En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er på kjøret igjen, Frank. 😁 Nysgjerrigheten har tatt overhånd, og jeg grubler på alt jeg ikke har prøvd skikkelig :) Jeg hadde et par kit-høyttalere på en kjapp test. Kunne tenke meg å teste bedre, da med Alnico elementer. Men det er et veldig godt spørsmål du stiller, og jeg har ikke noe godt svar. Har vel bare en følelse av at jeg ikke får til Doxa helt optimalt i mitt rom, med de mulighetene jeg har. Når det er sagt, det har aldri vært så bra som nå, så det er kun nysgjerrigheten som driver meg, egentlig. Har egentlig ikke stor tro på at det dukker opp noe fornuftig, og det er egentlig andre høyttalere jeg har vel så lyst til å prøve, før jeg sannsynligvis ender på å beholde (og oppgradere) Doxaene ;)
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er på kjøret igjen, Frank. 😁 Nysgjerrigheten har tatt overhånd, og jeg grubler på alt jeg ikke har prøvd skikkelig :) Jeg hadde et par kit-høyttalere på en kjapp test. Kunne tenke meg å teste bedre, da med Alnico elementer. Men det er et veldig godt spørsmål du stiller, og jeg har ikke noe godt svar. Har vel bare en følelse av at jeg ikke får til Doxa helt optimalt i mitt rom, med de mulighetene jeg har. Når det er sagt, det har aldri vært så bra som nå, så det er kun nysgjerrigheten som driver meg, egentlig. Har egentlig ikke stor tro på at det dukker opp noe fornuftig, og det er egentlig andre høyttalere jeg har vel så mye lyst til å prøve, før jeg sannsynligvis ender på å beholde (og oppgradere) Doxaene ;)
    Hehe! Kjenner til følelsen, og må innrømme at det kribler hver gang det dukker opp noen nye spennende høyttalere jeg ikke har testet. Men, jeg har foreløpig klart å besinne meg… 😉. Uansett, blir artig å se om det dukker opp noen solide AN-E i heimen din, og hva du ev får til med disse! Jeg slet som sagt en del med disse, selv om det langt i fra var det vasseste fra AN! Tipper med litt innsats at disse kan låte helt fantastisk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I dag var jeg freidig nok til å invitere meg selv på lyttebesøk hos @Horny . Jeg kom over tråden hans og høyttalerne hans, leste meg opp i Händel Horn-tråden og ble mildt sagt veldig nysgjerrig på å høre dem. Jeg hadde faktisk aldri hørt fulltonehøyttalere før og syntes de så svært lekre ut på bilder.

    Og la meg avsløre det med en gang - det jeg liker aller best med disse høyttalerne er utseendet! Og det er ikke fordi de låter dårlig, ikke i det hele tatt. Men for et utseende! For meg blir det nesten ikke vakrere enn dette:
    4CE5CF5B-4D3D-41CB-935F-67883AF980FB.jpeg

    13FE2569-3138-438A-8C1E-90DE664923D8.jpeg

    2D5937F9-4122-43A5-9C12-093268526000.jpeg

    8B7BDB20-364D-44C3-84B1-D5851499E04A.jpeg



    Dette hadde passet godt i stua vår! Danskene kan design. De kan i hvert fall design som faller i smak hos meg :)

    8B6A083D-7FED-4A43-A4F3-463E4334D064.jpeg



    Horny var vennligheten selv, og aksepterte min selvinvitasjon kjapt. Det var et kort besøk på en time, men jeg føler jeg fikk gjort meg opp et tilstrekkelig inntrykk av lyden på den tiden. Veldig gøy å høre hva fulltoneelementer gjør! De har selvsagt en utrolig bra homogenitet. På akustiske, luftige opptak låter det ganske så magisk, spesielt vokalen. Det låt egentlig ganske live, nesten uansett hva som ble spilt, med en åpenhet og rominformasjon som var utrolig fin. Klangbalansen var ganske annerledes enn jeg er vant med. Relativt mye mindre informasjon fra diskanten og mindre kontroll i bassen, selv om det ikke var noe mangel på bassvolum. Samtidig var det et mye større fokus på øvre mellomtone. Det oppleves på en måte som at det er en litt mer «kompakt» tonal balanse, mer sentrert rundt mellomtonen. Det gav noen interessante observasjoner når vi hørte på musikk som jeg kjenner godt fra eget anlegg - andre instrumenter havner i fokus. I praksis vil det si at instrumenter som trompet, elgitar, piano osv havner i fokus, mens bass og trommer/cymbaler blir mer tilbaketrukket. Det siste handler nok om en mer tilbaketrukket diskant.

    Dette er selvfølgelig mine subjektive observasjoner og de er sammenliknet opp mot det jeg er vant med å høre hos meg selv. Jeg har ingen problemer med å skjønne at disse høyttalerne er godt likt, spesielt om man spiller mest av musikken jeg beskrev i starten. Da vil jeg si at alt ligger til rette for lydmagi. Samtidig er det ikke bare høyttalerne som gir lyden. Horny spilte nå på en rimelig diy(?) klasse D forsterker, og alt annet av tilkoblet utstyr er forskjellig fra mitt. For ikke å snakke om rommet. Er ganske sikker på at rørmonoblokkene tilfører enda noen hakk med magi, og vi har allerede avtalt en ny lyttesesjon når det blir kaldt nok i været til å fyre opp de :)

    Takk for at jeg fikk stikke innom en travel søndag, @Horny ! Gleder meg til mer rør!
     
    Sist redigert:

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hyggelig besøk, Atle! Selv om det bare ble en rask tur innom, skal det ikke så mye til for å danne seg et inntrykk. Noe av det som er artig med Händel Horn er at de gjenspeiler endringer av komponenter veldig godt. Den lille Tripath-forsterkeren får vist fram sine styrker og svakheter i samspill med disse høyttalerne, på samme måte som de rundt 40 ganger så dyre rørmonoblokkene.
    Klangbalansen du beskriver vil være annerledes med Supratek, som har bedre kontroll i bassen og en mer frigjort diskant, i tillegg til en fantastisk mellomtone. Sommerforsterkeren blir nok i anlegget en uke eller tre. Men neste gang varter jeg opp med Supratek, og et bredere utvalg av musikk enn det vi rakk i dag :)
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Jeg er på kjøret igjen, Frank. 😁 Nysgjerrigheten har tatt overhånd, og jeg grubler på alt jeg ikke har prøvd skikkelig :) Jeg hadde et par kit-høyttalere på en kjapp test. Kunne tenke meg å teste bedre, da med Alnico elementer. Men det er et veldig godt spørsmål du stiller, og jeg har ikke noe godt svar. Har vel bare en følelse av at jeg ikke får til Doxa helt optimalt i mitt rom, med de mulighetene jeg har. Når det er sagt, det har aldri vært så bra som nå, så det er kun nysgjerrigheten som driver meg, egentlig. Har egentlig ikke stor tro på at det dukker opp noe fornuftig, og det er egentlig andre høyttalere jeg har vel så lyst til å prøve, før jeg sannsynligvis ender på å beholde (og oppgradere) Doxaene ;)
    Har du fått testet tannoy enda? Det var jo noe du hadde tilgode sist jeg var innom å snakket med deg😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Fremdeles tilgode :D Det vil si - ikke helt. Hørte Cheviot for en god stund tilbake, og likte det godt. Må nok teste mer Tannoy etter hvert. Foreløpig har all testing ført til mer tiltro til Doxa-høyttalerne. Men forskningen fortsetter. I løpet av nærmeste uke, sånn cirka, skal jeg få hørt disse:
    99373313-EC25-478C-B38E-C3CE03DA8FA1.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I serien «Gratis tweaks - virker de?», er nå tiden inne for episoden «Flytting av piano bort fra anlegget».

    Ble tipset av en vis mann (hei @Olof Lilja ) om å sette pianoet på skrått i hjørnet til høyre for anlegget. Ikke det at jeg ikke har tenkt på at det ville være en stor fordel å få pianoet bort - jeg så bare ingen gode alternativer. Som jeg har skrevet før, så har jeg savnet litt av den «imagingen» jeg har hørt andre steder, med liknende oppsett, og har konkludert at det har mest med romoppsett å gjøre. Har også savnet noe av bassgjengivelsen jeg har hørt i Doxa 8.2 andre steder.

    Til å være helt gratis, synes jeg dette gav veldig god valuta for pengene. Lydbildet "løsnet" enda litt mer fra høyttalerne. Det ble mer frittflytende mellom og utenfor høyttalerne. Og jeg kom nærmere den åpenheten, flyten og oppløstheten jeg har opplevd hos @Håkon_Rognlien og @Olof Lilja

    Etter hvert ser hifi-delen av stua ganske annerledes ut, enn den gjorde for ganske kort tid siden. Og jeg synes vel at den estetiske delen også har blitt løftet noen hakk.

    Før:
    B55EAA0E-0719-486C-BA51-75108606D44F.jpeg



    Etter:
    F1358BB5-9B7C-4813-B371-149E8D2F0523.jpeg

    94F85E76-D3DB-48FA-AE60-F1347A67E03D.jpeg

    2B0A800D-C542-4FB7-8336-739CFBF7D29F.jpeg



    Til uka er det klart for ny tur til Sandefjord, og nye tweaks, som er alt annet et gratis. Men gleder meg stort til det også! 🤩

    Edit: nå som jeg er fullvaksinert, og samfunnet er mer eller mindre åpent, tar jeg gjerne imot lyttende gjester om noen har lyst! Send meg en pm.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Selv jeg som amateur på området, uten å være proff lydmann, skjønner at et stort akustisk instrument som et piano vil spille med. Husker en gang puristene mente det var fyfy å demonstrere høytalere om det stod andre høytalere i demorommet
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja, trenger ikke være lydmann for å skjønne det :) Men det jeg ikke var klar over, var at pianoet også «svelger» litt av bassen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det samme gjorde et kistebord her,fjernet det for å bytte teppe. Hadde på musikk mens jeg gjorde det,da jeg tok det ut kom bassen i rommet😁. Siden har det blitt ute av rommet😂.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg spurte deg en tid tilbake om det pianoet, men da forstod jeg at det absolutt ikke var flyttbart. Men det var det! Smart., 😊
    Ja, det var det jeg trodde, låst fast til det punktet på gukvet av usynlige mentale tråder (les livspartner) 😁 Men så kom altså dette gode forslaget om å sette det på skrå i hjørnet. Jeg utførte mens jeg var alene hjemme, og var mildt sagt spent da hun kom hjem. Men til min store overraskelse ble det godt mottatt, og faktisk omtalt som en forbedring. Samlivet overrasker fremdeles 🙃
    Og at høyttalerne ble dratt lenger ut på gulvet, tror jeg faktisk aldri ble lagt merke til. Det er visst jeg som er mest redd for forandringene...
     

    Believer

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Jessheim
    I dag var jeg freidig nok til å invitere meg selv på lyttebesøk hos @Horny . Jeg kom over tråden hans og høyttalerne hans, leste meg opp i Händel Horn-tråden og ble mildt sagt veldig nysgjerrig på å høre dem. Jeg hadde faktisk aldri hørt fulltonehøyttalere før og syntes de så svært lekre ut på bilder.

    Og la meg avsløre det med en gang - det jeg liker aller best med disse høyttalerne er utseendet! Og det er ikke fordi de låter dårlig, ikke i det hele tatt. Men for et utseende! For meg blir det nesten ikke vakrere enn dette:
    Vis vedlegget 737894
    Vis vedlegget 737897
    Vis vedlegget 737895
    Vis vedlegget 737896


    Dette hadde passet godt i stua vår! Danskene kan design. De kan i hvert fall design som faller i smak hos meg :)

    Vis vedlegget 737893


    Horny var vennligheten selv, og aksepterte min selvinvitasjon kjapt. Det var et kort besøk på en time, men jeg føler jeg fikk gjort meg opp et tilstrekkelig inntrykk av lyden på den tiden. Veldig gøy å høre hva fulltoneelementer gjør! De har selvsagt en utrolig bra homogenitet. På akustiske, luftige opptak låter det ganske så magisk, spesielt vokalen. Det låt egentlig ganske live, nesten uansett hva som ble spilt, med en åpenhet og rominformasjon som var utrolig fin. Klangbalansen var ganske annerledes enn jeg er vant med. Relativt mye mindre informasjon fra diskanten og mindre kontroll i bassen, selv om det ikke var noe mangel på bassvolum. Samtidig var det et mye større fokus på øvre mellomtone. Det oppleves på en måte som at det er en litt mer «kompakt» tonal balanse, mer sentrert rundt mellomtonen. Det gav noen interessante observasjoner når vi hørte på musikk som jeg kjenner godt fra eget anlegg - andre instrumenter havner i fokus. I praksis vil det si at instrumenter som trompet, elgitar, piano osv havner i fokus, mens bass og trommer/cymbaler blir mer tilbaketrukket. Det siste handler nok om en mer tilbaketrukket diskant.

    Dette er selvfølgelig mine subjektive observasjoner og de er sammenliknet opp mot det jeg er vant med å høre hos meg selv. Jeg har ingen problemer med å skjønne at disse høyttalerne er godt likt, spesielt om man spiller mest av musikken jeg beskrev i starten. Da vil jeg si at alt ligger til rette for lydmagi. Samtidig er det ikke bare høyttalerne som gir lyden. Horny spilte nå på en rimelig diy(?) klasse D forsterker, og alt annet av tilkoblet utstyr er forskjellig fra mitt. For ikke å snakke om rommet. Er ganske sikker på at rørmonoblokkene tilfører enda noen hakk med magi, og vi har allerede avtalt en ny lyttesesjon når det blir kaldt nok i været til å fyre opp de :)

    Takk for at jeg fikk stikke innom en travel søndag, @Horny ! Gleder meg til mer rør!
    Fulltone er gull...synes jeg. Er nå inne på 3dr paret...først digre nagaoka med seas, så frugal mark alpair 7p og nå med frugal mark alpair 12p som jeg prøver å venne meg til. Synes alle har vært luftige med mer trykk i bunn enn man kunne forvente.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Apropos fulltonere….

    A877162F-4E4E-4F0B-9C57-57896401C17E.jpeg

    8F85B419-7946-48ED-BD4D-83494802E4F3.jpeg



    Ble tipset om at dette var fulltonerhøyttalere verdt å sjekke ut. Nysgjerrig og utålmodig som jeg er, gjorde jeg et søk på finn.no - og jammen lå det ikke et par til salgs. En hyggelig Skien-mann gikk med på å møte meg i Drammen, og slik gikk det til at jeg ble eier av et par Omega Speaker Systems Super Alnico Monitor.

    Hva skal en si? Det er rett og slett virkelig morsomme høyttalere. De har en annen tonal balanse enn Doxaene, men jeg ble sittende å høre på musikk lenge. Hadde besøk av @photte , og han opplevde det likedan. Gøyale og engasjerende høyttalere. Et åpent lydbilde, med utrolig fint innsyn og en deilig kjapphet. Nydelige mikrodetaljer, cymbaler og vispespilling på skarptromme som opplevdes som at trommesettet var rett foran meg. De mangler selvsagt noe i bunn i forhold til Doxa, skulle bare mange. Det finnes imidlertid matchende sub(er). Disse kan høyttalerne stå oppå, slik at man slipper stativer. Skulle gjerne hørt dem i et slikt oppsett!

    Alt i alt når de (selvsagt) ikke opp til Doxa 8.2. Men veldig gøy å teste ut!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Apropos fulltonere….

    Vis vedlegget 741932
    Vis vedlegget 741933


    Ble tipset om at dette var fulltonerhøyttalere verdt å sjekke ut. Nysgjerrig og utålmodig som jeg er, gjorde jeg et søk på finn.no - og jammen lå det ikke et par til salgs. En hyggelig Skien-mann gikk med på å møte meg i Drammen, og slik gikk det til at jeg ble eier av et par Omega Speaker Systems Super Alnico Monitor.

    Hva skal en si? Det er rett og slett virkelig morsomme høyttalere. De har en annen tonal balanse enn Doxaene, men jeg ble sittende å høre på musikk lenge. Hadde besøk av @photte , og han opplevde det likedan. Gøyale og engasjerende høyttalere. Et åpent lydbilde, med utrolig fint innsyn og en deilig kjapphet. Nydelige mikrodetaljer, cymbaler og vispespilling på skarptromme som opplevdes som at trommesettet var rett foran meg. De mangler selvsagt noe i bunn i forhold til Doxa, skulle bare mange. Det finnes imidlertid matchende sub(er). Disse kan høyttalerne stå oppå, slik at man slipper stativer. Skulle gjerne hørt dem i et slikt oppsett!

    Alt i alt når de (selvsagt) ikke opp til Doxa 8.2. Men veldig gøy å teste ut!
    Den Chet plata er ikke det dummeste å lytte til.
    Selv discodamer som vil høre Abba, blir myke i blikket når den kommer på tallerkenen og et lite glass rødvin på bordet
     

    Believer

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Jessheim
    Apropos fulltonere….

    Vis vedlegget 741932
    Vis vedlegget 741933


    Ble tipset om at dette var fulltonerhøyttalere verdt å sjekke ut. Nysgjerrig og utålmodig som jeg er, gjorde jeg et søk på finn.no - og jammen lå det ikke et par til salgs. En hyggelig Skien-mann gikk med på å møte meg i Drammen, og slik gikk det til at jeg ble eier av et par Omega Speaker Systems Super Alnico Monitor.

    Hva skal en si? Det er rett og slett virkelig morsomme høyttalere. De har en annen tonal balanse enn Doxaene, men jeg ble sittende å høre på musikk lenge. Hadde besøk av @photte , og han opplevde det likedan. Gøyale og engasjerende høyttalere. Et åpent lydbilde, med utrolig fint innsyn og en deilig kjapphet. Nydelige mikrodetaljer, cymbaler og vispespilling på skarptromme som opplevdes som at trommesettet var rett foran meg. De mangler selvsagt noe i bunn i forhold til Doxa, skulle bare mange. Det finnes imidlertid matchende sub(er). Disse kan høyttalerne stå oppå, slik at man slipper stativer. Skulle gjerne hørt dem i et slikt oppsett!

    Alt i alt når de (selvsagt) ikke opp til Doxa 8.2. Men veldig gøy å teste ut!
    Omega er vel amerikanske....titta på de jeg og 😁 men har nå et par frugal mark alpair12p jeg prøver å venne meg til...i hvertfall nok i bunn på de 🤣🙈
    Har hatt 7p som var grisegode.

    Grattis med godt kjøp...😀
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk :) De er amerikanske, ja. Ble tidligere solgt av Upgrade Audio i Norge, men selges nå direkte fra produsent.

    Blir litt nysgjerrig når du skriver at du prøver å venne deg til nye høyttalere. Har aldri trengt det… Det vil si, hvis jeg har trengt det, har de som regel røket ut igjen :D Hva går det på, for din del?
     

    Believer

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Jessheim
    Takk :) De er amerikanske, ja. Ble tidligere solgt av Upgrade Audio i Norge, men selges nå direkte fra produsent.

    Blir litt nysgjerrig når du skriver at du prøver å venne deg til nye høyttalere. Har aldri trengt det… Det vil si, hvis jeg har trengt det, har de som regel røket ut igjen :D Hva går det på, for din del?
    De har skikkelig bass, nesten for mye av det gode. Er sånn at jeg er litt bekymra for naboklager.
    I toppen er de helt kanon.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Chet Baker på fulltoner må da vel låte nydelig? 🥰
    Det viktigste for naturlig lyd med flow og nærvær er mellomtone. Noe fulltoner ofte gjør alldeles nydelig. Gratulerer med morsomt kjøp.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med nye høyttalere😀🔊🔊 Er tanken å veksle mellom å bruke disse og Doxaene?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med nye høyttalere😀🔊🔊 Er tanken å veksle mellom å bruke disse og Doxaene?
    Skulle likt å vite hva tanken var 🤪 Jeg kommer mest sannsynlig til å selge dem igjen. Var bare så fryktelig nysgjerrig på å høre hvordan de låt, og bli litt bedre kjent med fulltonehøyttalere. Hadde jeg hatt plass til et anlegg nr. 2, hadde jeg kjøpt subber i tillegg og beholdt dem.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Apropos fulltonere….





    Ble tipset om at dette var fulltonerhøyttalere verdt å sjekke ut. Nysgjerrig og utålmodig som jeg er, gjorde jeg et søk på finn.no - og jammen lå det ikke et par til salgs. En hyggelig Skien-mann gikk med på å møte meg i Drammen, og slik gikk det til at jeg ble eier av et par Omega Speaker Systems Super Alnico Monitor.

    Hva skal en si? Det er rett og slett virkelig morsomme høyttalere. De har en annen tonal balanse enn Doxaene, men jeg ble sittende å høre på musikk lenge. Hadde besøk av @photte , og han opplevde det likedan. Gøyale og engasjerende høyttalere. Et åpent lydbilde, med utrolig fint innsyn og en deilig kjapphet. Nydelige mikrodetaljer, cymbaler og vispespilling på skarptromme som opplevdes som at trommesettet var rett foran meg. De mangler selvsagt noe i bunn i forhold til Doxa, skulle bare mange. Det finnes imidlertid matchende sub(er). Disse kan høyttalerne stå oppå, slik at man slipper stativer. Skulle gjerne hørt dem i et slikt oppsett!

    Alt i alt når de (selvsagt) ikke opp til Doxa 8.2. Men veldig gøy å teste ut!
    Hørte noen versjoner av disse på AN utstyr hjemme i stua hos Lars Erik/Upgrade Audio for en drøss med år siden.
    Det låt rett og slett fenomenalt. 😊
    Grattis med morsomme høyttalere!


    ACDD8E77-DD0D-4E8F-9AC6-89ADC9499718.jpeg
     

    photte

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Apropos fulltonere….

    Ble tipset om at dette var fulltonerhøyttalere verdt å sjekke ut. Nysgjerrig og utålmodig som jeg er, gjorde jeg et søk på finn.no - og jammen lå det ikke et par til salgs. En hyggelig Skien-mann gikk med på å møte meg i Drammen, og slik gikk det til at jeg ble eier av et par Omega Speaker Systems Super Alnico Monitor.

    Hva skal en si? Det er rett og slett virkelig morsomme høyttalere. De har en annen tonal balanse enn Doxaene, men jeg ble sittende å høre på musikk lenge. Hadde besøk av @photte , og han opplevde det likedan. Gøyale og engasjerende høyttalere. Et åpent lydbilde, med utrolig fint innsyn og en deilig kjapphet. Nydelige mikrodetaljer, cymbaler og vispespilling på skarptromme som opplevdes som at trommesettet var rett foran meg. De mangler selvsagt noe i bunn i forhold til Doxa, skulle bare mange. Det finnes imidlertid matchende sub(er). Disse kan høyttalerne stå oppå, slik at man slipper stativer. Skulle gjerne hørt dem i et slikt oppsett!

    Alt i alt når de (selvsagt) ikke opp til Doxa 8.2. Men veldig gøy å teste ut!
    Skriver under på det! De låt veldig bra sammen med AN-komponentene, og med matchende subber kunne det kanskje vært et høyttaleroppsett som kunne matchet Doxa 8.2 – iallfall på noen områder.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hørte noen versjoner av disse på AN utstyr hjemme i stua hos Lars Erik/Upgrade Audio for en drøss med år siden.
    Det låt rett og slett fenomenalt. 😊
    Grattis med morsomme høyttalere!


    Vis vedlegget 742002
    Takk for det! Jeg leste om besøket ditt, da jeg gjorde litt research. Veldig gøy å lese! Skulle gjerne hatt det høyttaleroppsettet i kjelleren der! 🤩 Sånn jeg har skjønt det, er de jeg har identiske med de du har avbildet i stua :)
     

    Donnay

    Fersking
    Ble medlem
    09.05.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    11
    Sted
    Vestfold
    Hei Atle!
    Hyggelig tråd du har. Du er velkommen til en lytt når det passer.

    Har skjedd litt oppgradering av lytterommet i år. Olof har svingt loddebolten, så noen endringer i boksene også. :)
    20 år uten vinyl er slutt, så noen nyanskaffelser her også.

    Mulig det er de Alnico Monitor som jeg hadde tidligere du har skaffet deg.
    Louis hos Omega gjorde en endring på dem for noen år siden. Hovedforskjellen er noe større kasser så vidt jeg husker.
    Har siste versjon i stua.

    De på bildet er alnico 8 tommere. Louis modifiserte de med litt sterkere magnet, så ifølge han skal de ha en følsomhet på 97dB.
    Aktive basser under. Parallelle 300B er en veldig god match. Høyttalerne tok i sin tid plassen til AN E med alnico elementer.
    Siden har de blitt stående. :)

    6 tommerne opplever jeg som mer homogene, mens 8 tommerne har mer dynamikk og større lydbilde.

    Lytterom_2.jpg


    Lytterom_3.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn