En selvmodererende kategori?

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen tråder skaper tydeligvis litt voldsom temperatur som går ut over hyggeligheten til tider.

Det får meg til å undres på om det kan være verdt et forsøk på å lage atter en ny undergruppe: (ja jeg vet det er mange nok allerede)

En selvmoderernde undergruppe.

I denne kunne trådstarter ha fulle moderatorprivilegier.

De som blir stengt ute fra de aktuelle trådene vil likevel kunne lage egne tråder der deres synspunkt blir rådende i stedet for at vi får en repetisjon på konfliktene i alle tråder, som jo fort kan miste sin nytteverdi av dette selv om de kan være underholdende til tider. Det er ikke ment som noen erstatning for generelt. Men det kan gi rom for å starte tråder en ellers ville vegret seg noe for grunnet potensielle konflikter og en helt annen vinkling og fokus enn det som ønsker av trådstarter.

Høvdingen og de faste moderatorene vil jo heller ikke kunne lastes for modereringen i disse trådene og det kan sikkert spare dem for noen grå hår og beskyldninger om interessekonflikter og feil anvendelse av sensur og slike ting som gjerne følger i kjølvannet av litt bitre krangletråder.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er hva som skal diskuteres i denne "selvmodererende kategorien". Jeg ser det nesten som bedre at vi gir trådstarter moderatorrettigheter i en eksisterende kategori, også kan vi se hva som skjer. Vi kan gi trådstarter mulighet til å redigere innlegg, men ikke muligheten til å slette. Da kan trådstarter fjerne alt i et innlegg (må etterlate minimum 2 punktum), men innlegget blir fortsatt stående, og vi kan se hvor mye som blir redigert. Det vil jo også stå under i innlegget at det er redigert, og av hvem.

På denne måten kan folk styre hva som skjer i egne tråder, og da blir det vanskelig å skylde på oss for dårlig moderering.

Vi kan gjerne starte med Hifi Generelt for å prøve.

M

musicus

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Noen tråder skaper tydeligvis litt voldsom temperatur som går ut over hyggeligheten til tider.

Det får meg til å undres på om det kan være verdt et forsøk på å lage atter en ny undergruppe: (ja jeg vet det er mange nok allerede)

En selvmoderernde undergruppe.

I denne kunne trådstarter ha fulle moderatorprivilegier.

De som blir stengt ute fra de aktuelle trådene vil likevel kunne lage egne tråder der deres synspunkt blir rådende i stedet for at vi får en repetisjon på konfliktene i alle tråder, som jo fort kan miste sin nytteverdi av dette selv om de kan være underholdende til tider. Det er ikke ment som noen erstatning for generelt. Men det kan gi rom for å starte tråder en ellers ville vegret seg noe for grunnet potensielle konflikter og en helt annen vinkling og fokus enn det som ønsker av trådstarter.

Høvdingen og de faste moderatorene vil jo heller ikke kunne lastes for modereringen i disse trådene og det kan sikkert spare dem for noen grå hår og beskyldninger om interessekonflikter og feil anvendelse av sensur og slike ting som gjerne følger i kjølvannet av litt bitre krangletråder.
Gode tips & initativ, støttes.

mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Høvdingen skrev:
På denne måten kan folk styre hva som skjer i egne tråder, og da blir det vanskelig å skylde på oss for dårlig moderering.
Ingen dårlig ide. Da vil de som synes at trådene deres blir kapret ha mulighet til å rydde opp selv. Tommel opp.

R

Ronny_D

Gjest
Ja ikke sant ? " skoda er verdens beste hifi " resten blir kraftig moderert :p

latterlig spør dere meg !

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Jeg liker ikke sensur. Så dette syns jeg ikke er noen god ide.

Trådstarter sensurerer alle som ikke er enig i hva han skriver. Blir ikke mye mangfold og diskusjoner av sånt.

M

musicus

Gjest
rolfozzy skrev:

Trådstarter sensurerer alle som ikke er enig i hva han skriver. Blir ikke mye mangfold og diskusjoner av sånt.
Unødig sensur liker vel ingen, men det ville kanskje være en mulighet for trådstarter å starte, og holde, en diskusjon iht trådens tema før den blir kuppet på tradisjonellt hfs vis?

Mangfold og diskusjoner er også bra, men ikke slikt det har grodd som ugress her den siste tiden, dette med selvmoderering er vel egentlig en nødløsning og burde ses som falitt mtp modereringen som er under pari til tider, dvs om ikke hensikten er å hele tiden lage tråder som ender opp i tull og ingenting, som langt de fleste med ett godt utgangspunkt synes å gjøre nu fortiden.
Ett tanke kors er jo at en av de værste flaming trådene nu ble startet av en moderator (overkill tråden), som om ikke det er nok skitt kasting tråder her fra før.

mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
rolfozzy skrev:

Det kan jo bli litt blodfattig ja.

Har vel egentlig ikke sett så mye av at folk ikke klarer å holde seg i skinnet når det blir minnet på topic av trådstarter. Det pleier å hjelpe. Så man kan jo spørre seg om det er nødvendig med mer enn oppfordring om å holde seg til topic.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Interessant ide. Jeg for min del tror jeg ikke hadde giddet å poste min eventuelle uenighet med trådstarter i en slik tråd, der trådstarter kunne moderere mine innlegg.

N

nb

Gjest
Hadde tråden om Goldmunds Blu-Ray-spiller i en selvmodererende tråd, ville konsekvensen muligens blitt at ingen av de som kunne noe om HD-bildeverdenen hadde fått lov til å poste der.

Jeg synest dette er en veldig dårlig ide. "Mitt anlegg" er vel selvmodererende nå, og det er greit nok.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
Hadde tråden om Goldmunds Blu-Ray-spiller i en selvmodererende tråd, ville konsekvensen muligens blitt at ingen av de som kunne noe om HD-bildeverdenen hadde fått lov til å poste der.

Jeg synest dette er en veldig dårlig ide. "Mitt anlegg" er vel selvmodererende nå, og det er greit nok.
Ang Goldmund tråden så ser jeg fler fordeler enn bakdeler med en slik løsning, man hadde sluppet mye negativt og "ut av fokus" diskusjon, og om du fortsatt hadde vært bekymret for tingenes tilstand kunne du jo opprette en egen tråd om emnet istedenfor å sure ned den eksisterende, men for noen synes det mer som poenget enn hva som diskuteres.
Men litt søkt egentlig dette siden det var en moderator som startet denne og siden så ingen røken av ham når flamingen begynte.

mvh

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
Et par momenter:

Hvis ikke medlemmene klarer å moderere sine egne innlegg i andres tråder, hvordan evner de da å moderere andres innlegg i egne tråder?
-I tråder om kontroversielle tema, så risikerer vi at modereringen blir kontroversiell. Forresten så er flere av disse "kontroversielle" trådene godt lesestoff, også de "usaklige" innleggene. Helt saklig blir det liksom aldri, uansett, på et nettforum som dette med anonyme nick.

Imidlertid ser jeg det positive med at trådstarter modererer, hvis det er en typisk "faktatråd". Man oppretter en tråd om "Jazz for nybegynnere" som skal fungere som oppslagsverk for etterfølgende slekter. Da kan det være greit å luke bort pjatteinnlegg som ikke holder høy nok standard.

Oppsummering: Jeg er positivt hvis moderatorfunksjonen går ut på å RYDDE, men ikke til å SENSURERE. så dette blir frihet under ansvar, som det heter så fint.

N

nb

Gjest
om.s skrev:
Ang Goldmund tråden så ser jeg fler fordeler enn bakdeler med en slik løsning, man hadde sluppet mye negativt og "ut av fokus" diskusjon, og om du fortsatt hadde vært bekymret for tingenes tilstand kunne du jo opprette en egen tråd om emnet istedenfor å sure ned den eksisterende, men for noen synes det mer som poenget enn hva som diskuteres.
Men litt søkt egentlig dette siden det var en moderator som startet denne og siden så ingen røken av ham når flamingen begynte.
I den tråden var det ingen som kom med flere ubegrunnede, tvilsomme og feil påstander samt sammenliginger med skadedyr eller oppfordringer om å dra til et veldig varmt sted enn Roysen selv så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg "surte ned" den eksisterende.

Ellers enig med Pedal, men det er en fin balansegang mellom å rydde og å sensurere. I nevnte tråd var det f.eks ganske mange pjattinnlegg om kroppsvekt som sikkert kunne vært "ryddet bort". Å fjerne f.eks forklaringene fra HåkonN ville slik jeg ser det vært sensur.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo et visst ansvar man tar på seg ved å moderere egne tråder, og folk som misbruker muligheten ved å fjerne innlegg man bare er dypt uenig i eller nekter kritikk av deres favorittmerker vil jo fort miste respekt i alle leire, og ingen vil gidde å delta i trådene deres. Folk har jo også alltid mulighet til å opprette egne tråder der en selv kan velge moderasjonsnivå, så kan brukerne søke den type tråder de vil engasjere seg i, og dermed også være med på å påvirke helheten i ved dette. Hvis det er mulig kan jo også Høvdingen ha muligheten til å fjerne moderatorprivilegiene til dem som misbruker dem, eller i tråder som etterhvert blir av større allmen interesse og f.eks. oppnår sticky-status.

I det hele gir det alle brukere en større grad av innvirkning på hvordan forumet skal bli, og selv dem som kun ønsker kosemosetråder kan få ha disse i fred. Jeg tror det kan bidra til at alle kan føle seg mer hjemme, selv om det er mange folk man er ravende uenig med. Om ikke annet vil nok endel usaklige poster og ukvemsord lettere bli fjernet.

Det kan godt hende at mange har mye på hjertet og ting de ønsker å formidle, men vegrer seg fordi man ikke har lyst å måtte forsvare sine synspunkter og ståsted i annethvert innlegg. Alle trenger jo ikke å delta i alle tråder, men det skal samtidig være rom for at alle skal kunne nå frem med sine saker og synspunkter, spesielt i tråder og tema de selv velger å starte.

Jeg frykter derfor ikke at sensur eller moderering vil gå utover mangfoldet, men snarere bidra til å slippe flere til som foretrekker en mer lavmælt formidlingsform enn de som brenner for sine kjepphester.

Dette er overhodet ikke ment fra min side som en måte å kunne fjerne sysnpunkter og saklig kritikk. Det er mye humbug og myter i hifiverdenen som trenger å imøtegås, men alle tråder trenger ikke den vinklingen. Det blir litt ensformig og det kan gjene etter mitt syn være rom for flere typer tråder.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
I den tråden var det ingen som kom med flere ubegrunnede, tvilsomme og feil påstander samt sammenliginger med skadedyr eller oppfordringer om å dra til et veldig varmt sted enn Roysen selv så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg "surte ned" den eksisterende.

Ellers enig med Pedal, men det er en fin balansegang mellom å rydde og å sensurere. I nevnte tråd var det f.eks ganske mange pjattinnlegg om kroppsvekt som sikkert kunne vært "ryddet bort". Å fjerne f.eks forklaringene fra HåkonN ville slik jeg ser det vært sensur.
Så så, jeg jeg uttrykte meg muligens litt upresist her og mente vel egentlig ikke bare deg, det var ikke meningen å fremstille det slik.
Jeg er forøvrig enig med deg og pedal om balansen mellom sensur (det ønsker man ikke) og rydding, det er vel mer der jeg synes dette gir noen mening, med selv moderering, selvsagt kan det gå overstyr den veien, det er som nevnt en balanse ikke alle klarer.

mvh

M

musicus

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det kan godt hende at mange har mye på hjertet og ting de ønsker å formidle, men vegrer seg fordi man ikke har lyst å måtte forsvare sine synspunkter og ståsted i annethvert innlegg. Alle trenger jo ikke å delta i alle tråder, men det skal samtidig være rom for at alle skal kunne nå frem med sine saker og synspunkter, spesielt i tråder og tema de selv velger å starte.
Hjertens enig! spot on Deph! dette er også mitt ønske for hfs...

mvh

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Dette er overhodet ikke ment fra min side som en måte å kunne fjerne sysnpunkter og saklig kritikk. Det er mye humbug og myter i hifiverdenen som trenger å imøtegås, men alle tråder trenger ikke den vinklingen. Det blir litt ensformig og det kan gjene etter mitt syn være rom for flere typer tråder.
Ser du på trådene i "Kabelhjørnet" nå, så har de aller fleste et svært lavt antall innlegg,utover de som har tema som
"Den store solidcore tråden",
"Skal man stole på øynene, hjernen eller gullørene!",
"Skineffekt, kan det høres",
"Den STORE kabeltesten - søndag 23. August 2009",
"Burde vært lagt ned",
"Kabler bortkastet tid",
"Hvilke parametere er avgjørende for høyttalerkabler"
"Sold Core vs multistrand".

Dette er alle tråder med mange inlegg i den avdelingen <b>de siste to månedene</b>. Det vil si 8 av 76 tråder, og av disse 8 er det i alle fall 5 hvor det er klart at det kan bli snakk om teknikk, blindtesting osv. Jeg kan ikke se at en eneste av de andre trådene i den avdelingen har blitt flamet, infisert med snakk om ABX eller lignende utover de (få) trådene hvor det er relativt åpenbart fra topic hva som diskuteres og det følgelig ikke er flaming.

Det ser ut som interessen for å diskutere konkrete anbefalinger mellom konkrete produkter eller hva er beste av X og Y og lignende er relativt liten interesse for. Kanskje ikke så rart, det er neppe mange som har førstehånds kjennskap til akkurat den produktkomboen trådstarter lurer på og kravet til å uttale seg ser ut til å være at man har lyttet til produktet/produktene selv i eget anlegg.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ser du på trådene i "Kabelhjørnet" nå, så har de aller fleste et svært lavt antall innlegg,utover de som har tema som
"Den store solidcore tråden",
"Skal man stole på øynene, hjernen eller gullørene!",
"Skineffekt, kan det høres",
"Den STORE kabeltesten - søndag 23. August 2009",
"Burde vært lagt ned",
"Kabler bortkastet tid",
"Hvilke parametere er avgjørende for høyttalerkabler"
"Sold Core vs multistrand".

Dette er alle tråder med mange inlegg i den avdelingen <b>de siste to månedene</b>. Det vil si 8 av 76 tråder, og av disse 8 er det i alle fall 5 hvor det er klart at det kan bli snakk om teknikk, blindtesting osv. Jeg kan ikke se at en eneste av de andre trådene i den avdelingen har blitt flamet, infisert med snakk om ABX eller lignende utover de (få) trådene hvor det er relativt åpenbart fra topic hva som diskuteres og det følgelig ikke er flaming.

Det ser ut som interessen for å diskutere konkrete anbefalinger mellom konkrete produkter eller hva er beste av X og Y og lignende er relativt liten interesse for. Kanskje ikke så rart, det er neppe mange som har førstehånds kjennskap til akkurat den produktkomboen trådstarter lurer på og kravet til å uttale seg ser ut til å være at man har lyttet til produktet/produktene selv i eget anlegg.
Og hvorfor tror du det er slik? med deg og dine likesinnede som hopper på enhver som ikke har en abx, dbt, eller annen vitenskapelig dokumentasjon for hånden og nærmest idiot foklarer vedkommende, ganske opplagt men savner man evnen til å ta selvkritikk så kan jeg skjønne at dette virker fjernt.
Det er ikke alle som gidder, ønsker , kan eller vil diskutere på den måten dere ofte legger opp til, noen vil ha dette på en enkel og grei måte der de kan bruke sin tid og penger på å sette sammen, for seg, ett vellydende anlegg.
Alle vil ikke, behøver ikke, og gidder ikke få slengt etter seg hvor ille og skummel hifi bransjen er og hvor dum man er for at man velger å betale ett for seg ønskelig produkt, få det inn i huet, alle er ikke like close paranoid som visse gir uttrykk for i så måte.
Undrer om du/dere er like nitiske på andre områder i livet, da har du faen å henge i.

Dessuten tror jeg du og flere med deg underevurderer folk kraftig når det kommer til å ta slike egne avgjørelser med tanke på valg av f.eks stereo, la folk få ta egne beslutninger og avgjørelser uten å bli stemplet av teoristene og dropp de der oversitter tendensene man ser for ofte.

mvh

N

nb

Gjest
om.s skrev:
Og hvorfor tror du det er slik? med deg og dine likesinnede som hopper på enhver som ikke har en abx, dbt, eller annen vitenskapelig dokumentasjon for hånden og nærmest idiot foklarer vedkommende, ganske opplagt men savner man evnen til å ta selvkritikk så kan jeg skjønne at dette virker fjernt.
Jeg kan som sagt ikke se at det har skjedd i kabelhjørnet de siste to månedene. Trådene som starter ser for meg ut til å få leve i fred og fordragelighet.

Mine postinger på dette forum siste måneden er for øvrig følgende:
Overkill
Viktigheten av ABX
Tips om PC-skjerm
Gitt RES tips om hvor han kan kjøpe XLR
Viktigheten av dirigenten
Gullfisker og vanemennesker (ABX-tråd)
Middagstips
Sykkelsesongen 2009
Mozarts pianokonserter
Skrytt av Morten på NAT
Valg-2009
Rimelige BluRay - spiller
Zoom-objektiv til Canon EOS40D
Kongo-saken
Gitt bort et par Spotify-invites
Dyr tabebit
Rising Sand fra Page/Plant - hvorfor jeg synest den låter dårlig
Lagt ut en video med en gitarhelt fra YouTube
Hvor langt strekker CD-mediet seg i frekvens?
Informert om at Mark Knopfler spiller på Norwegian Wood
Forklart hvordan man kan allokere en prosess til en CPU-kjerene i Windows
Forlart at man ikke kan kopiere det man tar opp på Kabel-TV-boksen fra Get
Tipset om å bygge CD-hyller selv
Lagt ut en strålende verjson av Dios Holy Diver med Jan Werner
Anbefalt litt Mozart-pianokonsert-innspillinger
Gitt litt tips om lydkort i musikk-PC og PC-bygging
Fortalt noen hva prisen på en CFA-tittel er.
Tipset om RoomEQWizard (gratisprogram for akustikkmålinger)
Diskutert en del om det nye glødepæredirektivet fra EU
Litt om skin-effekten (i en tråd om skin-effekten vel å merke)
Diskutert litt kabler med Pedal i tråden om den store kabeltesten
Gitt reisetips for Vietnam

Går jeg enda en måned tilbake i tid, finner jeg heller ikke noe eksempel på prat fra meg om Abx, Placebo, blindtester og lignende utover i tråder hvor det faktisk er topic for tråden. Men opplys meg gjerne om jeg har glemt noe. Jeg lar bevisst være å poste slikt med mindre det er topic, som det er i ganske mange tråder startet av "andre leiren" den siste tiden. Kanksje det er de trådene du har lest og som du kanskje helst hadde sett ikke fantest på et forum som dette? Det er tross alt slike tråder som er de meste aktive for tiden, med unntak av vennetråder for HiFi-merker.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
Jeg kan som sagt ikke se at det har skjedd i kabelhjørnet de siste to månedene. Trådene som starter ser for meg ut til å få leve i fred og fordragelighet.

Mine postinger på dette forum siste måneden er for øvrig følgende:
Overkill
Viktigheten av ABX
Tips om PC-skjerm
Gitt RES tips om hvor han kan kjøpe XLR
Viktigheten av dirigenten
Gullfisker og vanemennesker (ABX-tråd)
Middagstips
Sykkelsesongen 2009
Mozarts pianokonserter
Skrytt av Morten på NAT
Valg-2009
Rimelige BluRay - spiller
Zoom-objektiv til Canon EOS40D
Kongo-saken
Gitt bort et par Spotify-invites
Dyr tabebit
Rising Sand fra Page/Plant - hvorfor jeg synest den låter dårlig
Lagt ut en video med en gitarhelt fra YouTube
Hvor langt strekker CD-mediet seg i frekvens?
Informert om at Mark Knopfler spiller på Norwegian Wood
Forklart hvordan man kan allokere en prosess til en CPU-kjerene i Windows
Forlart at man ikke kan kopiere det man tar opp på Kabel-TV-boksen fra Get
Tipset om å bygge CD-hyller selv
Lagt ut en strålende verjson av Dios Holy Diver med Jan Werner
Anbefalt litt Mozart-pianokonsert-innspillinger
Gitt litt tips om lydkort i musikk-PC og PC-bygging
Fortalt noen hva prisen på en CFA-tittel er.
Tipset om RoomEQWizard (gratisprogram for akustikkmålinger)
Diskutert en del om det nye glødepæredirektivet fra EU
Litt om skin-effekten (i en tråd om skin-effekten vel å merke)
Diskutert litt kabler med Pedal i tråden om den store kabeltesten
Gitt reisetips for Vietnam

Går jeg enda en måned tilbake i tid, finner jeg heller ikke noe eksempel på prat fra meg om Abx, Placebo, blindtester og lignende utover i tråder hvor det faktisk er topic for tråden. Men opplys meg gjerne om jeg har glemt noe. Jeg lar bevisst være å poste slikt med mindre det er topic, som det er i ganske mange tråder startet av "andre leiren" den siste tiden. Kanksje det er de trådene du har lest og som du kanskje helst hadde sett ikke fantest på et forum som dette? Det er tross alt slike tråder som er de meste aktive for tiden, med unntak av vennetråder for HiFi-merker.
Hva du kan se og hva du vil se, tror jeg er to helt forskjellige saker.
Selv håper jeg en dag å se noe positivt fra din kant, x i taket og stort smil, en mer pessimistisk innstilling til en i utgangspunket positiv hobby har jeg sjelden skuet, høyst subjektivt selvsagt...

mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
om.s skrev:
nb skrev:
om.s skrev:
Selv håper jeg en dag å se noe positivt fra din kant, x i taket og stort smil, en mer pessimistisk innstilling til en i utgangspunket positiv hobby har jeg sjelden skuet, høyst subjektivt selvsagt...

mvh
Interessant hvor forskjellig en kan se ting. For min del finner jeg at nb og vredens innlegg gjennomgående er de mest interessante og opplysende på forumet; ofte smekkfulle av god informasjon i tillegg til at de er godt skrevet. Negativisme er det, slik jeg ser det, stort sett du og dine som har stått for over lang tid nå.

M

musicus

Gjest
Lille_Adam skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
om.s skrev:

mvh
Interessant hvor forskjellig en kan se ting. For min del finner jeg at nb og vredens innlegg gjennomgående er de mest interessante og opplysende på forumet; ofte smekkfulle av god informasjon i tillegg til at de er godt skrevet. Negativisme er det, slik jeg ser det, stort sett du og dine som har stått for over lang tid nå.
En ærlig sak det, godt noen ser lyset i det svarte. men du får gjerne utdype og konkretisere litt om hvor du mener jeg sprer negativisme, hva har du selv bidratt med forresten, sånn i all nysgjerrighet?

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
beklager min utidige torpedering av fornuft og dialog, men hver gang jeg ser denne trådtittelen i "siste innlegg" leser dysletikeren i meg "en selvmordende kategori" :-\

Det var dagens lille korrespondentbrev fra den lille verden

Mvh
Sniff

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
om.s skrev:
En ærlig sak det, godt noen ser lyset i det svarte. men du får gjerne utdype og konkretisere litt om hvor du mener jeg sprer negativisme, hva har du selv bidratt med forresten, sånn i all nysgjerrighet?

mvh
Jeg har ikke bidratt med noe som helst på lang tid, ganske enkelt fordi jeg gjevnt over ikke gidder å bruke mer enn et par minutter om dagen på sentralen. Grunnen til det er at jeg ikke gidder å lese innlegg etter innlegg med syting og klaging fra overfølsomme subjektivister som ikke tolererer å få litt faktaopplysninger og vitenskap presentert uten å føle seg mentalt voldtatt.

M

musicus

Gjest
Lille_Adam skrev:
om.s skrev:

mvh
Jeg har ikke bidratt med noe som helst på lang tid, ganske enkelt fordi jeg gjevnt over ikke gidder å bruke mer enn et par minutter om dagen på sentralen. Grunnen til det er at jeg ikke gidder å lese innlegg etter innlegg med syting og klaging fra overfølsomme subjektivister som ikke tolererer å få litt faktaopplysninger og vitenskap presentert uten å føle seg mentalt voldtatt.
Vel, god bedring, med overfølsomheten mener jeg, det er visst symptomatisk nu for tiden, leser stadig om noen som er overfølsomme for alt fra subjektivister som sier sin mening til mobilstråler, sikkert noe moderne i tiden dette, men dette kan du tydeligvis mer om enn meg så jeg lar det ligge.
Mental voldtekt derimot, er noe jeg ikke helt forbinder med faktaopplysninger og vitenskap, har en liten mistanke om at de som bruker slike ord i denne meningen du her presenterer tror de vet mer enn de egentlig gjør, eller så har du misforstått noe fundamentalt, eller begge deler. Jeg vet hva jeg tror.

Forøvrig ser jeg ikke hva verken mine eller dine kommertarer er til hjelp for forumet i denne formen så jeg lar ytterligere kommentarer passere.

mvh

N

nb

Gjest
om.s skrev:
Mental voldtekt derimot, er noe jeg ikke helt forbinder med faktaopplysninger og vitenskap, har en liten mistanke om at de som bruker slike ord i denne meningen du her presenterer tror de vet mer enn de egentlig gjør,
Det var da virkelig en stor tiltro til folks kompetanse. Noen spesiell grunn til at du antar at folk som uttaler seg om noe faglig/faktabasert ikke vet hva de snakker om? At du velger å kalle folk wannabees uten å vite noe om hva folk vet og ikke vet får du nesten vurdere fornuften i selv. Hvordan skal du forresten vurdere hvem som er wannabees eller ikke om du ikke skjønner noe av det som diskuteres eller har noen interesse av å sette deg inn i tema? Om man "driter personlig i specs og diagrammer" har man kanskje et litt underlig utgangspunkt for å skulle vurere hvem som kan noe og hvem som ikke gjør det.

Eller hva med
<i>
noen usikre sjeler er så pisse redde for å ikke være hifi politisk korrekte her inne at de ligner villsne får i sin iver etter å please disse bjellesauene, latterlig.
</i>

Du sa noe om å ha tiltro til andre et sted - hva med å begynne å ha det selv?

Men enig: Nok om dette. Ha en fin HiFi-kveld

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
rolfozzy skrev:

Istemmes. Om trådstarter fritt skal kunne endre meningsbærende innhold i innlegg vil nok forfatterne av disse oppleve at de er ilagt en helt annen hensikt enn de kunne ønske å stå for, selv om innlegget bærer deres signatur.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
Mental voldtekt derimot, er noe jeg ikke helt forbinder med faktaopplysninger og vitenskap, har en liten mistanke om at de som bruker slike ord i denne meningen du her presenterer tror de vet mer enn de egentlig gjør,
Det var da virkelig en stor tiltro til folks kompetanse. Noen spesiell grunn til at du antar at folk som uttaler seg om noe faglig/faktabasert ikke vet hva de snakker om? At du velger å kalle folk wannabees uten å vite noe om hva folk vet og ikke vet får du nesten vurdere fornuften i selv. Hvordan skal du forresten vurdere hvem som er wannabees eller ikke om du ikke skjønner noe av det som diskuteres eller har noen interesse av å sette deg inn i tema? Om man "driter personlig i specs og diagrammer" har man kanskje et litt underlig utgangspunkt for å skulle vurere hvem som kan noe og hvem som ikke gjør det.

Eller hva med
<i>
noen usikre sjeler er så pisse redde for å ikke være hifi politisk korrekte her inne at de ligner villsne får i sin iver etter å please disse bjellesauene, latterlig.
</i>

Du sa noe om å ha tiltro til andre et sted - hva med å begynne å ha det selv?

Men enig: Nok om dette. Ha en fin HiFi-kveld
Jeg vet hva jeg mente med de nevte sitatene, og står for det.
Du tar de utav sammenheng her og får stå for det.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det synes jeg ikke noe om. Det kan det fort bare bli rot av.

Modering i "Mitt anlegg og bildetråder" av egne innlegg er jeg derimot for. Da kunne man f.eks oppdatere første innlegg når man skifter/oppgraderer anlegget. Og man bør dessuten kunne endre overskriften. For å ta et eksempel: I tkr sitt anlegg er overskriften/emne "C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg". Han har solgt elekstrostatene og gått over til høyttalere med aktiv deling og DEQX. Og ha muligheten til å endre overskriften når f.eks nye komponenter er på vei inn er også da en mulightet.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
En ide: Lag en egen kategori for innlegg (med egen fane, etc) som heter "Arkiv", "Referanse", "Leksikon" eller lignende.
Den som åpner en slik tråd får moderator-status. Lista må legges høyere enn vanlige "krangle-/synsetråder". Her må det være høy kvalitet på innleggene, med linker, illustrasjoner osv., og temaet må være tidløst/ha en lang holdbarhetsdato. Altså en "tegnestift-light" kategori.

Typiske tema kan være: Guider til teknikk, guider til musikk, osv. Eller sigarer, viner otg annet på OT for den saks skyld.

Lyngen laget jo en slik "bevaringsverdig" tråd om sine beste album fra forskjellige tiår. Har også sett en lignende på jazzforumet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.528
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Det er jo et visst ansvar man tar på seg ved å moderere egne tråder, og folk som misbruker muligheten ved å fjerne innlegg man bare er dypt uenig i eller nekter kritikk av deres favorittmerker vil jo fort miste respekt i alle leire, og ingen vil gidde å delta i trådene deres.
Nemlig. Dette vil gå seg til ganske fort, tror jeg.

I verste fall, om noen faller for fristelsen til å endre meningsinnholdet i andres innlegg, så bør det resultere i en rask innrapportering til moderator og like rask utestengelse fra forumet. Kanskje det bør være en egen paragraf i reglementet om det. Da går jeg ut fra at det lagres noen form for edit-logg noe sted i databasen, uten at jeg vet dette sikkert.

Jeg ville nok begynt med å teste dette på "Mitt anlegg/bildetråder", som vel er den kategorien folk har størst eierfølelse for.

N

nb

Gjest
asbjbo skrev:
Jeg ville nok begynt med å teste dette på "Mitt anlegg/bildetråder", som vel er den kategorien folk har størst eierfølelse for.
Der er det vel mulig allerede?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Det er jo et visst ansvar man tar på seg ved å moderere egne tråder, og folk som misbruker muligheten ved å fjerne innlegg man bare er dypt uenig i eller nekter kritikk av deres favorittmerker vil jo fort miste respekt i alle leire, og ingen vil gidde å delta i trådene deres.
Klart, men det kunne vært veldig kjekt en sjenden gang iblandt, når svart/hvit hordene raserer det som kunne blitt en svært interesant (litt dypere) tråd.
Edit: gjelder kanskje først og fremst ot-hjørnet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.528
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
nb skrev:
asbjbo skrev:
Der er det vel mulig allerede?
Jepp.

/jan
Da så. Men da ser det jo ut til å fungere aldeles utmerket allerede, ettersom dette ikke har vært noen kilde til rabalder der, så langt som jeg har fått med meg.

N

nb

Gjest
asbjbo skrev:
Da så. Men da ser det jo ut til å fungere aldeles utmerket allerede, ettersom dette ikke har vært noen kilde til rabalder der, så langt som jeg har fått med meg.
Det er vel en slags uskreven regel at "mitt anlegg" skal være et koselig sted for anleggets eier og de som måtte titte innom. De store kontroversene tas neppe opp i de trådene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.528
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
asbjbo skrev:
Det er vel en slags uskreven regel at "mitt anlegg" skal være et koselig sted for anleggets eier og de som måtte titte innom. De store kontroversene tas neppe opp i de trådene.
Om de skulle bli tatt opp, på velkjent vis, så vet jeg nå i det minste hva jeg skal gjøre med det i "mine" tråder i den kroken av sentralen. ;)

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg tror jeg ville holde meg unna debattkategorier der jeg risikerer at noen fjerner mitt innlegg fordi de ikke liker innholdet.

Dersom det skulle skje at jeg ikke greier å oppføre meg i innlegg, synes jeg det er bedre at trådstarter varsler moderator og at denne personen vurderer saken.

Jeg ønsker ikke at mine meninger skal bli sensurert, men heller mine eventuelle overtramp. (Pleier å oppføre meg svært pent)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Gaia tråden har sannelig vært et unntak. Der kan man vel langt på vei si at subjektivistene har angrept tanker i objektivist leiren og så har man svart med samme mynt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes ideen er herlig.....
Vel når vi moderatorer ser hvilke klager vi får når vi enten modererer eller ikke modererer så ser jeg fram til en prøveperiode vi ikke skyldes for slett jobb, interesserkonflikt eller "triggerhappy moderator" ----ting.

Topp Bunn