En hyggelig tråd...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
For en tre fire års tid siden kjente jeg ikke mange andre audiofile. Jeg holdt stort sett på for meg selv, med unntak av sporadiske besøk på nettet.

Så fikk jeg en hyggelig mail fra en kar som het Lars Erik som fortalte meg om en lokal hifiklubb som kalte seg "Øresus". Jeg ble invitert hjem til hyggelige mennesker som delte min interesse for hifi og musikk..... og det er det denne tråden dreier seg om........

Jeg leser stadig tråder med skarp ordbruk, og mennesker som gir uttrykk for at "miljøet" og tonen her på HFS og generelt kan være lite hyggelig. Mitt intrykk er et de menneskene jeg har møtt i forbindelse med min hobby er uvanlig hyggelige og imøtekommende. Etter at jeg som amatør beveget meg inn på DIY'ernes områder har dette intrykket blitt til de grader forsterket.

Som nevnt ble jeg først kjent med Lars Erik, Olof og Terje i "Øresus". Veldig hyggelige karer som inviterte meg hjem og absolutt avliver myten om at vi hifi-nerder behøver å være sære.

Jeg importerte et 110V RIAA-trinn og trengte litt hjelp til konverteringen, så jeg kontaktet Brynjar Kvanlid/Motron. Både da og senere har Brynjar, til tross for en tight scedule, alltid tid å dele sitt vell av kunnskaper med en amatør.

I forbindelse med at jeg ville prøve meg på en DIY-preamp fikk jeg kontakt med Leif "LMC" Christensen. Leif bygde vel nesten preampen min via "fjernundervisning" At Leif, som har dratt denne hobbyen et godt stykke lenger enn de fleste av oss, tok seg tid til å hjelpe en nybegynner slik han gjorde, mener jeg det står respekt av.

I min søken etter å utvide min kunnskap om elektronikk generelt og rør spesielt, har jeg hatt mye dialig med Hans "Audiomix", og han har som de andre nevnte velvillig og tålmodig forklart det "innlysende" på en måte som selv jeg forstår.

Men nettet har ingen grense, og man får etterhvert kontakt med folk lengere unna også. Ifb. preampen som Gary Dews (Borderpatrol) har konstruert, har jeg av og til spurt ham om råd. Gary er vel å regne som en tungvekter og "guru" i bransjen, og at han som driver dette på komersiell basis, tar seg tid til å hjelpe DIY'ere er ikke annet en imponerende. Han har laget løsninger, og forslag til forbedringer som er unike for det jeg prøver å få til.

Eller hva med John Chapman fra Bent Audio, som satt st.by natt til en mandag (i hans tidssone) og hjalp meg med noe jeg jobbet med, og som jeg ikke helt forsto...Prøv det på ditt lokale bilverksted ;) John som er forhandler av bla. Stevens&Billington produkter har hjulpet med å finne en glødechoke som passer til et bestemt formål. For å gjøre kommunikasjon lettere har han satt meg i direkte forbindelse med en Jonathan Billington, slik at jeg får det jeg vil ha. At S&B snur seg rundt på en femøring og vikler et par choker til en skrue Norge, må da være langt over det som kan forventes av en stor aktør. At resultatet av løsningene som jeg kommer fram til kan være av komersiell interesse ser jeg ikke bort ifra, men likevel finner jeg rausheten til menneskene i denne bransjen uvanlig stor.

Hvorfor en slik oppsummering av skryt til enkeltpersoner og bedrifter?

Fordi jeg mener at måten jeg er blitt mottatt i forbindelse med denne hobbyen på, har økt min interesse i betydelig grad, og at dette bør være et eksempel på hvordan vi ønsker nye mennesker velkommen til vår hobby!

Om noen av dere som har hjulpet meg og ikke er nevnt med navn, føler seg utelatt, så ikke fortvil. Vi får heller sende en medalje i posten ;D

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Har også bare hyggelige erfaringer med folk i bransjen/miljøet.
Interessen hadde nok ikke vært på langt nær så stor hadde det ikke vært for bl.a. Morten på NAT.

T

timc

Gjest
Så flott at du har blitt motatt i hifimiljøet på en slik måte Erland. Håper det fortsetter slik :)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
3
At det sleives med kjeften (tastaturet) på forumet av og til er tilgivelig, hver gang jeg har hatt konkrete spørsmål har jeg fått bred respons fra hyggelige mennesker som øser av sin kunnskap.
Også gjennom brukthandler har jeg kommet i kontakt med hjelpsomme, hyggelige forumdeltakere som jeg fortsatt mailer litt med av og til.  

Vil i tillegg nevne Josef Svalander (Svalander.se) og Anders Fransen (Luminator.se ) som svært serviceinnstilte og positive folk. Det er gøy å handle med entusiaster !

T

tjn

Gjest
Opplever det vel slik at det er en positiv respons hver gang noen etterlyser hjelp og tips her på nettet, det er jo derfor vi er her, det er jo det som er det fine med en hobby som en er seriøst interesert i, vi treffer likesinnede mennesker, det er forøvrig en befrielse mange ganger etter at en er stemplet som "raring","særing", "sprøing" og andre fine komplement i nærmiljøet....Hardere ordbruk finner vi helst på off-topic og kabelsidene og det klarer vi å leve med.

Kjempebra at en slik tråd som denne er startet!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Ja det er helt utrolig hva en får hjelp til her på sentralen.
Utrolig mange hyggelige folk,og med en utrolig kunnskapsmengde. Vil herved også TAKKE alle som har hjulpet med DIY og all hjelp ellers i forumet.(ingen nevnt ,ingen glemt )
Mvh Jan I

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)
Støtter opp om at her på HFS finnes meget tålmodige og særs hjelpsomme mennesker, som gjør langt mer enn det som er forventet.

Når jeg ser igjennom PM posten min, finner jeg mange bevis på det  :)
Takk til dere som så langt har hjulpet meg i min søken etter.....hva det nå måtte være til enhver tid.

De som må kaste eder og galle her på HFS, (joda, de finnes...) -gidder jeg ikke ofre en kalori på.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Tilfellet med et sted som dette er at diskusjoner ofte faller i to kategorier:

1) Jeg trenger hjelp! Får vel nesten alltid positive tilbakemeldinger og svar.

2) Produkt a, eller løsning a, er myyeee bedre enn produkt b, for ikke å snakke om c som er bare r###va. Denne typen diskusjoner og diskusjoner som faller inntill dette kan ofte bli rølpete!

Ellers synes jeg det er bra at noen provoserer av og til!

Bjørn

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.914
Torget vurderinger
28
Hyggelig tråd Erland.

Jeg har mange sammenfallende erfaringer.
Ikke minst var det hyggelig å høre at du er godt fornøyd med Bent Audio og Audiomix. Sistnevnte skal gå en runde på min GM20, og at Audiomix er en hyggelig fyr med god peiling har jeg jo vært klar over en stund.

Ellers har jeg tenkt å kjøpe MC step-up trafoer fra Bent, så det er godt å høre at du her gode erfaringer. Har du noen kjennskap til kobber vs. sølv derfra (trafoer)?

Vil vel også si at Audioart er en av dem i bransjen som er mest velvillige. (Som nå, når Audiomix skal hard-wire deler av min GM20 lar meg låne Bel Canto SET40).

Mange hyggelige folk blandt både kjøpere og selgere skulle jeg mene.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Dette er det samme jeg opplever. Jeg har sikkert besøkt 20-30 stykker, og har hatt tilsvarende på besøk hjemme hos meg, og jeg har til gode å møte EN ENESTE EN som ikke har vært meget hyggelig. Utrolig!

Jeg har ukentlig timeslange telefonsamtaler med folk jeg aldri har sett, og vi snakker som gamle kompiser.

GØY!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Dette er et emne som er veldig viktig og det i seg sjøl vil virke positivt.
Hjelp er som oftest veldig lett å få og det blir man jo glad for ;)
Så er det de trådene som kan ha en tendens til å skape misnøye,irritasjon, fortvilelse og faktisk også tendenser til"hat".
dette skjer da i tråder hvor meningene er delte, tildels sterkt og bl.a. hvor teori/vitenskap kommer på kollisjonskurs med opplevd "virkelighet"
Jeg føler meg stort sett sikker på at det her ligger mye msiforståelser i måten hver og en utrykker seg og "motparten" leser det (oppfatter det)
Jeg har i noen tilfeller korrespondert (rundt uenighet) via PM (ikke ofte) men tonen blir straks langt mer privat på en måte og polariseringen som måtte være om et visst tema blir ofte dempet.
Det er jo da særdeles viktig og ikke gå ut i 100 og være negativ ved en slik mer "privatisering" av en eventuell uenighet.
Mye vil vel også være oppnådd allerede fra start ved bare og moderere sine uttalelser rundt uenigheter.
Jeg vet at noen da synes det blir kjedelig, men etter min mening ganske mye hyggeligere.
Det hjelper også å bruke hjelpen smileys kan bidra med så lenge vi ikke har mulighet for å se hverandre i øya ved en slik diskusjonsform.

Likevel har jeg i det siste plutselig blitt klar over at også smileys i "verste" fall kan bli misfortstått.
Jeg tenker da på ;D som jo selvfølgelig kan oppfattes på flere måter enn jeg har hatt som utgangspunkt.
Jeg har alltid ment å vise noe positivt,kjempehyggelig og muligens morsomt ved bruk av ;D , men aner at det i gitte sammenhenger kan oppfattes som JEG LER (RÆVA MI) AV DEG ( iverste fall) ::)
Eller denne ::) (er du dum eller) ikke slik jeg mener det, mer da at det er jeg sjøl somerlitt utafor.

Denne derimot er vel ganske grei og forstå og derfor så godt som aldri brukt fra meg. :p Eller?

Jeg blir noen ganger provosert og lei (ikke lei meg, bare lei), men det TRENGER slettes ikke være ment slik fra den som forårsaker det.
Kabeldebatter og liknende er jeg lei, og da er det bare å la være og blande seg ;) ,men noen ganger er det vanskeligere enn andre.
Stort sett er det bare hyggelig å bruke forumet, så får en bare lære seg å velge ut det som gjør noe positivt for en sjøl og kutte ut slikt som bare gjør en lei.
Jeg hadde virkelig blitt lei MEG, dersom det plutselig ikke skulle være her lengre.
Lurer faktisk på om det har blitt litt (sånn) narkomani dette med å "gå" inn på HFS.
Da er det vel noe jeg liker godt her da først og fremst.

Mvh.KW

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hyggelig tråd Erland.

Ikke minst var det hyggelig å høre at du er godt fornøyd med Bent Audio og Audiomix. Sistnevnte skal gå en runde på min GM20, og at Audiomix er en hyggelig fyr med god peiling har jeg jo vært klar over en stund.

Ellers har jeg tenkt å kjøpe MC step-up trafoer fra Bent, så det er godt å høre at du her gode erfaringer. Har du noen kjennskap til kobber vs. sølv derfra (trafoer)?

Vil vel også si at Audioart er en av dem i bransjen som er mest velvillige. (Som nå, når Audiomix skal hard-wire deler av min GM20 lar meg låne Bel Canto SET40).

Mange hyggelige folk blandt både kjøpere og selgere skulle jeg mene.
Jeg har forstått det slik at Johan Chapman har vært med å videreutvikle den spesielle kobbertråden som benyttes i S&B trafoene, og at denne fugerer veldig bra, det har jeg erfart ifb. TVC'ene som jeg bruker i preampen. Jeg tok meg ikke råd til sølvtrafoer, så de har jeg ingen erfaring med. Dersom du forklarer John hva du skal bruke dem sammen med, så vil han sikkert komme med en anbefaling. Jeg mener du trygt kan stole på at du får det som passer best til formålet.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Et kjennetegn på e-post og slike forum er at kommunikasjonen ikke skjer "ansikt til ansikt". Mangel på "ansikt til ansikt" og direkte kommunikasjon gjør at det blir vanskelig å knytte tette emosjonelle bånd. En stor del av kommunikasjonen skjer non-verbalt gjennom fakter og ansiktsuttrykk i det daglige. Denne er ikke synlig gjennom forum, e-post og sms el. Det er også vanskelig å gi korreksjoner hvis man tror den andre har oppfattet budskapet feil. Det vil kunne medføre økt konfliktnivå. Mangel på "ansikt til ansikt" kommunikasjon gjør at det blir lettere å skrive ting som man ikke egentlig mener eller for å såre andre. Elektronisk kommunikasjon krever derfor egne etiske retningslinjer.

De fleste som ytrer seg negativt, provoserende, sårende, kverulerende, dilettantisk viser seg ofte å være hyggelig når man møtes "ansikt til ansikt".

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Kjempeflott tiltak og veldig hyggelig lesning.

Jeg har hverken veldig lang erfaring med hensyn til hifi eller hifisentralen, men bruker forumet og folk i bransjen aktivt de gangene jeg vurderer bytte eller bare er interessert i mere kunnskap. Har derfor ofte blitt overrasket over den "tonen" flere av linkene her inne legger til grunn, og de personangrepene som ofte finner sted.

Hilser derfor denne tråden hjertelig velkommen for å jevne ut noe av de inntrykkene jeg (og mest sansynlig flere med meg) sitter inne med.

Flott Erland

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.771
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Dette forumet har bidratt til mye bra. Selv har jeg fått kontakt med forskjellige folk, på forskjellige plasser i norges land. Ekstra morro har det vært når man har vært på reisefot og fått eudiens hos likesinnede :) Har så langt ikke så mye besøk, noe som logisk nok har noe med beliggenhet å gjøre, men man vet aldri:)

PS: ser det har blitt nevnt, og denne figuren -> :p <- betyr ikke at jeg gjeiper til noen, bare så det er avklart ;)

mvh Kai

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hyggelig tråd Erland.

Du og din GM20 ønskes velkommen. "Alle" andre også. Mest for litt tech-talk.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.289
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Synes tråden her beskriver noe jeg tror maaange hifi-frender har opplevd. En treffer og blir kjent med ufattelig mange trivelige mennesker, takket være sin hobby. Kjenner meg godt igjen i mange av innleggene, hvor en både møter hyggelige og kompetente forhandlere og hi-fi-frender. Og så merkelig som det enn kan virke, med en slik hobby, slipper en at slitsomme selgere a la Elkjøp, skal selge deg ikke det du vil ha (for det er det desverre tomt for), men noe som er mye bedre og bare koster "litt" bedre.............
Av hyggelige forhandlere kan nevnes Morten (NAT), Paul (PM), Vidar (Audio Art), Roald (i Bergen by)................
Frister nesten å sitere L`pools motto: You`ll never walk alone........ :)

Topp Bunn