En vissen rose...

T

TT.

Gjest
Nå i ettermiddag ringte det på døren og jeg gikk for å åpne opp. Utenfor stod en blid middelaldrende dame med en vissen kvast med røde roser. Hun smilte og spurte om jeg ville ha en rose. Ja takk sa jeg. Jeg skjønte jo med en gang at dette var en gimmik fra Arbeiderpartiet og forberedte meg på at NÅ skulle det komme noe politisk valgflesk fra den blide damen, men neida, hun ønsket meg en fin kveld og gikk videre til naboen. Greit nok tenkte jeg og lukket døren.
Men etterhvert begynte jeg å tenke på hvor lite effekt dette hun gjorde egentlig hadde. For min og sikkert for AP sin del, kunne hun latt være. Den visne rose er allerede kildesortert....... Noen synspunkter?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
0
Tja du fikk jo treffe et hyggelig menneske som til og med var blid. Ikke alltid man er så heldig, så for deg var det en positiv opplevelse. Damen følte vel at hun bidro ved å gjøre noe for sitt parti, det å få delta har vel gjerne en verdi for deltakeren. Men om det har noen verdi for valgresultatet til AP er vel noe mer usikkert.

To av tre mulige er vel egentlig ikke så dårlig i en ellers kald og stresset hverdag. :D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Tja du fikk jo treffe et hyggelig menneske som til og med var blid. Ikke alltid man er så heldig, så for deg var det en positiv opplevelse. Damen følte vel at hun bidro ved å gjøre noe for sitt parti, det å få delta har vel gjerne en verdi for deltakeren. Men om det har noen verdi for valgresultatet til AP er vel noe mer usikkert.

To av tre mulige er vel egentlig ikke så dårlig i en ellers kald og stresset hverdag. :D
Jeg jobber med å bli mer positiv, så +1.

T

TT.

Gjest
Jo da, sant nok at to av tre er bra og at det var en hyggelig episode, men intet budskap. Det er det som forundrer meg. Nå opp i mot valget bør man vel si litt om hva partiet sitt står for osv eller er jeg helt på jordet? Og hun burde vel vært her før rosene var vissne?

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hmmm... er det ikke et budskap å dele ut en rose da?

Det er en gest. Man ønsker å gi noe positivt til folk. Man stiller seg åpne for spørsmål på denne måten, folk kan jo spørre hvis de lurer på noe.

Jeg fikk en kollega på døra med en rose, han visste ikke hvor jeg bodde, så han ble litt overrasket. :) Jeg tok imot rosen, satte den i vann og pyntet opp stua. Kona satte pris på den, og den spredde litt glede.

Noen mennesker treffer sjelden mennesker, og vil selvsagt bli ekstra glade når noen dukker opp med en vakker blomst.

Jeg tror AP vinner velgere på dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
0
TTmania skrev:
........................., men intet budskap. Det er det som forundrer meg. Nå opp i mot valget bør man vel si litt om hva partiet sitt står for osv eller er jeg helt på jordet?
Jeg har ikke sjekket profilen din for å se hvor gammel du er, lat som bare det ;D , men ut fra det du skriver antar jeg at du er en voksen person 45-55 eller deromkring. Saken er tydeligvis den at man i dag ikke behøver noe budskap, innpakningen har større betydning enn innholdet. :p Og ja, jeg gremmes over utviklingen og den forflatning dette viser. :-\

T

TT.

Gjest
Er vel slik samfunnet har blitt. Kun innpakningen som betyr noe og ja, du gjettet riktig med tanke på aldersgruppe. Men siden damen var godt voksen ( sikkert ti år eldre enn meg) kunne eller burde man vel forvente litt saklighet oppi all "kosen". Hadde blomsterbæreren vært i de tidlige tyveårene hadde jeg skjønt det....Og ja, jeg vet at AP har holdt på med å dele ut roser i mange år

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
0
TTmania skrev:
Hadde blomsterbæreren vært i de tidlige tyveårene ....
Ville en gammel gris hatt det godt ! ;D ;D

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Hurra for norsk, vissen flora

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
TTmania skrev:
Jo da, sant nok at to av tre er bra og at det var en hyggelig episode, men intet budskap. Det er det som forundrer meg. Nå opp i mot valget bør man vel si litt om hva partiet sitt står for osv eller er jeg helt på jordet? Og hun burde vel vært her før rosene var vissne?
Det er no lenge sidan politikk handla om bodskapar. Det er snakk om symbol og faner, noko som funka bra etter det eg skjønar. Hyggjeleg!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Selv på parkeringsplassen i barnehagen får man ikke gå i fred for disse sosialistene.
Det finnes sikkert en del gamle damer som lar seg påvirke av slike stunts.
Selv begynner vi å få en ganske stor bukett på bordet nå.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er mange sofavelgere og nå i de siste dagene før valget handler det om å mobilisere.
Å gi ut roser og la folk selv bestemme om de ønsker å høre noen gode argumenter for å stemme AP eller bare si takk og lukke døren synes jeg er en ganske fair måte å vise seg frem på.

