En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar til SBooster på Lumin.
    At D2 har feilkonstruert strømforsyning er bare tull. Den låter godt som den gjør.
    Det er bare det at en kan hente ut enda litt mer med en større og bedre strømforsyning.

    De dyrere Lumin-steamerne kommer med ekstern psu. Det er klart at dette fordyrer produktene ganske mye m tanke på ekstra kabinett, fraktvekt osv.
    At vi har mulighet til å oppgradere lyden med ekstern psu på de rimeligere modellene for en forholdsvis beskjeden sum, er jo bare gevinst. Altså ingenting å klage for. 😊

    Likevel skal man være obs på at garanti kan bli et problem hvis noe skulle oppstå.
    Jeg for min del er veldig fornøyd med SBooster på min D2.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det alltid forskjell på de vi foretar oss i anlegget? :). Jeg blir aldri lei av å teste ulije kombinasjoner, vinkling, høyde mm. Men jeg er likevel overrasket over hvor lite forskjell det tidvis er. For det egentlig ikke rommet og dets beskaffenhet vi hører gjenklang av? Jeg klør meg i hodet, en vil så mye, kan så lite og har altfor mye barnlig glede av å prøve.. Og så er det noen lysglimt hvor forskjell står plantet.. Men er det "villet", fordi vårt skjøre sinn erter oss litt.. Hobby-filosof HC deler og frustrerer, til glede for.. Hmm, usikker.. Men "undringen" håper jeg en alltid kan ha.. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er det alltid forskjell på de vi foretar oss i anlegget? :). Jeg blir aldri lei av å teste ulije kombinasjoner, vinkling, høyde mm. Men jeg er likevel overrasket over hvor lite forskjell det tidvis er. For det egentlig ikke rommet og dets beskaffenhet vi hører gjenklang av? Jeg klør meg i hodet, en vil så mye, kan så lite og har altfor mye barnlig glede av å prøve.. Og så er det noen lysglimt hvor forskjell står plantet.. Men er det "villet", fordi vårt skjøre sinn erter oss litt.. Hobby-filosof HC deler og frustrerer, til glede for.. Hmm, usikker.. Men "undringen" håper jeg en alltid kan ha.. :)
    Jeg for min del mener at alt gjør en forskjell i anlegget. Men jeg mener også at det er mye som ikke gjør hørbar forskjell..... 🤪

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    En liten kommentar til SBooster på Lumin.
    At D2 har feilkonstruert strømforsyning er bare tull. Den låter godt som den gjør.
    Det er bare det at en kan hente ut enda litt mer med en større og bedre strømforsyning.

    De dyrere Lumin-steamerne kommer med ekstern psu. Det er klart at dette fordyrer produktene ganske mye m tanke på ekstra kabinett, fraktvekt osv.
    At vi har mulighet til å oppgradere lyden med ekstern psu på de rimeligere modellene for en forholdsvis beskjeden sum, er jo bare gevinst. Altså ingenting å klage for. 😊

    Likevel skal man være obs på at garanti kan bli et problem hvis noe skulle oppstå.
    Jeg for min del er veldig fornøyd med SBooster på min D2.
    Det er bare jeg som er litt "umusikalsk" - når jeg leste at han hørte stor forskjell - så stilte jeg meg på hans side og synes det hadde vært passende med en klage til produsenten. For et godt designet produkt burde ikke fungere slik.

    Men jeg ser at det ble oppfattet helt annerledes - jeg får skjerpe meg og tenke litt mer på hvordan ting blir oppfattet. En veldig fin og hyggelig tråd dette og ikke minst lærerik, jeg vil ikke bidra til å ødelegge det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men jeg ser at det ble oppfattet helt annerledes - jeg får skjerpe meg og tenke litt mer på hvordan ting blir oppfattet.
    En utfordring for oss alle det der - når det kun er det enkle elementet som skrives som gjelder i en dialog/diskusjon:(. Å skriftlig utrykke seg (kortfattet i tillegg) slik at det man egentlig mener kommer frem på rette måte, er pokker ikke noen enkel oppgave:cool:.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.400
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    To platetips Atle. Du likte vel XTC? audiofil poplyd uten att det sikkert var hensikten med deres musikk, låter helt fortreffelig stort sett alle deres album🙂 dette er dobbelt albumet English Settlement.
    Og Audioslave, passende navn for oss hifinørder🙄 deres selvbetitlede debut er overgrym😎
    20210319_191759.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    To platetips Atle. Du likte vel XTC? audiofil poplyd uten att det sikkert var hensikten med deres musikk, låter helt fortreffelig stort sett alle deres album🙂 dette er dobbelt albumet English Settlement.
    Og Audioslave, passende navn for oss hifinørder🙄 deres selvbetitlede debut er overgrym😎
    Vis vedlegget 706768
    Takk for tips, @Cash 63, det liker jeg! :love: Audioslave har jeg, den er veldig bra! XTC har jeg tenkt på. Må kanskje gjøre alvor av det. Noen spesielle pressinger som overgår andre?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.400
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Takk for tips, @Cash 63, det liker jeg! :love: Audioslave har jeg, den er veldig bra! XTC har jeg tenkt på. Må kanskje gjøre alvor av det. Noen spesielle pressinger som overgår andre?
    XTC på standard original er virkelig gode! sen har Andy Partridge på Apehouse Records gitt ut nymasters med enda bedre resultat😁
    Anbefaler Black Sea. English S og Orange&Lemons
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    XTC på standard original er virkelig gode! sen har Andy Partridge på Apehouse Records gitt ut nymasters med enda bedre resultat😁
    Anbefaler Black Sea. English S og Orange&Lemons
    Strålende! Da skal jeg se etter dem.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Apropos strøm. Fikk tips om at Audio Note produkter låter aller best uten noen form for filtrering av strømmen. Og det må jo testes ut. Betaler gjerne mindre for bedre lyd. Det viste seg at det ikke er så fryktelig mange andre som ønsker seg strømpadde uten noen som helst filtrering. Måtte faktisk spesialbestille denne av Njål Hansson og vente en måneds tid før den kunne plukkes opp i dag.

    Vis vedlegget 706691
    Apropos høye forventninger som ikke blir innfridd, som vi diskuterte litt tidligere. Relativt stor nedtur å åpne denne og se dette:

    D58158C3-4B78-4FE7-B757-FCAD9BC36C6C.jpeg



    Produktbildet var sånn:
    01947E22-65AB-4D35-A260-8A996B4C6D21.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette var gøy! Ble kontaktet av en av mine tidligere kunder fra studiotiden. Han kunne fortelle at EP-en vi lagde nå er tilgjengelig som streaming. Dette var et av mine siste prosjekter, og veldig stas å høre igjen. Produsert i 2010. Terje kom til meg og hadde skrevet noen sanger og/eller skisser til sanger. Han kunne spille enkelt gitar og synge dem for meg. Vi jobbet gjennom låtene, flikket på tekst og melodi og laget alle arrangementer (dette var også sånn jeg jobbet med Johanne Vie, fra en tidligere post). Det siste ble gjort i samarbeid med min gode venn, Lewi Bergrud, som er en multiinstrumentalist som er helt rå. Her er også en sjelden sjanse til å høre undertegnede på trommer :)

    Dette er heller ikke noen hifi-klassiker, men det var heller aldri ment å være det. Likevel er nok dette et av de prosjektene jeg er mest fornøyd med. Jeg liker låtene og vokalen, arrangementene er etter min personlige smak veldig riktige og lyden kunne vært verre. Det er jeg som har gjort miksen, på SSL-miksepulten jeg hadde.


     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er det alltid forskjell på de vi foretar oss i anlegget? :). Jeg blir aldri lei av å teste ulije kombinasjoner, vinkling, høyde mm. Men jeg er likevel overrasket over hvor lite forskjell det tidvis er. For det egentlig ikke rommet og dets beskaffenhet vi hører gjenklang av? Jeg klør meg i hodet, en vil så mye, kan så lite og har altfor mye barnlig glede av å prøve.. Og så er det noen lysglimt hvor forskjell står plantet.. Men er det "villet", fordi vårt skjøre sinn erter oss litt.. Hobby-filosof HC deler og frustrerer, til glede for.. Hmm, usikker.. Men "undringen" håper jeg en alltid kan ha.. :)
    Jeg liker undring, det er et fint ord som jeg er glad i. Og jeg liker filosoferingen din, HC. Ja, jeg mener som @tkr skriver under din post, at alt vi endrer gjør forskjell. Spørsmålene er jo 1. Om det er til det bedre, og 2. Om det er verdt det. Om det er nei på et av de, er det bare å returnere eller selge produktet, etter min mening.

    Og så liker jeg spesielt godt denne:

    Jeg klør meg i hodet, en vil så mye, kan så lite og har altfor mye barnlig glede av å prøve..
    Siste delen - i uthevet skrift - trumfer jo alt det andre. Er det så nøye, da? Dette er jo noe vi gjør for å kose oss. Jeg innrømmer glatt at forbedringene og fiklingen er (minst) like gøy som musikken. Og så går det litt i bølger når det gjelder hva som er mest gøy til en hver tid.
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Dette var gøy! Ble kontaktet av en av mine tidligere kunder fra studiotiden. Han kunne fortelle at EP-en vi lagde nå er tilgjengelig som streaming. Dette var et av mine siste prosjekter, og veldig stas å høre igjen. Produsert i 2010. Terje kom til meg og hadde skrevet noen sanger og/eller skisser til sanger. Han kunne spille enkelt gitar og synge dem for meg. Vi jobbet gjennom låtene, flikket på tekst og melodi og laget alle arrangementer (dette var også sånn jeg jobbet med Johanne Vie, fra en tidligere post). Det siste ble gjort i samarbeid med min gode venn, Lewi Bergrud, som er en multiinstrumentalist som er helt rå. Her er også en sjelden sjanse til å høre undertegnede på trommer :)

    Dette er heller ikke noen hifi-klassiker, men det var heller aldri ment å være det. Likevel er nok dette et av de prosjektene jeg er mest fornøyd med. Jeg liker låtene og vokalen, arrangementene er etter min personlige smak veldig riktige og lyden kunne vært verre. Det er jeg som har gjort miksen, på SSL-miksepulten jeg hadde.


    Er på Deezer og :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Apropos strøm. Fikk tips om at Audio Note produkter låter aller best uten noen form for filtrering av strømmen. Og det må jo testes ut. Betaler gjerne mindre for bedre lyd. Det viste seg at det ikke er så fryktelig mange andre som ønsker seg strømpadde uten noen som helst filtrering. Måtte faktisk spesialbestille denne av Njål Hansson og vente en måneds tid før den kunne plukkes opp i dag.

    Vis vedlegget 706691
    Hva strømkabel bruker du inn på din AN? Min OTO låter knall med «bare» sort original lakris kabel. Lurer jo alltid på om det er mer å hente på enkle/billige tweaks....
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hva strømkabel bruker du inn på din AN? Min OTO låter knall med «bare» sort original lakris kabel. Lurer jo alltid på om det er mer å hente på enkle/billige tweaks....
    Jeg har aldri prøvd lakriskabelen. Hadde først rimelige versjoner av IsoTek og Nordost. Fikk deretter tak i to AN Isis strømkabler. Disse bruker jeg på pre og effekt. Det gav et markant løft.

    EDIT: det kan vel dessverre ikke kalles billig tweak...
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri prøvd lakriskabelen. Hadde først rimelige versjoner av IsoTek og Nordost. Fikk deretter tak i to AN Isis strømkabler. Disse bruker jeg på pre og effekt. Det gav et markant løft.

    EDIT: det kan vel dessverre ikke kalles billig tweak...
    Oj, nei, de er vel ikke akkurat billige 😁 Noen som har testet supra sin vs original lakris??
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Same, same, but different!

    39AF585E-C13A-4B44-BC67-5810B54289B6.jpeg


    Overgangen er montert og Sbooster på plass. Og med det er gleden med musikk via streaming på plass igjen også! 😍 Det er så deilig! Detaljene i musikken kommer frem, det er mer plass mellom elementer, roligere/sortere der det ikke skjer noe og dermed tydeligere når det skjer noe, mer dynamikk, tydeligere topp som gir lengre haler på klang og dermed mer definert rom, strammere bass. Nei, dette gjør meg så glad i streaming! En Sbooster må være noe av den mest fornuftige oppgradering man kan gjøre der man har mulighet. Det er mye for pengene i mine ører!


    Sokkene symboliserer gleden.
    DFEFE94D-763D-424C-B605-EC7499F1B614.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gode PSUer er ikke å kimse av og er et must hvis du vil få det beste ut av komponentene. Når du ser hva originale PSUer koster til enkelte merker så er Sbooster direkte rimelig. Har også positiv erfaring med MCRU som lager PSUer på spec. Hvordan går det med testing av IsoAcoustic føttene?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Same, same, but different!

    Vis vedlegget 706990

    Overgangen er montert og Sbooster på plass. Og med det er gleden med musikk via streaming på plass igjen også! 😍 Det er så deilig! Detaljene i musikken kommer frem, det er mer plass mellom elementer, roligere/sortere der det ikke skjer noe og dermed tydeligere når det skjer noe, mer dynamikk, tydeligere topp som gir lengre haler på klang og dermed mer definert rom, strammere bass. Nei, dette gjør meg så glad i streaming! En Sbooster må være noe av den mest fornuftige oppgradering man kan gjøre der man har mulighet. Det er mye for pengene i mine ører!


    Sokkene symboliserer gleden.
    Vis vedlegget 706991
    Herlig! Godt å se at tingene nå er på plass!

    En annen ting som Sbooster også åpner opp for, er eksperimentering med strømkabler.

    Og med 3 stk Sboostere i anlegget mitt så kan jeg konstantere at selv om Sboosteren er verdt hver eneste krone, så hører man forskjell på diverse varianter av lakris ledninger gjennom Sboosteren.

    Nok ett punkt og føye til OCD listen @Atlerovik 🤣🤣🤣
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Herlig! Godt å se at tingene nå er på plass!

    En annen ting som Sbooster også åpner opp for, er eksperimentering med strømkabler.

    Og med 3 stk Sboostere i anlegget mitt så kan jeg konstantere at selv om Sboosteren er verdt hver eneste krone, så hører man forskjell på diverse varianter av lakris ledninger gjennom Sboosteren.

    Nok ett punkt og føye til OCD listen @Atlerovik 🤣🤣🤣
    Takk! :poop::mad:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Herlig! Godt å se at tingene nå er på plass!

    En annen ting som Sbooster også åpner opp for, er eksperimentering med strømkabler.

    Og med 3 stk Sboostere i anlegget mitt så kan jeg konstantere at selv om Sboosteren er verdt hver eneste krone, så hører man forskjell på diverse varianter av lakris ledninger gjennom Sboosteren.

    Nok ett punkt og føye til OCD listen @Atlerovik 🤣🤣🤣
    Når jeg leser et sånt innlegg, er de to første tankene som slår meg at 1. Jeg er innmari glad for at jeg ikke er nevneverdig plaget av OCD, og 2. Jeg er innmari glad for at jeg har sluttet å teste hifi for å mene noe om forskjellene. Nå kan jeg bare lene meg tilbake og nyte det som kommer ut av høyttalerne. Og det gjør det ustanselig. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Når jeg leser et sånt innlegg, er de to første tankene som slår meg at 1. Jeg er innmari glad for at jeg ikke er nevneverdig plaget av OCD, og 2. Jeg er innmari glad for at jeg har sluttet å teste hifi for å mene noe om forskjellene. Nå kan jeg bare lene meg tilbake og nyte det som kommer ut av høyttalerne. Og det gjør det ustanselig. :)
    Jeg tester det ikke for å mene noe til andre om forskjellene. Og OCD’en som vi tuller med, handler om den stadige uroligheten rundt tanken på om det kan bli enda bedre hvis.... Og så må jeg jo si, som jeg var inne på lenger oppe, at dette er en hobby for meg, som handler om BÅDE det å lytte til musikk og å utforske.

    For øvrig lener jeg meg stadig oftere tilbake og nyter det som kommer ut av høyttalerne, enda mer nå :)

    Ellers, veldig hyggelig å se at du har endre signatur, Håkon ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    F7357172-622E-43FC-896E-A9769900C27C.jpeg
    3B0086E3-303F-4E75-B0B3-D3CA12F908AF.jpeg
    0D74AD65-D93B-4977-AD06-2E94733ECFB6.jpeg



    Hmmm...dette var litt vanskeligere. Umiddelbart mindre forskjell enn med og uten Sbooster. Samtidig opplever jeg at disse ytterligere forbedrer det som Sbooster begynte på. Det som disse gjør, minner meg litt om generelle akustiske tiltak. Og det kan kanskje være logisk, i og med at de gjør noe med koblingen til gulvet. De rydder opp lydbildet, gjør det enklere å plassere elementer. Forbedringen er nok mer i høyre-venstre-planet, enn i dybden. Samtidig blir bassområdet strammet opp. Låter/album som før kunne oppleves litt mørke og «tykke» gis størst forbedring i at det tonale oppleves mer balansert. Litt enkelt formulert, kanskje, men det låter dyrere. Eller mer riktig. Men den umiddelbare forskjellen er altså mindre enn når jeg plugget inn Sboosteren hos meg, og med mine høyttalere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tester det ikke for å mene noe til andre om forskjellene. Og OCD’en som vi tuller med, handler om den stadige uroligheten rundt tanken på om det kan bli enda bedre hvis.... Og så må jeg jo si, som jeg var inne på lenger oppe, at dette er en hobby for meg, som handler om BÅDE det å lytte til musikk og å utforske.

    For øvrig lener jeg meg stadig oftere tilbake og nyter det som kommer ut av høyttalerne, enda mer nå :)

    Ellers, veldig hyggelig å se at du har endre signatur, Håkon ;)
    Behøvde litt pause, bare. så få vi se, da, om jeg finner mer glede i å riste litt i de kunnskapsbaserte debattantene her, eller om det blir en ny time-out. :)

    Greia med hifi er livsglede gjennom musikkpresentasjon vi liker, og jeg er veldig glad for at jeg har bidratt til at også du har glede over denne hobbyen for tiden. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Behøvde litt pause, bare. så få vi se, da, om jeg finner mer glede i å riste litt i de kunnskapsbaserte debattantene her, eller om det blir en ny time-out. :)

    Greia med hifi er livsglede gjennom musikkpresentasjon vi liker, og jeg er veldig glad for at jeg har bidratt til at også du har glede over denne hobbyen for tiden. :)
    Det er jeg også, Håkon! Veldig takknemlig for det.

    Hva om du dropper de kunnskapsbaserte debattene? ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg også, Håkon! Veldig takknemlig for det.

    Hva om du dropper de kunnskapsbaserte debattene? ;)
    Ja du... :)
    Min OCD dreier seg om balanse. Dersom alle hadde hatt samme standpunkt som meg, så hadde jeg garantert selv inntatt motsatt standpunkt, for balansens skyld. It's a dirty job, but someone must do it. Så jeg tar på meg rørhuet og forsøker å få litt balanse i galskapen. :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja du... :)
    Min OCD dreier seg om balanse. Dersom alle hadde hatt samme standpunkt som meg, så hadde jeg garantert selv inntatt motsatt standpunkt, for balansens skyld. It's a dirty job, but someone must do it. Så jeg tar på meg rørhuet og forsøker å få litt balanse i galskapen. :D
    Haha. Jeg foretrekker min OCD!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    En slags oppsummering på helgen.

    Det har vært en fin helg og jeg har hørt mer på musikk enn på lenge. Rett og slett kost meg.

    Jeg beskrev overgangen til Sbooster-forsterket Lumin U1 Mini ganske grundig tidligere, og ingenting har forandret seg med en oppfatningen.

    Men, disse små(?) luringene har virkelig overbevist meg.
    3DA3DB68-3036-41CB-A113-9F99653EF425.jpeg



    Sett bort i fra at jeg får assosiasjoner til en custom Hummer fra West Coast Customs av høyttalerne mine med disse under, har de virkelig stått for et solid ryddeoppdrag i helgen. Det virker for meg som at disse gir høyttalerne frihet til å jobbe under optimale forhold. Det blir litt som jeg leste i en test: er det sånn høyttalerne egentlig låter, ja? Hos meg har de strammet opp en for fyldig mellombass. Men de gjør mer enn det, og merkelig nok virker de inn langt opp i frekvensområdet også. Det er kanskje logisk at høyere frekvenser blir tydeligere når man rydder opp i bass. Men det er mer enn det. Diskant og cymbaler får plutselig mer tekstur. De er ikke bare lyd lenger, de har også elementer av toner. Det er rett og slett ryddet ganske solid opp i lydbildet, og som jeg skrev tidligere, det oppleves som et solid hakk opp i lydkvalitet, som et dyrere anlegg. Det er selvfølgelig samme lydsignatur, bare bedre. Disse blir!


    Etter å ha blitt bedre kjent med Gaiaene og forsikret meg om at forskjellene jeg hørte bare var fra de, installerte jeg RCA 5691 i P2 SE Signature i dag.
    AF5D83B8-39CE-4B8A-A4FD-2C4600196E64.jpeg



    Ved første lytt følte jeg nesten at de var et lite steg tilbake. De er noe mer avrundede i toppen. Fyldigere og rundere/kraftigere i bassen. Det siste er jo altså et lite steg i motsatt retning av det Gaiaene ryddet opp i.
    Etter at de hadde fått stå på litt, hører jeg mer av hvorfor disse regnes som den hellige gral av 6SL7-type rør. De har denne fine «mykheten» og «spretten» som jeg også opplevde i 300B hos Håkon (uten sammenlikning forøvrig). De er varme, uten å være ulne, og har en form for silkemykhet som er veldig tiltrekkende.
    Foreløpig er de litt for mørke og tunge i bunnen, og de roter lydbildet litt til i toppen, men jeg regner med at det handle om innspilling. Lar de stå på en uke og se hva som har skjedd da. Setter eventuelt tilbake de gamle og tester igjen.

    Så, en spennende og oppmuntrende lydhelg i Rovikheimen. Nå er det bare å krysse alt man har av fingre og tær for at platespiller og arm skal dukke opp før påsken, så det skjer i hvert fall noe spennende i ufrivillig hjemmeferie.

    Ønsker alle som leser en fin uke, og takk for at dere gidder å følge med og delta!
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    En slags oppsummering på helgen.

    Det har vært en fin helg og jeg har hørt mer på musikk enn på lenge. Rett og slett kost meg.

    Jeg beskrev overgangen til Sbooster-forsterket Lumin U1 Mini ganske grundig tidligere, og ingenting har forandret seg med en oppfatningen.

    Men, disse små(?) luringene har virkelig overbevist meg.
    Vis vedlegget 707475


    Sett bort i fra at jeg får assosiasjoner til en custom Hummer fra West Coast Customs av høyttalerne mine med disse under, har de virkelig stått for et solid ryddeoppdrag i helgen. Det virker for meg som at disse gir høyttalerne frihet til å jobbe under optimale forhold. Det blir litt som jeg leste i en test: er det sånn høyttalerne egentlig låter, ja? Hos meg har de strammet opp en for fyldig mellombass. Men de gjør mer enn det, og merkelig nok virker de inn langt opp i frekvensområdet også. Det er kanskje logisk at høyere frekvenser blir tydeligere når man rydder opp i bass. Men det er mer enn det. Diskant og cymbaler får plutselig mer tekstur. De er ikke bare lyd lenger, de har også elementer av toner. Det er rett og slett ryddet ganske solid opp i lydbildet, og som jeg skrev tidligere, det oppleves som et solid hakk opp i lydkvalitet, som et dyrere anlegg. Det er selvfølgelig samme lydsignatur, bare bedre. Disse blir!


    Etter å ha blitt bedre kjent med Gaiaene og forsikret meg om at forskjellene jeg hørte bare var fra de, installerte jeg RCA 5691 i P2 SE Signature i dag.
    Vis vedlegget 707474


    Ved første lytt følte jeg nesten at de var et lite steg tilbake. De er noe mer avrundede i toppen. Fyldigere og rundere/kraftigere i bassen. Det siste er jo altså et lite steg i motsatt retning av det Gaiaene ryddet opp i.
    Etter at de hadde fått stå på litt, hører jeg mer av hvorfor disse regnes som den hellige gral av 6SL7-type rør. De har denne fine «mykheten» og «spretten» som jeg også opplevde i 300B hos Håkon (uten sammenlikning forøvrig). De er varme, uten å være ulne, og har en form for silkemykhet som er veldig tiltrekkende.
    Foreløpig er de litt for mørke og tunge i bunnen, og de roter lydbildet litt til i toppen, men jeg regner med at det handle om innspilling. Lar de stå på en uke og se hva som har skjedd da. Setter eventuelt tilbake de gamle og tester igjen.

    Så, en spennende og oppmuntrende lydhelg i Rovikheimen. Nå er det bare å krysse alt man har av fingre og tær for at platespiller og arm skal dukke opp før påsken, så det skjer i hvert fall noe spennende i ufrivillig hjemmeferie.

    Ønsker alle som leser en fin uke, og takk for at dere gidder å følge med og delta!
    Spennende med Iso Acoustics Gaia!

    Det beste med Gaia som du påpeker, må jo være at de rydder opp uten og gjøre noe med tonaliteten. Og det er jo veldig viktig!
    Mer ryddig, mer kontroll.

    Tonaliteten er en av de punktene for meg som gjør at Doxa 8.2 er så digg å høre på.
    Kult at 8.2 kan forbedres med "enkle" tweaks. :)

    Nye rør må jeg jo bare glede meg til å høre på, når den tid kommer.

    Gaiaene derimot står høyt på ønskelisten, og kommer sikkert flyvende fra OHC til Fjellhamar i løpet av året ser jeg for meg. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn