@Rogerk og jeg har jaktet på best mulig gjengivelse fra en deilig Thorens TD 124 (Mk. I). Den har støyet, brummet, bråket ved motor start/stopp og vi vet ikke hva.
Utgangspunktet var profesjonelt restaurert, med ferske kondensatorer, nytt hovedlager, nytt mellomhjul og ny kasse hos Riverside Audio i Sveits), en Bokrand AS-230 tonearm, et Audio Silente hodeskall, og en RigB-modifisert Audio-Technica VM540ML MM-pickup. Parks Audio Waxwing DSP-phonoforsterker, analogt ut.
(Sidenotat: MC-pickuper fungerer ikke godt på TD 124 Mk. I fordi undertallerkenen er av magnetisk materiale og rølper med nåletrykket siden MC-pickuper har store magneter. Det er ikke kødd en gang. Mk. IIs undertallerken er umagnetisk. Så nå vet dere det.)
Bytte av hodeskall til et Audio-Technica LH13H hjalp på det generelle brumproblemet. Antar at en jorsløyfe ble brutt. AT-pickupen kopler innkapslingen til høyre - slik mange andre MM-pickuper gjør, og det var nok også elektrisk kontakt til armrøret gjennom Audio Silente-hodeskallet. Men det irriterende braket gjennom høyttalerne var der fremdeles nå man skrudde av og på motoren, noe man riktignok ikke gjør så ofte på en TD 124. Man løfter opp overtallerkenen i stedet med en spak. Spilleren er et deilig klenodium ja.
Armkabelen var en årelang favoritt: Mogami Mini Starquad fra Iannis Tome Audio Cables i 120 cm lengde med nuthin' fancy DIN-classic 5-pin og Neutrik Rean RCA kontakter og selvfølgelig også jording til spillerchassis. Vi bestemte oss for å prøve en annen kabel fra samme kilde for å se om vi kunne komme videre: Van Damme Twisted Pair i 100 cm lengde med de samme kontaktene som på Mogamien. Jeg har vært skeptisk til Van Damme-kabelen fordi jeg har tenkt at den ville være i stiveste laget, men TD 124 har ikke noe flytende oppheng å bry seg med så da.
Først: Den absolutte tystnad. Først trodde vi at det ikke var hull igjennom men joda. Motor på. Motor av. Ikke et knepp. Skudde opp, drithøyt og 6 dB til. Elektronikkstøy. Latterlig stille.
Vi la på Side A på denne, nærmest en konsert for piano, trompet og symfoniorkester. Opptaket er formidabelt:
Oj. Van Damme-kabelen fikk i tillegg oppsettet til å låte annerledes. Borte var den litt pågående nedre diskanten, men briljansen i pianoet og trompetens overtoner var der, bare klarere og renere. Å kjærlighet.
En pop-test også: Supertramp, jeg tror det var åpningssporet på Brother Where You Bound. Utrolig kul produksjon og gjengivelsesmessig mer av det samme, eller mindre mas om dere vil.
Så resultatet må kunne kalles en suksess. Moralen er: Det går ikke an å prøve for mange tonearmskabler. En slik Van Damme-kabel fra Y. Tomé koster £38 pluss frakt, og leveres også som RCA-RCA for dere som eier slike moderniteter eller liknende.
Thorens TD 124, Bokrand AS-230, RigB Audio-Technica VM540ML i AT-LH13H og billig Van Damme armkabel spiller Supertramp
Sist redigert: