8 ble meget godt spilt og 9 er vanskelig - enig i det, spesielt 4. sats, men det skyldes kanskje mest hifi'ens begrensninger. I konsertsalen kom storheten i verket mye klarere fram og siste sats ble kveldens desiderte høydepunkt. Med orkester, solister og kor, blir lydbildet rett og slett for stort og komplisert for hifi, og den musikalske opplevelsen blir skadelidende.Jøgga skrev:Siste etappe av Beethoven-Fest, og alle symfoniene belyst av Brüggen og SSO.
Avslutningen var på onsdag med 8. og 9. symfoni. Det er alltid deilig å høre et stort kor med orkester i grandios musikk, bare lyd-opplevelsen av denslags er nok for meg. Likevel rangerer 8 foran 9 for meg denne kvelden. Niende er tung, vrang og vanskelig å få sving på syns jeg.
I motsetning til for eksempel pianosonaten op.109 som ble spilt på forkonserten. Den har jeg spilt mange ganger hjemme i Pollini sin versjon på DG og forskjellen i lyden er såpass liten at det ikke går ut over det musikalske utbyttet*.
Kanskje snarere tvert i mot, siden det er sjelden å oppleve pianister av Pollini sitt format spille Beethoven live i Stavanger**.
Den beste konserten i serien ble den med nr 4 og 5, med nr. 5 som toppen (av alt egentlig, med det blir OT), fulgt av 4 sats i nr. 9 og nr. 3. Andre inntrykk;
- serien var en effektiv påminnelse om hvilket fantastisk verk Beethoven 1-9 er***
- spilling uten vibrato var effektivt, den klare og rene lyden passet meget godt til Beethoven - i hvert fall i Bruggen sin versjon. Hørte til sammenligning Oslo Filharmonikerne på fredag (2 dager etter nr.9) i et program med blant annet Mozart og Mendelssohn. Godt spilt, men lurer på hvordan Mozart for eksempel hadde vært uten vibrato hm..har ikke vært så bevisst på dette før
- en serie som dette, er en fantastisk opplevelse og bør gjentas for andre komponister; summen blir mye vektigere og interessant enn de enkelte symfoniene hørt i tilfeldig rekkefølge og med store mellomrom i tid
mvh
* Litt OT, men denne serien har bevisstgjort meg litt i forhold til lyd og hva den gjør for den musikalske opplevelsen; Hifi gjør seg best med enkel musikk. Det er nok grunnen til at det spilles så mye enkel akustisk jazz, gjerne med en kvinnelig vokalist rundt om på demoer. Det lyder ganske enkelt ofte meget bra. Hadde en i stedet spilt 4.sats fra LvB 9, har jeg en mistanke om at de fleste anleggene hadde blitt nokså brutalt avslørt som utilstrekkelige til jobben.
** så en gang Martha Argerich fremføre Beethoven i Petrikirken opplevelsen sitter enda i. Så live er bedre for piano også, med ca. lik kvalitet på pianisten.
*** ulempen er at det meste annet blir litt lettvekt i direkte sammenligning. Selv Mozarts klarinettkonsert på fredagen ble nesten - skal en våge å bruke utrykket? til lett popmusikk. Og det til tross for en utrolig god framføring av solisten Martin Fröst har egentlig sjelden sett en så bra solist, men igjen, OT.