A

AK27

Gjest
TTmania skrev:
Nå i ettermiddag ringte det på døren og jeg gikk for å åpne opp. Utenfor stod en blid middelaldrende dame med en vissen kvast med røde roser. Hun smilte og spurte om jeg ville ha en rose. Ja takk sa jeg. Jeg skjønte jo med en gang at dette var en gimmik fra Arbeiderpartiet og forberedte meg på at NÅ skulle det komme noe politisk valgflesk fra den blide damen, men neida, hun ønsket meg en fin kveld og gikk videre til naboen. Greit nok tenkte jeg og lukket døren.
Men etterhvert begynte jeg å tenke på hvor lite effekt dette hun gjorde egentlig hadde. For min og sikkert for AP sin del, kunne hun latt være. Den visne rose er allerede kildesortert....... Noen synspunkter?
Et av de fremste og mest effektive salgstriksene. Vi søker å gjengjelde tjenester rent intuitivt. Om du sender julekort til 50 tilfeldig valgte personer vil du få mengder av julekort tilbake, dette fra personer som ikke aner hvem du er. Vi er programmert på den måten. Rosen var kanskje ikke veldig effektiv på deg, men strategien i og for seg kan nok ha en viss effekt på velgermassen når de står i valglokalet og skal ta et valg. Kanskje spesielt de som ikke fra på forhånd vet hva de skal stemme. En kar ved navn Robert Cialdini har forsket masse på denne slags overtalelsesteknikker/påvirkning. Jeg finner det ganske skittent å implementere slike psykologiske triks. For dette antar jeg at er kalkulert.

Når det er sagt vil jeg heller at dere stemmer Ap enn et av høyrepartiene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.977
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg fikk matpakke av Høyre på bussen i dag morges. Hyggelig det. Men jeg unnlot å nevne for de at jeg allerede hadde forhåndsstemt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Budskapet er da kjent nok, det har vært en del av hverdagen i fire år nå. Coca Cola trenger ikke tekst eller informasjon i sine reklamer, og det gjør vel heller ikke norges mest profilerte parti.

T

TT.

Gjest
Jada, jeg vet da hva AP står for. De har da hatt makten mer eller mindre siden annen verdenskrig. Men jeg synes det fortsatt er underlig at man ikke benytter en slik gyllen anledning til å si noe vettug.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Folk er lei av politikermas om sykehjemsplasser, veibygging og oljeutvinning i Lofoten. Går inn ene øret og ut det andre. Rosen er nok ment for å oppfattes som en hilsen på mer menneskelig plan og er lett å huske. Ap vil være din venn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg fikk sjokoladekake med Høyre på tirsdag. Litt brutalt for min fordøyelse kl 0730, så den gikk i søpla.

Ellers var jeg en tur langs valgbodene på Karl Johan nå i ettermiddag, og der ser jeg sannelig boden til Norges Kommunistiske Parti!

Og som ikke det var nok, så kommer sannelig en ung mann mot meg og ville gi meg en valgbrosjyre. ;D
Jeg må bare innrømme det, men jeg begynt å le. Hammer og sigd. ;D ;D

Men den boden som i særklasse hadde minst besøk, var DLF. Der var det ingen, bare en mann som satt og kjedet seg og leste VG.

Ellers noterte jeg meg at på standen til Unge Høyre stod en dame på ca 50 år og delte ut materiell. ::) Hvor har Høyre gjort av ungdommen? Hadde de flyktet til SV sin stand? For der var det hallelujastemning, med et 20-tall unge jenter med stjerner i øynene i en halvsirkel rundt Audun Lysbakken. Han hadde full kontroll kunne det se ut som.

Nåvel.

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Det ser ut som AP fikk mye ut av en taus og vissen rose.

Topp Bunn