En kort anleggstråd fra nord

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei og hå! Jeg heter Espen. Tenkte å by litt på meg selv gjennom en anleggstråd her på sentralen. Har vært mer eller mindre aktiv i noen år nå. Er alenepappa til 4 barn i eget hus så jeg har nesten aldri hatt råd til å ta helt av slik flere her er så heldige å kunne gjøre men har hatt god lyd i mange år til tross for det. Har kjøpt/solgt meg litt oppover.
    en av mine beste venner er alvorlig på hifi kjøret og jeg ble frelst etter et besøk hos han tilbake i 2001. Sonus Fabar Amati, ARC rørforsterker, DCS og annet snadder ga meg gåsehud og jeg var solgt. Dette må jeg også begynne med!
    Siden budsjettet var stramt så tenkte jeg at DIY var veien å gå. Bygde meg et par "Jericho" blh med Fostex 206 elementer og var slått ut over hvor bra det kunne låte med å lite penger brukt. Til forsterker startet jeg med Atoll men bevegde meg raskt til en søt liten kinesisk rørforsterker.
    Nå var jeg virkelig bitt av basillen og kjøpte meg et par Tannoy HPD 385, 15" koaksiale elementer som måtte refoames grunnet råttent oppheng. Dette gjorde jeg selv. Jeg bygde et par enorme kjøleskap av noen bakladede horn men de var avhengig av eq for å fungere. Inn kom også et par Dynaco MKII rørmonnoblokker med tilhørende rørforforterker. Blokkene kom fra Sverige men de måtte renoveres med nye kondensatorer i psu. Fikk tak i et kit som jeg loddet sammen og vipps så ble det lyd.
    Horn var veien å gå men nå ønsket jeg fronthorn. Tannoyelementene ble solgt og inn kom et par Lowther PM4A, Azurahorn og BD Compact Reference basskasser ble bygd.


    IMG_0066.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    For å fyre opp dette systemet benyttet jeg DIY kit fra Trancsendent Sound. OTL forsterker til hornene på hele 1,2-1,5W, Grouonded Grid preamp og en bassforsterker fra Midtgaard.
    Byttet senere til et par flotte Monoblokker fra USA som jeg akkurat nå ikke husker navnet på men var bygd rundt 45 røret. Fortsatt få watt men det låt utrolig bra for meg.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Så begynte det å balle litt på seg. Samlivsbrudd og greier. Fordelen var at jeg ikke hadde noen "sjef" som fortalte meg hva jeg kunne dra inn i huset selv om exèn var ganske ok i forhold til min hobby.
    Jeg kjøpte et par Elektrostater, Quad ESL 2905 som hadde et par dårlige elementer. Bestilte et rep kit fra ER Audio i Australia, renoverte de dårlige elementene og plutselig så hadde jeg high end kjøpehøyttalere :)
    DSC_0051.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Inn handlet jeg et par enorme ARC M300 MKII monoblokker og nå begynte det virkelig å svinge.
    Etter et år eller så med disse høyttalerne så dukket det opp et sett med enorme hornhøyttalere på brukten. Jeg kastet meg rundt og etter mye styr med transportselskap så fikk jeg til en handel med det som må være Norges hyggeligste hifi mann
    60666337614__ADAF4E81-9E4C-4F39-A907-8E4F010103DE.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bildet over viser hvordan det så ut mot slutten av karrieren til disse høyttalerne. Startet med 2X21" sub men etter noen år ble det for voldsomt så jeg nedgraderte til 13" subber.
    Siden høyttalerne var så store så fikk jeg ikke plass til vinylsamlingen i stuen. Dette plaget meg ganske mye og etter mange runder med meg selv, broren min, kjæresten og venner som elsket dette anlegget så bestemte jeg meg for å gå for noe mindre som jeg aldri før hadde sett eller hørt.
    Hornsystemet med Minidsp, 8 kanalaler med forsterkere, kabler og alt ble solgt til en hyggelig fyr i trondheim.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    En veldig komprimert historie om hifieventyret mitt. Så mange bilder jeg ikke har digitalt men litt har jeg i skyen.
    Som sagt så havnet det store hornsystemet mitt i Trondheim med alt av tilhørende utstyr. Plugǹ play.
    Motivasjonen var å få opp vinylsamlingen i stuen. Jeg har lenge vært på Lencokjøret og har bygd 4 spillere med PTP topplate. Disse spillerne synes jeg så utrolig godt om. De 3 siste ble bygd med store kleberstetinplinther som veide 30 kg hver. Skjært og polert etter mål på Liertoppen og fraktet av min "private"Nimber sjåfør. Slik ble spillerene seende ut. 2 armer, en Audiomods og en custom arm fra en god venn i Thailand:
    IMG_0317.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Min spiller står i kjelleren nå. Venter i lengsel på armen slik at jeg kan avlaste min gamle Lenco L70 som jeg har rewiret fra headshell til RIAA med balansert kabling(riaa er ASR Basis Exclusive)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Her er de spent opp med et par Muse Model 300 monoblokker. Klasse A til 100W og A/B til 300W. Det blåste liv i dem, mer enn ARC D125 som de overtok etter
    62360213616__09E8AED3-2F80-4D58-8D4A-11BF5813829E.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bildet over viser en venteforforsterker fra Denon som je angrer på at jeg solgte. Den spilte riktig så bra sammen med ARC
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Med hornsystemet (som jeg savner så sårt) så var jeg låst til forsterkere, pre og DSP. Fodelen med den nye veien jeg tok er at jeg kan selge/kjøpe og prøve nye komponenter
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Og plutselig så fant jeg ut at jeg ville prøve elektrosater igjen. Jeg har 4 par Quad ESL63 og to par ESL57 på fjernlager. Jeg børstet støv av et par fine på stativer, solgte IMFène til en hyggelig kar i Lofoten
    68934966325__469C6E4F-85B9-4340-AF2A-E9AE7E186625.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg var så fornøyd med Topping D/A converteren at jeg ville prøve ut forforsterkeren PRE90 med extender. Og la ut ARC for salg som ble solgt til enda en hyggelig hifi entusiast i England.
    Synes nesten det er rart hvor mange hyggelige personer det er som driver på med denne galskapen. Det er ikke alle som ville ha invitert fremmede folk på besøk men det har jeg gjort samt besøkt andre entusiaster. Utrolig givende hobby!
    IMG_1651.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Topping Pre ser stusselig ut i sammenligning til rørforforsterkeren men den yter utrolig bra i mine ører. Transparent og støyfri.

    Det var reisen så langt. Nå nyter jeg musikk på vinyl samt Qobuz streaming flere timer om dagen.
    Meeen lengselen etter horn river og sliter i meg. Kan se ut som om at noe ganske slemt kommer men det vil ta litt tid. Oppdaterer så snart jeg er på kjøret igjen :)
    Tusen takk for meg.
    Mvh Espen fra nord
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Morro å se tråder fra Nord :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Kunne du fortalt litt om den armen fra thailand. Mener jeg har sett et par forskjellig modeller fra samme karen?
    Mvh
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Kunne du fortalt litt om den armen fra thailand. Mener jeg har sett et par forskjellig modeller fra samme karen?
    Mvh
    Hei Bia!
    Det er en magnet og væskestabilisert unipivot. På grunn av magnetene så oppfører den seg nesten som en vanlig arm men med unipivotˋs fordeler. Den har variabel armmasse via vektene på sidene av armhuset så den kan ta forskjellige pickuper.
    Den kommer også med J-bøyd armrør og SME infatning for headshell/SPU og det er raskt og enkelt å bytte armrør.
    Den er testet av hearkenaudio på instagram og har vært nevnt i Stereophile i forbindelse med en messerapport. Nydelig arm synes jeg. Alle deler er håndlaget av mannen bak den. Det finnes også en nedstrippet versjon som er litt rimeligere men da uten mulighet for å justere effektiv armmasse.
    Mvh Espen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Og plutselig så fant jeg ut at jeg ville prøve elektrosater igjen. Jeg har 4 par Quad ESL63 og to par ESL57 på fjernlager. Jeg børstet støv av et par fine på stativer, solgte IMFène til en hyggelig kar i Lofoten Vis vedlegget 888790
    4 par? 🤪
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Får heldigvis lagret dem tørt og fint på jobben. Har renovert de fleste panelene så jeg må få fingeren ut og montere dem sammen. ESL 57 blir solgt som oppusningsobjekter(må sendes til England) mens 63ène nok selges som fungerende høyttalere
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Aha, riktig! Litt prosjektarbeid over dette :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Muse monoblokkene ble solgt og inn kom en Vera Audio P400/1000. Utrolig fornøyd med den. Har sans for klasse D, spesielt de siste generasjonene. Støyfri, effektive og glassklar er min mening og erfaring men det er nok forskjellige meninger om det.
    IMG_1527.jpg

    Hadde Vera i flere måneder men når man lever litt på budsjett så må man selge for å kjøpe nytt. Solgte Vera til en triveig fyr her på sentralen og bestilte meg en 6 kanals ICEpower forsterker fra Knedahl. Den venter jeg på i spenning. Bestilte den med max kjøling samt noen andre sideorders. Blir seende ut litt som dette men med ett forsterkerkort til
    beca121a-9a20-48fa-91bf-03e1ace346f8.jpeg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Siden ICEpower forsterkeren hadde litt lang leveringstid så stod jeg plutselig uten musikk i stua. Det var rett og slett en forferdelig opplevelse men inn fra siden kom en liten luring
    IMG_1812.jpg

    Kun på lån fra en god kamerat men den låter meget godt.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    ICE forsterkeren er ment for et framtidig hornsystem, 3 veis med 18" i bunnen. For å styre det hele ble det handlet inn 2 stk Minidsp produkter, Minidsp SHD samt balansert Flex. Målet er å knytte disse to sammen via digital utgang fra SHD som har romkorreksjon, balansert inngang(til platespiller) og så ut til den nye 6 kanals forsterkeren.
    Rigger meg med andre ord til :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Vel, det kan ikke bare være hifi. Her er undertegnede sammen med muttern ved Aker Brygge i 95. Bel Air 56 modell med en strøypet 427 big block som før hadde stått i en dragracing bil. Absolutt galskap med sofa og stort ratt, uten bilbelter
    IMG_1733.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Mat er også en lidenskap. Har jobbet som kokk og kjøkkensjef i over 20 år. Siste "forelskelsen" er pizza og da må man ha ovn. Men bor man i nord så må man regne med snø-mye snø, spesielt i mars måned. Men likevel så er det pizzaaften hver fredag. Det har overtatt for den %¤#%&/ tacoen :cool:
    IMG_1627.jpg
    IMG_1671.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Våren kommer nok til slutt for oss i nord. Søndag morgen med flott vær og skiføre(som jeg ikke benytter meg av). Da er det deilig å se det drypper fra taket og bar asfalt kanskje bare er en måned unna.
    Pink Floyd på vinyl, litt platevasking og god stemning i stua.
    IMG_1813.jpg
    IMG_1772.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn