ut. Befant med derfor på hytta. Hadde da anledning til å jobbe litt mer.

Slik ser det ut i rotet i snekkerboden. Jeg kan fortelle at det er endel interessant utstyr. Pressutstyr til diverse ting (finering etc. ) En diger båndslipemaskin (den under gummibåten), Masse dreieutstyr, Og stort sett alt som hører en skikkelig snekkerbod til. Problemet er at det aller meste er haugammelt, og det er så rotete at det er problemer å gå inn. Det er onkel til Kona som disponerer "verkstaden".

Det var ikke mye planer jeg hadde for helgen, men fronten måtte festes til resten av kassen.


Før fronten ble limt på så tenkte jeg å teste noen forskjellige finerer og forskjellige oljer og oljeblandinger som finnes i snekkerboden.


Så i mellomtiden mens dette tørker og Kona jakter hjort på beite så er tiden inne for å lytte på musikk. Hva er bedre enn en liten Cognac, et par hifi-blader og fyr i peisen. Hytteanlegget består i et par Audio Note an/j høyttalere

Og skal jeg være helt ærlig så spiller det virkelig bra.


Elektronikken er en Tandberg SS10 og en Grundig dvd spiller. Her er planen å bytte ut sølvsuperen med en liten rørslede. Planen er enten noe audio note, "den lille set", eller kanskje en kinesisk integrert el34 basert sak. Vi får se på dette.

Så dagen derpå.


Av med tvingene, og voila:


Da er det bare å sparkle-pusse-gnikke; sparkle-pusse-gnikke etc.


Jajamensan, det var stort sett det som skjedde den helgen, bortsett i fra en masse ved-jobbing. All slekt og venner har visst fått det for seg at det er vi som skaffer veden til vinteren. Så da får en henge i.
PS: Gi beskjed om det er for mange bilder på en side. Trådene blir veldig "modemtunge" kan man si.
 

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
PS: Gi beskjed om det er for mange bilder på en side. Trådene blir veldig "modemtunge" kan man si.
Nei nei nei... IKKE for mange bilder ;D ;D ;D ;D

Her sitter vi på bredt bredbånd så her er det bare å kjøre på med bilder... ;D ;D ::)


Artig med slike tråder ass ;)

Lykke til videre!
 

Toro

Medlem
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
15
Antall liker
0
Hei,bambadoo ,må si at jeg ble litt misunelig på snekkerverksted,en DIY`s drøm.
bare pøs på med bilder :)
DIY bilder er gøy.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tja litt videre er vi kommet, men ikke mye. Driver og finerer litt.
Til det behøves: kjevle, kontaktlim (bruker jeg), pensel (evt. svamp) evt. noe sparkler og finer. Jeg har en del kvadrat med lønnefiner liggende som jeg bruker.


2 sider med lim, samt 2 flak med finer. Lim på begge deler. Jeg bruker pensel denne gange, men en bra svamp som det er litt hold i er også bra.

Lar det tørke ca 15 minutt før jeg hefter. Legger på, men vær forsiktig. Brukes kontaktlim så hefter det så inni granskauen at det er litt sent om du bommer. Kjevlen benyttes for å få et godt trykk og å jevne ut evt. bulker som kommer at et litt for tykt limlag enkelte plasser. Bruker en langsparkel (45 eller 60 cm) og en god tapetkniv og skjærer av overflødig finer. For å få finpussen brukes sandpapir.

En side ser da omtrent slik ut:


Og finish før pussing, oljing lakking eller hva som kommer til å skje er omtrent slikt:


Ble ikke helt ferdig med dette idag, men før helgen er omme skal de være ferdig finerte tenker jeg.
Skal lage en plint som høyttalerene skal stå på. Har en ide om hvordan det skal da seg ut.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hytteanlegg sier du??
Bor ikke du i Haugesund da, da jeg bodde der snakket alle om landsted ikke hytte. ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Fy flate, disse blir fine. Gleder meg til å se bilder av de når de er ferdige. Godt jobbet.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Dette ser skikkelig fint ut.  Hvor skaffet du fineren?  Den ser mye jevnere ut enn den bjerkefineren jeg fikk tak i.

Ang. tykt limlag, så fikk jeg også problemer med det.  Jeg hadde i tillegg finer med litt buler i.  Så hvis lyset faller litt feil, så ser man noen ujevnheter i mine HT.  Har siden sett at noen anbefaler å tynne limet litt før det strykes på for å få et jevnere, tynnere lag.  Det øker tørketiden en tanke, men gjør også at limet blir drøyere og sluttresultatet finere.  Det kan jo være et tips til andre som vil forsøke.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har masse forskjellig finer. Det meste fra det gamle møbelsnekkeriet som jeg har tilgang til. Problemet er at den har vel tørket i en 20 års tid og er tynn. Den sprikker veldig lett og kan være litt problematisk å håndtere. Lønnefineren som jeg kjøpte 10m2 av kjøpte jeg gjennom Haugesund SnekkerVerksted som det heter. Betalte vel ca 70 kr/m2. Prisen var den samme om det var Lønn, fugleøyelønn etc. (Merkelig prisforskjell på endel høyttalere når en velger fugleøyelønn - eksempel Dynabel sine kreasjoner) Men flammebjørk og slikt (faktisk kirsebær) var
noe dyrere.
Den fineren er forholdsvis tykk og av utmerket kvalitet.
Her er et bilde fra et tidligere prosjekt der den samme fineren er brukt.

Ellers et meget godt tips der Roffe om å tynne limet litt. Hvilken tynner skal da brukes?

Og jo. Her i Haugesundsdistriktet sier vi "landet" i stedet for hytta. Det er vanlig. For min del er det et småbruk som kom opp i hendene på oss når eieren skulle flytte til Trøndelag. Det har vært i familien til Kona i generasjoner og det lå i kortene at det var vi (les kona) som skulle overta.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Ellers et meget godt tips der Roffe om å tynne limet litt. Hvilken tynner skal da brukes?
De fleste fargehandlere og byggvarehus har Universaltynner no. 1, den er utmerket til formålet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da har jeg fått finert dem ferdige. Ble ikke så aller værst. Her står de klare til første strøk med olje. Ferdig finert og pusset.


Så er tiden inne for litt behandling. Min egenproduserte oljeblanding. Kanskje jeg har den 3.dimensjon i :)


En høyttaler oljet første strøk:


Uoljet vs oljet:


Jeg lar oljen sitte på i ca 30 minutter. Tørker så av med en lofri fille. Lar den så herde i litt over en time og gjentar behandlingen.
Tenker 3 strøk er nok, og så skal jeg ha noe klarlakk på toppen tenker jeg.
Så skal plint lages. Deretter 1. forsøk på delefilter, får det til sånn noenlunde, og lar elementene spilles inn. Deretter skal delefilter tweakes og endres til jeg er rimelig fornøyd.
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Kunne du sende meg oppskriften på den oljebaserte fargemalinga som du har brukt ? Ser helt nydelig ut - Fantastico !
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er ikke enkelt å sende oppskriften på den nei.
Man tager hva man haver....
Litt basis er noe treolje/tjære fra 70-tallet som jeg fant i møbelsnekkeriet. Noe linolje, litt mer rødfarge lakk og noe "faxe" lys mahogny farge. For å gi litt mer glans puttet jeg litt owatrol i...
Som du skjønner jeg mikset jeg forskjellig, og testet på litt finer som jeg hadde liggende, for å finne en nyanse som jeg liker.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det meste går, det er sikkert.
Fikk tid til 3 strøk idag, men jeg merker at denne tørker noe senere enn det jeg er vant til. Må derfor ta et par strøk i morgen kveld også tenker jeg.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Fytterakkern, for en finish. Ser jo ut som det er kjøpt, ihvertfall på bildene.
Veldig bra.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vel så er jeg startet litt igjen. Ikke mye men litt. Etter 5 strøk med olja mi og deretter noen dager tørke. (den trengte det.) så maskerte jeg godt og pusset ned fronten igjen. Brukte 180 papir.
Jeg har bestemt meg for å gå bort i fra det røde, da den lakken jeg hadde brukt (og har mye av) rett og slett ikke holdt. Grunnet var det også før den røde lakken, men jeg oppdaget at bare ved å søle litt kontaktlim så flasset den av igjen. Dermed kommer den gode gamle bengalack til heder og ære igjen. Har et par liter stående av svart. Blank svart og matt. Jeg velger matt, da resten av finishen er noe matt.
Så etter pussing og et strøk er resultatet noe som dette:

Her er lakken enda våt.
2. strøk tas i morgen på samme tid. Kanskje det holder med 3 strøk.

Jeg har kompressor og sprøyte, men velger likevel svamprulle. Har veldig gode erfaringer med det.





Og et lite et til slutt også.


Jeg vet det ser blankt ut før det tørker, men den blir matt. Rimelig matt også. Det er ikke noe problem å ta på blank lakk om jeg ønsker det senere.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da er finish ferdig, og jeg har syndet. Syntes etter tørring at den matte sorte fargen ble litt eehhh.. matt!
Valgte derfor etter ca 4 strøk med matt, 2 strøk med blank.
Da er dette finish:

Da blir det montering av elementer idag, og så starter design og tuning av delefilter om en stund. Plinten som skal stå i bånn er ikke begynt på, men det kommer det også etter en stund.
et lite bilde fra kjelleren, der et lite testanlegg står klart.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så monteres elementene. Første noe demping bak bass/mellom elementet (ikke mye men noe) så skulle internkablingen lages. Til det formålet benyttes tvinnet 99.99%sølv med teflon isolasjon. En liten dasj linolje er også brukt ;-)
. Jeg har brukt 3 ledere pr. kabel. (tror det var 24 awg kabler)

Slik er finish i front
- se bort ifra finger merker og slikt.



Og et lite innblikk ved siden av et par Dynaudio Contour 2.8



Resultatet finish messig er ikke så halvgale det. Nå skal som nevnt tidligere en plint lages, og delefilter skal konstrueres.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok da spiller det... Om ikke optimalt så kommer det lyd, og den er ikke så aller værst.
Man roter i skuffen og finner...

Noen delefilterkomponenter.

Så snekrer man sammen noe, setter på play og tweaker litt til.

Slik ser det ut ikveld. Så får elementene spille seg noe inn.

Nydelig delefilter ;-)
Det er så provisorisk som det kan bli. Lydmessig så er det ikke så aller værst foreløpig. Tonalt brukbart, men i toppen er det ikke så mye å skryte av.

Testoppsettet i roterommet.

Beklager de dårlige bildene, de skyldes en ustø hånd, dårlig kamera og mørkt rom.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ser jo meeeget bra ut, dette. Filtertweaking er en maratonidrett, men utgangspunktet er jo godt for å komme i mål med flagget til topps. :D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå har de spilt en stund. Fremdeles er dette filteret brukt
http://www.fsec.ucf.edu/download/Temp_10_Day_Delete/8530_XT_X-over.JPG
Jeg endrer litt på de forskjellige verdiene, og til nå er R1, C1 og C2 gjenstand for tweaking.
Det spiller rett og slett meget bra.
Er det noen som kan forklare dette filteret foresten? Delefrekvens etc?
R1 er redusert til ca 2.5 ohm, C1 er økt til 6,2 uf (5.6 uf solen, 0.39 uf audio note kobber og 0.22 uf mcap supreme silver i parallell - man tager hva man haver)
Jeg syntes det var litt lite "brystkasse" i lydgjengivelsen og forsket litt på C2. Den er akkurat nå øket til 15+11 = 26 uf! Altså er veldig stor endring i verdi kontra det initielle filteret. Men det spiller skikkelig flott. Autoritær bass ( i den grad et 5.5" element kan gjengi bass). Veldig oppløst og fint, og med flott "brystkasse".
Eksperiementere også endel på å bytte fase på hhv. diskant og bass.
Trenger nok mange timer med innspilling, og mere tweaking, men jeg er litt forbauset allerede hvor bra disse spiller allerede.
Skulle gjerne hatt en annen person til å uttale seg også etterhvert.
 
Topp Bunn