En kabelprodusent svarer!!!!!

O

om.s

Gjest
Hallo! Nå trår du kraftig over streken!
På hvilket grunnlag kaller du meg selvpålagt kabelfrelser?

Tror du målingene jeg har gjort sier noe om temaet i denne tråden? Hvorfor i all verden bruke det MOT meg? Jeg bruker det ikke som et argument i sammenhengen og når sant skal sies så kan du vel ikke med din aller beste motvilje få det til å være et argument MOT de som hevder at kabler låter forskjellig?

Hør her oms:
Du forstår åpenbart ikke hva tråden handler om.
Du trekker tråden bort fra tema hele tiden.
Du har ikke kommet med ett eneste saklig innlegg i denne tråden (et saklig innlegg er et innlegg som omhandler tema.)


Så nå synes jeg du skal:
Enten diskutere sak og slutte å hakke med dette barnslige tøyset.
Ellers kan du starte en egen hakketråd der du henger ut alle som ønsker et realistisk forhold til kabler. Jeg gidder ikke lese den.
Arrogant?! ::) , "hør her oms", "jeg nå synes jeg du skal".. slike uttalelser taler mest for seg selv.... :p


mvh
 
K

knutinh

Gjest
Arrogant?!  ::) , "hør her oms", "jeg nå synes jeg du skal".. slike uttalelser taler mest for seg selv....  :p


mvh
I motsetning til følgende uttalelser?? (alle sakset fra dine innlegg i denne tråd):

"..har dere fått tech hjørnet der dere kan drite ut slike teorier og påstander i vilden sky.."

"..en hel masse skit snakk og synsing fra dere.. "

"..Svarene el motargumentene deres er heller ikke så mye å rope hurra for alltid, de gjenspeiler muligens egen fortreffelighet og velbefinnende.."

"..Men er DU teknisk kyndig nok til å ta skjeen i munnen, tror jeg ikke!
Hva blir det da? Kvasi synsing?..... "

"..Piss preiket" kan dissekeres i tech hjørnet.."

"..Og det er du fortsatt TEKNISK kvalifisert til?.. "

"..om ikke annet så henvender man seg til tech hjørnet der all "kompetansen" råder.."

"..Og siden vi snakker om navlebeskuende selvinnsikt og selvtilfredshet, takker for "omtanken" Ronny D..her snakker du om ting du ikke har peiling på.."

"..Se dine egne argumenter i "speilet", Snickers, men det hjelper vel heller ikke siden du har ett par målinger i bak lomma som beviser alt. ."

"Det synes jeg de burde få gi uttrykk for, uten at en gjeng med HiFi "bezzervizzere" inkl deg, på død og liv skal markere at de andre har feil i/av sine kabel opplevelser..... "

mvh
Knut
 
O

om.s

Gjest
Er Ohms lov noe tema her?

om.s:
Kanskje du hadde hatt en bedre dag om du ikke leste poster som prøver å forklare ting? Denne tråden prøvde å forklare ting sett fra produsententens synspunkt, og som forventet møtte (den ukjente) produsenten ganske hard motbør fra folk med teoretisk/elektro-bakgrunn. Hvis dette gjør deg så irritert er det vel bedre å lese solskinnsposter med folk som er fornøyd med kabelen sin?

"..Heldigvis er det ikke ett krav at man skal skjønne verken elektronikk eller el-konstruksjon for å yttre sine praktiske erfaringer rundt denne hobbien, til tross for at en hele tiden blir forsøkt påminnt noe annet.

Få det inn i hodet Snickers, alle behøver ikke/vil ikke  reddes fra denne "forferdelige" kabel bransjen av en gjeng selvpålagte kabel frelsere, men det finnes de som trives med det de hører og er villige til å betale hva det koster å oppnå sitt nirvana.
.."

Nei, men hvis du eller noen andre starter en logisk tankerekke rundt "strømmolekyler" eller "pertuberte molekylstrukturer og deres påvirkning på teflon" så er dere inne på noens fagfelt. Er det ikke rimelig da at det blir påpekt at dette er helt på bærtur? Hvis du bare sier at kabelen din låter gull men at du ikke har doktorgrad i fysikk eller ønsker å lese ei elektrobok så tror jeg ingen vil argumentere spesielt heftig med deg...

mch
Knut Inge
Kjære Knutinh
Du og dine har fått ett hjørne der dere i fred og ro kan diskutere alt hva dere vil av tekniske løsninger og riktigheter, det jeg etterlyser er at de som ikke har den samme innfallsvinkelen som dere, også kan også få ha ett sted der de lufter tanker og undringer uten at det hele tiden skal viftes med målinger og formler. Det finnes de som ikke har dette som det primære med HiFi som hobby.

Men dette synes å gå kun en vei, deres vei, vi som mener, kanskje mer enn vi vet, har sjelden eller ikke anledning til å diskutere oss imellom, før det kommer ett kobbel teknokrater å påpeker hvor feil vi tar, det tror jeg det er flere enn meg som begynner å bli lei.
Selvsagt skal det påpekes fakta feil, men behøver det strekke seg over 9 sider som dette nå har gjort?.


Dere har som nevnt fått deres tech hjørne for slike diskusjoner, hvorfor anvender dere ikke dere mer av den mulighten? Jeg tro at det hadde dempet tonen litt. Så kan dere forvalte sannheten der og vi andre som kanskje finner en annen glede i å diskutere på ett sett kan være fornøyde med det.

Nå har du snart hengt meg så mange ganger på samme utslitte argumentet at jeg ikke finner det formålsstjenelig å svare en gang til, det er sikkert glemt til neste gang alikevel, for kabelen min låter "gull" for meg og jeg har ikke noen doktorgrad" i verken fysikk eller noe annet, ikke tror jeg det i seg selv hadde stimulert verken musikk eller lyd opplevelsen i noen særlig grad heller.


mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.304
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Arroganse er når du tramper på andres innlegg for å vise deg frem og ikke fordi du har et budskap om.s. Mitt budskap er at det er beviselig løgn i bransjen. Hva er ditt budskap?
 
O

om.s

Gjest
I motsetning til følgende uttalelser?? (alle sakset fra dine innlegg i denne tråd):

"..har dere fått tech hjørnet der dere kan drite ut slike teorier og påstander i vilden sky.."

"..en hel masse skit snakk og synsing fra dere.. "

"..Svarene el motargumentene deres er heller ikke så mye å rope hurra for alltid, de gjenspeiler muligens egen fortreffelighet og velbefinnende.."

"..Men er DU teknisk kyndig nok til å ta skjeen i munnen, tror jeg ikke!
Hva blir det da? Kvasi synsing?..... "

"..Piss preiket" kan dissekeres i tech hjørnet.."

"..Og det er du fortsatt TEKNISK kvalifisert til?.. "

"..om ikke annet så henvender man seg til tech hjørnet der all "kompetansen" råder.."

"..Og siden vi snakker om navlebeskuende selvinnsikt og selvtilfredshet, takker for "omtanken" Ronny D..her snakker du om ting du ikke har peiling på.."

"..Se dine egne argumenter i "speilet", Snickers, men det hjelper vel heller ikke siden du har ett par målinger i bak lomma som beviser alt. ."

"Det synes jeg de burde få gi uttrykk for, uten at en gjeng med HiFi "bezzervizzere" inkl deg, på død og liv skal markere at de andre har feil i/av sine kabel opplevelser.....  "

mvh
Knut
På hugget idag? :p

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kjære Knutinh
Du og dine har fått ett hjørne der dere i fred og ro kan diskutere alt hva dere vil av tekniske løsninger og riktigheter, det jeg etterlyser er at de som ikke har den samme innfallsvinkelen som dere, også kan også få ha ett sted der de lufter tanker og undringer uten at det hele tiden skal viftes med målinger og formler. Det finnes de som ikke har dette som det primære med HiFi som hobby.

Men dette synes å gå kun en vei, deres vei, vi som mener, kanskje mer enn vi vet, har sjelden eller ikke anledning til å diskutere oss imellom, før det kommer ett kobbel teknokrater å påpeker hvor feil vi tar, det tror jeg det er flere enn meg som begynner å  bli lei.
Selvsagt skal det påpekes fakta feil, men behøver det strekke seg over 9 sider som dette nå har gjort?.


Dere har som nevnt fått deres tech hjørne for slike diskusjoner, hvorfor anvender dere ikke dere mer av den mulighten? Jeg tro at det hadde dempet tonen litt. Så kan dere forvalte sannheten der og vi andre som kanskje finner en annen glede i å diskutere på ett sett kan være fornøyde med det.

Nå har du snart hengt meg så mange ganger på samme utslitte argumentet  at jeg ikke finner det formålsstjenelig å svare en gang til, det er sikkert glemt til neste gang alikevel, for kabelen min låter "gull" for meg og jeg har ikke noen doktorgrad" i verken fysikk eller noe annet, ikke tror jeg det i seg selv hadde stimulert verken musikk eller lyd opplevelsen i noen særlig grad heller.

mvh
Du argumenterer ut fra gammelt nytt, om.s.
Anbefalt lesning:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1134021213
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.304
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Glimrende innlegg knutinh. Det på forrige side også. Tydelig vis finnes det heller ingen SAKLIG argumentasjon mot innleggene dine.
 
O

om.s

Gjest
Ja, la oss fjerne alt faglig slik at vi slipper alle irriterende besserwissere.
Nei, de behøvs, men på rett plass, tech hjørnet.
Jeg tror de som er ute etter svarene deres finner veien dit om det var noe de lurte på.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Men i alle dager. Tråden har sitt utspring i LØGN. Å rive denne løgnen i stykker bør være i alles interesse. At enkelte fornekter enkle fysiske lover fordi en kabeltvinner med sterk økonomisk agenda mener noe annet, sier noe om dem...
Ingen har vel fornektet de enkle fysiske lovene her? men som sagt behøvs det 9 sider for å komme til skudd?

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.304
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Nei, de behøvs, men på rett plass, tech hjørnet.
Jeg tror de som er ute etter svarene deres finner veien dit om det var noe de lurte på.

mvh
Hva mener du skal diskuteres i en tråd som dette da?
 
O

om.s

Gjest
Hvis du tar deg noen minutter og leser igjennom tråden så vil du finne at om.s har et bilde av virkeligheten som ikke samsvarer helt med mange andre. Kort, subjektivt sammendrag ;-) :

Sharpeyes:
Følgende påstand er sakset fra en ikke navngitt produsent. [sett inn totalt tullball og humbug fra ende til annen] Jeg tar dette for god fisk og gidder ikke diskutere mere kabler.

Snickers-is, knutinh(undertegnede), EspenLT, roffe, tresko, KJ m.fl:
Dette er desverre løgn/tullball/misforstått/hysterisk morsomt. Denne produsenten bør offentliggjøres slik at det er tydelig for alle at de ikke vet hva de gjør.

om.s, bamsemann:
Hvordan våger dere å trekke denne ukjente produsenten i tvil? Er det ikke deilig å vite alt, onde bezzerwizzere? Og å trekke hederlige Sharpeye ned i søla???

Snickers-is, knutinh(undertegnede), EspenLT, roffe, tresko, KJ m.fl:
Vi respekterer Sharpeye for å ha hentet informasjon, men vi må få lov til å si hva vi mener om den informasjonen, spesielt når den helt opplagt er feil??

om.s:
Hvordan våger dere å hugge ned på stakkars ekte audiofile som ikke har fysikk-bakgrunn? Kanskje dere vet bedre selv?? Stå på, Sharpeye

Snickers-is, knutinh(undertegnede), EspenLT, roffe, tresko, KJ m.fl:
Nok en gang, vi skyter beskjeden, ikke budbringeren

om.s:
Hvordan vågere dere å besudle Sharpeye??

Diverse mennesker som titter innom:
Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. Det viktigste er å få bra lyd. Dumme fysikere...

Snickers og Samleren:
Spenning går mot strømmen... og effekt ledes mest effektivt ihht om.s lov. To ledere er fint å ha.

Diverse mennesker som titter innom:
Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. ......



(sagt med et forsonende smil)

Knut Inge

Her har jo du tydeligvis tatt deg kunstneriske friheter......

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ingen har vel fornektet de enkle fysiske lovene her? men som sagt behøvs det 9 sider for å komme til skudd?

mvh
De fysiske lovene ble påpekt på side 1. Resten av debatten går på å argumentere med dem som er uenige i de lovene.
 
O

om.s

Gjest
Arroganse er når du tramper på andres innlegg for å vise deg frem og ikke fordi du har et budskap om.s. Mitt budskap er at det er beviselig løgn i bransjen. Hva er ditt budskap?
Da har vi samme oppfattelse av arroganse, som nevnt skal man ikke godta fakta feil el løgner, men mitt budskap, som også er redegjort for tidligere i tråden, er mer at jeg kjøper ikke den holdningen som veldig mange her fremsetter el insinuerer, at ALLE kabel produsenter er kjeltringer og potensielle løgnere.
Mitt budskap blir vel da at det finnes noen ærlige sjeler blandt kabel produsentene også.

Siden har jo tråden utviklet seg til å omfatte meninger om bla retten til hvordan man skal yttre seg og hvor det passer best "on.topic" mm.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Her har jo du tydeligvis tatt deg kunstneriske friheter......

mvh
Helt klart. Derav også "subjektivt sammendrag". Men det er mitt subjektive inntrykk av flyten i denne tråd. Jeg vil gjette at 10% er on topic.

-k
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det behøver jo ikke være feil selv om det er "gammelt"?

mvh
Går ut fra at du har lest det jeg har lenket til, og at ideen om at teknisk kabeldiskusjon og annen kabeldiskusjon skulle skilles i separate fora er forkastet?
Sånn sett opplever ihvertfall jeg dine gjentatte oppfordringer om å ta med tekniske argumenter til teknologiforumet som å være på grensen til trakassering.
 
K

knutinh

Gjest
Da har vi samme oppfattelse av arroganse, som nevnt skal man ikke godta fakta feil el løgner, men mitt budskap, som også er redegjort for tidligere i tråden, er mer at jeg kjøper ikke den holdningen som veldig mange her fremsetter el insinuerer, at ALLE kabel produsenter er kjeltringer og potensielle løgnere.
Mitt budskap blir vel da at det finnes noen ærlige sjeler blandt kabel produsentene også.

Siden har jo tråden utviklet seg til å omfatte meninger om bla retten til hvordan man skal yttre seg og hvor det passer best "on.topic" mm.....

mvh
Det er akkurat der du misforstår meg (og jeg vil tro andre prominente deltakere også).

Tråden handler ikke om at alle produsenter er løgnere. Det er du som prøver å få den til å handle om det. Tråden handler om et påstått utsagn fra EN produsent, og de overveldende tegnene på at det er løgn fra ende til annen. Jeg anbefaler å holde deg til hvorvidt denne produsenten farer med løgn, så kan vi diskutere alle andre produsenter i en annen tråd?

mvh
Knut
 
O

om.s

Gjest
Hva mener du skal diskuteres i en tråd som dette da?
Egentlig burde jo alle kunne diskutere på samme "sted", om det er tillat å si det slik. Men det er tydeligvis flere som opplever det som om de latterliggjøres og skriftelig sables ned fordi de ikke har den "rette" tekniske bakgrunnen.
Som nevnt tidliger kan det virke som det finnes de som avholder seg fra å stille spm, fordi de er "redde" for å bli latterlig gjort og uthengte, og noe av min erfaring der er at de har litt rett i sine antagelser.

Ofte oppleves dette som en form for arroganse.

Edit: Svarte vel ikke konkret på ditt spm, man burde i prinsipp kunne diskutere alt rundt dette med kabler, i en fordragelig tone.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det er akkurat der du misforstår meg (og jeg vil tro andre prominente deltakere også).

Tråden handler ikke om at alle produsenter er løgnere. Det er du som prøver å få den til å handle om det. Tråden handler om et påstått utsagn fra EN produsent, og de overveldende tegnene på at det er løgn fra ende til annen. Jeg anbefaler å holde deg til hvorvidt denne produsenten farer med løgn, så kan vi diskutere alle andre produsenter i en annen tråd?

mvh
Knut
Dette skrev jeg på side 2 i denne tråden, og det tangerer godt det jeg siterer fra deg her:

"Det jeg reagerer på er den responsen Sharpeye får for sitt ærlige forsøk på å finne ett svar, hva jeg selv mener om kabelprodusentene har jeg selv klar-gjort andre steder, men den såkalte HiFi politiske korrektheten som råder her, om at en hver produsent er en kjeltring og en hver som tror på hans forklaringer er en idiot som ikke vet sitt eget beste og bør reddes fortest mulig, kjøper jeg definitivt ikke.

Dessuten var det vel meningen at dette hjørnet skulle man kunne stille slike spørsmål uten å nærmest bli latterligjort og driti ut.

Men den misforståtte ridderligheten slår visst til igjen"....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Går ut fra at du har lest det jeg har lenket til, og at ideen om at teknisk kabeldiskusjon og annen kabeldiskusjon skulle skilles i separate fora er forkastet?  
Sånn sett opplever ihvertfall jeg dine gjentatte oppfordringer om å ta med tekniske argumenter til teknologiforumet som å være på grensen til trakassering.
Trakassering? vel det var ikke meningen å støte din sarte sjel idenne sammenheng....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Nå har du skrevet mye om å bli dritt ut og idiotforklart. Kan du vise til EN post i denne tråden som gjør det? Har noen skrevet at Sharpeye er idiot? Har noen skrevet at du er idiot? JEg kan bare se veldig mange som mener at denne ukjente produsenten har latterlige argumenter.

Som jeg ser det forsøpler du en tråd som har interesse for veldig mange med gjentatte personangrep og hårsår "ridderholdning" ovenfor alle som er uenige eller har lite kjennskap til fysikk.

Du spør hvorfor tråden trenger å bli 9 sider. Mitt forslag er da å diskutere post nr 1, side 1, og slutte å tolke andre innlegg i verste mening, eller å tillegge meddebattanter holdninger og utsagn du ikke kan påvise.

mvh
Knut Inge
 
O

om.s

Gjest
Nå har du skrevet mye om å bli dritt ut og idiotforklart. Kan du vise til EN post i denne tråden som gjør det? Har noen skrevet at Sharpeye er idiot? Har noen skrevet at du er idiot? JEg kan bare se veldig mange som mener at denne ukjente produsenten har latterlige argumenter.

Som jeg ser det forsøpler du en tråd som har interesse for veldig mange med gjentatte personangrep og hårsår "ridderholdning" ovenfor alle som er uenige eller har lite kjennskap til fysikk.

Du spør hvorfor tråden trenger å bli 9 sider. Mitt forslag er da å diskutere post nr 1, side 1, og slutte å tolke andre innlegg i verste mening, eller å tillegge meddebattanter holdninger og utsagn du ikke kan påvise.

mvh
Knut Inge
Dessverre kan jeg ikke direkte vise til den posten der man blir beskrevet som idiot og bukse væter, den har høvdingen slettet.
Ang dine andre uttalelser så skal jeg forsøke å ikke "søple" til mer ved å la de være ubesvarte, jeg tror ikke det vill bidratt til å gjøre det etter dine ønsker alikevel, men en ting skal du ha, du leser det du vil lese og oppfatter det der etter og....

Edit:
For ordens skyld påpeker jeg at det ikke var mitt innlegg som ble slettet.

mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Nå har du skrevet mye om å bli dritt ut og idiotforklart. Kan du vise til EN post i denne tråden som gjør det? Har noen skrevet at Sharpeye er idiot? Har noen skrevet at du er idiot? JEg kan bare se veldig mange som mener at denne ukjente produsenten har latterlige argumenter.

Som jeg ser det forsøpler du en tråd som har interesse for veldig mange med gjentatte personangrep og hårsår "ridderholdning" ovenfor alle som er uenige eller har lite kjennskap til fysikk.

Du spør hvorfor tråden trenger å bli 9 sider. Mitt forslag er da å diskutere post nr 1, side 1, og slutte å tolke andre innlegg i verste mening, eller å tillegge meddebattanter holdninger og utsagn du ikke kan påvise.

mvh
Knut Inge

Det var vel en grunn til at Høvdingen så seg nødt til å slette innlegg, eller hva...
 
K

knutinh

Gjest
Dessverre kan jeg ikke direkte vise til den posten der man blir beskrevet som idiot og bukse væter, den har høvdingen slettet.
Ang dine andre uttalelser så skal jeg forsøke å ikke "søple" til mer ved å la de være ubesvarte, jeg tror ikke det vill bidratt til å gjøre det etter dine ønsker alikevel, men en ting skal du ha, du leser det du vil lese og oppfatter det der etter og....
mvh
Jeg har ikke fått med meg at noen har kalt deg ovennevnte, og jeg synes i så fall at det er trist. Det finnes vel barnslige og temperamentfulle personer i alle leire, men diskusjonen er betydelig hyggeligere om vi kan unngå å angripe person.

Hvis innlegg har blitt slettet så har det vel en grunn, og siden de ikke kan leses og debatteres har det vel ikke noen hensikt å nevne dem noe videre?

Jeg tror tråden uansett hadde blitt mye mer interessant (om ikke fullt så "hot") ved å prøve å vende tilbake til, og kanskje oppsummere post 1, side 1. Er det noen som er enige eller tror at produsentens uttalelse kan ha noe for seg? Eller mener alle at den er bare tull?

mvh
Knut
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Ingen har vel fornektet de enkle fysiske lovene her? men som sagt behøvs det 9 sider for å komme til skudd?

mvh
Jeg lurer fortsatt ... Når trådens utgangspunkt er en ukjent talsmann for ukjent kabelmaker, som angivelig postulerer en forståelse av enkelt fysikk som, for å si det mildt, tilhører et helt annet univers, en helt annen virkelighetsforståelse, enn alle hittil kjente og mer eller mindre anerkjente vitenskaplige og religiøse trosretninger, så avstedkommer dett naturlig nok noe humoristisk sarkasme og kynisme fra enkelte av oss (innledningsvis kun rettet mot vedkommende alkymist), og noen mer eller mindre velplasserte/-formulerte presiseringer om at utsagnet fra alkymisten er det reneste tullball (fortsatt for å si det pent). ... Jeg lurer på hvorfor du engasjerer deg i en debatt hvor du tilsynelatende kun er interessert i å diskutere form og debatteknikk (særlig ift. de som har rettet skytset mot angjeldende alkymist), og ikke sak.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med at «forklaringen er  godtatt på prinsippiellt grunnlag». Jeg antar dette gjelder alkymisten som ble referert i første innlegg. Dersom du «abonerer» på latterlige forklaringsmodeller, så bør du også tåle at forklaringsmodellene blir latterliggjort. Når du senere skriver at hverken besitter kunnskap eller interesse for kunskap som skal til for å forstå slike «forklaringer», hvorfor bryr du deg da om disse «forklaringene»? Hvorfor ikke bare erkjenne at det pt. ikke eksisterer noen anerkjent viten om hvorfor kabler evt. låter av noe? Hvorfor bortforklare noe vi ikke med sikkerhet kan forklare? Hvorfor rote det så til de grader till med pseudo-vitenskap?

mvh
KJ
 
O

om.s

Gjest
Jeg lurer fortsatt ... Når trådens utgangspunkt er en ukjent talsmann for ukjent kabelmaker, som angivelig postulerer en forståelse av enkelt fysikk som, for å si det mildt, tilhører et helt annet univers, en helt annen virkelighetsforståelse, enn det alle hittil kjente og mer eller mindre anerkjente vitenskaplige og religiøse trosretninger, så avstedkommer dett naturlig nok noe humoristisk sarkasme og kynisme fra enkelte av oss (innledningsvis kun rettet mot vedkommende alkymist), og noen mer eller mindre velplasserte/-formulerte presiseringer om at utsagnet fra alkymisten er det reneste tullball (fortsatt for å si det pent). ... Jeg lurer på hvorfor du engasjerer deg i en debatt hvor du tilsynelatende kun er interessert i å diskutere form og debatteknikk (særlig ift. de som har rettet skytset mot angjeldende alkymist), og ikke sak.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med at «forklaringen er  godtatt på prinsippiellt grunnlag». Jeg antar dette gjelder alkymisten som ble referert i første innlegg. Dersom du «abonerer» på latterlige forklaringsmodeller, så bør du også tåle at forklaringsmodellene blir latterliggjort. Når du senere skriver at hverken besitter kunnskap eller interesse for kunskap som skal til for å forstå slike «forklaringer», hvorfor bryr du deg da om disse «forklaringene»? Hvorfor ikke bare erkjenne at det pt. ikke eksisterer noen anerkjent viten om hvorfor kabler evt. låter av noe? Hvorfor bortforklare noe vi ikke med sikekrhet kan forklare? Hvorfor rote det så til de grader till med pseudo-vitenskap?

mvh
KJ
Denne sakset jeg fra side 3 i denne tråden der du stiller flg spm som quoted over:


Jeg har sagt det før og jeg kommer antagelig til å gjenta det flere ganger senere. Hvorfor ikke bare skrinlegge allt dette teknobabbelet om hvordan/hvorfor kabler virker og ikke virker. Det er etter sigende ikke det «dere» er oppttatt av, det har forøvrig ingen betydning, og med begrensett/fraværende interesse for kunnskapen som skal til for å «forstå» teknobabbelet så gir teknobabbelet heller ingen mening. Hvorfor ikke bare sende tekno-preiket på båten først som sist?

mvh
KJ

PS. Måten kabel-makerne framstiller seg selv på på siden egene hjemmesider, gir meg ikke grunn til å tvile på at Sharpeye har gjengitt evangeliet nogen lunde «riktig».


Mitt svar da, som nå:

Personlig kan jeg vel ikke gi det på båten tydeligere enn jeg har gjort?
mambo jamboet står for deres (produsentenes) regning, og som nevnt noen ganger nå, noe godtar jeg og mye ikke.
Det er det selv oppnevnte "frelses korpset" som synes ha værst for å svelge dette, at det finnes noen som ikke behøver reddes, de trives med sine investeringer og prioriteringer, og de/vi vil fortsatt ha det slik.


Med prinsippiellt mener jeg at man får finne andre "modeller" for å anskuelig gjøre det fagelige på en lettfattelig og forståelig måte for menig mann, uten at det drukner i faglig ord og uttrykk.

mvh  
 
K

knutinh

Gjest
Med prinsippiellt mener jeg at man får finne andre "modeller" for å anskuelig gjøre det fagelige på en lettfattelig og forståelig måte for menig mann, uten at det drukner i faglig ord og uttrykk.

mvh  
Tja. Da vil jeg referere til sitatet du bruker i signaturen din =)

Ellers så har vel kabelprodusentenes markedsførere (som eksemplifisert på side 1) og den kulørte hifi-presse funnet sin måte å anskueliggjøre det faglige på. Problemet er bare at forklaringsmodellene ikke har sin rot i det faget de prøver å forklare.

Jeg ser helt klart at fagfolk som Løkken har et problem når det gjelder å videreformidle sin forskning til "folket". Hvordan skal man uttale seg presist og forståelig på samme tid?

Et "problem" er jo at vitenskapen tilsier at audio-kabler er et ikke-problem som er skapt av en industri som ønsker et marked av kjøpe-kraftige 40-åringer. Dette kan man selvfølgelig være uenig i, eller ignorere ut fra egne erfaringer. Men man kan nesten ikke pålegge vitenskapen å forklare for legfolk det de ikke kan observere. Det blir som å la fysikere forklare hvorfor sola er grønn.

Jeg tror det hele koker ned til at man enten prøver å lære seg ting (dette tar tid og krever visse evner), stoler blindt på "guruer" (enten disse er Løkken eller Abrahamsen eller Erntsen eller hvem man nå velger å tro på), eller stoler blindt på hva man (mener å) høre. Ingen av disse tilnærmingene er feilfrie.

mvh
Knut
 
O

om.s

Gjest
Jeg tror det hele koker ned til at man enten prøver å lære seg ting (dette tar tid og krever visse evner), stoler blindt på "guruer" (enten disse er Løkken eller Abrahamsen eller Erntsen eller hvem man nå velger å tro på), eller stoler blindt på hva man (mener å) høre. Ingen av disse tilnærmingene er feilfrie.

mvh
Knut
Denne kan jeg delvis være enig i, det tar tid og lære seg ting, og er interessen laber eller ikke til stede tar det gjerne lenger tid.
Så er vel tilfellet med meg og el-teknikk, jeg er mer interessert i slutt resultatet, god lyd og en god musikk opplevelse.

Siden jeg har innsett og akseptert at jeg nok aldri kommer til å gjøre el-teknikk til mitt fag eller gå inn i noen dypere studier av nevnte materie
kjenner jeg meg fornøyd nok om jeg kan forstå hoved prinsippene i nevnte emner.

Hverdagen har for min del andre utfordringer enn å pugge/memorere formler og målinger.
Med respekt å melde for de som finner det interessant, så sant man selv er gjenstand for den samme respekten for sitt stand punkt, vel og merke....
Dette synes jeg mange ganger har kommet skjevt ut og dessverre har jeg nok litt mer temperament enn jeg burde, da spes ifht visse situasjoner.

Derfor blir det vel litt som du her nevner, at man henter sin forståelse og sin teoretiske erfaring fra litt forskjellige hold. Men igjen, den praktiske erfaringen ved "lytting og bytting" er det som gir glede og inspirasjon til å gidde å legge ned mer tid og penger på denne hobbien.

Målsettingen for 2006 får bli at en bruker mer tid og penger på musikken og mindre på hva som er "riktig" og "feil" lyd, det kan jeg si med hånden på hjertet når jeg føler meg nesten i mål med mine investeringer, de skal bare forvaltes etter beste evne.......

mvh
 

Audioguard

Medlem
Ble medlem
18.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Merket meg siste del av setningen i nest siste innlegg signert knutinh: "eller stoler blindt på hva man (mener å) høre. Ingen av disse tilnærmingene er feilfrie. "

Her tar skribenten feil i det det en hører eller opplever er subjektivt og dermed feilfritt for den personen dette gjelder. Og det som egentlig teller er hva en selv mener å høre og ikke hva andre sier. Det er ikke alle de andre som skal høre på musikken for meg, men det er meg selv.

Med min elektronikkbakgrunn burde jeg postulere dogmaen om at det ikke er foskjell på lyd fra kabler når ellers impedansmessige og andre elektriske parametre er likeverdige. Desverre har jeg ører hvis jeg stoler på og har ved mange anledninger hørt "vitenskapelig" uforklarlige klangfoskjeller.

Kanskje problemet ligger i at vi ikke vet hva det er som skal måles for å vitenskapelig forklare forskjellene? Og derfor en absolut kritikkverdig holdning er en attityd som sier at: "Hvis vi ikke kan måle det, så eksisterer det ikke".
For ellers måtte da en mene at alt i verden er både oppdaget og oppfunnet. Og det er det som kjent langt ifra. Derfor kan ingen av skeptikere påstå at det ikke er en mulighet for at de tar feil og at nye ting som kan forklare det uforklarlige idag ikke kan bli oppdaget engang i fremtiden. Nå er ikke Hi-Fi den mest prioriterte del av forskningen som skal bringe menneskeheten videre, så når og om vi vil bli klokere på dette med kabler er uvisst.

Hvis vi noen gang skal finne mer ut av alt det som har med lydopplevelse å gjøre så må vi først forske mye mer på hvordan vi oppfatter lyden, hvorfor noe oppfattes som mer riktig eller bedre (oppløst, luftig, mikrodetaljert, etc. fyll ut her hele vokabularregistret som beskriver lydopplevelser). Først når vi forstår dette kan vi begynne å se etter metodene som påvirker lyden i utstyr og kabler og kanskje først da slippe woodoo fra produsentene som leter i mørket og bruker mumbo jumbo som forklaringene.

Lydforskjellene er der, men med dagens kunskap er vi ikke istand å forklare disse. Men å avvise disse på dette bakgrunn ved å underforstått påstå at vi vet ALT er uprofesjonelt og hinsides all logikk og fornuft, for da vil vi si at vi vet alt som er der å vite!
 
O

om.s

Gjest
Lydforskjellene er der, men med dagens kunskap er vi ikke istand å forklare disse.  Men å avvise disse på dette bakgrunn ved å underforstått påstå at vi vet ALT er uprofesjonelt og hinsides all logikk og fornuft, for da vil vi si at vi vet alt som er der å vite!
Nå er det ikke min hensikt å skulle fyre opp diskusjonen igjen, men dette rimer ganske godt med min egen oppfattelse av "situasjonen".

Velkommen til HFS forresten... :)

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det som gir en kabelprodusent vann på mølla er jo nettopp det å hevde at det er sider ved kabler man ikke kan måle. For at slike påstander skal være gyldige, bør de også kunne påvises på en eller annen form. Hvordan kan en kabelprodusent hevde at kablen hans gir mer bass enn andre kabler? Hvilket utstyr er disse kablene testet på, og har produsenten målt dem?
Det som gjør meg skeptisk til produsentenes påstander, og ikke minst priser, er total mangel på troverdige spesifikasjoner, gjerne med tall og grafer som viser kabelens karakteristika.
Hvordan kan en produsent selge kabler til 100 000 kroner, hvis kabler likevel må testes i eget oppsett for å høre hva den gjør? Er det ingenting håndfast/konkret som lydmessig gjør denne kabelen så verdifull? Hvordan kan høye priser forsvares når det lyttemessige resultatet er minst like lite pålitelig som et terningkast?

Vidar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det står for meg at vi (som en gruppe kunder av hifikabler) muligens ville være best tjent med at den faglærte horde (objektivister?) og den subjektive/ufaglærte horde samarbeider mer enn vi krangler, beriker hverandre med konstruktive innfallsvinkler på temaet, og som sådan bli i bedre stand til å stille krav til produsenter; både hva gjelder dokumentasjon og ytelse i produktene de vil selge oss; sånn ville vi vel kunne støtte opp under den seriøse del av kabelbransjen, samtidig som vi viser en noe kaldere skulder til de som kun er ute etter å snyte fra oss pengene våre med snake-oil-produkter..

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
Det som gir en kabelprodusent vann på mølla er jo nettopp det å hevde at det er sider ved kabler man ikke kan måle. For at slike påstander skal være gyldige, bør de også kunne påvises på en eller annen form. Hvordan kan en kabelprodusent hevde at kablen hans gir mer bass enn andre kabler? Hvilket utstyr er disse kablene testet på, og har produsenten målt dem?
Det som gjør meg skeptisk til produsentenes påstander, og ikke minst priser, er total mangel på troverdige spesifikasjoner, gjerne med tall og grafer som viser kabelens karakteristika.
Hvordan kan en produsent selge kabler til 100 000 kroner, hvis kabler likevel må testes i eget oppsett for å høre hva den gjør? Er det ingenting håndfast/konkret som lydmessig gjør denne kabelen så verdifull? Hvordan kan høye priser forsvares når det lyttemessige resultatet er minst like lite pålitelig som et terningkast?

Vidar
Hør hør! Godt sagt!
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det står for meg at vi (som en gruppe kunder av hifikabler) muligens ville være best tjent med at den faglærte horde (objektivister?) og den subjektive/ufaglærte horde samarbeider mer enn vi krangler, beriker hverandre med konstruktive innfallsvinkler på temaet, og som sådan bli i bedre stand til å stille krav til produsenter; både hva gjelder dokumentasjon og ytelse i produktene de vil selge oss; sånn ville vi vel kunne støtte opp under den seriøse del av kabelbransjen, samtidig som vi viser en noe kaldere skulder til de som kun er ute etter å snyte fra oss pengene våre med snake-oil-produkter..

Mvh Vidar P
Men hva gjør man når all dokumentasjon og viten gir svar som flertallet ikke ønsker? Holder man bare tett? Vil det øke bevisstheten?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.304
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Merket meg siste del av setningen i nest siste innlegg signert knutinh: "eller stoler blindt på hva man (mener å) høre. Ingen av disse tilnærmingene er feilfrie. "

Her tar skribenten feil i det det en hører eller opplever er subjektivt og dermed feilfritt for den personen dette gjelder.
Det er faktisk feil. Hørsel er ikke definert som det vi inbiller oss men det vi faktisk hører som følge av fysiske akkustiske fenomener. Imidlertid er opplevelsen for de fleste langt mer enn bare hørsel.

Kanskje problemet ligger i at vi ikke vet hva det er som skal måles for å vitenskapelig forklare forskjellene?  Og derfor en absolut kritikkverdig holdning er en attityd som sier at: "Hvis vi ikke kan måle det, så eksisterer det ikke".  
For ellers måtte da en mene at alt i verden er både oppdaget og oppfunnet.  Og det er det som kjent langt ifra.  Derfor kan ingen av skeptikere påstå at det ikke er en mulighet for at de tar feil og at nye ting som kan forklare det uforklarlige idag ikke kan bli oppdaget engang i fremtiden.  Nå er ikke Hi-Fi den mest prioriterte del av forskningen som skal bringe menneskeheten videre, så når og om vi vil bli klokere på dette med kabler er uvisst.
Det er dokumentert en del ganger i det siste at det er ganske enkelt å måle forskjeller mellom ulike kabler.

Hvis vi noen gang skal finne mer ut av alt det som har med lydopplevelse å gjøre så må vi først forske mye mer på hvordan vi oppfatter lyden, hvorfor noe oppfattes som mer riktig eller bedre (oppløst, luftig, mikrodetaljert, etc. fyll ut her hele vokabularregistret som beskriver lydopplevelser).  Først når vi forstår dette kan vi begynne å se etter metodene som påvirker lyden i utstyr og kabler og kanskje først da slippe woodoo fra produsentene som leter i mørket og bruker mumbo jumbo som forklaringene.
Der er jeg forsåvidt veldig enig men jeg ser et problem i og med at du også hevder at det er ens egen opplevelse som er det eneste interessante. Dermed vil jo all forskning ikke bare være noe vi i utgangspunktet har lite av innen audio men i tillegg totalt uinteressant for en hver entusiast.

Lydforskjellene er der, men med dagens kunskap er vi ikke istand å forklare disse.  Men å avvise disse på dette bakgrunn ved å underforstått påstå at vi vet ALT er uprofesjonelt og hinsides all logikk og fornuft, for da vil vi si at vi vet alt som er der å vite!
Tråden handler da ikke om dette? Det er en totalt latterlig "teknisk" forklaring fra en ekte svindler vi har med å gjøre. Er det så feil å påpeke dette da?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Det står for meg at vi (som en gruppe kunder av hifikabler) muligens ville være best tjent med at den faglærte horde (objektivister?) og den subjektive/ufaglærte horde samarbeider mer enn vi krangler, beriker hverandre med konstruktive innfallsvinkler på temaet, og som sådan bli i bedre stand til å stille krav til produsenter; både hva gjelder dokumentasjon og ytelse i produktene de vil selge oss; sånn ville vi vel kunne støtte opp under den seriøse del av kabelbransjen, samtidig som vi viser en noe kaldere skulder til de som kun er ute etter å snyte fra oss pengene våre med snake-oil-produkter..

Mvh Vidar P
Med stor fare for å holde en død tråd i gang enda et litt lengre. Når selv de «seriøse» haifai-kabelmakerne omgir seg med påstander som er på kanten av det som kan forklares med kjent viten om hvordan kabler fungerer og ikke fungerer, hva skal vi da gjøre?

Slik jeg ser det så gjenstår det helt grunnleggende fortsatt. Uavhengig av kjent og/eller ukjent viten, så «må» evt. hørbare forskjeller mellom (les: som kan tilskrives) forøvrig velfungerende kabler kunne verifiseres og dokumenteres. Jeg kan ikke se at vi har kommet dit enda. Når forskjeller er påvist, som kjent viten ikke kan forklare og/eller måle, så kan vi ha noe å snakke om. Inntill da så vil de fleste kabeldebatter fortone seg som skyttergravskrig. (Kablene bør i utgangspunktet ha f.eks machede LCR-parametere, og være evt. like godt skjermet. Dersom LCR-parametrenes virkninger på gjengivelsen ønskes dokumentert kan dette gjøres med et switchet LCR-nettverk.)

Den mest robuste metoden for dette er, meg bekjent, ABX blindtesting. Så langt er det meg bekjent ikke publisert og verifisert noen ABX tester av kabler som tilsier at det er hørbare forskjeller av betydning.

Alternative framgangsmåter (som muligens appelerer mer til subjektivistene) er en eller annen form for strukturert deskreptiv evaluering av lyden, jf. Martin Collums score-board. Ulempen med slike metoder er ofte tvilsom repeterbarhet og kvalitet på resultatet, i særdeles het når en evt. ABX test ikke gir et signifikant resultat.

Men uansett status pr dags dato er, fortsatt meg bekjent, ingen verifisert og dokumentert forskjell mellom ellers velfungerende kabler.

Til subjektivistene vil jeg henstille til at foregående setning leses som en oppfordring til: 1) kreve av kabelmakerne at de kan dokumentere de lydmessige virkningen av kabler (f.eks. uavhengige repeterbare/verifiserbare tester, den prosaen som haifaiblekkene fortiden serverer på dette området faller ikke inn i denne kategorien), 2) enten produserer eller graver opp relevant dokumentasjon om gode tester. Til slutt en henstilling til alle som kjøper kabler fra «kjente» haifai-aktører er å be dem om å rulle inn teknobabbelet til de har funnet på noe som i det minste henger sammen med hvordan vi ellers oppfatter og forstår verdenen (når det de kommer opp med kan falsifiseres på grunnlag av fysikk fra ungdomsskolen, er det i alle fall ikke godt nok).

mvh
KJ
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.304
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
En ting jeg har lurt en del på i løpet av denne tråden. Vi har altså med å gjøre en kabel"produsent" hvis motiv er å lure penger av godtroende mennesker som ikke har fysikken like friskt i minnet. Så er noen sympatiske nok til å legge den ellers meget tilgjengelige sannheten på bordet. Så kaster en 4-5 stykker seg inn i en hard kamp for å dekredittere alt som blir skrevet som har den minste forankring i virkeligheten. Ja argumentasjonen er så hinsides at høvdingen må bryte inn og slette innlegg. Og for å toppe det hele så trekkes det frem eksempler på usmaklig argumentasjon av samme person som faktisk brukte argumentasjonen.

Så da lurer jeg altså på:
Hva er motivet? Hva er det egentlig som forsvares? Og ikke minst hvorfor er dette så viktig å forsvare?

Dette er ikke sarkasme. Jeg er oppriktig nysjerrig på hvilke verdier dere klarer å finne i dette så jeg håper noen har baller nok til å komme med et saklig svar.
 
Topp Bunn