En ny forsterker i hus - The BAT

B

brand-x

Gjest
Hei Viking !

Det har du rett i..... har nettopp fått ny maskin da den gamle krasjet.... ingen unnskyldning.... Får ny armaflex til demping slik att du blir komplettert, og du kunne jo dessforuten gi litt feedback med det du har... ett annet spørsmål er om du har platesnurrer i oppsettet ditt ?

Legger meg flat offentlig for att du ikke har fått tilbakemelding på armaflexen...

mvh
Kjell P...

:)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Den er grei brand-x, ingen platesnurrer, kun kombinert CD/ rørpreamp her ;D Ser frem til det akustiske skummet, kan du maile hvordan og hvor jeg monterer det? Deretter skal jeg komme med en uttalelse på forberingene, for forbedringer medfører disse platene dine, uten tvil ;)

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Kjempelekkert oppsett, enkelt og pent!! Gratulerer med BAT, desverre har jeg aldri hørt det :(

MVH
Ole

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Gratulerer med BAT, desverre har jeg aldri hørt det
Takk for hyggelig tilbakemelding. BAT er dessverre ikke så utbredt i Norge. Forhandlere som fører BAT er i hovedsak Norsk HiFisenter, Audioaktøren og Audiofil. Ellers kan du jo alltids komme for en lytt ;).

enw

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
I tillegg til Base under BAT'en har jeg også Base plattform under dCS'en
"Tasting is beliveing"
Som regel er konkret bruk og utprøving av omtalte produkter et greit grunnlag for meninger og konklusjoner.

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Noen ide hvor jeg kan få kjøpt Base plattformer i Oslo området? Gikk inn på nettsidene til Base, men der ser det ut som at plattformene har gått ut av produksjon og at nye typer skal komme?

http://www.base-technology.no/base.html

enw

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Sv: En ny forsterker i hus - The BAT

I går fikk jeg endelig endret på dempingen av både BAT'en og dSC'en. Fikk plassert Black Diamond Racing Cones og Pucks under begge, hhv Mk3 på dSC'en og mk4 under BAT'en.

Vel hva kan jeg si, ift Vibrapod (som hele tiden har vært en midlertidig løsning) var dette 12-0. Hadde egentlig tenkt å bytte litt rundt, men ble litt perpleks og begynte å spille musikk istedet! Lydbildet klarnet markant opp, spesielt i mellomtonen. Det som spesielt ble vesentlig bedre, var romklangen rundt de forskjellige instrumenter- Livefølelsen i studio med Eric Bibb var helt fenomenal ;D

Dagene fremover blir det vel forhåpentligvis litt tid til tweaking, men for en oppgradering! (Og det spilte ikke akkurat dårlig før BDR kom på plass...)

enw

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9

enw skrev:
I går fikk jeg endelig endret på dempingen av både BAT'en og dSC'en. Fikk plassert Black Diamond Racing Cones og Pucks under begge, hhv Mk3 på dSC'en og mk4 under BAT'en.

Vel hva kan jeg si, ift Vibrapod (som hele tiden har vært en midlertidig løsning) var dette 12-0. Hadde egentlig tenkt å bytte litt rundt, men ble litt perpleks og begynte å spille musikk istedet! Lydbildet klarnet markant opp, spesielt i mellomtonen. Det som spesielt ble vesentlig bedre, var romklangen rundt de forskjellige instrumenter- Livefølelsen i studio med Eric Bibb var helt fenomenal ;D

Dagene fremover blir det vel forhåpentligvis litt tid til tweaking, men for en oppgradering! (Og det spilte ikke akkurat dårlig før BDR kom på plass...)

enw
Har samme erfaring med BDR, et helt vanvittig løft!! Fikk fullstendig hakeslepp første gangen jeg prøvde det under en Hegel effekt jeg hadde tidligere. Har kombinasjon av BDR og Base under mitt dCS utstyr, synes det er meget meget bra.. Ellers er det BDR coner og pucker under alt annet, prøv under høytt. også..

Ellers må jeg si gratulerer med et meget fint oppsett!! :D Lekkert.. BAT står høyt opp på listen over ting jeg vil prøve.. *sikle sikle*

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2

Takk takk! :D

Ellers er det BDR coner og pucker under alt annet, prøv under høytt. også..
Hvordan merker du effekten av BDR under høytalerne? I dag bruker jeg bare vanlige soundcare spikes som er skrudd fast.

enw

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Sv: Re: En ny forsterker i hus - The BAT

brand-x skrev:
val !

BASE har funksjon i mange oppsett, men den innehar ingen "kinder" effekt.. ang bruk til høyttalere vil bevegelses energien og presisjonen være en negativ faktor da Base ikke har selvjusterende motstand i form av energitillpasning.. jeg bestrider som sagt ikke att base fungerer men jeg understreker også att slike innretninger er utformet matematisk og teoretisk . Reel effekt som du henviser til, er den samme metodikk jeg vektlegger for/imot argumentmessig... men for å utvikle slike "passive" innretninger må man først forholde seg til teorien rundt problemet... Noen virker også å mene att "tuning" av underlag har innflytelse og beveger seg innenfor en frekvensrespons som ekstisterer i selve lydgjengivelsen... det underlige er att slik tuning er umulig da den vil plukke opp lydbølger etter hvor høyt man spiller etc. Så må man i tillegg ta høyde for dempefaktoren akustisk hver komponent besitter ned mot underlaget.. man ender opp med en lang rekke uforutsigbare forhold som påvirker det teoretiske utgangspunktet fra produsentens "magiske" påstand.. kast gjerne på noen cones mellom komponent og underlag så har du enda flere faktorer som innvirker mere negativt enn positivt for å komme i mål...

Betviler deg ikke og heller ikke BASE sine egenskaper.

Tester i "naturlige" omgivelser viser att den akustiske faktoren har betydelig innvirkning på komponenter og den bør være så lav att den ikke finnes innenfor lydoppsettets hørebare frekvens... dvs. ekstremt lav og den har stor innvirkning på rør-komponenter evne til å kanselere mikrofoni i og med att den ledes bort... jeg kunne nevnt utallige som også verifiseres av elektronikk produsentene.....

mvh
:)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3737&st=345

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

brand-x har fått med seg at hovedprinsippet i Base Tech. plattformene er basert på motfaseprinsippet. Jeg vil ikke gå i detalj hvordan en Base plattform er produsert, men kan si at i tillegg til motfaseprinsippet er det tre ulike vibrasjonsabsorberende tiltak.

Det brand-x har skrevet i denne tråden helt useriøst !

hilsen Ketil

B

brand-x

Gjest

Hei Miles !

useriøst..... alldeles ikke.... En god baker deler ikke sine oppskrifter ...
Bakeren i denne historien har vel strengt att ingen oppskrift å holde hemmelig , eller hva... ? så hvis du mener jeg har vært urettmessig i att Base fungerer men ikke har "kinder" effekt, så kan vi mer en gjerne ta diskusjonen videre.. du har din fulle rett til å forsvare "dine" produkter, men her har du kun min fakta ang base, og kindereffekt henvisningen som du kan mene noe om . eier av base er jeg også, bare til opplysning.

når det gjelder selve konstruksjonen og funksjonen er du herved invitert til saklig diskusjon... hvis du da ikke finner også den useriøs... ;)

mvh
kjell p.

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0

Ja,ja, brand-x
Fint at du legger opp til diskusjon. Bastante påstander og fasitsvar er vel ikke nødvendigvis den beste dialogformen.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

Du skriver :2mm feilplassering for å oppheve tenkt funksjon.. ang Base plattformer. Hvordan kan du forklare dette ?

Birger Lund Andersen er konstruktør av Base. Nordic Sound er produsent.

B

brand-x

Gjest

Hei Miles ! :)

Den første kanselerings reklamen presenterte jordstøyen på 1hz som fortrinn med Base...bestrides ikke...

for att motfase prinsippet skal fungere må vekt og symetri i konstruksjon og komponent være 100%.. en feil i plassering overfører feil balanseforhold og dermed reduseres evnen til kanselerings-egenskapen slik den må være etter motfaseprinsippet.. Base sine plattformer har ingen form for selvjustering ved usymetrisk vekt eller plasseringsforhold til komponent... Noe annet du vet er att en kabeltilsluttning med kvalitetskabel pga av motstanden den gir, reduserer dramatisk kanseleringsevnen slik Base er konstruert og tenkt å virke etter reklamen... den enste kabelen som ikke vil ha slik innflytelse er billig kabelen til 30,-. og den er vel ingen av Base sine kunder særlig komfortabel med... Ang. jordstøyen som jeg åpnet dette innlegget med så er vel den strengt tatt kansellert i de fleste fabrikkmonterte apparatben... vedr. HT er det vel unødvendig å føre noen lang diskusjon da ett bevegelig system som base ikke har evne til å motvirke bevegelse energien til en konvensjonell Ht ved lydtrykk endringen slike Htèr besitter...

Jeg er 100% overbevist om att Base fungerer utmerket i mange oppsett, men det er ikke useriøst å mer enn antyde att Base ikke er noe kinderegg i hifi sammenheng... Og for den saks skyld er vel ingen andre det heller innenfor denne produktnisjen..

Jeg forventer att du henviser til konkrete feil i mine argumenter og redegjør for hva du mener oppnås/reduseres ved bruk av Base med henvisning til komponentenes arbeidsvilkår og kjente problemer som du oppfattet som useriøst fra min side ...

mvh
Kjell P.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

Motfase prinsippet i Base plattformene virker, i hifi sammenheng er det umulig å få 100% vekt symerti. Birger har funnet ut hvordan motfase prinsippet skal fungere uten at det er 100% symetri. Birger har gjort en omfattende arbeid i utviklingen av Base prinsippet.

Hva man oppnår ved bruk av Base palttformer er :

Ro i lydbildet
Økt microdynamikk
Økt makrodynamikk
Mere naturlig klang på instrumenter og vokaler
Bedre oppløsning ,transparant
Bedre Soundstage

Base plattformene skal brukes riktig, ellers virker Base prinsippet mot sin hensikt. Dette gjelder de fleste produkter f.eks man justerer nåltrykket riktig på platespillere.

Topp Bunn