En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Hvis vi drar dette til ytterpunktene, hva hvis følgende gjelder;
    Scenario 1: Lytter hører på kabel A (poshdosh) som måler likt som kabel B og som i flere tilfeller IKKE gir påviselige forskjeller i A/B test
    Scenario 2: Lytter hører på kabel B (kjipakjip)
    Han synes han hører at poshdosh lyder bedre, selv om dette virker å være 'naturstridig' i forhold til alle konvensjonene som er tredd ned over hodet på ham i fra flere hold.
    Han setter seg deretter ned for å nyte musikken og glede seg over at han har spart ti-gangen på kjipakjip valget.
    Problemet er at han ikke kan få ut av hodet at poshdosh hadde det lille ekstra, og plages av dette underveis i lytteseansene selv om han til stadighet prøver å overbevise seg selv om å like kjipakjip.

Skal man da bare akseptere en redusert kvalitet på lytteopplevelsene eller ikke?
    Det jeg prøver å si er at hvis man tar en sukkerpille mot depresjon og denne virker på psyken, er ikke hensikten da oppnådd?
    Er der flere momenter rundt kabelvalg som de 'rasjonelle' overser (ikke minst det faktum at det i tillegg faktisk ER forskjeller :))

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I det scenariet burde personen sikkert kjøpt den dyre kabelen hvis det er så viktig for vedkommendes sjelefred. Men da er vi omsider enige om at dette handler om psykologiske effekter, heller enn noenslags funksjonell verdi av eksotiske legeringer og alt hva kabelselgere får seg til å hevde. Dessuten synes jeg personen også får tåle at andre kan mene at dette er fjollete pengebruk, selv om det selvsagt er vedkommende selv som bestemmer.

Derimot må du regne med at noen som selger sukkerpiller til tusenvis av kroner pr stykk og hevder at disse hjelper mot depresjon på grunn av diverse eksotiske teorier må regne med å bli kikket i kortene av både myndigheter og andre. God parallell til kabelbransjen, det der. :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Det man ikke må glemme er verdisettingen av (bare) den psykologiske effekten, noe mange ikke klarer å sette seg inn i fra eget ståsted.
    Den er faktisk verdt en del for mange.
    Det er mangt et innkjøp som gjøres hvor forskjeller er marginale for noen, men betydningsfulle for andre for å sikre godfølelsen.
    Og da er ihvertfall en av forskjellene på plass....

U

Utgatt24668

Gjest
    Når en rød Porsche kjører forbi ser både jeg og min sidemann at det er en rød sportsbil som kjører forbi. Vi hører den samme motorlyden osv. Jeg ser ikke en gul Volvo for å si det slik.
    Du misser poenget, som er at den ene av dere ser en flott bil som han attrår, mens den andre ser en støyete og trang maskin som vedkommende synes er den tåpeligste pengebruk han kunne tenke seg. Vi mottar alle de samme lyd og lysbølger, men måten de prosesseres og tolkes på er dypt forskjellige og et resultat av uhyggelig mange faktorer.
    Hei, hvis du hadde lest lengre nede så er nettopp det jeg sier :)

U

Utgatt24668

Gjest
    I det scenariet burde personen sikkert kjøpt den dyre kabelen hvis det er så viktig for vedkommendes sjelefred. Men da er vi omsider enige om at dette handler om psykologiske effekter, heller enn noenslags funksjonell verdi av eksotiske legeringer og alt hva kabelselgere får seg til å hevde. Dessuten synes jeg personen også får tåle at andre kan mene at dette er fjollete pengebruk, selv om det selvsagt er vedkommende selv som bestemmer.

Derimot må du regne med at noen som selger sukkerpiller til tusenvis av kroner pr stykk og hevder at disse hjelper mot depresjon på grunn av diverse eksotiske teorier må regne med å bli kikket i kortene av både myndigheter og andre. God parallell til kabelbransjen, det der. :)
    Det viser seg at alle blir påvirket av placebo - også når det gjelder vinsmaking som eks. Når det gjelder kabler tror jeg denne effekten også går andre veien. Man forventer ikke å høre noen forskjeller, og gjør da heller ikke. Det blir litt som indianerne som aldri så skipene på horisonten - fordi de aldri hadde sett et skip før. Hjernen filtrerte ut synet/informasjonen om at det var et skip der ettersom det ikke understøtter deres syn på verdenen.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Interessant metafor, Redux.
    Hvis man leser en del tråder her inne så er det liten tvil om at mange innkjøp styres mye av følelser = begjær (og gjerne en dæsj av forutinntatthet). Å utelukkende bruke rasjonelle og veloverveide argumenter for alt gir et feil bilde iden totale sammenhengen (og takk for det). La den enkelte få ta sukkerpillen sin i fred og forbli lykkelig ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De som kjenner meg igjen her på HFS, vet at jeg har et rimelig avslappet forhold til dette med kabler mellom komponentene i et oppsett.
    Av og til dukker det opp også andre erfaringer en de "hørbare" - som da jeg koblet opp strømkablene (innlegg #2872) på 300B-blokkene.
    Disse blokkene har utvendig bias-justering med måler.
    Det jeg oppdaget, var at med det "nye" strømkablene" (har brukt noen WireWorld AC-kabler i mange år uten å ofre dem en tanke) viste nålene lavere verdi på bias.
    Altså, noe er annerledes....

U

Utgatt24668

Gjest
    Interessant metafor, Redux.
    Hvis man leser en del tråder her inne så er det liten tvil om at mange innkjøp styres mye av følelser = begjær (og gjerne en dæsj av forutinntatthet). Å utelukkende bruke rasjonelle og veloverveide argumenter for alt gir et feil bilde iden totale sammenhengen (og takk for det). La den enkelte få ta sukkerpillen sin i fred og forbli lykkelig ;)
    Delvis enig - så lenge alle disse metaforene ikke blir en hvilepute for å slippe å diskutere de faktiske forskjellene som faktisk forekommer. Når man hardnakket påstår at alle forskjeller er subjektive til tross for målinger og argumenter som er postet på hifisentralen.no - blir fornektelsen dratt veldig langt inn i de dogmatiske rekker.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Delvis enig - så lenge alle disse metaforene ikke blir en hvilepute for å slippe å diskutere de faktiske forskjellene som faktisk forekommer
    For de som har vært med en stund så er ikke dette faremomentet særlig nærliggende.
    Det er bare å søke opp et talløst antall (status quo) tråder om temaet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når man hardnakket påstår at alle forskjeller er subjektive til tross for målinger og argumenter som er postet på hifisentralen.no - blir fornektelsen dratt veldig langt inn i de dogmatiske rekker.
    Mulig jeg er treg i oppfattelsen, men hvem er det som hevder dette? Jeg kjenner ingen, så dette ser litt ut som et stråmannsargument for meg.

U

Utgatt24668

Gjest
    Når man hardnakket påstår at alle forskjeller er subjektive til tross for målinger og argumenter som er postet på hifisentralen.no - blir fornektelsen dratt veldig langt inn i de dogmatiske rekker.
    Mulig jeg er treg i oppfattelsen, men hvem er det som hevder dette? Jeg kjenner ingen, så dette ser litt ut som et stråmannsargument for meg.
    Før du konkluderer og setter ymse merkelapper på min argumentasjon ville jeg ha satt stor pris på at du først prøvde å forstå hva jeg mente. Det jeg legger til grunn er enkeltuttalelser som mer enn antyder at opplevde og hørbare forskjeller kun er subjektive opplevelser - som aldri kan bli felles og vedtatte sannheter. Dette står skrevet i forskjellige innpakninger over hele denne tråden.

Med en vitenskapelig bakgrunn er det vanskelig for meg å forstå en slik argumentasjon. Der jeg hører forskjell vet jeg at den også kan måles - og jeg kan ikke forstå hvorfor noen hardnakket ønsker å insistere på at dette er en subjektiv opplevelse. Det er nærmest som å banne i kirken - bare at vi faktisk kun snakker om noen usle kabler og ikke Gud.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Der jeg hører forskjell vet jeg at den også kan måles
    Denne 'sannheten' er heller ikke opplagt for alle, spesielt ikke for de som mener at oppfattelsen av enkelte forskjeller/parametre har grobunn i psykoakustiske forhold, altså at oppfattelsen konstrueres etter at man har målt.....

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Der er reelle forskelle og indbildte forskelle, men at der er en indbildt forskel betyder ikke at der ikke kan være en reel forskel i samme test, derfor er det så vigtigt at vide hvad man lytter til så man kan gå tilbage og revurderer lige så mange gange det er nødvendigt for at være sikker på at der virkelig er tale om en reel lydforskel , og allervigtigst at det er en forskel som peger mod mere naturtro gengivelse.

Men kan ikke arbejde fornuftigt med disse ting hvis man konstant skal være i tvivl, og hver gang skal genvurdere/"gætte" sig til hvad man nu lytter på.

Derfor giver blindtest ingen mening fordi det ikke er en simpel følelse man tester som ved blindtest af eks.v. medicin.
    Jeg havde helt sikkert aldrig været der hvor jeg nu er med min lyd hvis jeg havde brugt blindtest som beslutningsgrundlag.
    Og jeg tvivler meget på at der er et eneste firma som bruger blindtest som afgørende beslutningsgrundlag.

Muligt en del firmaer siger at de gør, ååh.. vi er så videnskabelige berettes der i reklamemateriale blog osv., men jeg er sikker på at i langt de fleste tilfælde er virkeligheden en helt anden.

For ingen fornuftig audio-udvikler vil nogensinde bruge blindtest af de årsager som jeg har nævnt, og Gudskelov for det, bruger du selv kontrolleret dobbelt blindtest når du udvikler Asbjørn?.

Men som jeg nævnte er der faktisk en form for blindtest , nemlig shootout hvor resultatet er mere afhængig af en følelse, og derfor ligner den test mere det som blindtest oprindeligt er udviklet til.
    Shootout formen har givet konstante resultater som lige så godt kunne have været fra en seende test.
    Men der er stadig ikke nogen som helst mening i at lave disse test.

Der er ingen mening i at lave disse dobbelt blindtest da det alligevel ikke er noget som helst bevis for at der er lydforskel, det er mere en test af en tærskelværdi for hørbarhed med et anlæg, en gruppe mennesker, plus en test af de menneskers evner til at agerer/arbejde under nogle bestemte vilkår, og ikke mindst deres auditive hukommelse.
    Der er tonsvis af variabler som kan påvirke resultatet, og det adskiller sig kraftigt fra det testen oprindeligt er udviklet til hvor det kun er menesket som er variabel, men variabelt på en et meget lavt niveau, ja nærmest på instinkt niveau, har jeg fået det bedre, har jeg fået det være, eller er der ikke sket noget.

Vi ved at to objekter som er forskellige, også bør resulterer i en lydforskel, større eller mindre, hørbar eller ikke hørbar.
    Man kunne også prøve at teste med dobbelt blindtest om det kan bevises at to objekter som er helt ens nu også lyder ens.

En langt bedre måde at bevise at der er en reel forskel indtil man har fundet en bedre metode eller en holdbar videnskabelig forklaring, kunne være en model som også er udbredt inden for videnskaben, man prøve at forstærke forsøget, fremprovokerer en tydelig forskel.

Med kabler kan det gøres ved at skifte alle kabler, linje, net, højtaler, eventuelt også intern wiring i apparater og højtaler, fra Biltema til Nordost, det vil sikkert vise sig at der slet ikke bliver behov for en blindtest, fordi lydforskellen vil være åbenlys

Beskriver lige den omtalte shootout test ud fra et referat af Jan Nielsen, jeg deltog i øvrigt selv i testen, og første gang det vindene kabel var tilsluttet var jeg ikke i tvivl om at det ville blive vinderen.

Deltager i testen var ca 20-30 personer kan ikke huske det nøjagtige antal.

"Blindtest" shootout af højttalerkabler .
    Der var 8 sæt kabler i prisklassen fra et par hundrede kroner til ca. 30.000 for et sæt. Alle kabler lå først fremme så alle kunne se dem.
    Kablerne blev her efter skjult og inddelt i 4 grupper med 2 i hver. To medlemmer, som ikke var med i lytte panelet, skiftede kablerne bag en afskærmning, så ingen kunne se hvad der blev koblet ind.

Nu sammenlignede vi så kabel A og B fra gruppe 1 og valgte det bedste kabel med simpel håndsoprækning (her ryger det videnskabelige jo nok).
    Lyd niveauet var hele tiden konstant. Testen kørte så for alle de 4 gruppe og en vinder fra hver gruppe blev der fundet, Der var nu 4 kabler tilbage, og vi fik at vide hvilke kabler det var.

Med ny musik fortsatte en ny runde med 2 gruppe med hver to kabler i (A og B).
    Igen kåring af det bedste kabel i hver gruppe, der var nu 2 kabler tilbage som vi også fik at vide hvad var. Alt var nu klar til den store grande finale.

Der blev igen testet blindt A og B og der blev byttet rundt på de 2 kabler 2 gange.
    De to konkurrerede kabler var et NLE kabel og et Jorma No. 1 begge kabler i den dyrere ende. De billigere kabler var allerede blevet skilt fra i første runde.

Jorma kablet løb af med en relativ sikker sejr, der var stor enighed.

Jeg synes der var stor forskel på kablerne. Og resultatet var som man kunne forvente det ville blive inden testen begyndte.
    Og vinderen kunne som sagt nemt udpeges allerede tidligt i forløbet.

Kan dette være en tilfældighed, kan det være indbildning, er det manipulation, kan det være fejlkonstruerede apparater, nej det mener jeg absolut ikke , jeg mener det var reelle lydforskelle, og ikke kun lydforskelle men i nogle tilfælde betydelige lydforskelle.

Da du Asbjørn er den mest synlige og mest aktive repræsentant for det modsatte synspunkt af mit, kunne jeg godt have lyst til at spørge dig om du selv tror på at du havde oplevet noget helt andet end de 20-30 personer der var tilstede den pågældende aften.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    og jeg er overbevist om at dere ville ha hørt det samme.
    Er det lov å tvile litt på dette ;)
    Jeg mener ikke der er grund til at tro at Vorherre har lavet synet rimeligt ens for os alle , for så derefter at have bestemt sig for at vi skal høre forskelligt, det hele drejer sig om sanser som grundlægende skal hjælpe os med at overleve.
    Jeg har tit siddet sammen med mange hi-fi entusiaster ,og jeg har indtryk af at man stort set hører det samme.
    At våre forfedre har hatt syn, hørsel., intelligens, evnen til å løpe fort og lenge etc, sier oss ikke noe annet enn at det har vært GODT NOK for å sikre overlevelse. GODT NOK er ikke det samme som LIKT - å trekke slutningen at vi alle er LIKE, finnes det ikke grunnlag for med basis i utviklingsteorien. Synet vårt er antageligvis "rimelig" likt - men HELT likt er det ikke. Det er ikke engang likt på venstre og høyre øye. Ikke på mine øyne, og ikke på konas heller. Ingen grunn til å anta at det er noe forskjellig med hørselen. At man "stort sett" hører det samme, betyr jo ikke at man faktisk hører det samme når det kommer til ørsmå detaljer. Tipper at man kan finne studier som viser at høyre og venstre øre hos oss mennesker hører forskjellig. Ingenting er HELT likt.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Om et kabelskift i sig selv, kan medføre en lydforandring som kan forklares i kablet eller om forklaringen skal findes i psyken, kan vi diskutere.

Men har man først åbnet op for der kan være en, om meget muligt, lille bitte forskel (som da f.eks Asbjørn hørte mindre hårdhed ved et kabel), så tilkommer dommen (for om forskellen var stor/lille) det individuelle menneske.

F.eks kunne jeg forestille mig at, hvis et menneske (med et for ham perfekt hifi-anlæg) alligevel kunne lave en lille forbedring ville han betegne det som en kæmpe forskel/forbedring.
    Omvendt ville samme mand, efter at have forbedret et midfi-anlæg temmelig meget, nok ikke råbe hurra.

Alligevel (med risiko for at blive selvmodsigende) vil jeg mene: Har man ofret mange, mange tusinde kroner på et stereo-anlæg og stadig ikke er tilfreds med lyden, vil et skift af el-kablet nok ikke hjælpe.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da du Asbjørn er den mest synlige og mest aktive repræsentant for det modsatte synspunkt af mit, kunne jeg godt have lyst til at spørge dig om du selv tror på at du havde oplevet noget helt andet end de 20-30 personer der var tilstede den pågældende aften.
    Vet ikke, jeg var jo ikke der.

Jeg tar forøvrig ikke bryderiet med å arrangere en formelt korrekt blindtest bare for min egen del. For mye jobb, og dette er en hobby. Derimot har jeg endt opp med å gjøre noen utilsiktede blindtester, slike hvor man sitter i godstolen og nikker fornøyd, reiser seg for å skifte plate eller lignende, og oppdager at ting er koblet helt annerledes enn man trodde. Eller at det er helt andre delefiltre og eq-profiler lastet inn enn man trodde. Det har vært meget lærerike opplevelser.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (som da f.eks Asbjørn hørte mindre hårdhed ved et kabel)
    Det har ennå ikke skjedd. Du refererer muligens til min erfaring med bruk av strømfiltre foran Electrocompaniet-forsterkere, bruk av vibrasjonsdempende underlag med CD-spiller og preamp fra samme produsent, eller bruk av bratte digitale delefiltre for å avskjære oppbrytningsforvrengning fra Seas Excel høyttalerelementer. I alle tilfeller ga det subjektivt "mindre hardhet", dvs redusert forvrengning.

Men kabler? Nah. No such thing. I høyden har jeg greid å få til litt mer diffus plassering av perkusjonsinstrumenter i stereoperspektivet ved bevisst å lage lange og dårlige RCA signalkabler. Det skjedde ut fra en teori om at hvis de bare ble lange nok og dårlige nok, så ville de sikkert begynne å degradere lydkvaliteten på en eller annen måte. Og det gjorde de jo til slutt, men ikke i form av "hardhet", bare avrulling helt øverst i diskanten med forutsigbare konsekvenser for stereoperspektivet. Så jeg kan i det minste hevde at selv jeg er i stand til å høre forskjell på kabler, men da snakker vi om ting som jeg aldri ville brukt i anlegget annet enn som et rent eksperiment.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Der er reelle forskelle og indbildte forskelle, men at der er en indbildt forskel betyder ikke at der ikke kan være en reel forskel i samme test, derfor er det så vigtigt at vide hvad man lytter til så man kan gå tilbage og revurderer lige så mange gange det er nødvendigt for at være sikker på at der virkelig er tale om en reel lydforskel , og allervigtigst at det er en forskel som peger mod mere naturtro gengivelse.

Men kan ikke arbejde fornuftigt med disse ting hvis man konstant skal være i tvivl, og hver gang skal genvurdere/"gætte" sig til hvad man nu lytter på.

Derfor giver blindtest ingen mening fordi det ikke er en simpel følelse man tester som ved blindtest af eks.v. medicin.
    Jeg havde helt sikkert aldrig været der hvor jeg nu er med min lyd hvis jeg havde brugt blindtest som beslutningsgrundlag.
    Og jeg tvivler meget på at der er et eneste firma som bruger blindtest som afgørende beslutningsgrundlag.

Muligt en del firmaer siger at de gør, ååh.. vi er så videnskabelige berettes der i reklamemateriale blog osv., men jeg er sikker på at i langt de fleste tilfælde er virkeligheden en helt anden.

For ingen fornuftig audio-udvikler vil nogensinde bruge blindtest af de årsager som jeg har nævnt, og Gudskelov for det, bruger du selv kontrolleret dobbelt blindtest når du udvikler Asbjørn?.

Men som jeg nævnte er der faktisk en form for blindtest , nemlig shootout hvor resultatet er mere afhængig af en følelse, og derfor ligner den test mere det som blindtest oprindeligt er udviklet til.
    Shootout formen har givet konstante resultater som lige så godt kunne have været fra en seende test.

Der er ingen mening i at lave disse dobbelt blindtest da det alligevel ikke er noget som helst bevis for at der er lydforskel, det er mere en test af en tærskelværdi for hørbarhed med et anlæg, en gruppe mennesker, plus en test af de menneskers evner til at agerer/arbejde under nogle bestemte vilkår, og ikke mindst deres auditive hukommelse.
    Der er tonsvis af variabler som kan påvirke resultatet, og det adskiller sig kraftigt fra det testen oprindeligt er udviklet til hvor det kun er menesket som er variabel, men variabelt på en et meget lavt niveau, ja nærmest på instinkt niveau, har jeg fået det bedre, har jeg fået det være, eller er der ikke sket noget.

Vi ved at to objekter som er forskellige, også bør resulterer i en lydforskel, større eller mindre, hørbar eller ikke hørbar.
    Man kunne også prøve at teste med dobbelt blindtest om det kan bevises at to objekter som er helt ens nu også lyder ens.

En langt bedre måde at bevise at der er en reel forskel indtil man har fundet en bedre metode eller en holdbar videnskabelig forklaring, kunne være en model som også er udbredt inden for videnskaben, man prøve at forstærke forsøget, fremprovokerer en tydelig forskel.

Med kabler kan det gøres ved at skifte alle kabler, linje, net, højtaler, eventuelt også intern wiring i apparater og højtaler, fra Biltema til Nordost, det vil sikkert vise sig at der slet ikke bliver behov for en blindtest, fordi lydforskellen vil være åbenlys

Beskriver lige den omtalte shootout test ud fra et referat af Jan Nielsen, jeg deltog i øvrigt selv i testen, og første gang det vindene kabel var tilsluttet var jeg ikke i tvivl om at det ville blive vinderen.

Der var 8 sæt kabler i prisklassen fra et par hundrede kroner til ca. 30.000 for et sæt. Alle kabler lå først fremme så alle kunne se dem.
    Kablerne blev her efter skjult og inddelt i 4 grupper med 2 i hver. To medlemmer, som ikke var med i lytte panelet, skiftede kablerne bag en afskærmning, så ingen kunne se hvad der blev koblet ind.

Nu sammenlignede vi så kabel A og B fra gruppe 1 og valgte det bedste kabel med simpel håndsoprækning (her ryger det videnskabelige jo nok).
    Lyd niveauet var hele tiden konstant. Testen kørte så for alle de 4 gruppe og en vinder fra hver gruppe blev der fundet, Der var nu 4 kabler tilbage, og vi fik at vide hvilke kabler det var.

Igen kåring af det bedste kabel i hver gruppe, der var nu 2 kabler tilbage som vi også fik at vide hvad var. Alt var nu klar til den store grande finale.

Der blev igen testet blindt A og B og der blev byttet rundt på de 2 kabler 2 gange.
    De to konkurrerede kabler var et NLE kabel og et Jorma No. 1 begge kabler i den dyrere ende. De billigere kabler var allerede blevet skilt fra i første runde.

Jeg synes der var stor forskel på kablerne. Og resultatet var som man kunne forvente det ville blive inden testen begyndte.

Kan dette være en tilfældighed, kan det være indbildning, er det manipulation, kan det være fejlkonstruerede apparater, nej det mener jeg absolut ikke , jeg mener det var reelle lydforskelle, og ikke kun lydforskelle men i nogle tilfælde betydelige lydforskelle.

Du skriver/prater for døve og blindeskolen, og det er mange av oss andre her inne (de som er igjen) som har argumentert for det du påpeker, men jeg har ennå ikke nådd frem siden 2004,

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet spørsmålet om bruk av T+A filtert gjald spesielt i annledning sammen med Hypex,
    og at det avhjalp en hardhet i mellomtonen,og svaret gjaldt Hypex.
    Så hva er motivet for å vri seg unna.
    Med en fremdeles steil holdning til visse spørsmål som dette.

* Årsaken til overskridelser i grenseverdier for 23. og 25. harmonisk spenning er en direkte følge av spenningskvaliteten i overliggende nett.
    Denne saken viser at det kan være tillatt for mye overharmonisk strøm matet inn på Sentralnettet.
    Resulterende spenningsforvrengning blir noe lavere enn hva tilfellet er nå,forutsatt at de overharmoniske strømmene som flyter i Sentralnettet ikke øker som følge av mer industriell aktivitet i Norge.
    Totalstrømmen som skal absorberes av nettet blir ikke redusert av eventuelle tiltak hos Saudefaldene og Haugaland kraft.
    Det synes feil å skyve rensekravene nedover til nettselskapene.

Med slike svar svar som dette fra NVE til netteiger viser dette en holdning som grenser til uforstand:

"Men jeg synes ikke dette du viser nå er spesielt store innrømmelser fra NVE's side."

Og senere,innlegg #2683 underbygger at uforstanden fortsetter:

"Grensen for % THD på nettet er uansett en vilkårlig valgt verdi".

Lurer på hvike forutsettninger og kunnskap som ligger bak den påstanden?

Fikk selv dette svaret ang THD for påstanden over. Forhåpenligvis vil bli enda sterkere underbygget senere

"Mulig at jeg kan få mer klarhet i det på et senere tidspunkt, dvs neste gang jeg snakker med noen av de norske medlemmene i komiteen."
    "...Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med høyere spenningsnivå, vil transformere seg til anlegg med lavere spenning, og dermed gi opphav til overharmoniske spenninger også i anlegg med lavere spenningsnivå. Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med lavere spenningsnivå, vil i liten grad generere overharmoniske spenninger i anlegg med høyere spenningsnivå, da kortslutningsytelsene er meget større for de høyere spenningsnivå..."

Europanormen har ikke stilt krav til THD for høyere spenningsnivå, men med begrunnelsen i avsnittet over, er det i Norge krav til THD også for høyere spenningsnivå:
    For spenning fra 35 kV t.o.m. 245 kV skal ikke THD overskride 3% i
    tilknytningspunkt målt som gjennomsnitt over ti minutter For spenning over 245 kV skal ikke THD overskride 2% i tilknytningspunkt, målt som gjennomsnitt over ti minutter.

Med vennlig hilsen,
    Hege Sveaas Fadum
    Senioringeniør
    Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)

Når en da i tillegg hele tiden får som nesten eneste motargument at elektronikken er deffekt eller feilkonstruert,
    og at det pr. i dag antakelig vis kun er Hypex som er det rette og som ikke fremprovoserer ulikheter mht. kabler,
    Da blir jo dette bortkastet tid å bruke energi på.Med så mange innspill i fra så mange kanter,og svarene fra et par
    av debatantene går igjen og igjen så er det greit å avslutte for min del

Dogmer utenfor religion

Mange ikke-religiøse oppfatninger blir ofte referert til som dogmer, f.eks. innen filosofi, vitenskap, politikk og i samfunnet generelt. Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte. Dogmer blir ofte sett på som en uting i vitenskapelige og filosofiske sammenhenger, men kan forekomme blant slike grupper også.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    For 6000 får du vel lagt opp en dedikert kurs til anlegget. Mon tro om ikke det er bedre tiltak enn en kabel.....

U

Utgatt24668

Gjest

Du skriver/prater for døve og blindeskolen, og det er mange av oss andre her inne (de som er igjen) som har argumentert for det du påpeker, men jeg har ennå ikke nådd frem siden 2004,
    Har dere diskutert dette siden 2004 er det ikke rart at ingen lengre hører på den andres argument. Man er i hver sin skyttergrav og det vokser mose på problemstillingen. Det er jo synd for debatten og for alle ferskinger som kommer på forumet.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Disse herrer burde startet med f.eks å fortsette argumentasjonen om/med evneveike
    konstruktører som ikke er i stand til å konstruere en strømforsyning som er upåvirket.

Prøv å starte med denne karen

Doxa Model Interconnect 1
    Specifications

Rhodium/Silver RCA connectors

Single Core pure grade copper with meticulously calculated dimension

Cotton/air dielectricum

60cm recommended length

Warranty:
    25 Years

30 day Money-back-guarantee

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    @Lydbjørn

Du kan have ret i at mange ører er døve over for modpartens standpunkt, og det gælder vil begge veje, men det er nu ikke særlig specielt for dette forum, det er de samme to grupper skeptikerne og de troende man kan se diskuterer på stort set alle fora, og det har de gjort i årevis.

Kabelskeptikerne har fornuften på sin side og den tilhørende argumentation, det står overfor de kabeltroendes oplevelser .

Jeg selv har et ben i hver lejr, og er af den overbevisning at fornuften ikke fuldstændigt kan forklarer mine oplevelser, men der er ikke noget jeg hellere ville end forene de to ting, fornuft og oplevelser.

Der er nok ingen tvivl om at der i de to lejre er en slags fastholdelses-mekanisme , som holder en godt fast i sin egen tro/overbevisning plus at man vil søge argumenter/metoder/situationer som bekræfter/og fastholder en i sin egen overbevisning.
    Kort sagt der skal meget til før man skifter et standpunkt som man har haft i lang tid, eller er uddannet til at have, mere end noget skriveri på et fora.

Som punkt 1. er man nødt til virkelig at opleve lydforskellene med egne ører, derefter kan man tage det til sig , eller ryste oplevelsen af sig igen og forsætte som vanligt.
    Jeg har set begge situationer en del gange.

Man kunne næsten foranlediges til at tro at parterne i kabeldebatterne er lidt som højre og venstreorienteret vælgere og politikerer, måske har vi forskellige hjerne, som man har fundet ud af omkring den politikske overbevisning Højre- og venstreorienterede lever i hver deres verden | Information,
    Således at det er umuligt at forstår hinanden ,fordi vi grundlæggende tænker og agerer forskelligt, men frem for alt ingen kan gøre for det, det er simpelthen fordi de to grupper er så overbeviste om at det de siger og gør er rigtigt udfra den måde deres hjerne er indrettet på.

Tager lige et lille citat fra linket:
    "Allerede den amerikanske filmkomiker Groucho Marx bemærkede, at der er en grundlæggende forskel på dem, der stemmer rødt og dem, der stemmer blåt: »Alle mennesker er født ens – undtagen republikanere og demokrater,« sagde han.

For Hibbing rummer vittigheden en større sandhed. Venstre- og højreorienterede har nemlig ikke bare forskellige politiske holdninger, de er også forskellige mennesker i den forstand, at de erfarer og oplever verden på to grundlæggende forskellige måder. Som dokumentation fremlægger Hibbing en række psykologiske undersøgelser, der alle viser, at venstreorienterede konsekvent scorer højere på parametre som ’åbenhed’, ’nysgerrighed’, ’at prøve nye ting’ og ’at møde nye mennesker’ – mens højreorienterede til gengæld scorer højst på parametre som ’ansvarlighed’, ’ordenssans’, ’struktur’ og ’stabilitet’"
    citat slut.

Når nok med alt den lommefilosofi.

jeg synes kun det er godt med modsat-rettede synspunkter, det giver debat og mulighed for at lære og opdage nye ting og veje , men når diskussionen havner i en argumentation hvor modparten og hans argumenter omtales og sammenlignes med religiøse fanatikere, helsekost, ren indbildning/hallucinationer , og personen iøvrigt helt sikkert må være i psykisk ubalance.

Så mener jeg ikke det er frugtbart mere, debatten drejer i en anden retning, ikke på grund fakta og overbevisende argumenter, men på grund af at nogle forlader debatten, og andre vælger ikke at deltage.
    Ps Og indrømmet jeg er ikke selv for god, jeg forløber mig også indimellem.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    "Den der haver et ben i hver lejr står med røvhullet blottet" ;) Jeg er litt der jeg også...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet spørsmålet om bruk av T+A filtert gjald spesielt i annledning sammen med Hypex,
    og at det avhjalp en hardhet i mellomtonen,og svaret gjaldt Hypex.
    Så hva er motivet for å vri seg unna.
    Med en fremdeles steil holdning til visse spørsmål som dette.
    Da må jeg be deg vise med link og/eller sitat hvor jeg har skrevet dette. Så vidt jeg kan huske har jeg aldri koblet Hypexene til T+A-filteret. Det filteret har bare to utganger for effektforsterkere, og jeg har seks Hypex monoblokker. Dette handler ikke om å vri seg unna, men om at jeg ikke kan huske å ha skrevet det du tillegger meg, heller ikke å ha gjort det forsøket som beskrives. Vis meg, please.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du kan have ret i at mange ører er døve over for modpartens standpunkt, og det gælder vil begge veje, men det er nu ikke særlig specielt for dette forum, det er de samme to grupper/standpunkter som man kan se diskuterer på stort set alle fora, og det har de gjort i årevis.
    En god venn av meg - som jobber med kommunikasjon og slikt - sa en gang til meg da jeg kommenterte disse "håpløse" debattene: Du må skjønne at de snakker ikke til hverandre i det hele tatt. De snakker til sine tilhengere der ute - og til tvilerne der ute. Meningsmotstanderne er allerede "lost case".

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Det kan på mange måder virke som om denne debat er slut for denne gang (men det er ikke en opfordring til at den skal slutte).

Og jeg har aldrig før nu oplevet en kabel-debat slutte i venlig tone, og de to gruperinger nærmest giver hinanden hånden.

Jeg håber at mange folk udenfor Norge, har fulgt denne debat fra sidelinien og på den måde har kunne opleve hvordan det faktisk godt kan lade sig gøre, til stor gevinst for vore alles hobby.

mvh nils

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo

Har dere diskutert dette siden 2004 er det ikke rart at ingen lengre hører på den andres argument. Man er i hver sin skyttergrav og det vokser mose på problemstillingen. Det er jo synd for debatten og for alle ferskinger som kommer på forumet.
    Er litt usikker på hvor mange som har meldt seg ut av HFS på grunn av kabeldiskusjoner, men det er uansett alt for mange på grunn av noen kabler!

U

Utgatt24668

Gjest
    Er litt usikker på hvor mange som har meldt seg ut av HFS på grunn av kabeldiskusjoner, men det er uansett alt for mange på grunn av noen kabler!
    Jeg kan se at "cable wars" ikke er unikt for Hifisentralen, men et like utbredt fenomen på mange andre nettsider. Dette må jo være intressant fra et psykologisk perspektiv tenker jeg.

Det var en kjent filosof som het Gurdjieff som snakket om å velge "den fjerde veien". Han argumenterte for å leve et balansert liv mellom det å tro på Gud (dogmatiske relgioner) ved å følge sitt hjerte og følelser, tilbe sitt intellekt som de budistiske munkene ved å følge hjernens kraft (det rasjonelle) samt leve i harmoni med sine jordiske behov (begjæret). Den fjerde veien handler om å kombinere og balansere disse egenskapene. Kanskje det er det vi trenger mer av?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Det må isåfall være noen forsmådde deltagere i kabeltrådene, hvis ikke er det jo bare å la være å droppe innom disse trådene eller bruke ignore funksjonen. Man selger ikke TV'en fordi man ikke kan utstå TV Norge.....

PS;
    Hva mener du med 'noen kabler'?
    Her er nok ignore på sin plass ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan se at "cable wars" ikke er unikt for Hifisentralen, men et like utbredt fenomen på mange andre nettsider. Dette må jo være intressant fra et psykologisk perspektiv tenker jeg.

Det var en kjent filosof som het Gurdjieff som snakket om å velge "den fjerde veien". Han argumenterte for å leve et balansert liv mellom det å tro på Gud (dogmatiske relgioner) ved å følge sitt hjerte og følelser, tilbe sitt intellekt som de budistiske munkene ved å følge hjernens kraft (det rasjonelle) samt leve i harmoni med sine jordiske behov (begjæret). Den fjerde veien handler om å kombinere og balansere disse egenskapene. Kanskje det er det vi trenger mer av?
    Nåja, det er du som trekker inn paralleller til dette som en religionsdebatt, tildels ut fra tolkninger av innlegg som kanskje trekker dem lengre enn det er dekning for. Ja, man må holde muligheten åpen for at en del lytteinntrykk er farget av forventningsbias, og ja, noen ganger finnes det helt reelle hørbare forskjeller, også på kabling. Diskusjonen handler vel mer om hva som er hva, og hva som eventuelt skal til for å skape de subjektive inntrykkene. Å beskrive det som dogmatiske religioner er å trekke det altfor langt. Det handler om noen ledningsstumper, ikke eksistensielle spørsmål om liv og død. Dessuten er dette et nettforum, ikke et filosofisk tidsskrift, så man får leve med en del spissformuleringer og hastverksformuleringer som man muligens ville uttrykt annerledes hvis det var en master-oppgave i filosofi som skulle forfattes. Det lurer til og med noen ertekroker i buskene som ikke alltid tar seg tid til å sette forklarende smileys på innleggene sine. Sånn er det bare.

Og, som andre har nevnt: Til oss å være er dette en både saklig og nyansert diskusjon. "Cable wars" er lenge siden.

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Ja, du har rett i det Asbjørn:rolleyes:Det er en stund siden frontene virkelig kjempa med nebb og klør om hva som egentlig var riktig. Personlig så hadde man flere lyttetester med kabler, og uten krigen her inne så hadde det faktisk ikke vært nødvendig!

U

Utgatt24668

Gjest

Nåja, det er du som trekker inn paralleller til dette som en religionsdebatt, tildels ut fra tolkninger av innlegg som kanskje trekker dem lengre enn det er dekning for. Ja, man må holde muligheten åpen for at en del lytteinntrykk er farget av forventningsbias, og ja, noen ganger finnes det helt reelle hørbare forskjeller, også på kabling. Diskusjonen handler vel mer om hva som er hva, og hva som eventuelt skal til for å skape de subjektive inntrykkene. Å beskrive det som dogmatiske religioner er å trekke det altfor langt. Det handler om noen ledningsstumper, ikke eksistensielle spørsmål om liv og død. Dessuten er dette et nettforum, ikke et filosofisk tidsskrift, så man får leve med en del spissformuleringer og hastverksformuleringer som man muligens ville uttrykt annerledes hvis det var en master-oppgave i filofofi som skulle forfattes. Det lurer til og med noen ertekroker i buskene som ikke alltid tar seg tid til å sette forklarende smileys på innleggene sine. Sånn er det bare.

Og, som andre har nevnt: Til oss å være er dette en både saklig og nyansert diskusjon. "Cable wars" er lenge siden.
    Dette var vel nettopp ment som en spissformulering ;) - og et budskap om at det er en balanse mellom rasjonelle/faktiske opplevelser (intellektet) og "placebo" (Troen) og ikke minst gleden av å kjøpe nytt utstyr (begjæret)!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    det er mange av oss andre her inne (de som er igjen) som har argumentert for det du påpeker, men jeg har ennå ikke nådd frem siden 2004
    Ja denne ørkesløsheten kan ikke fortsette mer. Kanskje det er på tide å kaste silkehanskene og plukke opp litt debatteknikk fra herr Arnold Schwarzenegger. Her setter han spirrevippen Vidar Kleppe på plass på en barsk og flott måte.

Kristian Valen as Arnold Schwarzenegger, parody from the Nr.1 tv hit show, "Valen TV" - YouTube

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Valen er en gudbenådet imitator, Norges beste på parodier, period.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.841
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Påstand:
    Ved avspilling av denne låten betyr det fint lite hvilke strømkabler anlegget har!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn