En helt spesiell forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Til bass må det da være mye bedre å gå for en svært velbygget klasse D.

    Husk også at når vi har med å gjøre en strømstyrt forsterker så vil den av natur ønske å levere samme strøm til alle drivere. Da får man mer effekt ut i 8 ohm enn i 4 ohm. Med andre ord, om man har en forsterker som leverer 20W i 8 ohm, og man har en 4 ohms driver, så vil den, ved samme signal, få samme strøm, men bare halve spenningen og dermed halve effekten. Av samme grunn vil også gain være impedansavhengig, så når man oppgir gain må man oppgi gain ved en bestemt lastimpedans.

    Jeg synes 18dB er altfor høyt. Og hva skal man med 28dB gan på en forsterker med så lav effekt på høyttalere med så høy følsomhet? Med 26,85dB gain går den i klipping ved bare 1V signal inn. En vanlig +6dBV buffer med bittelitt headroom kan stort sett få den i klipping med 20dB gain.
    Prøvde bare etter fattig evne å formidle noen tanker/ønsker etter 20 år med slikt utstyr (inkl. forsterkere med høy gain). Noe du ikke trenger ta hensyn til okkesom :)
    Jeg hadde jo uansett tenkt at det skulle være en gainkontroll så det er litt å velge i der, men jeg tror en del vil ha behov for mindre enn 18dB.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    I utgangspunktet kan en sikkert klarer seg med 10-15dB gain (8ohm) på storformat.
    MEN skal en drive enkelte diskant horn kan det være bruk for mer.
    16ohm småformat må en også tenke på.

    Standard klasse D er bra til bass, helt klart.
    Men er vel ikke en idiotisk tanke å se på om det kan funke til OB? Det har vert prøvd.
    Bassrefleks er nok håpløst.
    Current drive til BR kan man glemme. Jeg syntes jeg formulerte det bra når jeg snakket med Armand tidligere i kveld:

    "Current drive er bra for uønskede resonanser, men det er et helvete for de ønskede resonansene".

    Om du bruker 16 ohms driver så går gain opp med 6dB, for da dobles spenningen som funksjon av forsterkerens strømkontroll.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Jeg har testet litt simuleringer, og det første som slår meg, etter at jeg har fått dette til å være helt stabilt, er at om noen plugger ut kompresjonsdriveren og plugger den inn igjen kan det muligens gå "en kule varmt". Slikt skal man selvsagt ikke gjøre uansett, men jeg synes det kunne være på sin plass med en sensor mellom Vout+ og Vout- som registrerer som spenningen begynner å bli unaturlig høy, og da enten struper den ned til la oss si 0,1V eller noe. Dette kan være i kombinasjon med at man sjekker current sensor. Hvis det ikke er spenningsfall over den betyr det at det går null strøm, og da vet man jo at forsterkeren ikke er tilkoblet noe. Om den er kortsluttet betyr jo sånn sett lite, så dette handler mest om å forsikre seg mot klipping, og å forsikre seg mot at det ligger et høyt signal ut av forsterkeren etter et brudd.

    Ellers har utfordringen vært å få den fysiske utgangsimpedansen fra op-amp og ut til høyttaler tilstrekkelig lav. En del kretser foreslår jo mange ohm i serie med lasten. Gjør man dette i en balansert forsterker kan man miste 2/3 av hele spenningssvinget i disse. De svelger unna dobbelt så mye effekt som det som kommer ut av forsterkeren, og utgangseffekten reduseres til 1/10. Det fungerer utmerket med 0,1 ohm, noe som gjør at man taper snaut 20% ved 1 ohms last, og rundt 2% ved 8 ohm. Det vil i praksis si at en 30-watter i stedet blir til en 29-watter. Straks man begynner å parallellkoble mange slike kretser faller denne verdien igjen til en neglisjerbar størrelse.

    I tillegg har jeg kikket litt på en "celleisolator". Det er kort sagt en krets som skal registrere om det er feil på en krets. Jeg ser for meg at en slik integreres også inn i forsterkerkretsen, og viser den noen form for avvikende oppførsel vil den "trigge" og modulen kobles ut fra "det gode selskap" slik at den ikke raserer mer.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer det med 16ohm, om man har en "perfect" current drive :)
    Jeg tenkte feil.

    Angående dette med resonanser.. kan man si en voltage drive er best på kapasitiv last, men current drive er best på induktiv?
    Med jevn resistiv last skal det jo egentlig være samme sak.

    Ikke uvanlig at impedanskurven kan være slik som denne her:
    JBL 2447 og 2352.jpg


    JBL 2447 i 2352 horn. Gjerne man deler 800hz eller noe, men man får med noen ujevnheter i impedans.



    Ellers så reiner jeg med at du har simulert FW F2 kretsen for å se hvordan den oppfører seg?

    Om det blir brudd i ledning mellom kompdriver og forsterker kan en ikke tålerere poff.
    Reiner med det er spenningssving som går til himmels uten last?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.164
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet litt simuleringer, og det første som slår meg, etter at jeg har fått dette til å være helt stabilt, er at om noen plugger ut kompresjonsdriveren og plugger den inn igjen kan det muligens gå "en kule varmt". Slikt skal man selvsagt ikke gjøre uansett, men jeg synes det kunne være på sin plass med en sensor mellom Vout+ og Vout- som registrerer som spenningen begynner å bli unaturlig høy, og da enten struper den ned til la oss si 0,1V eller noe. Dette kan være i kombinasjon med at man sjekker current sensor. Hvis det ikke er spenningsfall over den betyr det at det går null strøm, og da vet man jo at forsterkeren ikke er tilkoblet noe. Om den er kortsluttet betyr jo sånn sett lite, så dette handler mest om å forsikre seg mot klipping, og å forsikre seg mot at det ligger et høyt signal ut av forsterkeren etter et brudd.
    ...
    Hvor raskt reagerer den på plutselige endringer i lasten ?

    Jeg tror det også bør være en permanent «sof clipping» sak på utgangen som måler spenningen og struper forsterkingen når spenningen nærmer seg klipping. Det er jo ikke bare utfall av lasten som er et problem, men også litt små ville men ellers normale svingninger i impedansen som kan være utfordrende.

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Med ren current drive skal den jo reagere like raskt som båndbredden tillater.

    En annen måte å løse det på kan jo være å lage forsterkeren som en hybrid voltage/current drive, også har man en krets som måler det som kommer ut og velger balansepunktet mellom voltage drive og current drive litt avhengig av impedansen, eller av utsignalet. Det siste er jo på sett og vis en slags soft clipping.

    Jeg må tygge litt på dette kjenner jeg, men det kan være en svært interessant tanke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Etter ca 2 minutter med tygging tenker jeg følgende:

    For å realisere current drive er en metode å bruke en op-amp for selve forsterkningen, men i stedet for en konvensjonell feedback lar man en instrumenteringsforsterker måle strømmen ut, og generere et feedback-signal til spennings-opampen.

    Her kan man i prinsippet tenke to tanker på en gang:
    1: Om man øker impedansen øker loop gain. Det betyr at det er et direkte forhold mellom loop gain (spenningsgain) og impedans. Hvis man gjør denne forsterkningen ulinjær kan man redusere loop gain gradvis ved økende impedans. Da oppnår man at spenningen stiger mindre ved økende impedans, og strømmen reduseres noe.

    2: Instrumenteringsforsterkern genererer et signal basert på spenningsfallet over en liten seriemotstand. Spenningen før og etter seriemotstanden varierer med utsignalet, i all hovedsak i common mode. Om man gjør tiltak for å redusere instrumenteringsforsterkerens CMRR burde man kunne modulere spenningen ut av forsterkeren inn på loopen slik at gain moduleres av spenningen, men er upåvirket av strømmen.

    I begge tilfeller ser jeg en potensiell risiko for harmonisk forvrengning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Faktisk så er det aller enkleste å legge inn en motstand på for eksempel 50 ohm i parallell med høyttalerutgangen. Den fungerer som en indre motstand, og er i prinsippet den mest grunnleggende egenskapen ved en spenningsforsterker. Man kan også legge inn brukervalg der man, om ønskelig, kan redusere denne motstandsverdien. Det vil dempe effekten av større impedansavvik og endre graden av current drive. Det hindrer også spenningen i å stikke avgårde når forsterkeren kobles i fra.

    Noen nevnte at man må forvente at folk slår av forsterkeren før de kobler i fra, men om man har litt dårlig kontakt en plass kan det skje 100 slike til/frakoblinger i løpet av et sekund, og flyr spenningen i taket for hver gang kan det bli en vond opplevelse for en stakkars driver.

    Lar man forsterkeren stå og gå uten last vil den da sørge for strøm gjennom denne sikkerhetsmotstanden, tilsvarende maksimal effekt ved den aktuelle lasten. Man kan imidlertid lett overvåke spenningen over denne motstanden og behandle den på to måter. Det ene kan være en limiter som begrenser gain umiddelbart. Det andre kan være en akkumulator som gjør at når det har gått en viss mengde strøm gjennom sikkerhetsmotstanden over en viss tid så stepper den ned gain, eller muter forsterkeren fullstendig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det enkle er ofte det beste! :)
    Du simulerer sikkert en temmelig bra current drive med 50ohm motstand der?

    Brukte samme 47 ohm parallelt på utgang da jeg lekte med choke og en mosfet.
    Men der var misjonen egentlig å lade ut den relativt store kondensatoren som stod på utgangen dersom en kjørte forsterkeren uten last, og en skrudde den av.
    Skal ikke videre skryte av mitt barnehage prosjekt, men morro var det :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Det er en del valg man kan gjøre som fører til veldig høyt forbruk av dyre komponenter. Jeg vet ikke hvor mye en sånn forsterker kan koste om den er veldig bra. Hva synes folket?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Mens folk lurer på hva den skal koste...



    Når man kobler en strømstyrt forsterker til noe slikt:

    Vis vedlegget 517486

    Så vil man få en ikke ubetydelig forsterkning rundt impedanstoppene. Det kan se ut til at den nominelt ligger rundt 12 ohm, og peaker på 32 ohm. Om man legger en 30 ohms motstand i parallell med den vil driveren få 50% av strømmen ved impedanstoppene og 75% av strømmen forøvrig. Det betyr at man får noe redusert forsterkning av impedanstoppene.

    Kobler man i fra driveren går ikke spenningen i taket, og forsterkeren jobber mer og mer spenningsstyrt jo høyere impedansen er.

    Så om man legger inn mulighet for å velge mellom en del ulike motstandsverdier kan man velge drive-mode.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Det er sløsing med effekt å drive en 30 ohms motstand i parallell med driveren og ikke i tråd med "grønn" Hi-Fi. Det er bedre å løse balansen mellom strømdrift og spenningsdrift i tilbakekoblingsloopen. Da får man muligheten til å trinnløst justere den med et potensiometer. Man kan i tillegg ha f.eks 300 ohm i parallell med driveren som setter en øvre grense for strømdrift. 300 Ohm er plenty for å hindre at forsterkeren går bananas hvis man kobler i fra driveren. (Noe jeg tviler på at de fleste driver med på daglig basis)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pris vil jeg ikke si noe om :)

    Fryktet litt den der Snickers, det er nok ikke reint få horn som har den oppførselen.

    Her er et rablete skjema av den jeg hadde, slik den endte opp.

    Choke loaded single ended amplifier.jpg


    På mine passivt delte høyttalere, måtte jeg inn med en 8ohm motstand parallelt for å få det til å låte noenlunde.
    Ja, det drog ned gain, og effekten til høyttalerne gikk selvsagt ned.

    Jeg var for opptatt til å få den til å virke noenlunde fornuftig til at jeg fikk direkte gjort målinger mot spennings styrt forsterker desverre.

    Det er bare å gå løs å simulere den, skyhøy vreng selvsagt :)
    PSU på skjema var til begge kanaler, ikke dual altså.
    RDC på choken mener jeg skal være 3,4ohm.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Det var en småsær krets. Vil tro den ikke akkurat er frekvenslinjær, men det er neppe heller poenget.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke alt dette småsært :D
    Den har i grunn paraplyform på responsen, 8ohm på utgang rettet dette.
    Var vel største oppgaven til den 8ohms motstanden.

    Er vel i grunn en F2, bare det står en choke i stedenfor current source delen.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Det er en del valg man kan gjøre som fører til veldig høyt forbruk av dyre komponenter. Jeg vet ikke hvor mye en sånn forsterker kan koste om den er veldig bra. Hva synes folket?
    Vel, jeg kan bare prate for meg selv, men jeg kommer nok aldrig til å betale mer enn 15-30k for en forsterker. All den tid det finnes billige, forvrengningsfrie klasse d varianter der ute.

    Selvfølgelig spennende når det drøftes alternative forsterkerprinsipp. For at dette skal slå ann tror jeg (desverre) det bør siktes litt bredere enn de få prosentene som har kontroll på driverens impedansforløp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Skal man først lage en strømstyrt forsterker må den henvende seg til dem som i en eller annen grad har kontroll på impedansforløpet. Det blir et smalt nedslagsfelt, og sånn er det bare.

    Det er utvilsomt mange gode klasse D der ute, og flere kommer. Man kan fint oppnå lav støy og høy lydkvalitet med slike forsterkere, det er jeg jo selv i høyeste grad talsperson for. Men for aktiv deling, der hver driver har sitt spesifikke arbeidsområde, det hele deles elektronisk osv, da har man mulighet til å gå et hakk videre ved å bruke current drive på enkelte drivere. Det er ikke slik at man reduserer forvrengingen i forsterkeren ytterligere sammenliknet med en vanlig klasse D, men man reduserer forvrengning i selve driveren med dette prinsippet. Det hjelper med andre ord ikke hvor stor, dyr og god en high end klasse D-forsterker er. Den er ikke current drive, og den vil aldri bli det.

    Mange av dem som har slike oppsett velger å bruke mye penger på driverne. Men de har få valg når det kommer til annet enn spenningsstyrte forsterkere. Man kan jo spørre seg hva som gir mest, å lete frem noen veldig eksklusive drivere med eksotiske, spesialbygde membraner, eller å bytte fra voltage drive til current drive på forsterkersiden.

    Noen fasit finnes selvsagt ikke, men at det er mye å hente på begge deler er godt dokumentert.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.680
    Antall liker
    3.377
    Mange av dem som har slike oppsett velger å bruke mye penger på driverne. Men de har få valg når det kommer til annet enn spenningsstyrte forsterkere. Man kan jo spørre seg hva som gir mest, å lete frem noen veldig eksklusive drivere med eksotiske, spesialbygde membraner, eller å bytte fra voltage drive til current drive på forsterkersiden.
    Viss de gutta får tro på en slik forsterker, så ser de nok helst at det koster noe.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Det er ikke mitt inntrykk egentlig. Det er mange som har lagt flere titalls tusen i mellomtonedrivere, men som allikevel sammenlikner forsterkere a-la Pass, Anaview og Accuphase for å finne ut hva som fungerer.

    Spørsmålet handler egentlig mer om hvor man skal legge lista ift hvilke komponenter man bruker. Man kunne for eksempe bruke 800 stk AD797 pr kanal. Da klarer man 6A og ca 20V ut. Det vil være omkring 100W i 4 ohm. Men en stereoforsterker med denne bestykningen ville koste over 100 000 i op-amper alene.

    Det finnes en hel del op-amper som klarer mye mer strøm i praksis. Noen av dem er billige, har dårlige støytall, dårlige forvrengningstall osv. Men så finnes det en hel haug med andre op-amper som er rimelig strømsterke og rimelig gode, og ikke koster all verden.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Helt klart at klasse D moduler er helt suverent til mangeveis oppsett.
    Det gjelder varme, plass og kostnad.

    Interressant å se på samspillet mellom driver og forsterker.

    Tolker det slik at current drive sin sterke side vil være der lasten er induktiv.
    Ved resistiv last skal det jo være likt med voltage drive.

    Videre må vi skille litt på hornoppsettene. Det er ikke uvanlig at en har CD horn og strekker frekvensområde. Lasten vil være både kapasitiv, induktiv og resistiv.
    Kan vel få et slikt horn/driver til å være kun induktiv og resistiv men da må en nok dele ganske høyt.
    Det tror jeg i de fleste tilfeller ikke vil være så aktuelt for dem med slike horn.

    På et hornoppsett med treveis topp, storformat-småformat-diskant blir det gjerne litt annerledes.
    Storformat strekker en gjerne litt ned så det vil være kapasitiv og resistiv.
    Småformat er gjerne mest resistiv, samme med diskant.
    Hornavhengig selvsagt, og hvor en deler.

    Altså, det blir gjerne litt hummer og kanari for hva oppsett en forsterker skal jobbe i.


    Kan løsningen være en current drive forsterker som over en viss impedans jobber som voltage drive?
    Med en bryter bak som en velger mellom 4, 8 og 16ohm?

    Jeg tror den forsterker kretsen som jeg spilte med fungerte på en måte slik.
    Men har jo ikke en hel forskningslabb her, knapt nok en loddebolt, så jeg veit ikke.
    Årsak til jeg tror dette er at impedanspeakene som er i mitt horn, slo ikke så radikalt ut på frekvensrespons i forhold til voltage drive.

    Tar forbehold om jeg tolker hele greia feil.... :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Hvor har du det fra at det skal være et poeng med current drive for induktiv last men ikke for kapasitiv last?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er synsing fra min side, og tar det opp for å få innspill.

    Men om en tar en fulltone. Fostex 208EZ f.eks.
    Slik ser kurven ut:

    Fostex 208 EZ imedance curve.png


    En Current drive gjør det til at Fostexen låter bedre.
    Nede ved kapasitiv last og Fs så har ikke current drive dempefaktor. Driveren slipper løs og man får mer nivå i bassen.
    Oppover er lasten induktiv. Current drive ser forbi spolens Le, og har strøm og spenning i fase.

    Er jeg inne på noe?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Ja, du er inne på noe, men både ved induktiv og ved kapasitiv last er strøm og spenning ute av fase. Current drive styrer strømmen i begge tilfeller.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Joda, men det er vel en årsak til at driveren "vil" være kapasitiv eller induktiv?

    Jeg tror:
    (slik som i kjerka) :)

    Om en tar to punkter langs impedanskurven til Fotsexen over.
    100hz og 5khz.
    Impedansen er ganske lik, men ved 100hz er den kapasitiv, 5khz er den induktiv.

    Hva skjer i driveren?

    Ved 100hz når en sender en puls, så har egentlig driveren lyst til å resonere.
    Det som bremser dette er oppheng (Qms) og elektrsik demping (Qes).

    Man får en kapasitiv last fordi en må på en måte bremse driver så den ikke fyker for langt ut.

    Ved 5khz er det annerledes. Driveren vil egentlig ikke følge etter, man sleper den etter seg.
    Og lasten blir induktiv.

    Dette er litt synsing, idemyldring. :)

    Mvh
    oks
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Joda, men det er vel en årsak til at driveren "vil" være kapasitiv eller induktiv?

    Jeg tror:
    (slik som i kjerka) :)

    Om en tar to punkter langs impedanskurven til Fotsexen over.
    100hz og 5khz.
    Impedansen er ganske lik, men ved 100hz er den kapasitiv, 5khz er den induktiv.

    Hva skjer i driveren?

    Ved 100hz når en sender en puls, så har egentlig driveren lyst til å resonere.
    Det som bremser dette er oppheng (Qms) og elektrsik demping (Qes).

    Man får en kapasitiv last fordi en må på en måte bremse driver så den ikke fyker for langt ut.

    Ved 5khz er det annerledes. Driveren vil egentlig ikke følge etter, man sleper den etter seg.
    Og lasten blir induktiv.

    Dette er litt synsing, idemyldring. :)

    Mvh
    oks
    Det som skjer på ene siden av impedanstoppen skjer også på den andre siden, bare at i det ene tilfellet henger den etter, mens i det andre tilfellet må den holdes igjen.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Skal man først lage en strømstyrt forsterker må den henvende seg til dem som i en eller annen grad har kontroll på impedansforløpet. Det blir et smalt nedslagsfelt, og sånn er det bare.

    Det er utvilsomt mange gode klasse D der ute, og flere kommer. Man kan fint oppnå lav støy og høy lydkvalitet med slike forsterkere, det er jeg jo selv i høyeste grad talsperson for. Men for aktiv deling, der hver driver har sitt spesifikke arbeidsområde, det hele deles elektronisk osv, da har man mulighet til å gå et hakk videre ved å bruke current drive på enkelte drivere. Det er ikke slik at man reduserer forvrengingen i forsterkeren ytterligere sammenliknet med en vanlig klasse D, men man reduserer forvrengning i selve driveren med dette prinsippet. Det hjelper med andre ord ikke hvor stor, dyr og god en high end klasse D-forsterker er. Den er ikke current drive, og den vil aldri bli det.

    Mange av dem som har slike oppsett velger å bruke mye penger på driverne. Men de har få valg når det kommer til annet enn spenningsstyrte forsterkere. Man kan jo spørre seg hva som gir mest, å lete frem noen veldig eksklusive drivere med eksotiske, spesialbygde membraner, eller å bytte fra voltage drive til current drive på forsterkersiden.

    Noen fasit finnes selvsagt ikke, men at det er mye å hente på begge deler er godt dokumentert.
    Nei det er vel ikke heldig å prioritere enkeltkomponenters egenskaper fremfor å tenke system enhetlig.

    Jeg har ikke peiling på hvor mye current-drive prinsippet kan bidra på å forminske forvrengning og er således veldig nysgjerrig på dette. Stiller også et lite spørsmålstegn om forvrengningskomponenten i en flerveis hornrigg er veldig avgjørende, sett i forhold til øvrige utfordringer. Dog er det jo et mål i seg selv å få vreng på et så lavt nivå som mulig.

    First watt har jo en del kreasjoner; jeg vil tro at "current gain stage" ikke er det samme som current drive slik det skisseres her?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Det finnes de som hevder at en motstand på over 5 ohm i serie med driverne er all den "current drive" du noen sinne behøver. Det kommer neppe som noen overraskelse at jeg er uenig. Men la meg forklare litt hva jeg ser for meg og hvor gevinsten ligger:

    Har man en høyttaler som er bygget for spenningsstyring er det vanskelig å få et godt resultat med strømstyring. Vi holder derfor denne typen konstruksjoner utenfor.

    Når man kjører aktiv deling, la oss si med en vanlig mellomtonedriver i baffel, er impedanskurven innenfor arbeidsområdet gjerne rimelig flat. Så kan man spørre seg hva som skjer når impedanskurven allikevel er flat, er det ikke da det samme om man kjører current drive eller voltage drive? Vel, ikke helt. For det første vil et hvert signal generere et avvik i fluxtettheten (den magnetiske kraften) i høyttalerenhetens motor. Dette påvirker i sin tur den momentane impedansen i spolen slik at man får en modulasjonseffekt. Denne er ikke så stor at man får noen voldsom forvrengning, før man putter på ett eller flere andre signaler samtidig. Da vil de innbyrdes påvirke hverandre og man får et spekter av ulike intermodulasjoner som følge av dette.

    I tillegg til dette har vi jo oppvarming av spolen. Dette kan slå ut ganske betydelig om man spiller høyt. Effekten av dette ignoreres fullstendig av en current drive forsterker, mens en voltage drive forsterker vil dempe signalet tilsvarende.

    Men så har vi en del resonanser som følger av ting vi ønsker skal være der. Dette er først og fremst slikt som den fundamentale resonansen, og enkelte resonanser mellom horn og driver. Her gjør ikke egentlig current drive noe positivt. Det man imidlertid kan tenke seg er at å korrigere disse avvikene elektrisk med passive komponenter vil redusere spenningen ved slike impedanspeaker. Dette gjør at driveren "ser" noe som er nærmere voltage drive akkurat der det behøves, men i tillegg også slipper man unna med mindre EQ-ing i ettertid. Og det er selvsagt den andre løsningen. Får man et avvik i frekvensresponsen som følge av current drive er det helt innafor å korrigere det med EQ.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tofter:
    Fluewatt F1 og F2 er egentlig det samme som Snickers snakker om her.
    Men, First Watt er på toppen av dette seingle ended klasse A, og har dermed disse egenskapene på toppen.

    Snicker:
    Fin forklaring dette med intermodulasjon! Da ser en fordelen med current drive! :)
    Om en har en current drive forsterker og vil bruke denne på kompdrivere, den har en god del gain, så ser ikke jeg problemet med å måtte dra en f.eks 4ohm motstand parallelt med driver for å handle impedans peaker om en har et horn som er på denne måten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Jeg synes 4 ohm i parallell er veldig lavt.

    Om du tenker deg at en spenningsdrevet forsterker har null utgangsimpedans, og en strømstyrt forsterker har uendelig utgangsimpedans, så tenker du deg at vi justerer forholdet mellom current drive og voltage drive i feedback loopen. Det vi da i realiteten gjør er å senke utgangsimpedansen. Siden forsterkeren bak utgangsimpedansen pr definisjon har null utgangsimpedans betyr det at du får en slags parallell-last bare ved å justere forholdet i feedbacken.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    4ohm er lavt, enig, var også kun et eksempel, men burde gå helt fint om en har litt gain i forsterker og skal drive kompdriver 600hz ->
    Og med 8ohm driver så får en dempefaktor på 16.

    Mitt tankesett er desverre for enkelt rundt dette, men forstår det slik at regulering i feedback loop fikser samme greia.
    Det er interressant :)
    Gain vil gå ned og den kjører vel fortsatt bare strømdrift ut?
    Men du vil få back emf tilbake i feedback loopen?
    Med kun motstand parallelt vil en ikke det. Kan det ha noe å si?

    Men med regulerbar feedback så kan en jo bare teste :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men...tenker litt...er det kanskje dette Pass har fikset i de andre Firstwattene?

    Aleph J, F3, J2, SIT?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Gain vil gå ned og den kjører vel fortsatt bare strømdrift ut?
    Hvis man setter en motstand i parallell? Gain er jo i relasjon til impedansen, så om den halveres så halveres spenningen for å holde strømmen konstant. Vel og merke gitt at den står i ren strømdrift.

    Men du vil få back emf tilbake i feedback loopen?
    Det burde ikke være verdens største bekymring. Back EMF er på sett og vis en større utfordring for strømforsyninger, og først og fremst ved lave frekvenser.

    Med kun motstand parallelt vil en ikke det. Kan det ha noe å si?
    Det burde egentlig bli stort sett eksakt samme sak med den lille forskjellen at da er en del av lasten resistiv og bidrar ikke med back EMF.

    Men med regulerbar feedback så kan en jo bare teste :)
    Javisst.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1: Jeg tenkte ikke på med motstand, med feedback loop.

    Resten: Glimrende! Takker :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Når man gjør om feedbacken slik at forsterkeren går over mot spenningsdrift så skal i utgangspunktet gain i en gitt impedans forbli den samme, uavhengig av balansen i feedbacken. Det vil si at med samme signal inn vil spenningen ut være den samme uavhengig av drive så lenge lasten er konstant.

    På et punkt mellom current drive og voltage drive skal i utgangspunktet produktet av spenning og strøm være den samme uansett last (sånn at forsterkeren yter for eksempel 20W i 2 ohm, i 4 ohm, i 8 ohm osv med samme signal inn).
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du er gjerne inne på noe med feedback :)

    Har selv ingenting å gå på enn å se på det som Pass har gjort som kan ligne litt.
    Om da ser på F3.
    Den har en motstand på utgangen på 100ohm.
    Den har også en feedback loop med motstanden R2 på 47,5kohm sammen med R1 9,09 kohm som da må stå på inngangen.
    Strøm den kan levere ut til høyttaler er lave 2,5A peak.

    Det er kanskje ikke helt ulikt det du er inne på?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Det er to ganske ulike innfallsvinkler. Her er F3:

    f3_simp.jpg



    Og her er prinsippet jeg og Armand har dykket dypere i:

    4804-2-fig10.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Spennende tekniske diskusjoner og betraktninger, men hva sitter man igjen med som sluttprodukt?

    Si jeg bytter ut Accuphase a-30, 45 og 60 (som må sies å jobbe vel innenfor komfortsonen) med tre av disse, putter dem inn i anlegget, tunet med samme target og prosedyre i Audiolense, setter meg ned og hører.... Hva er forskjellen i opplevd lyd?

    Ikke at jeg tror dette er dårligere, men hva er gevinsten? Jeg bytter gjerne tunge drog med mindre, mer praktiske saker (selv om eiergleden av Accu-trinna er god), spesielt om det er økonomisk gevinst inne i bildet. Lyden er absolutt viktigst, men den er blitt lite diskutert så langt....hva tenker dere?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Accuphase er jo ekstremt lekre og velbygde produkter man ikke kaster ut døra sånn helt uten videre. Jeg kjenner heller ikke alle detaljene i oppsettet ditt, så dette blir litt generelt:

    Til bass er current drive tildels vanskelig. Der ville jeg beholdt spenningsdrift. Når en bassdriver presses litt øker Fs, og da endres impedanskurven. Det ønsker man helst ikke at forsterkeren skal respondere på.

    Til mellomtone og diskant er det en annen historie. Det er først og fremst hvordan samtidige toner påvirker hverandre som utgjør den største forskjellen. Matematiske sammenhenger mellom de ulike harmoniske forvrengningskomponentene til driveren gjør at to eller flere toner danner et veldig komplekst mønster av interferens. Current drive demper disse effektene tildels kraftig.

    Når Audiolense forsøker å korrigere for slikt så "vet" ikke Audiolense hva slags funksjon disse ulinearitetene følger. Derfor går det ut i fra at de er linjære med signalet. Siden de ikke er det kan ikke egentlig et feed forward system (som Audiolense) gjøre noe som helst med disse tingene.

    Det er vanskelig å beskrive hvordan noe slikt høres ut i praksis, men noen ord dukker opp i hodet mitt. For eksempel letthet, tyngde, størrelse, proporsjoner, krisphet og luft.

    Dette er som sagt generelle betraktninger og vil variere fra driver til driver, horn til horn osv. Det som gjerne går igjen er at forskjellene er betydelig mer enn subtile.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.614
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Det er vel bare å lage en slik forsterker da, så finner en fort ut om den er overlegen gammel teknologi. Hvis, er det å patentere, og så er man plutselig mange-millionær:)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Så det kan være en ENDA større fordel "forsterkermessig" om man har flerveis i toppen - 4 eller 5 veis over bass....
    Eller missforstår jeg der ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn