En kabel er definitivt ikke en kabel...

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
f skrev:
Har nå byttet terminaler på et par gml. Akai høytalere. Disse hadde høytaler kablene rett inn!

Byttet terminaler til ca. 75.- N.Kr. pr. stk., brukte det samme delefilteret, og intern kabler, men det ble kjøpt Supra Ply kabler til 56.- N. Kr. pr. meter, og tror dere forstå- seg -påere det ble forskjell?

Dette er et anlegg som kostet ca. 6.000.- N. Kr. for ca. 25 år siden, og da fikk man med kassettspiller, platespiller, forsterker, og så klart høytalere.

Brukte silikon mellom terminaler og bakveggen da gml. treverk ikke blir så tett som ønskelig, når man drar til skruene!

Lyden ble "KUN" 20 ganger så klar, og den irriterende bassen ble stram og fin, så kom ikke her å si at kabler er uten betydning 8)

Glemte å ta med i farten at det fulgte også med en radio i dette settet, som faktisk spiller meget bra, men man må jo skru på søkerhjulet, og det orker vel ikke de fleste, dvs. løfte ræ.. ::)

Det er vanskelig å si hva som gjorde oppgraderingen så stor, var det terminalene, eller var det høytaler-kablene? Uansett så går det faktisk ann å spille på dette anlegget igjen, med tilfredstillende lyd.

Det spilles med en CD/DVD spiller fra Sony med veil. pris til ca. 1200.- N. Kr., og det sees mest på film i to kanaler, men er forsatt sjokkert over hvor mye bedre dette ble, og da er jo ikke høytaler-kablene spillt inn engang?

K

kbwh

Gjest
Hos meg spiller TVen dritbra når den forer en gammel Rotel fra hodetelefonutgangen. Rotelen driver et par små Yamaha via 1,5 kvadrat multileder fra Biltema på høre side og 1,5 kvadrat solid core 230V-kabel på venstre side. Oppsettet er ganske nytt og denne nettledningen som brukes som høyttalerkabel på venstre side er faktisk ikke innspilt.

[/ironi]

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Så lenge var Adam i paradis!

Tok av fronten på høytalerne, og opphengs gummien på bass/mellomtone elementet var pil råttent, men hva hadde man forventet av 26 år gml. høytalere? Kom faktisk så vidt borti gummien, og den sprakk opp?

Får ta en tur innom Eltek å kjøpe noen billige Sammi elementer, for noe mere verdt er vel ikke disse høytalerne?

Gummien var faktisk som tyggegummi, og lagde en rund "ball" ut av den!, dvs. rett i søppla :'(

O

om.s

Gjest
Sjelden om ikke aldri har Stones rocket så bra som gjennom ett par Koss Titanium headset, som de gjør nå via macén, (og orginal kabler) ikke dermed sagt at jeg jeg tror dette er bedre enn annet jeg jeg har, men, bare mer omsluttende rundt mitt lille hodet, kanskje placeboen og psykologien endelig spiller på mitt lag, ;).....

mvh

B

BjornE

Gjest
Ta placebo seriøst!

Dersom man skal komme videre i denne og andre debatter om følelsesmessige opplevelser - for det er faktisk snakk om følelser - må man akseptere at placebo er en viktig faktor!

Et eksempel fra en annen bransje - det er faktisk mye bedre å stå i kø med en Porsche Cayenne enn en hvilken som helst Mazda bil. Sånn er det bare.

Det blir faktisk bedre lyd dersom man føler at anlegget er bra! Dersom man sitter og tror at elektronene kjemper seg gjennom trange og uelegante kabler - da blir lyden dårlig. At man ikke har noen anelse om elektroners virkelige hastighet i kablene, hva som i realiteten skjer der spiller ingen rolle. Man har en sikker følelse av elektroner som ikke kan bevege seg fritt, selvom kablen er løftet fra gulvet og andre triks - da er det bare en ting å gjøre - løp og kjøp.

Etter at denne kamelen er svelget blir livet mye bedre. Da slipper man å rettferdiggjøre kabler til tusenvis av kroner for seg selv og eventuelt andre. Man bare går og kjøper og sier - Ahh det var en deilig kabel!!!

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
BjornE skrev:
Ta placebo seriøst!

Dersom man skal komme videre i denne og andre debatter om følelsesmessige opplevelser - for det er faktisk snakk om følelser - må man akseptere at placebo er en viktig faktor!

Et eksempel fra en annen bransje - det er faktisk mye bedre å stå i kø med en Porsche Cayenne enn en hvilken som helst Mazda bil. Sånn er det bare.

Det blir faktisk bedre lyd dersom man føler at anlegget er bra! Dersom man sitter og tror at elektronene kjemper seg gjennom trange og uelegante kabler - da blir lyden dårlig. At man ikke har noen anelse om elektroners virkelige hastighet i kablene, hva som i realiteten skjer der spiller ingen rolle. Man har en sikker følelse av elektroner som ikke kan bevege seg fritt, selvom kablen er løftet fra gulvet og andre triks - da er det bare en ting å gjøre - løp og kjøp.

Etter at denne kamelen er svelget blir livet mye bedre. Da slipper man å rettferdiggjøre kabler til tusenvis av kroner for seg selv og eventuelt andre. Man bare går og kjøper og sier - Ahh det var en deilig kabel!!!
At det er bedre å stå i kø med en Cayenne enn en kjønnsløs Mazda sier seg selv! Bedre seter, automat, klima, mindre støy og bedre stereo.
Når det gjelder kabler er det jo bare å bruke ørene.......

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Ble litt skuffet da jeg vippet høyttalerne (Focal Electra 1027Be) over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kobber kabel. :mad:

Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???

K

kbwh

Gjest
Tja. Det er relativt korte strekk inni høyttaleren. Jeg har 5m fra effektforsterker til den ene høyttaleren min, og der bruker jeg 6 kvadrat enleder. Overkill helt sikkert, men R blir ikke for stor skulle jeg mene.

S

slowmotion

Gjest
BjornE skrev:
Ta placebo seriøst!

Hmmm, må inrømme at jeg klarer ikke lure meg selv på den måten . Sorry. Bruker heller pengene på noe som faktisk gir bedre lyd.

;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
limvingen skrev:
Ble litt skuffet da jeg vippet høyttalerne (Focal Electra 1027Be) over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kobber kabel. :mad:

Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???

Synet kan bedra. Det kan være hva som helst av intern kabling. Mundurf sine ser helt jalla ut, men de er faktisk i sølv (gull), og hadde faktisk problemer med å ha 2 X 0,75 mm. liggende på gulvet, så de ble byttet in sammen med jumperser, ne, for så tynne kabler kan jo ikke spille så bra?

Hadde disse kablene sett bedre ut, og vært tykkere, så hadde de vel blitt liggende?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
limvingen skrev:

Helt riktig ;)

PK

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
f skrev:
Så lenge var Adam i paradis!

Tok av fronten på høytalerne, og opphengs gummien på bass/mellomtone elementet var pil råttent, men hva hadde man forventet av 26 år gml. høytalere? Kom faktisk så vidt borti gummien, og den sprakk opp?

Får ta en tur innom Eltek å kjøpe noen billige Sammi elementer, for noe mere verdt er vel ikke disse høytalerne?

Gummien var faktisk som tyggegummi, og lagde en rund "ball" ut av den!, dvs. rett i søppla :'(

Da er prosjektet over, og høytalerne elementene er byttet ut til fordel for de billigste 8" summit mellomtone/basselementene, og innv. er det limt på polyth. matter, pluss at delefiltrene også ble byttet i samme slengen. Dette ble så bra at man faktisk kunne levd med det en "liten" stund :p, men som anlegg nr. to er det helt greit, selv om ikke elementene er spillt inn enda.

Når man ser på priser på høytalerelementer etc. er det ønskelig å lage sine egne høytalere en gang i fremtiden!

Topp Bunn