En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Østfold
    Ja de ble svært fine, dette blir du fornøyd med. Angående komponentkvalitet i delefilter så er det en artig histore fra gamle dager når P. Snell konstruerte høyttalere. Han ble spurt "hvorfor bruker du ikke dyrere og bedre komponenter"? Etter en del diskusjon bygga han identisk delefilter, men med high-end komponenter, ved lyttetest var det umulig å høre forskjell, så bare slapp helt av:)

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk for hyggelige gratulasjoner, godtfolk! :D

Er det noe jeg ikke er bekymret for, er det hvordan delefilteret i disse høyttalerne er konstruert. Det er eksakt det delefilteret som skal være i disse, hverken mer eller mindre. Og det låter helt nydelig. Nå matcher endelig utseendet lyden.

Det eneste jeg er usikker på er om Black Gates blir gamle og tørker ut over tid. Er det noen av dere som vet noe konkret om dette? @bambadoo, @Rune S @Olof Lilja?

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.627
    Takk for hyggelige gratulasjoner, godtfolk! :D

Er det noe jeg ikke er bekymret for, er det hvordan delefilteret i disse høyttalerne er konstruert. Det er eksakt det delefilteret som skal være i disse, hverken mer eller mindre. Og det låter helt nydelig. Nå matcher endelig utseendet lyden.

Det eneste jeg er usikker på er om Black Gates blir gamle og tørker ut over tid. Er det noen av dere som vet noe konkret om dette? @bambadoo, @Rune S @Olof Lilja?
    Black Gate kondensatorer skal ha betydelig lengre levetid en vanlige elektrolytter. Ikke er det varmt inni høyttalerne heller. Ingenting å tenke på. Sikkert bedre enn Audyn Q4 som brukes nå for tiden i de billigere modellene. En annen sak hadde jo vært om du hadde modifisert høyttalerne med utvendige delefiltre og brukt enorme kobber polyester i olje, men det er som sagt en annen sak. Hadde antakelig vært litt å hente med utvendige delefiltre uansett komponenter. Men dyrt med all ledningsføringa.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Black Gate kondensatorer skal ha betydelig lengre levetid en vanlige elektrolytter. Ikke er det varmt inni høyttalerne heller. Ingenting å tenke på. Sikkert bedre enn Audyn Q4 som brukes nå for tiden i de billigere modellene. En annen sak hadde jo vært om du hadde modifisert høyttalerne med utvendige delefiltre og brukt enorme kobber polyester i olje, men det er som sagt en annen sak. Hadde antakelig vært litt å hente med utvendige delefiltre uansett komponenter. Men dyrt med all ledningsføringa.
    Mange takk! Det var beroligende å høre og det stemmer med det som har vært mitt inntrykk. Jeg har fulgt mye med i Audio Note-diskusjoner flere steder, over lenger tid etter hvert, og jeg har aldri sett noen skrive noe om behov for å bytte ut Black Gate.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Så var endelig dagen kommet! I går var dagen @inselwind hadde lovet at jeg kunne komme og hente «nye» høyttalere fra verkstedet hans. Jeg var så heldig å få privatsjåfør med BMW. @_RoDa_ plukket meg opp i oppkjørselen, men jeg var så oppskjørtet at jeg glemte å ta bilde 😬 Etter nok en hyggelig biltur sammen, med stopp på Nebbenes for påfyll av kaffe og søtt, rullet vi inn på tunet foran Øyvinds verksted. Han sørget for å bygge opp under min forutintatthet mot totninger, ved å sitte i solveggen og drikke kaffe uten å gjøre noe annet enn akkurat det.

Og jammen inviterte han oss også med.
    IMG_4521.jpeg

IMG_4522.jpeg

Kopp med ballonger var på sin plass en dag som dette.

IMG_4526.jpeg

Men det var ikke lett for meg å sitte stille med disse ventende på hjemreisen.

IMG_4517.jpeg

Snekkeren i bua si.

IMG_4518.jpeg

Mesteren legger siste hånd på verket.

IMG_4515.jpeg

IMG_4516.jpeg

IMG_4527.jpeg

Klare til å lesse ut igjen.

Etter litt middag og andre helt uvesentlige ting, var det tid for å få dem på plass. Og her må jeg bare advare - det er MANGE bilder! Veldig vanskelig å velge bort noe her. Heldigvis er det helt frivillig å se på dem eller ikke.

IMG_4541.jpeg

IMG_4531.jpeg

IMG_4534.jpeg

Det verste/beste er at de er minst like vakre på baksiden, som man aldri ser. Jeg er ennå ikke sikker på om fremsiden eller baksiden er å foretrekke.

IMG_4591.jpeg

IMG_4590.jpeg

IMG_4589.jpeg

IMG_4587.jpeg

IMG_4580.jpeg

IMG_4575.jpeg

IMG_4571.jpeg

IMG_4579.jpeg

IMG_4581.jpeg

IMG_4552.jpeg

IMG_4551.jpeg

Inselwind vet å få ting jevnt.

IMG_4565.jpeg

IMG_4568.jpeg

IMG_4570.jpeg

IMG_4586.jpeg

Og sånn ble stua, i hvert fall hifi-delen av stua.

Jeg er kjempefornøyd. Mildt sagt. Da jeg startet dette prosjektet hadde jeg en drøm som jeg egentlig ikke trodde at jeg kom til å oppnå. Drømmen var å få høyttalerne til se omtrent like bra ut som når de kommer fra Audio Note-fabrikken. Min skepsis handlet ikke om manglende ferdigheter hos @inselwind. De finnes det jo nok av beviser for her på Sentralen. Det handlet først og fremst om å finne finér som var spennende nok, som matchet det jeg ønsket og som var mulig å få til å sitte riktig på høyttalerne uten å kjøpe alt for mye. Det handlet deretter om å få produsenten til å plukke ut gode ark. Og før alt dette handlet det om å få Øyvind til å forstå hva jeg ønsket. Det gikk mange bilder med drømmefinisher digitalt fra Ekeberg til Lena.

Resultatet er like bra som høyttalere fra fabrikken. Minst. Resultatet er rett og slett over forventningene mine - og de var allerede rimelig høye. Jeg er så, så fornøyd med jobben Øyvind har gjort og kan ikke anbefale ham nok! Han leverer på tre utrolig viktige punkter som jeg sjeldent opplever at håndverkere leverer på:

1. Fantastiske evner og ferdigheter. Her er det ikke nødvendig å beskrive mer. Bildene her og i andre tråder forteller alt.
    2. Lidenskap. Denne er vanskelig å finne. Øyvind er en lidenskapelig fyr generelt, slik jeg har oppfattet ham. Og aller best, så er han lidenskapelig for hifi og for tingene han bygger. Det merkes når du snakker med han at han kjenner på noe av samme gleden ved dette som meg.
    3. Og det fører meg til siste punktet, som liksom er krokanstrøsselen på softisen - like fantastisk og like vanskelig å finne. Øyvind har forståelse for spenningen, nervøsiteten, gleden og alt det andre man føler på mens man sitter hjemme og venter på at han skal bli ferdig. Derfor oppdaterer han hele veien underveis med info og bilder, og han forstår tydelig hvordan det er å være spent og vente.

Jeg digger dette engasjementet, lidenskapen, vennligheten og service-innstillingen. Samtidig hadde selvsagt ingenting av dette betydd noe om han ikke var så sabla flink. Om noen skulle lure: det er ikke vanskelig å anbefale @inselwind! Det er ikke billig, men det skal ikke håndverkertjenester være heller. Og nei, jeg har ikke fått rabatt for å skryte.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk arbeid, gratulerer til både eier og finør!
    Det er spesielt barskt med fronten som ikke er speilet men i ett stykke sånn at den ikke lainer helt opp med elementene, bare nesten. 💪🤙

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.969
    Torget vurderinger
    6
    Så var endelig dagen kommet! I går var dagen @inselwind hadde lovet at jeg kunne komme og hente «nye» høyttalere fra verkstedet hans. Jeg var så heldig å få privatsjåfør med BMW. @_RoDa_ plukket meg opp i oppkjørselen, men jeg var så oppskjørtet at jeg glemte å ta bilde 😬 Etter nok en hyggelig biltur sammen, med stopp på Nebbenes for påfyll av kaffe og søtt, rullet vi inn på tunet foran Øyvinds verksted. Han sørget for å bygge opp under min forutintatthet mot totninger, ved å sitte i solveggen og drikke kaffe uten å gjøre noe annet enn akkurat det.

Og jammen inviterte han oss også med.
    Vis vedlegget 1124534

Vis vedlegget 1124535
    Kopp med ballonger var på sin plass en dag som dette.

Vis vedlegget 1124542
    Men det var ikke lett for meg å sitte stille med disse ventende på hjemreisen.

Vis vedlegget 1124543
    Snekkeren i bua si.

Vis vedlegget 1124536
    Mesteren legger siste hånd på verket.

Vis vedlegget 1124538
    Vis vedlegget 1124537

Vis vedlegget 1124539
    Klare til å lesse ut igjen.

Etter litt middag og andre helt uvesentlige ting, var det tid for å få dem på plass. Og her må jeg bare advare - det er MANGE bilder! Veldig vanskelig å velge bort noe her. Heldigvis er det helt frivillig å se på dem eller ikke.

Vis vedlegget 1124551
    Vis vedlegget 1124553
    Vis vedlegget 1124552
    Det verste/beste er at de er minst like vakre på baksiden, som man aldri ser. Jeg er ennå ikke sikker på om fremsiden eller baksiden er å foretrekke.

Vis vedlegget 1124555
    Vis vedlegget 1124556
    Vis vedlegget 1124557
    Vis vedlegget 1124559

Vis vedlegget 1124561
    Vis vedlegget 1124563
    Vis vedlegget 1124564

Vis vedlegget 1124562
    Vis vedlegget 1124560
    Vis vedlegget 1124565
    Vis vedlegget 1124566
    Inselwind vet å få ting jevnt.

Vis vedlegget 1124569
    Vis vedlegget 1124568
    Vis vedlegget 1124567
    Vis vedlegget 1124570
    Og sånn ble stua, i hvert fall hifi-delen av stua.

Jeg er kjempefornøyd. Mildt sagt. Da jeg startet dette prosjektet hadde jeg en drøm som jeg egentlig ikke trodde at jeg kom til å oppnå. Drømmen var å få høyttalerne til se omtrent like bra ut som når de kommer fra Audio Note-fabrikken. Min skepsis handlet ikke om manglende ferdigheter hos @inselwind. De finnes det jo nok av beviser for her på Sentralen. Det handlet først og fremst om å finne finér som var spennende nok, som matchet det jeg ønsket og som var mulig å få til å sitte riktig på høyttalerne uten å kjøpe alt for mye. Det handlet deretter om å få produsenten til å plukke ut gode ark. Og før alt dette handlet det om å få Øyvind til å forstå hva jeg ønsket. Det gikk mange bilder med drømmefinisher digitalt fra Ekeberg til Lena.

Resultatet er like bra som høyttalere fra fabrikken. Minst. Resultatet er rett og slett over forventningene mine - og de var allerede rimelig høye. Jeg er så, så fornøyd med jobben Øyvind har gjort og kan ikke anbefale ham nok! Han leverer på tre utrolig viktige punkter som jeg sjeldent opplever at håndverkere leverer på:

1. Fantastiske evner og ferdigheter. Her er det ikke nødvendig å beskrive mer. Bildene her og i andre tråder forteller alt.
    2. Lidenskap. Denne er vanskelig å finne. Øyvind er en lidenskapelig fyr generelt, slik jeg har oppfattet ham. Og aller best, så er han lidenskapelig for hifi og for tingene han bygger. Det merkes når du snakker med han at han kjenner på noe av samme gleden ved dette som meg.
    3. Og det fører meg til siste punktet, som liksom er krokanstrøsselen på softisen - like fantastisk og like vanskelig å finne. Øyvind har forståelse for spenningen, nervøsiteten, gleden og alt det andre man føler på mens man sitter hjemme og venter på at han skal bli ferdig. Derfor oppdaterer han hele veien underveis med info og bilder, og han forstår tydelig hvordan det er å være spent og vente.

Jeg digger dette engasjementet, lidenskapen, vennligheten og service-innstillingen. Samtidig hadde selvsagt ingenting av dette betydd noe om han ikke var så sabla flink. Om noen skulle lure: det er ikke vanskelig å anbefale @inselwind! Det er ikke billig, men det skal ikke håndverkertjenester være heller. Og nei, jeg har ikke fått rabatt for å skryte.
    Har tidligere sett en det av @inselwind sitt håndverk. og dette står ikke tilbake ifra noe annet jeg har sett før. For en tilpasningsfinish og håndverk.
    Jeg har igjennom årene besøkt mange kabinettfabrikanter. Ingen har overgått @inselwind sin presisjon osv...
    Denne fyren må bare få betalt så at han kan fortsette med sin kunstart. IMPONERENDE.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn