En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med flott spiller Atle !
    Liker utseende på de der veldig godt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, vatrer ved hjelp av dem. Hva var problemet når du skulle sette opp Systemdek og Voyd?
    Gratulerer med ny spiller.
    NEI - du skal over hodet ikke vatre (dvs kompensere for ikke vatret plitnh) med skruene for å justere det flytende opphenget. Plintet skal stå i vater. Så justerer du opphenget med skruene iht anvisningen.
    Målet er å få en riktig "bounch" (gynging) og at tallerken også er i vater. Nå har jo du valgt en arm tilpasset spilleren, så du vil ikke få utfordring med justeringskomensasjon ved bruk av "for tung" arm.

    Produsenter av spillere med flytende oppheng virker å ta det "for gitt" at underlaget spilleren skal plasseres på er i vater, eller kan vatres - all den tid spillerne (fra flere produsenter) ikke har justerbare ben. Hvorfor de ikke leverer spillere med 3 stk justerbare føtter er for meg en "gåte":) .

    På de spillerne jeg har/har hatt (m/unntak av LP 12´n) med flytende oppheng har jeg modifisert/byttet til bunnplate m/3 justerbare ben.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med ny spiller.
    NEI - du skal over hodet ikke vatre (dvs kompensere for ikke vatret plitnh) med skruene for å justere det flytende opphenget. Plintet skal stå i vater. Så justerer du opphenget med skruene iht anvisningen.
    Målet er å få en riktig "bounch" (gynging) og at tallerken også er i vater. Nå har jo du valgt en arm tilpasset spilleren, så du vil ikke få utfordring med justeringskomensasjon ved bruk av "for tung" arm.

    Produsenter av spillere med flytende oppheng virker å ta det "for gitt" at underlaget spilleren skal plasseres på er i vater, eller kan vatres - all den tid spillerne (fra flere produsenter) ikke har justerbare ben. Hvorfor de ikke leverer spillere med 3 stk justerbare føtter er for meg en "gåte":) .

    På de spillerne jeg har/har hatt (m/unntak av LP 12´n) med flytende oppheng har jeg modifisert/byttet til bunnplate m/3 justerbare ben.
    Takk for godt råd! Da skal jeg vatre underlaget etter beste evne. Tror jeg skal se om jeg kan få satt på noen passende justerbare ben, jeg også. Tar gjerne i mot tips.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Uten å kjenne spilleren så antar jeg at anvisningene sier at skruene skal justeres slik at armbordet (m/arm og tallerken på) skal flukte med plintet.

    Jeg valgte å lage en ny bunnplate i istedenfor den originale tynne huntonittplaten. Boret to hull i hvert hjørne i forkant - og ett i bakkant - på vekt-tangeringspunktet.
    Dvs - på benet i bakkant er spillerens vekt tilnærmet lik på begge sider. På Thorens´n er det da (sett forfra) noe til venstre for midten.

    I hullene monterte jeg slagmuttere, og så fant jeg noen møbelben som passet:

    IMG_1906.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Uten å kjenne spilleren så antar jeg at anvisningene sier at skruene skal justeres slik at armbordet (m/arm og tallerken på) skal flukte med plintet.

    Jeg valgte å lage en ny bunnplate i istedenfor den originale tynne huntonittplaten. Boret to hull i hvert hjørne i forkant - og ett i bakkant - på vekt-tangeringspunktet.
    Dvs - på benet i bakkant er spillerens vekt tilnærmet lik på begge sider. På Thorens´n er det da (sett forfra) noe til venstre for midten.

    I hullene monterte jeg slagmuttere, og så fant jeg noen møbelben som passet:

    Vis vedlegget 708957
    Manualen sier ikke noe direkte om armbordet relatert til plintet, men den sier at tallerkenen skal være parallell med det.

    Kjenner at det sitter litt langt inn, i hvert fall foreløpig, å montere noe slikt på spilleren. Kan du ta et bilde som ikke er så zoomet inn, så jeg får litt mer følelse av hvor store bena er?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hehe. Jeg spurte Peter Q. om det var noe som måtte justeres opp på nytt etter at jeg skrudde justeringsskruene helt ut. Her er hans umiddelbare respons:

    «Well there is something that does not happen every day!» :LOL:

    Videre sier han at så lenge at opphenget beveger seg fritt og tallerkenen er parallell med plintet, er ting ok. Greit å ha sjekket.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan du ta et bilde som ikke er så zoomet inn, så jeg får litt mer følelse av hvor store bena er?
    Absolutt. Bena har diameter 30mm (nederst), og bygger minimum 12mm i høyde:

    IMG_1908.jpg

    IMG_1909.jpg


    Du har jo løs bunnplate på din spiller, og for å slippe å gjøre irreversible mods kjøper du en passe tykk MDF, eller finerplate som "plankebutikken" kutter til eksakte mål - om du ikke har verktøy for det selv.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nok ikke begynt å modde eller fikle med selve platespilleren.
    Det må vel gå an å få den hylla i vater før spilleren settes opp?
    Underlag til platespiller skal jo alltid være i vater. Nytter ikke å kompensere det på selve spilleren.
    Eller er det noe jeg ikke har fått med meg /misforstått?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Absolutt. Bena har diameter 30mm (nederst), og bygger minimum 12mm i høyde:

    Vis vedlegget 708986
    Vis vedlegget 708987

    Du har jo løs bunnplate på din spiller, og for å slippe å gjøre irreversible mods kjøper du en passe tykk MDF, eller finerplate som "plankebutikken" kutter til eksakte mål - om du ikke har verktøy for det selv.
    Se det ja. Så bedre ut på litt avstand :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg hadde nok ikke begynt å modde eller fikle med selve platespilleren.
    Det må vel gå an å få den hylla i vater før spilleren settes opp?
    Underlag til platespiller skal jo alltid være i vater. Nytter ikke å kompensere det på selve spilleren.
    Eller er det noe jeg ikke har fått med meg /misforstått?
    Tror ikke du har misforstått noe, nei. Underlag skal være i vater. Men det er ikke alltid det, av ulike grunner. Platespillerhylla mi er laget sånn at den er bittelitt høyere ytterst enn innerst. Antakelig er den laget slik som en liten sikkerhet mot at ting triller av. Eller så er veggen min skjev. Om det i så fall er en fornuftig design på en platehylle, kan diskuteres.
    Nå har jeg prøvd å vatre opp ved hjelp av ulike demperemedier under slakterblokka, men det er vanskelig å få det 100% i vater. Derfor hadde det vært fint å kunne justere bena. Som man kan på mange spillere. Jeg har ikke noe mer lyst til å modde spilleren enn det du har. Men om det er en reversibel en, går det jo an å teste. Vi får se.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du kan jo selvfølgelig bygge oppunder bena med shims av ulik tykkelse, men det er mye enklere med justerbare ben. Og - 3 ben vs 4 ben, ja det sier seg vel selv ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ville enten byttet hylle, eller byttet ut skjærefjøla med en plattform som har justerbare bein. Ei hylle med så liten anleggsflate mot vegg som den du har kommer aldri til å bli 100% (sorry, men det er en dum konstruksjon som trenger modifiseres for å fungere i praksis).

    Jeg har noen plattformer som jeg har brukt når jeg har hatt spillere som ikke lar seg vatre. Lager du deg en slik så er problemet løst.

    DB6DECD8-2BC1-4A51-89D9-97B6887ACFA3.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg ville enten byttet hylle, eller byttet ut skjærefjøla med en plattform som har justerbare bein. Ei hylle med så liten anleggsflate mot vegg som den du har kommer aldri til å bli 100% (sorry, men det er en dum konstruksjon som trenger modifiseres for å fungere i praksis).

    Jeg har noen plattformer som jeg har brukt når jeg har hatt spillere som ikke lar seg vatre. Lager du deg en slik så er problemet løst.

    Vis vedlegget 709143
    Jeg begynner jo å se at det ikke er en ideell vegghylle. Men, noen av oss må inngå noen kompromisser for å kunne ha anlegget i stua. Jeg har gipsvegger, og det som også er fint med nåværende hylle er at skruene går rett i samme stender.

    Når det er sagt, jeg er villig til å se på andre muligheter og tar gjerne imot tips, både på hylle og plattform. I så fall har jeg noen kriterier. En vegghylle skal gjøre minst mulig ut av seg og vise minst mulig igjen, må kunne festes i samme stender. En plattform skal bygge minst mulig.

    Hvordan har du laget din, @Fosse?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg bruker disse med godt resultat :) forsvinner helt når snurra står på den.
    Rimelig er den også og lett å sette opp

    mvh

    vms1si_1.jpg


    thumbnail_IMG_0158.jpg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er derfor jeg skriver enten eller. Om du beholder hylla så lag en plattform med justerbare bein.
    Du har i dag en ekstra plattform oppå hylla, alt du trenger er justerbare føtter på den, er det ikke så enkelt?

    21EC3BE5-3727-49BF-8BB6-DAC740A0F6BA.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Om du går for ny hylle ville eg ha sett på det Moet Audio selger.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Det er den jeg har :) Opplever du at den vipper oppover ytterst?
    Eg har også denne, fikk den i vater men når eg satt 14,5 kg platespiller opppå gir både stål og glass etter og måtte justere med platespiller beina.
    Har forsterket med ei aluminiumsplate da ble det bedre men vil ikke anbefale denne til noe som veier over 10 kg.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Eg har også denne, fikk den i vater men når eg satt 14,5 kg platespiller opppå gir både stål og glass etter og måtte justere med platespiller beina.
    Har forsterket med ei aluminiumsplate da ble det bedre men vil ikke anbefale denne til noe som veier over 10 kg.
    Har hatt tunge ting på hyllen uten problemer, hyllen skal jo tåle 40kg :)

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt tunge ting på hyllen uten problemer, hyllen skal jo tåle 40kg :)

    mvh
    Til og med 45kg, mener jeg det står i medfølgende dokumentasjon :) Jeg hadde Nottingham-spilleren oppå, uten problemer. Den nærmet seg 25kg. Da var platen mer i vater, ja 😁
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Til og med 45kg, mener jeg det står i medfølgende dokumentasjon :) Jeg hadde Nottingham-spilleren oppå, uten problemer. Den nærmet seg 25kg. Da var platen mer i vater, ja 😁
    Så godt sovehjerte har ikkje eg 😁
    Kan jo være et mandags produkt eg har men aldri om eg trur den kan bære 45 kg uansett
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn