En sub eller to, kanskje?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har for mye tid til å tenke om dagen, og begynte å fundere på om jeg skulle hatt noen flere suber, men kriteriene er strenge:

    Tanken er at de skal avlaste frontene i kinoen (Seas Er18 mrm tårn transmission line), og da deles med en Minidsp 2x4 eller tilsvarende.

    Jeg har jo to tapped horn saker stående bak lerretet som tar seg av alt det lavfrekvente greiene, så disse skal kun hjelpe frontene ett stykke opp.

    De må stå under de andre subene, så absolutt makshøyde er 42cm, helst litt mindre, dybde opp til 70cm og bredden kan være 90cm.

    De må være lettdrevne da tanken var å drive begge to med en kanal som jeg har ledig på den ene Anaviewen, den leverer 330w i 4ohm, men kan også drive 2ohm last.

    De må ha god lydkvalitet, det er viktigere enn mye lydtrykk, selv om det også er ønskelig.

    Og jeg vil gjerne at de kan gå ganske høyt, gjerne 4-500hz for å få litt mer fysisk opplevelse over 80hz som de andre subene er lavpasset på.

    Det eneste jeg har funnet som ser ut til å krysse de fleste boksene er Lxsub, men usikker på om de går høyt nok, også blir de noe dyre med fire L26'er.

    Gode forslag? Lukket, portet, horn, transmission line, ob eller slob, eller noe helt annet jeg ikke har tenkt på?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det vært 69 stykker inne å sett på denne tråden, med så mye god kunnskap det er her inne er det rart at ingen av de har noen som helst formening her....

    :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    To subber, bassrefleks, 2stk 18" i hver.
    Som et innspill :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Satte også å tenkte litt rundt dine kriterier og hadde ingen fullgod løsning. f.eks mine middbasser som hadde vært helt hinsides på kvalitet i området du snakker om, faller utenom på størrelse. j-horn er kanskje tingen?

    På spørsmålet om du trenger en eller to er svaret opplagt - det være to hvis du skal bruke de opp til 400-500 Hz og det må være stereo
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    At det blir to har det aldri vært tvil om.

    Ellers så ser jeg at jeg sannsynligvis må ha mer effekt, så får heller den siste kanalen være i reserve.....

    18" blir for stort, skal jeg bruke det må de ligge, og det funker vel dårlig så høyt som 500hz?

    Kanskje to portede 10 eller 12" hadde vært det beste?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Du trenger vel mer et basssystem enn en subwoofer da.

    Og du bør satse på stereo når du skal dele de så høyt, de bør også plasseres så nære hovedhøyttaler som mulig.

    De burde egentlig vært en del av hovedhøyttaler ettersom du skal opp i mellomtoneområdet med de.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lavt har du tenkt å bruke dem? Skal de spille i samme område som TH? En AE Speakers TD15M per side i lukket kasse fungerer vel bra fra 80Hz og oppover.

    Frode
     

    icejahman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2015
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Pga mål du nevner ville jeg glemt ob og slob.
    Om beskrivelsen av systemet ditt betyr at de andre subbene tar seg av det meste under 80 hz, og de nye ikke trenger å prestere mye under dette, er jo lukket boks aktuelt.
    Spesielt med henblikk på at den lyden du ønsker kanskje tilsier at du vil vektlegge presisjon og hurtighet i membranrespons. Kassevolum blir jo også greiere da.
    Selv skal jeg prøve dette elementet i tre- veis løsning.
    OBS! ikke en anbefaling av elementet da jeg ikke har hørt det i ferdig konsturksjon ennå, men inspirasjon i forhold til responskarakteristikker og HT- dimensjoner som kan passe frekvensområdet og kassedimensjonene du vektlegger: Proraum Vertriebs-GmbH | Shop | Woofer | AUDAX PR240Z2
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For å forklare litt bedre hva jeg tenker så legger jeg ved en skisse av rommet, de nye subene tenkes da plassert under de eksisterende, så nært frontene som mulig.

    a%20001.jpg


    Plan A var å koble preout til frontene via en Minidsp 2x4 og route bassen til mono for å bruke en forsterker.
    Men hvis jeg må ha mer effekt blir selvsagt subene i stereo med en kanal til hver.

    Jeg ønsker at de går så nær ned mot 20hz som mulig for å få skikkelig fullfrekvent i frontene.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble det litt mer liv i tråden ja, det liker vi!

    Takk for svar alle :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    For å forklare litt bedre hva jeg tenker så legger jeg ved en skisse av rommet, de nye subene tenkes da plassert under de eksisterende, så nært frontene som mulig.

    Vis vedlegget 444284

    Plan A var å koble preout til frontene via en Minidsp 2x4 og route bassen til mono for å bruke en forsterker.
    Men hvis jeg må ha mer effekt blir selvsagt subene i stereo med en kanal til hver.

    Jeg ønsker at de går så nær ned mot 20hz som mulig for å få skikkelig fullfrekvent i frontene.
    Som nevnt tidliger må de være plassert så nære mellomtonene som mulig.

    Kanskje små lukkede plassert på toppen av hovedhøyttaler? Det har blitt gjort før.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvor høyt kan en gå før plassering nær mellomtone blir viktig?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beklager roadrune, leste ikke åpningsinnlegget skikkelig :) Det er mer midbasser du er ute etter. Da ville jeg sett på lukket kasse med 2stk 12 eller 15. Se etter drivere med lav qts, lav mms og lav Le.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan du ta et bilde av rommet roadrune? :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Skjønner ikke at du vil dele så høyt som 4-500 Hz. Betyr ikke det at du vil lappe på noe som ikke er i orden på høyttalerne? Det er å ta problemene i feil ende tenker nå jeg. Men skal du dele så høyt, bør subbene stå så tett på høyttalerne som mulig.
     

    icejahman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2015
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Du trenger vel mer et basssystem enn en subwoofer da.

    Og du bør satse på stereo når du skal dele de så høyt, de bør også plasseres så nære hovedhøyttaler som mulig.

    De burde egentlig vært en del av hovedhøyttaler ettersom du skal opp i mellomtoneområdet med de.
    Så spørsmålet blir vel mer hvor lavt det må dels for at retningsbestemmelse/ stereoeffekt skal ha liten betydning?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke at du vil dele så høyt som 4-500 Hz. Betyr ikke det at du vil lappe på noe som ikke er i orden på høyttalerne? Det er å ta problemene i feil ende tenker nå jeg. Men skal du dele så høyt, bør subbene stå så tett på høyttalerne som mulig.
    Mulig det er i høyeste laget ja, litt usikker her, men har lyst til å kjenne midbassen litt mer på kroppen, sånn som en kjenner gitaren på konsert f.eks.
    En ren A på en gitar (stemt i den normale duren jeg ikke lenger husker hva heter) er jo 440hz.

    Men hvis jeg er på villspor så må dere endelig guide meg inn på den rette stien :)

    Jeg har ingen problemer med frontene før en kommer under 40hz egentlig, men mye vil ha mer.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Skjønner ikke at du vil dele så høyt som 4-500 Hz. Betyr ikke det at du vil lappe på noe som ikke er i orden på høyttalerne? Det er å ta problemene i feil ende tenker nå jeg. Men skal du dele så høyt, bør subbene stå så tett på høyttalerne som mulig.
    Mulig det er i høyeste laget ja, litt usikker her, men har lyst til å kjenne midbassen litt mer på kroppen, sånn som en kjenner gitaren på konsert f.eks.
    En ren A på en gitar (stemt i den normale duren jeg ikke lenger husker hva heter) er jo 440hz.

    Men hvis jeg er på villspor så må dere endelig guide meg inn på den rette stien :)

    Jeg har ingen problemer med frontene før en kommer under 40hz egentlig, men mye vil ha mer.
    Jeg har ikke satt meg inn i hvordan sub'ne dine spiller, men trenger du mer nivå under 40Hz er det en sub du trenger.
    Mellomtone tror jeg er definert som 150 til 3k Hz, dvs at med plasseringen din er du ihertfall ute å kjøre når du har kommet til 150.

    Med din plassering kunne ikke jeg tenke meg å dele høyere enn du gjør nå.

    Du kan jo se i denne linken hvor de forskjellige instrumenter og stemmer ligger: Definition of frequency ranges.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Subene jeg har spiller flatt fra 17-80hz, og det gjør de med mye trøkk, problemet er at gjør det ikke pent, derfor er de satt til "LFE only" slik at de kun spiller informasjonen som går i det egne lavfrekvente lydsporet.

    Derfor ville jeg hatt mer støtte i bunn til frontene som også kan brukes til musikk, og ikke bare film.

    Det kan se ut som om 150-160hz kan holde som du sier El Mariachi, men det gjør ingenting om subene (høyttalerene) jeg skal ha nå går høyere så kan jeg prøve meg fram hvor høyt det spiller bra, og dele der.

    Oks: skal få tatt noen bilder når jeg får kommet meg hjem fra jobb.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva med et par av de bunnkassene jeg laget, lagt på siden, med to SB23 i hver? Lukkede kasser på ca 45 liter hver.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å ta bilde med telefonen når alt er svart, så dette var det beste jeg fikk til.

    IMG_1203.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Herlig rom!! :)

    Du har bygget hovehøyttalerne selv?
    Slenger ut et forslag:
    roadrune.jpg


    Se litt på midbassene som Hornlyd har i sin tråd, kunne det vert noe?
    Så bare kapper du av bunn av kassene på de du har, og plasserer de på toppen.
    Da kan du kjøre midbassene ganske høyt i frekvens med plassering slik.


    Bare et innspill ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tanken er god, men nå er frontene transmission line med porten heeeelt nede i bunn:)

    Jeg kan jo selvsagt snu de oppned, men det ville ikke sett bra ut. Bassene vil jo bare komme 20-30cm på siden, at de kommer lenger bak ordner jeg med delay... kan ikke helt skjønne at det skal bety så mye?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! :)

    Du tenker slik?
    roadrune.jpg


    Da ville jeg i tilfelle delt noe lavere, kanskje maks 200hz.
    Det vil du evt finne ut om du bygger kasser :)


    Transmisjonslinje fungerer fra 100hz og ned i de høyttalerne?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her er greiene:
    IMG_3185.jpg


    H=60,1
    B=30,1
    D=38

    Jeg bruker MiniDSP DA-8, og kjører linkwitz transform og deling via den.

    Elementene er 12 ohm, så det er en snill last.

    Den 6,5" i satellittene ser kanskje kjent ut?

    Johan-Kr
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Nå vet jeg ikke hvor mange elementer du ser for deg pr. side, men med et kan det jo løsese på følgende måte:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    skissen viser at du mister mye av de lave frekvensene fordi sofa er for langt bak i rommet. bakerste del av sofa kan ikke være lenger bak enn avslutning på venstre vegg...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ok! :)

    Du tenker slik?
    Vis vedlegget 444331

    Da ville jeg i tilfelle delt noe lavere, kanskje maks 200hz.
    Det vil du evt finne ut om du bygger kasser :)


    Transmisjonslinje fungerer fra 100hz og ned i de høyttalerne?
    Sånn ja, bare bak det svarte som er 50mm Rockwool trukket med høyttalerstoff. Rockwoolen er selvsagt ikke foran hornåpningene, og blir også fjernet der de nye kommer.

    Jeg aner ikke virkeområdet på TLen...

    Mariachi: ser egentlig for meg ett element pr side, enten 10" eller 12.

    Fena: men jeg kan vurdere to pr side også, hva er frekvensområdet på de der?

    Kjenner igjen ERene ja :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    skissen viser at du mister mye av de lave frekvensene fordi sofa er for langt bak i rommet. bakerste del av sofa kan ikke være lenger bak enn avslutning på venstre vegg...
    Det er jeg klar over, men sofaen er for bred til å flytte lenger frem, så det er ett kompromiss, men subene spiller som nevnt mye godt flatt fra 17-80hz i lytteposisjon, så det er mulig med EQ.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Den er jo oppned... :)
    Tilsynelatende ???
    Men plassering av bassen er ikke ille, tråstarter kan nok dele de en del høyere med denne plasseringa en de andre alternativene. Mindre "strul" med tidsdomenet også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Er ikke helt enig i at det ikke går bra å dele høyere en 200 Hz hvis middbassene står ved siden av hovedhøyttaler. Her hjemme er de riktignok på utside
    Middbass (3 stk. 15")deles ved 500 Hz og jeg kommer til å prøve ennå høyere etter hvert

    Senter midbass til senter mellomtone er 43 cm og jeg sitter på ca 2,6 meter

    20160310_135226[1] (2).jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fena: men jeg kan vurdere to pr side også, hva er frekvensområdet på de der?

    Kjenner igjen ERene ja :)
    Noe rom-problemer mellom 30 og 50Hz som ikke kan fjernes med eq her, men her er måling i 37m2 stue.

    V høytt stue fullrange.jpg


    Trærne vokser ikke inn i himmelen, så 120dB ved 20Hz klarer de ikke, men jeg har spillt rimelig høyt uten å merke noen problemer...

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott innspill Shy!!! :)
    Roadrune: Tror det er lurt å plassere rett vedsiden av, slik som Shy har gjort.
    (Fjellvettregel, hør på Shy som er erfaren fjellmann!)

    Men bygger du så finner du beste plassering etterhvert :)

    Kan du gå for 2x12" i hver?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, i god HFS ånd begynner det å ta av, jeg tenkte først en 10" på hver side drevet av forsterkeren jeg har, nå er vi på 2x12" på hver side med ny forsterker :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi strekke strikken? 2x15"? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn